Er det mulig å koble TV direkte til effektforsterker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er det mulig å koble TV direkte til effektforsterker?

Heisann. Trenger hjelp av noen som kan langt mer enn meg!

Jeg skal oppgradere i stua, og kommer til å hive ut det meste. Må nok gå på et kompromiss med kona - hun vil ha færrest mulig dingser... Men mine Patos høytalere er fredet :-)

En tanke jeg har: koble alle komponenter (Macmini, dekoder, DVDspiller etc) inn på en ny flatTV via HDMI pr komponent.

Lyd ut fra tv (enten optisk eller phono, i verste fall gjennom hodetelefonutgang) og ned i en effektforsterker som Patos-ene er koblet til. Altså bruke tv selv som en forforsterker og samlingspunkt for alle kilder.

Er dette mulig? Har ikke erfaring med annet enn integrerte forsterkere fra før.

Takk for svar!

-h

Newcomer runarmoe sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har gjort dette selv, for lenge lenge siden(hadde et hitatchi tv med innebyggetsurround dekoder, den hadde da utganger til front og bakhøyttalere) det funket med meg som en nødløsning da, men du kan risikere å få kraftige smeller i høyttalerene når du slår av og på tv,skifter kanal etc...
    jeg hadde dette som strengt nødløsning, pga surroundforsterker var på verksted.

Intermediate bjarne82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som nevnt over - JA, men vil nok heller anbefalt en ekstern Pre-Amp/ forforsterker.

Active Cax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da må du ha en TV med nivåregulering på lydutgangen, noe jeg vil tro de færreste har. Usikker på konsekvensene av å bruke hodetelefonutgangen, men jeg har ikke en god følelse for det hva konesikring angår (hvorfor er det ikke lyd her? jeg skrur opp lyden mer... fremdeles ikke lyd! og nå er den liksom helt på max! Åååååh! Åja, den dumme boksen under her må jo skrus på. Så teit. KATASTROFEHOTELCÆSARPÅ143DECIBELIKKEMERPATOS!)

Har du så mye å tjene på denne løsningen fremfor en ordentlig receiver da? Er det det at den ikke skal være synlig, så finnes det løsninger på det. Du kunne fremdeles switchet lyd og bilde i TV hvis du uansett skulle ha stereo, men hatt en volumkontroll som ihvertfall hadde latt meg ta livet med ro selv om den andre halvdel skulle komme først hjem fra jobben.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde et par aktive høyttalere koblet til hodetelefonutgang i et par minutter. Det small ikke ved endring av kanaler etc, men ved av og påslåing av TV'en kom det et dunk ja. Du kan jo prøve på TV'en din. Det er ikke sikkert at den gir en puls når den slåes på.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cax
    Har du så mye å tjene på denne løsningen fremfor en ordentlig receiver da? Er det det at den ikke skal være synlig, så finnes det løsninger på det. Du kunne fremdeles switchet lyd og bilde i TV hvis du uansett skulle ha stereo, men hatt en volumkontroll som ihvertfall hadde latt meg ta livet med ro selv om den andre halvdel skulle komme først hjem fra jobben.
    Kjempemessig. Har du noen tips på slike løsninger? Greia er vel at kona skal ha minst mulig knot for å benytte anlegget (svitsje mellom tv, mac, dvd etc) og minst mulig knapper... Jeg vil jo også ha en kraftig nok forstekning til Patosene.

Takk for svar og tips til alle!

-h

Active Cax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 9-fox
    Kjempemessig. Har du noen tips på slike løsninger? Greia er vel at kona skal ha minst mulig knot for å benytte anlegget (svitsje mellom tv, mac, dvd etc) og minst mulig knapper... Jeg vil jo også ha en kraftig nok forstekning til Patosene.

Takk for svar og tips til alle!

-h

Hifiklubben har for eksempel denne: Annet tilbehør: DIGIALITY Maximum Remote Extender Fjernkontroll

som jeg antar er den samme som denne: Amazon.com: Next Generation Remote Control Extender: Electronics

Det er ikke lett å begripe seg på hvordan den fungerer om man bare skal lese reklameteksten eller høre på en selger, men såvidt jeg forstår plukker den rett og slett opp på en magisk måte det signalet som sendes fra fjernkontrollen uten å måtte titte inn i fronten på noen måte (rett og slett det elektromagnetiske signalet fra signalgeneratoren) og mater dette over radio til mottakeren, som har en ledning ut som du fester foran receiverens ir-mottaker.

Niles har også opplegg som du kan sette opp slik det passer deg, se søt innføring her: Niles MF1VF - Additional images and video

Enkelte forsterkere har også input for eksterne ir-sensorer direkte. Om Forsterkere - Stereo | Hi-Fi Klubben: NAD C355BEE Integrert forsterker er kraftig nok for deg er kanskje ikke den et dumt valg? En forlengerkabel med ir-sensor til den kan ikke koste stort, men jeg er usikker på om du klarer deg med bare det, eller om du trenger en slags boks uansett.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •