parasound vs emotiva

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Intermediate JAMES HOWLET sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

parasound vs emotiva

noen som har noen synspunkter??

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Google gir følgende resultater:

parasound emotiva comparison - Google-søk

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JAMES HOWLET
    noen som har noen synspunkter??

det spørs jo hvor du vil hen med dette? JC1 mot XPA-1? er jo veldig store prisforskjeller..

personlig mener jeg at til hjemmekino, og til dels musikk også, kan hvertfall emotiva XPA-2 f.eks godt sammenlignes mot NC2250 og Halo A21, det er ikke så altfor ille allerede der, siden A21 koster 20-25 000kr, NC2250 koster vel over 10 000 enda, mens XPA-2 koster enda mindre enn det igjen..

spørs helt på hva du er ute etter, men lydsignaturen synes jeg er ganske lik, med amerikansk fet lyd, og godt med bass, litt mot det varme i klangen!

Jeg gikk fra NC2250 til Halo A23, og har vært litt innom A21, og har nå XPA-3 og føler på ingen måte at dette er et skritt ned - selv med mye billigere komponent! (jeg bruker dette til film)

Emotiva gir uten tvil gode produkter med mye morro, legg til prisvurderingen har du en meget solid kombo!

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av c-v
    det spørs jo hvor du vil hen med dette? JC1 mot XPA-1? er jo veldig store prisforskjeller..

personlig mener jeg at til hjemmekino, og til dels musikk også, kan hvertfall emotiva XPA-2 f.eks godt sammenlignes mot NC2250 og Halo A21, det er ikke så altfor ille allerede der, siden A21 koster 20-25 000kr, NC2250 koster vel over 10 000 enda, mens XPA-2 koster enda mindre enn det igjen..

spørs helt på hva du er ute etter, men lydsignaturen synes jeg er ganske lik, med amerikansk fet lyd, og godt med bass, litt mot det varme i klangen!

Jeg gikk fra NC2250 til Halo A23, og har vært litt innom A21, og har nå XPA-3 og føler på ingen måte at dette er et skritt ned - selv med mye billigere komponent! (jeg bruker dette til film)

Emotiva gir uten tvil gode produkter med mye morro, legg til prisvurderingen har du en meget solid kombo!

hovedsaklig film jeg skal bruke det til ja, så det blir nok en emotiva på meg etterhvert ja, sjekke om jeg får tak i en brukt xpa-5 på brukten, varm klang er positivt i min stue.

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg ikke hørt Emotiva selv ennå (har p.t. en UPA-7 på vei med FedEx) men denne påståtte "varme klangen" vet jeg ikke om jeg tror noe på.

Hvis man ser på de publiserte testdataene (f.eks. http://emotiva.com/specs/XPA-3%208ohm.pdf ), så er jo frekvensgangen helt lineær. Dette skulle vel tilsi en helt nøytral og ufarget lyd?

Nesten alle presseomtaler og tester av produktene trekker jo også frem det samme, at det ikke er noen form for "sound coloration". Se: Google søk

Jeg tror at det derimot kanskje kan oppfattes som uvant "bassrikt og varmt" når man endelig får en forsterker som er kraftfull nok til å bringe frem det beste i høyttalerne man har, og kraftfull nok til at all dynamikken i musikken kan formidles riktig.

Men, det virker uansett som om Emotiva designer flotte forsterkere som kan måle seg mot det meste annet der ute. Gleder meg til å få min i hus.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stevens
    Nå har jeg ikke hørt Emotiva selv ennå (har p.t. en UPA-7 på vei med FedEx) men denne påståtte "varme klangen" vet jeg ikke om jeg tror noe på.

Hvis man ser på de publiserte testdataene (f.eks. http://emotiva.com/specs/XPA-3%208ohm.pdf ), så er jo frekvensgangen helt lineær. Dette skulle vel tilsi en helt nøytral og ufarget lyd?

Nesten alle presseomtaler og tester av produktene trekker jo også frem det samme, at det ikke er noen form for "sound coloration". Se: Google søk

Jeg tror at det derimot kanskje kan oppfattes som uvant "bassrikt og varmt" når man endelig får en forsterker som er kraftfull nok til å bringe frem det beste i høyttalerne man har, og kraftfull nok til at all dynamikken i musikken kan formidles riktig.

Men, det virker uansett som om Emotiva designer flotte forsterkere som kan måle seg mot det meste annet der ute. Gleder meg til å få min i hus.

Du har ikke hørt produktet, men vil protestere mot lydsignaturen en forumbruker hevder produktet har?

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lilac1
    Du har ikke hørt produktet, men vil protestere mot lydsignaturen en forumbruker hevder produktet har?

+1

har hvertfall hatt nok krefter på mine høytalere siste tiden, både hatt NC2250, Halo A23, og Halo A21 på test , Emotiva stiller rundt denne klassen, så er nok ikke kreftene la min uttalse til grunn.. den føles mye "varmere" enn f.eks rotel på Klipsch hvertfall..

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, jeg protesterer ikke, jeg stiller spørsmålstegn om det virkelig kan stemme all den tid alle andre omtaler jeg har funnet fremhever Emotiva-lyden som nøytral.

Men, jeg aksepterer at C-V oppfatter lyden slik hos seg, sammenliknet med det andre utstyret sitt. Da blir jo spørsmålet om Emotiva er relativt sett "varm" eller om det øvrige utstyret er "kaldt" i klangen, eller om det er andre faktorer som har påvirket opplevelsen av lyden.

Tilføyelse:

Jeg fant akkurat dette sitatet på nettet. Nå sier det jo ikke noe om hvordan Emotiva faktisk låter, men om hva de har forsøkt å oppnå. Link her. Sitat:

We have been designing and building Home Theatre products for about 18 years now for a number of very well respected companies. Having said that I feel that our products can easily be compared to items costing 2 to 3 times more than ours. Like so many other things in the audio industry it is all very subjective to the over system design, personal likes, listening environment, etc. Thus I honestly couldn’t give you any comparison data that would be useful. Every company has a different philosophy and approach to amplifier design and each one has it’s own inherent pros and cons. I truly believe that we build remarkable equipment especially when the cost/ value component is added into the equation but in the end, only you can decide what is more pleasing and sounds the way you prefer it to sound.

The current design of the X series amps is one that we have perfected over many years and has an extremely wide bandwidth (5-150Khz referenced to -3db) so within the audio bandwidth it is flat as a board (20-20Khz +/- 0.01db of deviation) thus the amp should be absolutely neutral and reproduce whatever is sent into it with absolute accuracy. There are a number of other features in the design which I won’t go into here but our goal was to design an amp that disappeared from the chain and doesn’t color the music in any way. Many have said the amps are laid back, warm, etc. etc. etc. But the reality is that I personally have worked all these years to design the amps to have no personality at all. I believe that a properly designed amp should have no characteristics of its own other than to increase the power output, thus reveling the true nature of the music in its entirety.

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    åssen klangen er, kommer vel også mye ann på resten av utstyret det er tilkoblet til, er ikke bare forsterker som bestemmer klang signatur

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nå er det mange år siden jeg hadde en parasound hca3500, og det var med andre høytalere så para vs.emo kan jeg ikke si noe om.
    klangsignaturen i emo skal være ganske nøytral, men det er vel i amrikanske ører?
    nå har ikke jeg fått a-b testet mot reciver etter jeg fikk emotiva pga. dårlig rygg, og trangt bak stereobenken. men syntes det låt varmere. min pioneer lx-81 skal være ganske nøytral i lyden. og når jeg sjekker romkoreksjon før og etter emotiva ser jeg at med emotiva, så senkes 63hz med 2db, og 16khz økes med 2db ellers små forandringer i forhold til pioneer.det tolker jeg dithenn at emotiva har litt svulstigere bass, og mer tilbakelent diskant.
    Yamaha rv-a 2060, Aragon 4004 mk2, Oppo bdp-95, pioneer dv989, Rega p3, Musikal fidelty v90-lps, Klipsch rf7 mk2, klipsch rs 52, Jl audio fantom f110, Samsung 55 uhd, Epson tw5900

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hørtes bra ut til filmbruk, hvilken av xpa ene lønner det seg å kjøpe, xpa-2 er vel kraftigere per kanal enn xpa-3 og 5

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JAMES HOWLET
    hørtes bra ut til filmbruk, hvilken av xpa ene lønner det seg å kjøpe, xpa-2 er vel kraftigere per kanal enn xpa-3 og 5

det spørs vel på hvor mange kanaler du trenger effekt til? er egentlig ikke vits å kjøpe xpa-3 hvis du kun skal ha effekt til fronter f.eks?

Newcomer Aravna sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Emotiva

Hei.
    Bestilte selv to Emotivaforsterkere her før sommeren og må si jeg er meget imponert. Har en XPA-2 og en XPA-3 der XPA-2 driver frontsettet både til stereo og kino og supplerer med en XPA-3 til center og bak. Jeg vurderte en XPA-5, men fant ut at pris pr watt var verdt den ekstra kostnaden. Det vil si 250w i front og 200w center og bak. Èn av fordelen er at du får vanvittig med kraftreserver. Har kjørt opp på 50% og det holder til månen og hjem i min 30m2 stue. Ikke er de spessielt varme heller. XPA-2 er en mer dedikert stereoforsterker enn XPA-3 og i mitt tilfelle som kombinerer både stereo og kino i samme oppsett, ble det et fantastisk resultat. Lydmessig så er de ut fra mitt ståsted veldig jevne i hele frekvensområdet, og heller litt mot det varme, men mer nøytrale enn mye annet. De har også en ganske fet, men kontrollert bass som ikke blir dominerende på noe måte. Jeg kjører ProAc i front og center og sømløsheten mellom XPA-2 og XPA-3 er fantastisk. Hvis du er på jakt etter en nøytral, litt varm, forsterker er dette dugelig forsterker til prisen. Betalte vel i overkant av 11K for begge levert på døren.
    De er veldig hjelpsomme og servicen står ikke tilbake for noe.
    Mot Parasound likte jeg personlig Emotiva bedre. Ikke at det har noe med prisforskjellen å gjøre, men det er mer trøkk i Emotivaen. Vet ikke hva annet utstyr du har, jeg tror du blir mer fornøyd med Emotiva uansett. Har hørt begge i både stereo og kino-oppsett og det faller godt over i Emotivas favør. Prisen er jo bare en bonus, for å si det forskiktig. Lykke til uansett.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også selv tenkt tanken på emotiva en gang.
    Men OM noe skulle skje med emotiva ampene. Sånn jeg har skjønt det etter mail med emotiva (Cathy), er at di kan gjerne ta i mot, men da koster jeg selv frakt. Eller jeg kan få den reparert her, for egen kost. Så for min del, valgte jeg å utsette dette.
    Tror for al del at di er verdt hver krone, men føler at det er en utsikker faktor der.

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en annen brukererfaring av Emotiva vs Parasound:

The Emotiva Lounge - Initial Results XPA-5 vs. Parasound HCA-1205A

(Edit: kanskje en idé å slå sammen denne tråden med den andre Emotiva-tråden?)

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en annen brukererfaring av Emotiva vs Parasound:

The Emotiva Lounge - Initial Results XPA-5 vs. Parasound HCA-1205A

(Edit: kanskje en idé å slå sammen denne tråden med den andre Emotiva-tråden?)

frontene mine er infinity referance 60,senter i samme serie, prøve å få til bak kanalene og presence i samme serie også. blir vel en xpa-2 på sikt for å drive de, så en xpa-3 senere igjen som nevnt ovenfor, er det forresten mulig å brokoble xpa-2? åssen slår vi sammen disse trådene?

Newcomer Haugesund sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

For å tåkelegge ytterligere...

Jeg bruker en XPA-2 i kinoen på JBL LS 60. Jeg synes ikke lyden er spesielt varm. Jeg hadde tidligere en Rotel RMB-1075 og synes vel at den var en tanke varmere i lyden. Men at Emotivaen har en kraftfull og godt definert bass kan jeg si meg enig i. Jeg har også en Parasound A-23 i stua og lyden der er definitivt varmere. Men det kan like gjerne være Sonus Faber høyttalerene som står for varmen.

Jeg liker i grunnen begge forsterkerene, men Emo'en er nok det beste kjøpet hvis penger betyr noe. Og det er nok ikke usannsynlig at det dukker opp flere Emo'er i kjelleren.

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haugesund
    Jeg bruker en XPA-2 i kinoen på JBL LS 60. Jeg synes ikke lyden er spesielt varm. Jeg hadde tidligere en Rotel RMB-1075 og synes vel at den var en tanke varmere i lyden. Men at Emotivaen har en kraftfull og godt definert bass kan jeg si meg enig i. Jeg har også en Parasound A-23 i stua og lyden der er definitivt varmere. Men det kan like gjerne være Sonus Faber høyttalerene som står for varmen.

Jeg liker i grunnen begge forsterkerene, men Emo'en er nok det beste kjøpet hvis penger betyr noe. Og det er nok ikke usannsynlig at det dukker opp flere Emo'er i kjelleren.

jeg hadde selv A23 på nøyaktid samme høytalere som jeg har Emotiva nå, og kan ikke skjønne at den oppfattes varmere i klangen? mulig det kun er jeg som føler det slik men.. Rotel var hvertfall såpass "lys" i lydbildet at den ikke var noe på Klipsch hvertfall, ikke sammenlignet mot Parasound og Emotiva.. Nå har jeg kun sammenlignet på klipsch høytalere dog, samt en liten stund på B&W DM683, hvor sistnevnte kanskje hadde gått best med rotel..

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Aravna
    Lydmessig så er de ut fra mitt ståsted veldig jevne i hele frekvensområdet, og heller litt mot det varme, men mer nøytrale enn mye annet. De har også en ganske fet, men kontrollert bass som ikke blir dominerende på noe måte.
    Sitat Opprinnelig postet av axl
    det tolker jeg dithenn at emotiva har litt svulstigere bass, og mer tilbakelent diskant.

Det er nok mye Woodo ute å går her også(ref kabler). De som beskriver Emotiva som varme, har gjerne ikke tenkt på at når man får mer effekt, så får man ofte MYE mer bass og godlyd på store tungdrevne høyttalere.

Tror nok at om man skal påstå at Emotiva er "varme", så skal man sammeligne med andre effektforsterkere, og ikke en slapp reciever med "100 w".

Jeg tror du er inne på noe.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rille999: Man får da ikke mere bass af at få en større og bedre forstærker. Du får mere bass af at få en forstærker med dårligere kontrol over bassen, altså mindre dæmpnings-faktor. Jo mindre kontrol en forstærker har over bassen jo mere bass vil du få, med dårligere nuancering og mindre dybde.

Når nogle finder Emotiva varm i forhold til andet kan det måske skyldes at de ikke stiller højttalerne op på ny, og finder det helt rigtige sted. Og da forstærkerne har lidt forskellig klang kan den forskel i optimal placering måske give udslag i at den opfattes som varm, kold, neutral eller måske endda steril.

Jeg har aldrig hørt en Emotiva så prøver ikke at udtale mig om lyden på de.

Mvh. l´Blundt

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •