PC til reciever til TV med HDMI. HowTo?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

PC til reciever til TV med HDMI. HowTo?

Nå må jeg si det er en gooood stund siden jeg var i markedet etter noe nytt til det som plager naboene mine på sene kvelder i helgene.
    Jeg spiller kun musikk via PC til et stereoanlegg i dag. Tilkoblingen er mini-Jack til phono (jada.. jeg vet). Jeg kommer til å fortsette med å bruke PC til avspilling men har lyst å gjøre det på en annen måte, ved å bruke HDMI. Hvis det var snakk om kun musikk hadde jeg, som jeg har forstått det, kunnet bruke USB på mange recievere som selges i dag og. Jeg har også en del musikkdvd'er som jeg har digitalisert og ønsker å få video og.
    Pioneer SC-LX82 er recieveren jeg har siklet litt på. Akkurat den har usb kun i front og det er ikke noe særlig for permanente oppsett syns jeg. HMDI'ene på baksida derimot... Vil det fungere å koble en netbook med HDMI-utgang til recieveren og så videre til TV'en og kunne spille musikkfiler og videofiler fra for eks iTunes?

Newcomer Tacritan sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I teorien skal det funke fint, men du må være obs på at selv om HDMI har spesifisert mulighet for å sende audiosignaler i standarden, er det ikke alle produsenter som benytter seg av denne.

Vet det har vært mye klage på flere billigere receivere der HDMI-switchinga kun tar seg av bilde, og at man må ha en optisk eller koaksial kabel i tillegg for å få lyden.

Her må du nesten sjekke spesifikasjonene på netbook'en og receivern for å se om de kan sende/videreformidle lyd i HDMI'en.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tacritan
    Vet det har vært mye klage på flere billigere receivere der HDMI-switchinga kun tar seg av bilde, og at man må ha en optisk eller koaksial kabel i tillegg for å få lyden.
    Problemet ligger vel heller i det at HDMI-switchen i slike receivere ikke er noe annet enn nettopp det. En HDMI-switch. Resten av forsterkeren rører ikke signalet i det hele tatt.

En skikkelig forsterker dekoder selvfølgelig HDMI-signalet, slik at den kan nyttegjøre seg av lyden.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min første tanke når jeg tok frem dette var at jeg ville ha DA-konverteringen der den hørte hjemme med tanke på lyd. Så ikke for meg å la et lydkort til 150 kroner gjøre den jobben.

Newcomer Tacritan sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Problemet ligger vel heller i det at HDMI-switchen i slike receivere ikke er noe annet enn nettopp det. En HDMI-switch. Resten av forsterkeren rører ikke signalet i det hele tatt.

En skikkelig forsterker dekoder selvfølgelig HDMI-signalet, slik at den kan nyttegjøre seg av lyden.
    Var vel egentlig det jeg skulle frem til, men du påpeker det kanskje litt bedre.

Sitat Opprinnelig postet av wunderfrekk
    Min første tanke når jeg tok frem dette var at jeg ville ha DA-konverteringen der den hørte hjemme med tanke på lyd. Så ikke for meg å la et lydkort til 150 kroner gjøre den jobben.
    Skal ikke undervurdere et 150 kroners lydkort, finnes en del juveler i den prisklassen også. Iallefall i forhold til integrerte AC8** chipper på hovedkortet. Kjøp et eksternt lydkort med USB tilkobling fra ebay til $10-20 (søk på Tomtop, har fått noen gode tilbakemeldinger fra folk på forumet som har disse) og vips så har du SPDIF/TOSlink fra en elendig pc. Duger greit nok til å få digitallyd ut og DA-konverteringa vil da skje der den hører hjemme, nemlig i receivern/dac'en.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tacritan
    Kjøp et eksternt lydkort med USB tilkobling fra ebay til $10-20 (søk på Tomtop, har fått noen gode tilbakemeldinger fra folk på forumet som har disse) og vips så har du SPDIF/TOSlink fra en elendig pc. Duger greit nok til å få digitallyd ut og DA-konverteringa vil da skje der den hører hjemme, nemlig i receivern/dac'en.
    Det er jo en god løsning ja. Så slipper jeg å rote til fronten på recieveren og...
    Tusen takk for god input karer. :-D

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå må jeg si det er en gooood stund siden jeg var i markedet etter noe nytt til det som plager naboene mine på sene kvelder i helgene.
    Jeg spiller kun musikk via PC til et stereoanlegg i dag. Tilkoblingen er mini-Jack til phono (jada.. jeg vet). Jeg kommer til å fortsette med å bruke PC til avspilling men har lyst å gjøre det på en annen måte, ved å bruke HDMI. Hvis det var snakk om kun musikk hadde jeg, som jeg har forstått det, kunnet bruke USB på mange recievere som selges i dag og. Jeg har også en del musikkdvd'er som jeg har digitalisert og ønsker å få video og.
    Pioneer SC-LX82 er recieveren jeg har siklet litt på. Akkurat den har usb kun i front og det er ikke noe særlig for permanente oppsett syns jeg. HMDI'ene på baksida derimot... Vil det fungere å koble en netbook med HDMI-utgang til recieveren og så videre til TV'en og kunne spille musikkfiler og videofiler fra for eks iTunes?
    Jeg har koblet min HP laptop til min Pio lx 51 via hdmi,og videre med hdmi til til tv,og det funker helt knirkefritt!
    Spiller av både musikk og film med både stereo,og surround lyd hvis jeg vil!
    Samme med f.eks youtube!
    Lyden blir helt fin,som med hvilken som helst annen kilde,og bilde også!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Jeg har koblet min HP laptop til min Pio lx 51 via hdmi,og videre med hdmi til til tv,og det funker helt knirkefritt!
    Spiller av både musikk og film med både stereo,og surround lyd hvis jeg vil!
    Samme med f.eks youtube!
    Lyden blir helt fin,som med hvilken som helst annen kilde,og bilde også!
    Høres ut som nøyaktig det jeg har tenkt. Ble du nødt til å ta lyd tilbake fra TV'en til recieveren når du satte det opp på den måten? Jeg leste litt i bruksanvisningen jeg fant på pinoeers hjemmesider og det virket som om det måtte gjøres.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som nøyaktig det jeg har tenkt. Ble du nødt til å ta lyd tilbake fra TV'en til recieveren når du satte det opp på den måten? Jeg leste litt i bruksanvisningen jeg fant på pinoeers hjemmesider og det virket som om det måtte gjøres.
    Neida,har kun hdmi inn på reciver fra pc - og da får den både bilde og lyd derfra!
    Men du må selvsagt inn på kontrollpanel,og fortelle pc'n at lyden skal gå ut via spdif,å ikke i egne høytalere!
    Og så måtte jeg bruke en spesiell hdmi-inngang på tv'n,som var tiltenkt som pc-inngang! Samsung LE40" 656
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •