Forsterker til romperister..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer wilkenz sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forsterker til romperister..

Hei.

Har bladd litt frem og tilbake i forumet, og fått noen svar, men sitter fortsatt igjen med noen spørsmål.

Greia er at jeg har tenkt å investere i 2 clark synthesis (239). Har lest at det er mange som anbefaler å bruke en Zachry D-250 til denne jobben, og seriekoble risterne da forsterkern trives best på 8 ohm.

Så kommer spørsmålet mitt. Leser på spesifikasjonene til forsterkern at den leverer 120w rms i 8 ohm. Samtidig står det at ristern har en continous power handling på 100w. Vil det si at jeg i utgangspunktet er 80w short?

Antar dette fortsatt går ettersom forsterkeren blir anbefalt, men hvordan henger dette egentlig sammen? Er det bare når alt går for fult at det blir problemer? Står forresten at forsterkeren gir en dynamisk effekt på 400w ved 4 ohm. Antar den da gir tilsvarende lavere ved 8 ohm, og at dette vil hjelpe meg..?

Fant også denne på nett. Denne leverer litt mer effekt der jeg vil ha det virker det som, og her kan man vel kanskje tilogmed kjøre en rister på hver sin kanal?

Tar imot svar med stor glede! Ha en ellers flott dag folkens! :-D

Newcomer Tacritan sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann!

Power handling betyr bare anbefalt max watt du kan dytte inn i den før den risikerer å ryke. Dette er som oftest oppgitt i RMS, altså continous eller langtids-belastning.

Dynamisk effekt, musikkeffekt, peakeffekt eller andre synonymer betyr bare hvor mye enheten tåler over kort tid, og dette finner du som oftest også oppgitt på forsterkeren.

Du kan trygt kjøre en 120W forsterker på 2 clarks i serie, så lenge du ikke kjører full spiker konstant.

Newcomer wilkenz sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tacritan
    Power handling betyr bare anbefalt max watt du kan dytte inn i den før den risikerer å ryke.
    Vil det si at dersom man f.eks. har en 500w forsterker risikerer man å sprenge ristern, siden max anbefalt watt er 100? Er det ikke fare for å ødelegge ristern dersom man har for lite watt også? Hvordan sikrer man seg egentlig? :-D

Sitat Opprinnelig postet av Tacritan
    Du kan trygt kjøre en 120W forsterker på 2 clarks i serie, så lenge du ikke kjører full spiker konstant.
    Er det sånn at dersom man seriekobler elementer ikke må doble antall watt på forsterkern? F.eks. med disse romperisterne som tar 100w. Blir det sånn at 100w er nok eller må man ha 200w for å best drive begge?

Newcomer Tacritan sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wilkenz
    Vil det si at dersom man f.eks. har en 500w forsterker risikerer man å sprenge ristern, siden max anbefalt watt er 100? Er det ikke fare for å ødelegge ristern dersom man har for lite watt også? Hvordan sikrer man seg egentlig? :-D
    Ja, i teorien stemmer dette. En forsterker som kan levere 500W RMS (kontinuerlig effekt) ut vil kunne blåse elementer som maks tåler 100W. I praksis skal det nok litt mer til, men enkleste måte å sikre seg på er å la være å skru helt opp. Man kjører jo nesten aldri 100% volum på alt av komponenter, 500W i 8Ohm tilsvarer VELDIG mange decibel hvis høyttaleren/elementet er av normal følsomhet.

Sitat Opprinnelig postet av wilkenz
    Er det sånn at dersom man seriekobler elementer ikke må doble antall watt på forsterkern? F.eks. med disse romperisterne som tar 100w. Blir det sånn at 100w er nok eller må man ha 200w for å best drive begge?
    I teorien (blir mye teori her) er dette korrekt. Ved å seriekoble to elementer dobler du impedansen (motstanden) og da vil du halvere strømstyrken, og dermed effekten ved samme spenning ut fra forsterker.

Når det kommer til hva som driver risterne BEST er det nok best å ikke henge seg så veldig mye opp i Watt, og heller tenke kvalitet og strømstyrke. Bass-elementer er veldig glade i strøm for å få flytta mest mulig luft, eller vibrere hardest mulig i dette tilfellet. Hvis forsterkeren ikke klarer å levere nok strøm pr slag/puls i bassen vil det låte forj*vlig. Hvis Zachry'en er anbefalt (jeg har ingen kjennskap til hverken forsterker eller rumperister i praksis) tror jeg nok ikke du skal tvile for hardt på å kjøpe den.

Husk, ikke heng deg for mye opp i watt, tenk heller kvalitet og les anbefalinger, og til sist - hva du enn gjør, ikke skru opp til 100%.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan også anbefale å bruke to ekstra kanaler på f.eks. en Emotiva XPA-5

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var i samme situasjon for noen uker siden. Trengte en forsterker til Rockford Fosgate IB-200 I-beam rumperister.

Jeg havna tilslutt på XTZ Sub Amp 1:
    XTZ Sub Amp 1 Forsterkere | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Masse krefter, bra pris, pen kasse og mulighet for å drive to enheter uten å måtte tenke på seriell og parallell kobling.
    Rett og slett mye for pengene.
    Ulempen er at den er ganske stor og tung (16 kg).

Ellers har Dynabel noen fine Hypex Klasse D sub-forsterkere, f.eks. denne:
    dynaBel AS

Burde være nok med effektive krefter, men du må eventuelt lage kasse selv.

Rumperister er definitivt gøy! :-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •