Sub kalibrering Onkyo receiver.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sub kalibrering Onkyo receiver.

Mulig dette er feil plass å legge dette, men siden "forskjellen" er på Onkyo 875 receiver, og nye 807 receiver, legger jeg det under receiver.

Jeg brukte en del tid for noen under siden på å kalibrere min PC13ultra etter innkjøp av radioshack.

Jeg hadde da en Onkyo TX SR875, har forøvrig brukt samme fremgangmåte på kalibrering

audyssey romkorreksjon, og sinustoner til å kalibrere sub - fikk faktisk til et merkbart bedre resultat og en rimelig flat kurve, som falt noe rundt 90-100hz og oppover - absolutt godkjent ble det.

Nå har jeg derimot byttet receiver av samme merke som nevnt, men merket etter audyssey runde at det ble MYE bass enkelte frekvenser, og LITE bass enkelte frekvenser..

Frem med Radioshack igjen: resultatet ble jo helt håpløst...

jeg brukte hellnoobs måte å kalibrere sub på som virket bra.

fra 50hz tidligere som lå akkurat hvor den skulle, lå denne nå oppe 95db nesten, og på 60 hz f.eks lå denne helt nede på ca 75db (avlest fra shacken, ikke korrigert avlesning)

grafen jeg fikk var så håpløs at jeg begynte å skulle gå over på nytt, men jeg måtte faktisk helt ned på -37,5db MV for å få "riktig" resultat på 50hz på fronter alene, og på sub ilag med fronter for å justere fase osv.. rart?

Når jeg da gikk over med 60hz var denne SINNSYKT stor forskjell..

Kan det være auto-romkorreksjonen til nye onkyoen som gjør så stor forskjell at det blir sånn? nå får jeg rett og slett ikke til en brukbar kurve for alt i verden...

TIPS søkes!

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg prøvde forøvrig flere delefrekvenser forrige gang; 40,60,80,fronter som full band

men fronter på fullband, og med dobblebass funksjon på onkyo ON, ble kurven best. dette ble tatt som utgangspunkt nå også, da jeg trodde jeg slapp å kalibrere sub igjen ved bytte av receiver..

har tatt en rask sjekk nå med samme innstilligner som tidligere, og prøvd å justere fase med 40hz,50z,60hz osv, men kurvene blir likevel som en berg og dalbane..:P

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd med fronter på 80hz og som "small" og la svs'n ta seg av resten?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bør vel hest ha disse svære beistene som large?:twisted:

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har testet over i går med litt forskjellig, og på lik linje med 875'en jeg hadde..

jeg testet som sagt da på deling 40,60 og 80hz ( da selvfølgelig på small, ellers blir det ikke deling..)

men beste resultat fikk jeg med fronter som fullband, og med doblebass funksjon PÅ.

Er det vanlig og måtte gå gjennom hele sub kalibrering igjen når man kun bytter receiver? trodde det da skulle holde å korrige gain osv, slik volumet stemte jeg.. :P

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thoge
    Bør vel hest ha disse svære beistene som large?:twisted:

så sant jeg fikk fase korrekt, ble resultat absolutt best med large ja, og doblebass ON, slik sub og fronter for spille laveste frekvenser ilag..

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av c-v
    Er det vanlig og måtte gå gjennom hele sub kalibrering igjen når man kun bytter receiver? trodde det da skulle holde å korrige gain osv, slik volumet stemte jeg.. :P
    Tror det er ganske vanlig at det kan være litt forskjell på pre-signalet, men er merkelig at du ikke får noe godt resultat uansett hvordan du prøver det

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thoge
    Tror det er ganske vanlig at det kan være litt forskjell på pre-signalet, men er merkelig at du ikke får noe godt resultat uansett hvordan du prøver det

det er nesten som det er mye flere peaker og dipper enn tidligere..

Jeg klarer jo å kalibrere subben bra hvis du ser bort fra anlegget forøvrig, i det jeg prøver å kalibrere opp mot anlegget så blir det helt rart resultat..

feks: jeg klarte å kalibrere 80db ved MV -20 i 50hz OG 60hz på 875 receivern.
    NÅ derimot klarer jeg å kalibrere fronter til f.eks 80db,60hz -20MV, men da haver jeg opp på 95db ved 50hz, og visa versa, dette allerede før subwoofern er med i bildet..

for å kalibrere fronter med sinus 50hz MV-20, 80db, må jeg opp på -37db MV for å få til 80db i fronter,og følgelig blir da 60hz veldig feil.. det må da være romkorreksjon som utgjør forskjellen her?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har ikke jeg så god peiling på kalibrering, men er vel ikke umulig at romkorreksjonen krøller opp noe av en eller annen merkelig grunn

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror jeg får prøve å kjøre audyssey igjen i ettermiddag, så prøve ei runde med radioshacken igjen og sjekke..

var hvertfall meget stor forskjell på sub med de 2 onkyoene.. alt er forøvrig som før, bortsett fra byttet til 807..

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tid er gull verdt!:-)

har etter mange timer begynt å få tilbake en akseptabel kurve.. kurven begynner for alvor å få SPL rundt 18-20hz, men har tydelig og god allererede fra rundt 16.. er endelig kvitt alle dipper, bortsett fra en bitteliten på 3-4db rundt 110db.. begynner å bli fornøyd igjen nå, hører tydelig at responsen er mye jevnere og sømløs mot resten av oppsettet..

eneste er at fra ca 45-65hz har jeg en peak, litt lang og moderat en på, men man hører at den er der..

likevel har jeg ingen plasser der jeg "mister" bass nå, eneste er at det blir litt "gøyere" enn resten rundt 45-65hz nå..

Alt i alt nærmer det seg noe godt nå..

Får dog ikke til noe godt resultat med deling på fronter, når de derimot kjøres som large og doblebass ON blir resultatet bedre og bedre etterhvert som klokka går:-)

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt å høre det begynner å gå seg til.. Hva hjalp?:P

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har nå sittet med en masse sinustoner, og gått over og plottet inn manuelt på fronter, istedenfor audyssey.. sammenlignet hele tiden hvor jeg manglet noe - la på litt ekstra her til det utjevnet seg - fjernet litt der det var litt for mye.. slik gikk jeg over alle kanaler i oppsettet..

sjekket deretter hvordan resultat ble i avmålinger hele veien opp, og ikke bare subwoofer..

deretter prøvde jeg å kalibrere subwoofer som vanlig, man da ikk jeg enten dipp ved 50hz eller en ved 60hz hvor jegmistet MYE bass..

har fremdeles litt igjen før jeg er helt i mål, men ørene mine sier at det er til å leve med nå, så tar en pause for å teste ut litt i praksis:-)

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såpass ja.. Det må ha tatt litt tid:P Er audyssey dårligere på den modellen rett og slett da? Siden den ikke klarer å automatisk justere til ett ok resultat

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sett bort fra subwoofer, så kan det virker som jeg har fått flere dipper og peaker på anlegget generelt med TX NR807, enn hva jeg gjorde med TX SR 875, helt klart..

Når man legget til at receiverne er av samme merke, og begge har audyssey (mulig noe er annerledes på audyssey på 807?) har ikke flyttet på høytalere,ikke noe nytt av kabler, effektforsterker etc, kun bytte av receiver.

Vet ikke om det er noe forskjell på disse modellene, men noe må det være - i MITT rom fikk jeg helt klart tydelig bedre resultat med 875, enn hva jeg klarte med 807..

Vet ikke om andre har erfaringer på dette området?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt off topiv dette her, men siden Onkyo 875 er nevnt i denne tråden, så har jeg noen desperate spørsmål.

Har et spørsmål angående Onkyo 875, som jeg nettopp har kjøpt <brukt>. Siden mitt kino rom er av håpløs akustisk typen,så falt valget på 875, da jeg hadde hørt at den skulle ha suveren Odyssy kalibrering for bassen, som i mitt rom har en bust på 13db rundt 100hz.
    Kjørte kalibrering, men ble overasket at den kun sendte noen få piskeslag toner fra hver høyttaler, og så var det hele over.
    Er dette alt den gjør?,eller finnes det flere muligheter for å få bukt på mitt bassproblem, som ikke ble noe bedre etter å ha kjørt kalibreringen.
    Må jeg gå for en annen receiver, og i så fall hevem bør jeg velge?
    Mvh
    Bjørn

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke 807 5 bånd på lfe kanalen du kan leke med?

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CNK
    Har ikke 807 5 bånd på lfe kanalen du kan leke med?

høres korrekt ut det ja..

har som sagt fått til et greit utgangspunkt som er til å leve med nå, så skal jeg gå litt grundigere på saken når jeg får tid og ork til å begynne på igjen!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •