Yamaha Z11 og subber tips ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Yamaha Z11 og subber tips ?

Har nylig anskaffet meg en Z11 og bruker 2 stk JL Audio F113 subber sammen med Audiovector S3 Avantgarde Arrete fronter. Synes Z11 kalibrerte alt rimelig bra bortsett fra at den satt subbene litt lavt. Dro de litt opp og det gjorde susen på film, men når jeg spiller musikk spiller subbene utrolig lavt og S3 spiller dypere og med mere bass alene enn sammen med subbene. Noen som har vært borti det samme. Kan selvsagt lage et musikk oppsett som er kalibrert noe annerledes, men syntes dette var noe rart. Har subbene satt opp i stereo modus. De kan også kalibreres til Mono osv.

Noen med tips og erfaringer ? jeg har kalibrert fronten som small med cut off på 40 Hz til subbene, men pure direct uten subber er mye mere heftig når jeg hører på musikk av en eller annen grunn enn stereo med sub

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JL`ene har da vel egen kalibreringsenhet ?
    Plasseringen på JL`ene er da værdt og gjøre sikkelig da subene koster en del... kan jo ikke la de spille som om de koster det halve :-)

Så trengs det en dB måler for og finjustere nivå på subene så det er likt på subene før YAPO kjøres.
    Etter kalibrering så må nivået på subene heves en 3-5 dB, det er bare og justere etter dine egene ører.

Høytalerne dine bør jo nå 30hz uten og ta kelt kvelden etter den omtalen jeg kan se av de som er veldig bra.

Du kan sette opp forskjellige minneblokker med helt forskjellig x-over etter hva som kjøres, film og musikk er helt klart en stor skille på.

Eksprimentere deg frem til hva du syns høres best ut til formålet :-D

Intermediate phatbull sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med de subbene der skal du få et trøkk av en annen verden
    Sett filteret til 80hz på frontene. Har Z11 selv og vet at denne får "pusteproblemer" om du skal dra alle 11kanalene med den. Mine 4subber er satt opp i mono. Som H/K skriver, kjøp deg en RadioShack. Beste invisteringen du kan gjøre ;-)

Se denne guiden:
    Mikroguide subwooferkalibrering

Se også denne tråden:
    Missforståelse ang. kalibrering av 2 subber.

...når du er ferdig går du inn i menyen på Z11 og skrur opp subene med 6-8db. YAPO justerer alltid subbene altfor lavt..

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter at YPAO er satt går du inn i PEQ og kopierer oppsettet til manuell. Så redigerer du EQ med ca 250Hz/+1dB/Q0,5 og ca 80Hz/+1dB/Q0,5 (prøv deg frem litt, det kan hende du får litt for mye overlapp med disse innstillingene). Så drar du på subwooferen i "speaker level" til du har passe bass ved musikkavspilling. For å justere nivået på film er det LFE du skal justere, ikke subwoofer level. Du bør med dette få en del mer opplevd dynamikk. Ellers støtter jeg dem som mener du bør dele høyere. Med såpass små fronter og store suber ville jeg ikke gått under 80Hz.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk snickers is

Synes dine tips hadde mye for seg. Skal prøve ikveld eller imorgen på dagtid for å ikke gjøre naboene alt for gretne. Du har denne selv vil jeg tro siden du har såpass konkrete tips å komme med. Der hjalp du meg godt på vei ihvert fall. Takk takk!

Newcomer Midgard Audio sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en 3900 i demo akkurat nå. Den er ikke helt ulik på kalibrering og de innstillingene som er aktuelle i den sammenhengen. Den benyttes sammen med et Mordaunt Short høyttalersett som vel ikke er dyrt nok til det er så relevant å sette dem opp på Z11.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •