Receiver med kun pre out? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 46
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Integra har lansert DHC 40.1 i statene. Dette ser mye ut som en 807 uten effekt forsterkere.

AV receivers as well as the DHC-40.1 preamplifier/processor are all currently shipping with suggested retail prices of $1,400, $1,000 and $1,200 each, respectively. The DTR-80.1 and DTR-70.1

Bare å håpe prisen ikke tar helt av i Norge!

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Elemental Studios
    Jeg tror det er to grunner til at reciverprodusentene ikke lager preamp-utgaver av sine mellomklassemodeller. For det første tror jeg vi AV nerder som veldig gjerne kunne tenke oss en slik løsning er i kraftig mindretall på markedet. I tillegg er jo recivere et produkt som selger svært godt fordi det hele tiden kommer ny teknologi. Hvis forbrukerene da kun hadde trengt å bytte preamp'en for å bli oppdatert tjener produsentene mindre...
    Jeg tror at terskelen for å bytte hadde vært lavere hvis det var snakk om en pre/pro til 10.000kr enn en receiver til 20.000kr.

Jeg synes at det virker som om at flere og flere her inne tar ett skritt oppover og kjøper effektforsterkere uten å ville legge 20.000kr i pre/pro av den grunn. Jeg er selv bland de med rimelige receivere og effekt i tillegg og jeg hadde gjerne sett at det kom en pre/pro til maks 10.000kr fra en, eller helst flere, av de store merkene innom AV.

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, er helt enig i det! Bruker mye heller 7-8 k på å oppdatere prosessor enn å måtte bruke 12 - 15 k på ny reciver, når man allikevel ikke trenger effekten...

Men dessverre tror jeg ikke produsentene anser det som god butikk

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da må noen begynne å selge rimelige syv- eller åttekanals effektforsterkere også da.

Og hva får oss til å tro at en billig syvkanals effektforsterker og en billig surroundprosessor gir oss bedre lyd enn en receiver?

Vet ikke om det blir noe billigere i lengden heller. En brukt prosessor vil du sannsynligvis ikke ta i mot hvis noen kastet etter deg engang, altså enda dårligere annenhåndsverdi enn brukte receivere.

Men hvis UMC-1 kommer til salgs til fornuftig pris i Norge så får vi vel se om dette blir en suksess. Vanskelig å spå på forhånd.
    --
    Thorbjørn

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Da må noen begynne å selge rimelige syv- eller åttekanals effektforsterkere også da.
    Hvorfor det? Hva er galt med f.eks èn 5-kanals og èn to-kanals?

Og hva får oss til å tro at en billig syvkanals effektforsterker og en billig surroundprosessor gir oss bedre lyd enn en receiver?
    Hvem har sagt at vi skal ha billige syvkanals effektforsterkere? Poenget er at veldig mange her inne har full effekt til hjemmekinoen med eksterne forsterkere. Og de går ikke ut på dato på lik linje med prosessorer. Dermed handler vi receivere, og betaler dermed for effekt flere ganger enn det som burde vært nødvendig. Prosessorer fra f.eks Classè, Parasound, Primare er jo håpløst lite oppdatert for hjemmekino. Noen mangler HDMI og andre mangler dekoding for HD lyd, eller begge deler.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vet ikke om det blir noe billigere i lengden heller. En brukt prosessor vil du sannsynligvis ikke ta i mot hvis noen kastet etter deg engang, altså enda dårligere annenhåndsverdi enn brukte receivere.

Men hvis UMC-1 kommer til salgs til fornuftig pris i Norge så får vi vel se om dette blir en suksess. Vanskelig å spå på forhånd.
    Det må det være bedre med en prosessor til 7-10.000kr og en effektforsterker til 10-13.000kr. En Rotel RMB-1077 på 7x100watt (ikke receiver-watt) vil slik jeg ser det gi mer kraft til høyttalerne og dermed bedre lyd, særlig på høyere volum, enn en 20.000kr receiver vil kunne gjøre selv om den er oppgitt til 7x170watt (receiver-watt).

EDIT: Jeg tror dessuten at de som er ute etter en slik løsning er villige til å gi litt mer for effektforsterker enn de aller billigste, særlig hvis de får kjøpt en rimelig prosessor. Det er en prismessig mellomklasse mellom receiver og prosessor/effekt som foreløpig er dårlig utstyrt.

EDIT2: Jeg hadde heller kjøpt pre/pro og 5-kanals effekt til 20.000kr enn receiver til 20.000kr.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haymaker
    ...Prosessorer fra f.eks Classè, Parasound, Primare er jo håpløst lite oppdatert for hjemmekino. Noen mangler HDMI og andre mangler dekoding for HD lyd, eller begge deler.
    Det tok lang tid, ja. Men Classè har jo lansert sin SSP-800 og Parasound er like rundt hjørnet med sin Halo C 3.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av X3MHC
    Det tok lang tid, ja. Men Classè har jo lansert sin SSP-800 og Parasound er like rundt hjørnet med sin Halo C 3.
    Men disse ligger nok litt over det jeg kan bruke på sånt. SSP-800 koster jo nesten like mye som hele AV-oppsettet mitt koster.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er klar over at disse koster sitt, men det var bare for å påpeke at Classè og Parasound tross alt har oppdaterte prosessorer på markedet, i motsetning til hva som ble sagt i et annet innlegg.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av X3MHC
    Er klar over at disse koster sitt, men det var bare for å påpeke at Classè og Parasound tross alt har oppdaterte prosessorer på markedet, i motsetning til hva som ble sagt i et annet innlegg.
    Du vet ikke om noe rundt 7-10.000kr da? Emotiva har vært nevnt, men har fått inntrykk av at de er litt "ustabile".

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, Halo C 3 havner sannsynligvis på rundt 30 lapper og NewClassic HDP70 kommer til å ligge rundt 20 000 kroner...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yamaha har dessverre heller ingen planer om en ren prosessor, uansett prisklasse. De tror markedet er for lite - mulig de har rett.

Personlig skulle jeg gjerne sett en ren prosessor utgave av DSP-Z11, helst med balanserte utganger. Men det tror jeg nok vi skal vente lenge på...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har dere fått med dere denne: http://avforum.no/forum/receivere-fo...ml#post1287192

27, 2009, 4:36pm, lonnie wrote:
    Sorry it was a little later than promised but here they are.

Enjoy
    XMC-1 Audio/Video Media Processor/Controller - preliminary feature set (updated 2/27/09)
    Twin Cirrus® 32 bit dual core DSP’s for uncompromised high resolution HD audio decoding
    Decoding support for Dolby Digital, Dolby Digital EX, Dolby Digital Plus, Dolby Digital True HD, Dolby PLIIx, DTS, DTSES, DTS HD, DTS Master Audio, DTS Neo 6, SPDIF, PCM 8 channel (note: some audio formats only supported via HDMI)
    Dual Genesis® Torino high performance video scaling engines with full Faroujda DCDi® processing for main zone and second audio/video zone. Enables simitaltanouus or independent selection of any audio/video source
    Full HDMI 1.3a support
    Front panel direct access control for inputs
    Absolute HDMI bypass “reference” mode – hardware enabled, supports advanced bit depths
    Independent dual zone capability for both analog and digital audio sources
    Automatic Emo-Q™ multi channel room correction and automatic loudspeaker setup. Calibrated measurement microphone included.
    Quadruple bass manager with independently selectable high and low pass frequencies from 40hz – 160hz
    Independently selectable HP/LP slope rates of 12 or 24 db/octave
    All legacy video inputs can be scaled and output over HDMI at up to 1080p in main and second zone
    HDMI sources can be format converted to component video up to 1080i in main and second zone
    Full color graphical OSD over live video, including HDMI in main and second zone.
    All inputs are assignable and feature input labeling, selectable decode modes, selectable triggers, etc.
    Independent graphic EQ and bass and treble controls
    0.5dB level trims on all channels
    Headphone output – front panel
    Professional balanced (XLR) line outputs on main 7.1 channels with THAT Corp.™ OutSmarts® balanced line drivers for exceptionally high common mode rejection.
    Analog Devices 24/192 DAC’s
    Analog Devices 24/192 ADC’s
    Premium quality signal path and component selection for uncompromised audio/video performance
    High voltage, low impedance main single ended (RCA) analog outputs (7 VRMS)
    8 - HDMI inputs and 3 HDMI outputs. 2 main, 1 Zone 2
    1 - Precision phono input with MC/MM capability
    1 - composite video input (RCA)
    1 - S-video input (S-video mini DIN)
    3 - component video inputs (RCA)
    2 - component video outputs (RCA) main and Zone 2
    4 - stereo analog audio inputs (RCA)
    1 - stereo XLR input
    1 - 7.1 analog input set (RCA)
    4 - coaxial digital inputs, (RCA)
    4- optical digital inputs (Toslink)
    1- coax digital audio output (RCA)
    1- optical digital audio output (Toslink)
    1 - Stereo or 2 channel analog multi channel mix down output for fixed level monitoring (RCA)
    1- stereo analog variable and independent Zone 2 output (RCA)
    1 - stereo analog fixed level record output (RCA)
    High performance AM/FM tuner with 24 FM and 6 AM presets

Full RS-232 control
    4 - assignable trigger outputs Movie/Music/Ampx2 (3.5mm mini)
    1- IR remote input (3.5mm mini)
    1 - IR output (3.5mm mini)
    1 - microphone input (3.5mm stereo mini)
    1- USB data input (for software upgrades only)
    3 RU chassis

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hadde vært kjekt med forhandler i Norge når det er snakk om sanne ting synes jeg. Men hvis Emotiva'en får bra skussmål og blir billig nok så ser jeg ikke bort fra at den kan bli aktuell pga manglende konkurranse.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig. Hadde vært utlrolig digg med Lsound som forhandler på dette. Onestopbuyall.

De er jo ikke så værst på pris generelt.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Det må det være bedre med en prosessor til 7-10.000kr og en effektforsterker til 10-13.000kr. En Rotel RMB-1077 på 7x100watt (ikke receiver-watt) vil slik jeg ser det gi mer kraft til høyttalerne og dermed bedre lyd, særlig på høyere volum, enn en 20.000kr receiver vil kunne gjøre selv om den er oppgitt til 7x170watt (receiver-watt).

EDIT: Jeg tror dessuten at de som er ute etter en slik løsning er villige til å gi litt mer for effektforsterker enn de aller billigste, særlig hvis de får kjøpt en rimelig prosessor. Det er en prismessig mellomklasse mellom receiver og prosessor/effekt som foreløpig er dårlig utstyrt.

EDIT2: Jeg hadde heller kjøpt pre/pro og 5-kanals effekt til 20.000kr enn receiver til 20.000kr.
    Tja, min receiver gir 7x140W, ikke "receiver-watt", og den får du vel for en 16-17k om du kjøper på rette plassen. Men er det et marked for dette så dukker det helt sikkert opp.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor det? Hva er galt med f.eks èn 5-kanals og èn to-kanals?
    Ingenting galt, bare dyrt.

Hvem har sagt at vi skal ha billige syvkanals effektforsterkere? Poenget er at veldig mange her inne har full effekt til hjemmekinoen med eksterne forsterkere. Og de går ikke ut på dato på lik linje med prosessorer. Dermed handler vi receivere, og betaler dermed for effekt flere ganger enn det som burde vært nødvendig. Prosessorer fra f.eks Classè, Parasound, Primare er jo håpløst lite oppdatert for hjemmekino. Noen mangler HDMI og andre mangler dekoding for HD lyd, eller begge deler.
    Men med dyre effektforsterkeroppsett vil dere vel også ha skikkelig prosessor/forforsterker, og det eksisterer jo allerede i klassen fra 18-20,000 og oppover. At de eventuelt ikke er oppdatert med de nyeste lydteknologiene grenser jo til det latterlige, hele poenget med prosessorer er jo nettopp at du kan oppgradere til det nyeste uten å bytte effektforsterker.

Så det er jo et par muligheter her. Enten har verdens største produsenter sovet i timen, eventuelt er det ikke et marked for dette. Et tredje alternativ er jo som noen nevner at de ikke ønsker å selge denne type produkter fordi det konkurrerer med receiverne i for stor grad.

Sistnevnte er jeg noe skeptisk til da de fleste ikke vil velge en prosessor + to effektforsterkere fremfor én boks, så foreløpig heller jeg til teorien at markedet ikke er stort nok i low-end/mid-end segmentet.
    --
    Thorbjørn

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, min receiver gir 7x140W, ikke "receiver-watt", og den får du vel for en 16-17k om du kjøper på rette plassen. Men er det et marked for dette så dukker det helt sikkert opp.
    Noen receivere er sikkert bedre enn andre, men hadde du vært happy med å betale 16-17.000kr for den hvis du hadde 5/7-kanals effektforsterker fra før og du kunne fått samme burken uten effekt for 10.000kr?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingenting galt, bare dyrt.

Men med dyre effektforsterkeroppsett vil dere vel også ha skikkelig prosessor/forforsterker, og det eksisterer jo allerede i klassen fra 18-20,000 og oppover. At de eventuelt ikke er oppdatert med de nyeste lydteknologiene grenser jo til det latterlige, hele poenget med prosessorer er jo nettopp at du kan oppgradere til det nyeste uten å bytte effektforsterker.

Så det er jo et par muligheter her. Enten har verdens største produsenter sovet i timen, eventuelt er det ikke et marked for dette. Et tredje alternativ er jo som noen nevner at de ikke ønsker å selge denne type produkter fordi det konkurrerer med receiverne i for stor grad.

Sistnevnte er jeg noe skeptisk til da de fleste ikke vil velge en prosessor + to effektforsterkere fremfor én boks, så foreløpig heller jeg til teorien at markedet ikke er stort nok i low-end/mid-end segmentet.
    Jeg har en Rotel RMB-1575 som skal være rimelig grei ihvertfall. Selvfølgelig har jeg lyst på en Rotel RSP-1580, men med mindre jeg vinner i lotto så er den utelukket. Men jeg ser for meg at pre'en til f.eks. Yamaha RX-V3900 eller tilsvarende prisede receivere fra andre merker hadde passet fint. Men siden produsentene ikke ser ut til å dele mitt syn på dette så må jeg vel bare enten begynne å spare eller selge en av ungene.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Noen receivere er sikkert bedre enn andre, men hadde du vært happy med å betale 16-17.000kr for den hvis du hadde 5/7-kanals effektforsterker fra før og du kunne fått samme burken uten effekt for 10.000kr?
    Det hadde naturligvis vært en fordel med kun prosessordelen. Men igjen - tydeligvis er ikke markedet stort nok. Og jeg personlig (og jeg mistenker de fleste andre er enig med meg her) vil heller bytte receiver i ny og ne enn å ha to ekstra bokser stående i hifiracket. Mangelen på produkter i dette segmentet er jo en sterk indikasjon på det.

Hvis man ser bort fra pro logic II og annet skvip så har DTS og Dolby Digital vært gjeldende standarder LENGE. DTS kom i 1997 og Dolby Digital kom i 1995.

De nye HD-formatene kommer sikkert til å være det noen år fremover - så dette er ikke SÅ aktuell problemstilling i praksis. Joda, det dukket opp 6.1, 7.1 og 8.1 underveis, men de fleste har bare 5.1 oppsett i stua uansett.

Det har dog kommet endel nyvinninger på romkorreksjonsfronten, men også der har man vel hatt kurante varianter hvertfall de siste 5 årene.

Dette er altså en problemstilling for noe spesielt interesserte, og de synes jo uansett det er gøy å bytte komponenter i hue og ræva, så da er det jo ikke noe problem.
    --
    Thorbjørn

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •