Ubegripelig problem med reciever/effektforsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Newcomer Seppola sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ubegripelig problem med reciever/effektforsterker

Jeg har et problem, det er noe galt med én av komponentene mine, Denon 2808 eller Parasound A23 (jeg er rimelig sikker), men det blir mer kompisert enn det!
    Feilen har skjult seg veldig godt, hver av komponentene har vært inne til reperasjon, og kommet tilbake "feilfri" (det har ikke vært gjort noe med dem), men når jeg bruker det hjemme, er feilen der. Jeg skjønner ikke hva det kan være! Jeg finner symptomer som tyder på at det kan være den ene, tester mer, og finner ut at det MÅ være den, men den kommer tilbake uten endringer. Dette har skjedd én gang på hver av komponentene!
    Parasounden var den jeg sendte inn først, den var da på langtidstesting i 8 uker! Jeg opplevde ingen feil når den var borte, for å ha det sagt.
    Denonen var borte i 3-4 uker.
    Feilen er at den ene høytalleren spiller betydelig lavere enn den andre (omtrent 16dB tror jeg)

Jeg har i dag testet litt mer, for å skrive reslutatene her:
    Når jeg testet hadde jeg koblet MacBooken til recieveren og koblet forskjellig.
    Bare Reciever: Spiller som normalt
    Effektforsterker + reciever (normal tilkobling i pre-out): Spiller feil
    Byttet på HT-kablene bak effektforsterker (krysset R->L): Feilen bytter side
    (Kobler nå kablene som normalt)
    Bytter signalkablene (krysser IKKE): alt som før (feil)

Feilen oppstår bare når jeg kobler til effektforsterkeren, men jeg har opplevd at feilen oppstår med HT koblet til bare recieveren (ikke denne gangen), det var derfor jeg bestemte meg for å sende inn denonen. Jeg skjønner ikke hva det kan være.
    Jeg har også en PS3 som vanligvis er koblet til, men skjønner ikke om den kan påvirke noe, noen som vet?
    TVen og PS3en er koblet til via denonen med HDMI kabler (dette var ikke koblet til mens jeg testet, men lurer på om det kan ha påvirket noe som kan ha blitt sittende)
    Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for å finne ut hva som er galt.
    Alle råd, tips, ect. er ønsket.

Edit:
    Jeg må dra fram at det kan hende at den éne gangen jeg opplevde denne feilen med receiveren kan ha vært pga. auto-kalibrering var utført med feilen tilstede, så i dette tilfellet vil den spille feil når det er normalt.

Intermediate leifen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    697
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du sier at det ikke altid skjer når du kun bruker Reciver , så det utelukker vel kansje litt det første jeg tenkte . At enn av kanalene er justert opp på reciveren . Vet ikke om Parasounden har noe form for justering på kanlene ?

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en manuell justering av volum bak parasounden, men har sjekket at begge står på full. Denonen har jeg forsøkt å resette, noe jeg vil tro resetter justeringen av volumet i kanalene. Når jeg gjorde dette første gang ble alt bra, i 2 dager, så var feilen tilbake, jeg forsøkte å resette igjen, men denne gangen var det til ingen nytte. Slik fortsatte det.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd de kombinert med andre effektforsterkere/receivere?

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, jeg kjenner bare en person i Hammerfest som har hjemmekino, men har har ikke pre-out på receiver :/

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd å kjøre pcen rett i effekttrinnet? Oppstår feilen da?
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    var ikke klar over at det var mulig.
    Hvordan gjør jeg det?

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Seppola
    var ikke klar over at det var mulig.
    Hvordan gjør jeg det?
    Minijack ut av lydkortet og phono inn i effekten hvis effekten har phono inn. Hvis den kun har balanserte innganger trenger du overganger til xlr. Husk å skru volumet gradvis opp på pcen når den er koblet til så du ikke risikerer å sprenge noe.
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ragwo
    Minijack ut av lydkortet og phono inn i effekten hvis effekten har phono inn. Hvis den kun har balanserte innganger trenger du overganger til xlr. Husk å skru volumet gradvis opp på pcen når den er koblet til så du ikke risikerer å sprenge noe.
    her er en link til baksiden av effektforsterkeren: http://www.parasound.com/img/halo/a23_rear_big.jpg

Hvor skal jeg koble til?

Intermediate Probie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    908
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk
    regner med begge skal i unbalanced inngangene, og ikke en i loop out og den andre i unbalanced
    Skal prøve med en gang jeg kommer hjem!

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Koblet datamaskinen til forsterkeren, og da var det ingen feil, deretter koblet jeg dataen til via receiveren, ingen feil da heller.
    Jeg ventet til feilen dukket opp igjen, så koblet jeg datamaskinen til forsterkeren igjen, og feilen ble sittende. Da kan jeg konkludere med at det er forsterkeren? Den har vært inne til testing i 8 uker, uten at de klarte å finne noe, hvordan kan slikt oppstå?

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjer det noe hvis du fikler med volumkontrollene bak på effektforsterkeren mens problemet er der? Mulig at det kan være noe kontaktproblemer med dem.

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Seppola
    Koblet datamaskinen til forsterkeren, og da var det ingen feil, deretter koblet jeg dataen til via receiveren, ingen feil da heller.
    Jeg ventet til feilen dukket opp igjen, så koblet jeg datamaskinen til forsterkeren igjen, og feilen ble sittende. Da kan jeg konkludere med at det er forsterkeren? Den har vært inne til testing i 8 uker, uten at de klarte å finne noe, hvordan kan slikt oppstå?
    Ser at du i første post sier at problemet også har vært tilstede med kun receiver(uten effekttrinn). Ut fra at du både får problemet med effekttrinn direkte samt kun receiver skulle en kanskje tro at kilden er problemet (om det er teknisk mulig) ??

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Skjer det noe hvis du fikler med volumkontrollene bak på effektforsterkeren mens problemet er der? Mulig at det kan være noe kontaktproblemer med dem.
    Volumet justeres, feilen hopper ikke inn og ut.

Sitat Opprinnelig postet av Otern
    Ser at du i første post sier at problemet også har vært tilstede med kun receiver(uten effekttrinn). Ut fra at du både får problemet med effekttrinn direkte samt kun receiver skulle en kanskje tro at kilden er problemet (om det er teknisk mulig) ??
    Som sakt, et ubegripelig problem. Jeg har byttet kilde fra PS3 til en 2-3 uker gammel MacBook Pro, og problemet oppstår med både PS3 og MBP, jeg ville sakt at sannsyneligheten er alt for lav for at samme problem skal oppstå både i MBP og PS3, dermed utelukke det.
    Derimot kan jeg si at jeg bare har opplevd at den feilen har oppstått én gang med receiver, noe jeg aldri opplevde de 8 ukene effektforsterkeren var borte, eller før), og en forklaring på dette kan være at jeg hadde auto-konfigurert den med mikrofonen med feilen tilstede i effekttrinnet. Da vil receiver justere volumet i kanalene omtrent likt.

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, har du forsøkt å krysskoble kablene mellom receiver og effekt ? Om lavt volum er på samme side som før krysskobling er det noe galt med effekttrinnet. Om lavt volum bytter side er feilen lokalisert før effekttrinnet.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På baksiden av A23 har du en justeringsmulioghet for "input sensitivity". Juster den ned til 20. Test. Er problemet der fortsatt så juster den litt til opp. Mulig den er kilden til problemet ditt?

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Otern
    OK, har du forsøkt å krysskoble kablene mellom receiver og effekt ? Om lavt volum er på samme side som før krysskobling er det noe galt med effekttrinnet. Om lavt volum bytter side er feilen lokalisert før effekttrinnet.
    Det er ingen forskjell før og etter krysskobling av signalkablene.
    Jeg konkluderte med at det var effekttrinnet første gang, den var borte i 8 uker på langtidstesting og måling, uten at de klarte å finne noen feil. Mens jeg har på det meste (siden første gang feilen oppsto) hatt orden i 2 dager, det var de to dagene etter at jeg fikk effektforsterkeren tilbake.

Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    På baksiden av A23 har du en justeringsmulioghet for "input sensitivity". Juster den ned til 20. Test. Er problemet der fortsatt så juster den litt til opp. Mulig den er kilden til problemet ditt?
    Jeg forsøkte å justere på denne, uten at det endret noe, mener denne justerer når den skal skru seg på, ut i fra hvor mye strøm som tilføres fra receiver, og med å justere på denne, stiller man på når den skal reagere.

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er de koblet på samme stikkontakt ? jordet / ujordet?

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Doc.G
    Er de koblet på samme stikkontakt ? jordet / ujordet?
    De er begge koblet til samme ujordete skjøteledning. Må bruke skjøteledningen fordi kablene er for mange og for korte. Hele huset er ujordet.
    Hvilken rolle spiller dette?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •