Effektforsterker?? litt info pls!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer Brevik sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Effektforsterker?? litt info pls!

Lurer litt på en del rundt det med effektforsterkere!
    Har en Nad T765 og Lektor 8 (ta gjerne en titt på kinoen og gi en komentar)
    og skal snart kjøpe meg en effektforsterker(tenker på parasound nc2250)
    Så hva gjør jeg når den er kommer i hus? må den ha eget signal fra kilden eller får den signal fra reciveren? å hva sjer når jeg skal se en film? blir frontene med i 7.1 lyden eller blir allt helt galt? og til slutt, hvilken forskjell kan jeg vente meg når jeg kjører lektorene på forsterkeren i forhold til reciveren?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brevik
    Så hva gjør jeg når den er kommer i hus? må den ha eget signal fra kilden eller får den signal fra reciveren?

Du sender signalet via pre-out bak på receiveren.

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer litt på en del rundt det med effektforsterkere!
    Har en Nad T765 og Lektor 8 (ta gjerne en titt på kinoen og gi en komentar)
    og skal snart kjøpe meg en effektforsterker(tenker på parasound nc2250)
    Så hva gjør jeg når den er kommer i hus? må den ha eget signal fra kilden eller får den signal fra reciveren? å hva sjer når jeg skal se en film? blir frontene med i 7.1 lyden eller blir allt helt galt? og til slutt, hvilken forskjell kan jeg vente meg når jeg kjører lektorene på forsterkeren i forhold til reciveren?
    Du kobler den til receiveren (pre-out front left og front right) med to stk rca kabler, også med vanlige høyttaler kabler fra effekt til høyttaler. Det blir ingen endringer i forhold til 7.1 lyden, eneste du gjør er å bruke den eksterne effekten på disse to utgangene i stedenfor effekt fra receiveren. Dermed frigjør du effekt som center og surroundhøyttalere nyter godt av.

Du kan forvente deg et mer oppløst lydbilde, og mer fundament i bassen. Dersom du tenker ny forsterker hadde jeg også vurdert Emotiva XPA-2 da den leverer samme effekt til halve prisen.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tusen takk, ble plutselig mye klokere
    men hvor stor forskjell snakker vi? ved å gå ifra reciver til effekt? merkes det godt? også får de med litt "utrent øre"

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer an på hvor følsomme høyttalerne er. Du merker mer forskjell dess mindre følsomme de er.

Generelt vil jeg si at forskjellen blir større dess høyere volum du lytter på. Men du vil merke forskjell på lavere volum også i form av bedre separasjon mellom instrumentene/frekvensene. Så får du ber bunn også

Størst forskjell vil du kanskje få på film, da receiveren gjerne blir presset hardest når du bruker mange kanaler.

Også ser racket mye mer potent ut med en NC2250 på plass8)

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haymaker
    Det kommer an på hvor følsomme høyttalerne er. Du merker mer forskjell dess mindre følsomme de er.

Generelt vil jeg si at forskjellen blir større dess høyere volum du lytter på. Men du vil merke forskjell på lavere volum også i form av bedre separasjon mellom instrumentene/frekvensene. Så får du ber bunn også

Størst forskjell vil du kanskje få på film, da receiveren gjerne blir presset hardest når du bruker mange kanaler.

Også ser racket mye mer potent ut med en NC2250 på plass8)
    Jeg får vel erfare selv etter hvert, og det gleder jeg meg masse til!
    en splitter ny parasound 2250 er vel et røverkjøp?

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten ting til..

Jeg har en kollega på jobb, han har concept 10 og en denon reciver. han spurte om jeg kunne forhøre meg hær om effekt til ht hans.

Han sa han hadde lysst på denon elr noe ifra klubben, mn jeg nevnte at det fantes andre merker også. Men hvis han absolutt skulle ha noe på hfk, hva hadde passet best til concept 10? det er vel ikke verdens mest kresne høytaler? la oss si pris 8000-13 000 og hvor mye bedre er andre merker feks. parasoud og emotiva og slikt?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten ting til..

Jeg har en kollega på jobb, han har concept 10 og en denon reciver. han spurte om jeg kunne forhøre meg hær om effekt til ht hans.

Han sa han hadde lysst på denon elr noe ifra klubben, mn jeg nevnte at det fantes andre merker også. Men hvis han absolutt skulle ha noe på hfk, hva hadde passet best til concept 10? det er vel ikke verdens mest kresne høytaler? la oss si pris 8000-13 000 og hvor mye bedre er andre merker feks. parasoud og emotiva og slikt?

NAD funker vel bra sammen med concept 10. Jeg synes at NAD passer bedre sammen med Dali enn dennon.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet at jeg får HiFi freakene pa nakken nå, men PA effektforsterkere har blitt veldig bra nå, lydmessig også. Masse strøm!!! De er jo mye billigere pga et helt annet strømoppsett.
    Grunnen til at Hifi forsterker er så mye dyrer er at de er veldig påkostet i strømforsynings kretsen i og med at de må være "stille". Dvs ikke vifte.
    Pa amper bruker switchmode strømforsyning som er mindre og lettere med krever da vifte for å kjøle de ned. Det er lite viftestøy på de nye kvalitetsmodellene.

Og foresten hva gjør litt viftelyd da, når volumet skal opp så spikrene i veggpanelet spretter ut? Og de er jo 10 ganger billigere.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du ett par eksempler på PA forsterker som er brukende?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Feks. Mackie 2800

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av undertaker
    Har du ett par eksempler på PA forsterker som er brukende?
    Feks. Mackie FRS 2800

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •