Forsterker går i protectionmode

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forsterker går i protectionmode

Hadde en liten test på anlegget tidligere i dag, hvor effektforsterkeren gikk i protectionmodus på høyre side. Har en Rotel rb-985, som er 5x100 watt, bi-amp koblet, dvs høyre front og høyre surround er tilkoblet samme høyttaler. På relativt høyt volum kuttet den plutselig begge disse kanalene kun på høyre side. Ved kraftig demping av volum vekslet den hyppig mellom protecion modus og vanlig drift. På veldig lavt volum holdt den stabil drift, men kun lyd i mellomtone/diskant. Første tanke var at en av kablene var løsnet på en eller begge basselementene - dette viste seg å være feil. Ok, kan det være delefilteret, tenkte jeg. Men nei, testet kun basselementene tilkoblet receiver, hvilket fungerte. Nå gjenstår det jo å se om forsterkeren virker som normalt etter at den har fått kjølt seg ned. (den ble gloheit på høyre side, men ingenting lukter svidd, kun heftig varmeutvikling)

Utstyr :
    Høyttalere : Dynavoice m-65
    Effekt : Rotel RB-985
    Reciever : Yamaha 663

Jeg vet at impedansekurven til dynavoice havner under 3 ohm i mellombassen et sted, men forsterkeren har bra med strømreserver når kun to høyttalere driftes på den (80 000 uf i lyttebanken samt ca. 1100va strømforsyning)

Må også legge til at ved ny test nå etter nedkjøling, viser det seg at den gir lyd i begge kanaler, men svakere lyd i basselementene i høyre høyttaler enn venstre, samt den igjen kutter både høyre front og høyre surround ved litt oppjustering av volumet. Ved avslåing lyser heller ikke protection-diodene på høyre front/surround, hvilket det skal normalt.

Noen ideer om hva som kan skjedd, i og med at kun høyre side ble berørt av problemet ?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bi-amp koblet, dvs høyre front og høyre surround er tilkoblet samme høyttaler
    Dette høres feil ut.
    Ved biamping brukes to effekttrinn for å forsterke opp samme siganl og den ene effektforsterkeren kobles til bass mens den andre kobles til mellomtone/diskant. Da skal også eventuelle forbindelse mellom de to settene med terminaler fjernes.

Har du en skisse av hvordan du har gjort det?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det ser greit ut koblet sånn så lenge lasken mellom terminalene er fjernet.

Prøv å bytte om på høyttalerne i forhold til utgangene på forsterkeren for å se om du får samme problemet.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Synes det ser greit ut koblet sånn så lenge lasken mellom terminalene er fjernet.

Prøv å bytte om på høyttalerne i forhold til utgangene på forsterkeren for å se om du får samme problemet.

Skinnene mellom terminalene er fjernet ja, og jeg tror ikke min oppkobling er problemet, for hver høyttaler har jo da to kanaler, altså venstre front/surround for venstre høyttaler, og ditto for høyre høyttaler. Prøvde å bytte om på høyttalerne, men samme problemet oppstod på de høyre kanalene.

Pokker !

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har kjørt splitter fra pre-out og inn til front/surround inngangene på effekten og så koblet høyttalerne til utgangene?

At det var de høyre kanalene som slo ut igjen tyder vel på at det er noe galt med forsterkeren. Har denne en felles kondensatorbank eller er det kondensatorbank for hver kanal?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Du har kjørt splitter fra pre-out og inn til front/surround inngangene på effekten og så koblet høyttalerne til utgangene?

At det var de høyre kanalene som slo ut igjen tyder vel på at det er noe galt med forsterkeren. Har denne en felles kondensatorbank eller er det kondensatorbank for hver kanal?

Det er en stk. kjøleribbe på hver side samt en bak for senterkanalen. De er tydelig adskilt med to stk. 10 000 uf-kondiser i senter-lyttebank, og to 15 000uf-kondiser på hver side for høyre/venstre, altså 80 000 uf totalt. Stemmer for øvrig at det brukes y-ledd fra Yamaha til Rotel.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten digresjon: Kan du ikke velge bi-amping i 663'en og så ta ut fra hver sin pre-ut? Eller fungerer bi-amp bare på effektdelen av 663'en?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    En liten digresjon: Kan du ikke velge bi-amping i 663'en og så ta ut fra hver sin pre-ut? Eller fungerer bi-amp bare på effektdelen av 663'en?
    Meget mulig, dog ikke et alternativ for min del da jeg bruker presence-funksjonen. (bi-amping blir da ikke mulig)

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jo være kondisene som har tørket ut på høyre sida da om den kutter når den blir litt belastet der. Evt. at det er noen loddinger som begynner å bli litt råtne.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jo være kondisene som har tørket ut på høyre sida da om den kutter når den blir litt belastet der. Evt. at det er noen loddinger som begynner å bli litt råtne.
    Hmm, kanskje det ja. Det skal nemlig ikke mye opp på volumet før den kutter, og skrur man en anelse ned veksler den som sagt mellom normal drift og protection modus. Jeg hadde i hvert fall ikke trodd at Dynavoicene skulle få den til å knele så lett.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Normalt skal den klare å drve dem greit, men er kondisene slitne skal det ikke mye til.
    Om det er dem så er det en grei operasjon å fikse det også. Men jeg ville kikket nøye på loddingene først.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Normalt skal den klare å drve dem greit, men er kondisene slitne skal det ikke mye til.
    Om det er dem så er det en grei operasjon å fikse det også. Men jeg ville kikket nøye på loddingene først.
    Er det en møysommelig prosess å få det til ? Tror ikke min kompetanse strekker til her, hvis man må skru ut av kretskort etc, er jeg redd. Hva kan noe sånt koste å få reparert, tror du ?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye tør jeg ikke gjette på, men rundt en times arbeid pluss deler, veldig grovt regnet? Hvis det er det som er problemet da.
    Bor du i nærheten av en videreående skole med elektroniklinje kan det jo hende at de kan hjelpe deg?

Hvis ikke kan du ta kontakt med Dalens elektronikkservice as | www.dalens.no og høre om de har noe tips.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved relativt høyt volum bruker du nok fler watt i dynamisk effekt enn du umiddelbart tror. Ved normal lyttevolum vil f.eks. mine ganske så effektive Carlsson OA50.2 kreve over 50 watt i spisseffekt fra forsterkeren, så om din forsterker har gode sikkerhetskretsløb er det sikkert ikke unaturligt den slår seg av ved klipping kanskje.
    Er der noen dioder på forsterkeren der indikerer klipping?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Ved relativt høyt volum bruker du nok fler watt i dynamisk effekt enn du umiddelbart tror. Ved normal lyttevolum vil f.eks. mine ganske så effektive Carlsson OA50.2 kreve over 50 watt i spisseffekt fra forsterkeren, så om din forsterker har gode sikkerhetskretsløb er det sikkert ikke unaturligt den slår seg av ved klipping kanskje.
    Er der noen dioder på forsterkeren der indikerer klipping?

Ja, protection-diodene jeg refererer til indikerer bla clipping, evt andre problemer som kortslutning, impedanse problemer etc. Jeg har hatt flere andre typer Rotel forsterkere også, hvor protection modus slo inn på høyt volum, men da var det bare snakk om litt nedkjøling og normal drift oppstod. Det skjer jo da ikke her.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forbauser meg for øvrig at kondensatorne skal være så slitt allerede, den er trossalt ikke mye over 10, maks 14 år gammel. (ble produsert fra rundt '95 til '99)

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må innrømme jeg bare leste den siste delen av din post, ja, det ser ut til du har et problem, kanskje et loddepunkt der holder på å briste el. lign., vet ikke helt. Prøv den med helt normale kabler til høyttalerne, altså bare ét sett fra én høyttalerutgang til høyttalerne, da må du sette på broen på høyttaleren. Det er bare for å udelukke et problem der...
    Jeg er ikke sikker på jeg ville bruke forsterkeren før den har blitt sjekket, Dalens Elektronikk kan kanskje se på den...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Må innrømme jeg bare leste den siste delen av din post, ja, det ser ut til du har et problem, kanskje et loddepunkt der holder på å briste el. lign., vet ikke helt. Prøv den med helt normale kabler til høyttalerne, altså bare ét sett fra én høyttalerutgang til høyttalerne, da må du sette på broen på høyttaleren. Det er bare for å udelukke et problem der...
    Jeg er ikke sikker på jeg ville bruke forsterkeren før den har blitt sjekket, Dalens Elektronikk kan kanskje se på den...

Skal definitivt få prøvd ut det du foreslår. Bet meg merke i at det var en form for rust evt. lim på sidene av de to kondensatorne som er på høyre side. (vertikalt) Kan det være en bidragende årsak ?

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pollah
    Skal definitivt få prøvd ut det du foreslår. Bet meg merke i at det var en form for rust evt. lim på sidene av de to kondensatorne som er på høyre side. (vertikalt) Kan det være en bidragende årsak ?
    Det kan hende at de lekker. Eller at de er limt fast. Men det hadde du vel sett.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Det kan hende at de lekker. Eller at de er limt fast. Men det hadde du vel sett.
    Vel, jeg forsøkte å bevege lett på dem, og de var relativt løse syntes jeg. Men jeg har lite å sammenlikne med, så mulig jeg overdriver betydningen av det.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •