Yamaha RX-V765 vs Onkyo TX-NR807

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Yamaha RX-V765 vs Onkyo TX-NR807

Kjøpte en Yamaha RX-V765 receiver i sommer for ca 6000,- og har vært meget fornøyd med den. Den har vært brukt med en HTPC som kilde (over HDMI) og en Bryston 4B SST (2 x 300W utgangsforsterker). Har 2 x Klipsch RF 83 fronter + 2 x Electrocompaniet Cube som surround.

Men, så dukket Onkyo TX-NR807 opp til kanonpris hos Elkjøp. Jeg stod over den første runden med helgetilbud, men andre gangen ble fristelsen for stor, så jeg bestilte en. Tenkte det kunne være greit med litt større effekt, nettverksfunksjonalitet og Audyssey DSX.

Klokken 06:50 idag tidlig, så stod det en bilbud på trappa med en 23kg tung eske. 10 minutter senere var Onkyo'en pakket ut av esken og klar til å bli koblet opp. Da begynte egentlig magefølelsen min å si at dette kanskje ikke var en receiver for meg. Etter litt testing frem og tilbake, så bestemte jeg meg for å pakke den ned igjen og benytte meg av 30 dagers returrett.

Dersom jeg skal sammenligne disse to receiverene, så vil jeg trekke frem følgende punkter:

Fordeler med Yamaha RX-V765 i forhold til Onkyo TX-NR807:
    - Mindre chassis, mer kompakt
    - En del avlegse analoge innganger (S-video) er fjernet, trenger ingen slike lenger. Håper snart de fjerner de resterende.
    - Bedre design på fronten. Litt enklere enn Onkyo (likte ikke så godt alt rotet bak dekselet til Onkyo)
    - Utvikler mindre varme (Onkyo'en blir ganske varm selv på tomgang)
    - En del analoge innganger er fjernet (S-Video). Bruker nesten utelukkende HDMI.
    - Yamaha har ikke en vifte (vet ikke helt når den starter på Onkyo, men liker den ikke)
    - 12V trigger out på Yamaha er ikke koblet til Zone 2. Kanskje ikke noe stort poeng, men det virket som litt mer hazzle å få det til på Onkyo
    - Automatisk romkorreksjon starter etter 10 sekunders forsinkelse. På Onkyo startet den med en gang før jeg kom meg ut av rommet.

Fordeler med Onkyo TX-NR807:
    - Bedre GUI på menyene (Yamaha menyene har kun primitiv tekst)
    - Større effekt (vanskelig å sammenligne direkte, siden de måler forskjellig)
    - Nettverksfunksjonalitet (ikke viktig for min del, siden jeg har en PC som kilde)
    - Lettere å oppdatere firmware
    - Mer avansert romkorreksjon? Fikk ikke testet skikkelig.

Totalt sett, så fikk jeg en følelse av at mye av plassen i Onkyo'en er brukt til å få til støtte for gamle analoge innganger. Synes heller ikke det virket som om det var noen tegn til bedre byggekvalitet på Onkyo. Høyttaler terminaler og slikt var stort sett likt. Det virket også som om innmaten (forsterker kanalene) var ganske like. Dersom jeg knipset på chassiet på Onkyo'en, så synes jeg det skranglet litt mer enn på Yamaha'en.

Lydmessig synes jeg det er vanskelig å si noe konkret om. Tror ikke det var noen spesiell forskjell. Nå skal det sies at jeg benyttet Bryston som utgangsforsterker på begge.

Jeg valgte altså å beholde Yamaha RX-V765 og er godt fornøyd med den!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget bra at du har tatt deg tid til å skrive dette. Jeg har Også en Yamaha V765, kjøpt på Elkjøp sitt tilbud, og har også "siklet" etter en Onkyo 807. Føler meg tryggere nå på mitt kjøp. Nå skal jeg se på nettet etter en Bryston 4B SST

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fin tilbakemelding det! Bra med sånne.
    Har selv bestilt en 807 og håper jeg blir fornøyd. Jeg ser de punktene du har nevnt som fordel Yamaha har ingen ting å si for meg egentlig så satser på at det går bra.

807 får gode skussmål på lyd både i surround og stereo og leverer bra med effekt for 7000kr. Det er det viktigste for meg.
    Antiloop er på forumet byttet jo ut en RX-V 1900 til fordel for Onkyo 807 så det går vell litt på hva man prioriterer.
    Om den viften begynner å surre under lave volum i film ryker den nok tilbake, det blir for dumt. Vurderte veldig sterkt 1007, men ble altså 807. Med slike bra priser kan jeg muligens få en brukt 906 billig og det er noe jeg kunne tenke meg om 807 blir litt for svak.

Newcomer CISCOwned sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Om den viften begynner å surre under lave volum i film ryker den nok tilbake, det blir for dumt. Vurderte veldig sterkt 1007, men ble altså 807. Med slike bra priser kan jeg muligens få en brukt 906 billig og det er noe jeg kunne tenke meg om 807 blir litt for svak.
    Jeg har ikke hørt noe til noen vifte, finnes det på den? Men tror ikke du vil synes 807 er svak iallfall! Krefter i massevis!:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CISCOwned
    Jeg har ikke hørt noe til noen vifte, finnes det på den? Men tror ikke du vil synes 807 er svak iallfall! Krefter i massevis!:-D
    Dersom du kikker inn ovenfra, så står det en vifte rett foran kjøleribben (rett bak fronten). Den går kanskje ikke før det blir skikkelig varmt.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Onkyo har alltid blitt varme uten å ta skade av det.
    Jeg regner med at dette er en vifte som er bra for å sikre seg mot de som burer dem inne i skap med dører osv som gir dårlig luftflyt.
    Har du da en fest med litt godt effektforbruk så sier det seg selv at dette er svært usunt for reciever, bedre med en vifte da som ingen vil høre uansett.

807 får svært god omtale for lyden etter hva jeg kan se rundt på nettet. Er jeg enig i det bytter jeg ikke pga kjipt design eller varme, det viste jeg på forhånd. =)

Fortsatt ikke noen melding fra Elkjøp om at den er sent, det irriterer meg litt da =/

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Send en mail og hør om de har sendingsnr. Jeg fikk beskjed om at den var sendt etter at jeg spurte om det.

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva vifte anngår er jo ikke det negativt i seg selv. Kommer helt ann på hvordan den fungerer. Hvis det f.eks er en vifte av god kvalitet som går på 4-500 rpm vil man uansett ikke kunne høre den. Er også mulig den kun slår inn hvis temperaturen når kritisk nivå, som er et pungt hvor man strengt tatt lovpriser det faktum at den har en vifte.... Uansett, tilstedeværelsen av en vifte i reciveren er ikke i seg selv en negativ ting

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •