Effektforsterker uten pre-out!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 35
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Effektforsterker uten pre-out!

Sitter nå med en receiver uten pre-out, og lurer på om noen vet om en billig effektforsterker som kan koblest til med høytaler kabler direkte fra receiver.
    Proson hadde en, men den er visst ute av produksjon.

Takker for svar!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ett par Cerwin vega 12' som jeg trenger mere effekt til.
    Vil de gå ann å bruke to sånne i mono, går det ann å slå av delefilteret i de?

Zachry D-250 - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anlÀggning DJ utrustning Ljus utrustning

Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, du kan skru av filteret i den ser det ut for, men du må ha en høynivå adapter i tillegg for å koble den til recieveren å den tåler ikke mer enn 20watt fra høyttalerutgangen på reciveren din...
    det filteret kan brukes til alle forsterkere men det er ikke noe bra greier.. blir en "flat" lyd av det..
    men som forsterker så er dette et billigere alternativ men du trenger det samme høynivå filteret her og...
    Effektforsterker:
    Zachry XP-600 - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anlÀggning DJ utrustning Ljus utrustning

å en ny fin Proson reciever med linjeutganger:
    Proson RV 2050/B - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anlÀggning DJ utrustning Ljus utrustning

Da har du totalt 2x75watt + 2x300watt for 2750kr + kabler og porto å sånt.. 1500kr billigere enn 2x zachry D-250 å mye bedre

Bi-amp på cerwin vega det 300w til bass å 75 til diskant høres nok!!8)

Intermediate bjarne82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Billigste gode løsningern vil være en brukt Nad 744 - får du ned til 1500,-

DA kan du begynne å tenke på videre utvidelse via pre-out.

Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bjarne82
    Billigste gode løsningern vil være en brukt Nad 744 - får du ned til 1500,-

DA kan du begynne å tenke på videre utvidelse via pre-out.
    gammeldags "analog" surround dekoder som ikke har noen fremtid?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    151
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

DIY pre out?

Hvis du eller noen du kjenner kan svinge en loddebolt så kan du vel lage "pre out" selv? Man tager to motstander på 10 kohm og 1 kohm, kobler 10 kohm til "+" på receiver og 1 kohm til "-". Så kobler du den andre enden av motstandene sammen, dette er din nye pre out! Skjermen kobler du til "-".

Det er akkurat slik pre out er gjort i Yamaha's receivere! 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørest ikke så dumt ut det nei. Skal ta å sjekke det opp litt!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Digernes
    Hørest ikke så dumt ut det nei. Skal ta å sjekke det opp litt!
    Ble litt for avansert. :P
    Tar fortsatt ideer og forslag !

Newcomer Tacritan sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig interessant Gitterbass!

Med dette prinsippet kan man ta en hvilken som helst 5/7-kanals forsterker/receiver, lage seg en ekstern boks, for de som ikke vil modifisere selve ampen, med 10/14 ledninger og 5/7 phonoplugger, koble skiten i utgangene på amp/receiver og hente ut lavnivå-signal (pre out) fra denne istedetfor selve amp'en (muligheten er jo også der å bare bruke dette på FRONT om man ønsker å bruke bak-kanaler og senter rett fra ampen). Siden motstanden blir så stor vil ikke THD være noe særlig heller siden utgangstrinnet nesten jobber på tomgang. THD har en tendens til å øke ved økt effekt om jeg ikke husker helt feil.

Gjort noen beregninger på dette i kveld, med 10k/1k i parallel med høyttalerutgangen og uttak mellom de to motstandene vil man kunne oppnå 3.5v signal (rms) forutsatt at forsterkeren leverer 40v rms på høyttalerutgangen (formelen er Vout = (R2/R1+R2)*Vin). Merk; dette er bare hypotetiske tall tatt ut fra hodet, for å forenkle beregningene.

File:Impedance Voltage divider.png - Wikipedia, the free encyclopedia <--- Link til bilde av prinsippet.

Tror jeg må prøve å lage en slik med 10-15k R1 og 1k R2. Effektutviklinga er ikkeno problem siden motstanden vil bli så stor. Ved 40V rms og 11k i serie mot jord på utgangen (ca), vil motstandene tilsammen utvikle ca 0.145W,altså godt under grensa til en vanlig "kvartwatt"-motstand, og dette er bare hvis du kjører ampen på full spiker, noe de aller færreste gjør til daglig. Blir det for varmt er det bare å ta to motstander som er dobbelt så store og parallellkoble de for dobbel effekt-toleranse og samme motstand.

Beregninger:
    ----------------------------------------------------------
    U=R*I , I = U/R , I = 40V/11000ohm = 0.0036..A , fører til at
    P = U*I , P = 40v*0.0036A = 0.145W.
    ----------------------------------------------------------
    Blir spennende å se om dette fungerer.

Edit: Må nesten lage en egen tråd på dette når jeg finner boks og får phonopluggene mine fra kina. Kanskje jeg slipper å lage passiv preamp i tillegg til LM3886-blokkene? =D

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Litt nærmere etterforskning

Etter å ha forsket litt videre på dette nå på morrakvisten har jeg funnet ut at det funker finfint og faktisk er en ganske vanlig måte å hente line out/pre out fra forsterkere generelt. Mao burde dette la seg gjennomføre på en meget enkel måte.

Eneste man må passe på er å velge motstandene til fornuftige verdier slik at man ikke roter til impedansen. I tillegg kan det være en fordel å kjøre veldig korte signalkabler her for å ikke lage seg et lavpass-filter grunnet strø-kapasitansene til jord i kabelen (Tvinna kabler bør hjelpe endel på dette).

Sist men ikke minst er det en fordel å passe på at man ikke kjører for høyt volum ut fra ampen om ikke motstandene er beregnet til å tåle litt. Mao enten parallell-koble flere motstander eller bruke effektmotstander.

Gleder meg til å få testa dette, kan jo ta en hvilken som helst billig-receiver og lage pre-outs. I følge diverse kilder på nettet kan man også bruke høyttalerutgangene som normalt, så spørsmålet da er om man skal prøve å integrere en pre-out i ampen eller lage en ekstern boks. Tror jeg kjører ekstern boks.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette hørtest ikke dumt ut! Må komme med en oppdatering om det blir bra da !

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    151
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Pass på...

Pass bare på én ting: Denne metoden kan bare brukes med konvensjonelle forsterkere, hvor alle utganger har samme minus. Brokoblede forsterkere har ikke felles minus, noen NAD modeller har det heller ikke. Men med de aller fleste forsterkere skal dette gå bra.

Lykke til med DIY pre-out!! 8)

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gitterbass
    Pass bare på én ting: Denne metoden kan bare brukes med konvensjonelle forsterkere, hvor alle utganger har samme minus. Brokoblede forsterkere har ikke felles minus, noen NAD modeller har det heller ikke. Men med de aller fleste forsterkere skal dette gå bra.

Lykke til med DIY pre-out!! 8)
    Ah, veldig godt poeng!

Nå skal det jo da sies at vanlige surroundreceivere ikke har mye til brokobling. Da hadde de antakeligvis hatt effekten ut som vi er på leting etter, og dermed ikke hadde trengt å lage pre-outs.

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen bilder av første forsøk på en pre-out boks. Her vist med 2 kanaler, orker ikke bruke alle 5 før jeg har effektforsterkere nok.

Bruker her 10:1 (10k/1k) som nevnt tidligere i tråden. Receiveren blir kobla til naken kabel på ene sida og vanlig RCA-socket på andre sida. Så håper vi bare det funker som planlagt.

(I bakgrunnen sees min første LM3886 chipamp forøvrig. Må bare få den montert i kabinett så blir det LYD. )

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    151
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Tacritan]Noen bilder av første forsøk på en pre-out boks. Her vist med 2 kanaler, orker ikke bruke alle 5 før jeg har effektforsterkere nok.
    QUOTE]

Dette ser jo bra ut. Hvis andre vil prøve seg på et slikt prosjekt, vil jeg anbefale en litt enklere mekanisk løsning, uten kretskort. Koble 10 kohm i serie mellom ledningen inn fra + og phonoutgangens +, koble så ledning fra - til jord på phonokontakten og 1 kohm mellom + og jord på phonokontakten. Blir ikke det litt enklere?

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gitterbass
    Sitat Opprinnelig postet av Tacritan
    Noen bilder av første forsøk på en pre-out boks. Her vist med 2 kanaler, orker ikke bruke alle 5 før jeg har effektforsterkere nok.
    Dette ser jo bra ut. Hvis andre vil prøve seg på et slikt prosjekt, vil jeg anbefale en litt enklere mekanisk løsning, uten kretskort. Koble 10 kohm i serie mellom ledningen inn fra + og phonoutgangens +, koble så ledning fra - til jord på phonokontakten og 1 kohm mellom + og jord på phonokontakten. Blir ikke det litt enklere?
    Absolutt, jeg gjorde det slik mest fordi jeg vil prøve meg frem med verdiene og fordi jeg ikke vil gjøre noen inngrep i selve surroundforsterkeren. Regner med hvis jeg finner tid og ork (og får dette til å funke aller først), så blir jeg å borre iallefall 2 hull i ampen og bare montere phonokontakter rett i kabinettet der.

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tok meg en liten titt inni receiveren min nå, det er PLENTY med plass å borre ut hull til, og lodde på, ekstra RCA-kontakter til pre-outs via 10k/1k motstander gitt. Blir nok en runde med borremaskina snart.

Også litt skuffa, strømforsyninga inneholder noe så pent som 2x6800µF kondensatorer for alle fem kanalene. Ikke akkurat optimalt for å glatte ut rippel nei.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    151
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tacritan
    Også litt skuffa, strømforsyninga inneholder noe så pent som 2x6800µF kondensatorer for alle fem kanalene. Ikke akkurat optimalt for å glatte ut rippel nei.
    Desto større grunn til å bygge om til pre-out!
    2x6800µF er akkurat passe til en preamp

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heh, duger såvidt til en preamp ja. Vurderer å modde litt her og dytte på et par ekstra kondiser eller iallefall større kondiser, se om det hjelper på lyden. Virker rimelig enkelt å skru ut powersupply-pcb'en, bør ikke være så alt for vanskelig å fikse.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste