Stereo OG surround ?? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 45
    Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av suprted1
    Jeg kjører en Denon 3808 som surround dekoder, og en rotel rb 1092 til effekt på front-høyttallerene. Men jeg ønsker ikke å bruke denonen som forforsterker til musikk, for den duger ikke noe særlig til det. Brukte rotel RSP 1068 til alt før, men den er dårlig på HD lyd. Men den var vertfall mye bedre til musikk.

Takker fot alle tips, men regner nå med dere skjønner bedre hva jeg er på jakt etter
    Om du finner en forsterker alla Hegel H200 så har denne prosessor inngang. Da setter den volumet sitt til maks slik at surround reciever'en din styrer den som en effektforsterker.

I tillegg kjøper du en cd spiller som du kobler rett i Hegelen. Dermed har du et stereo oppsett som blir styrt av Hegelen og surround som blir styrt av Denonen.

Hegelen var bare ett eks. Det finnes fler andre forsterkere med samme funksjon. Bl.a. Denon's egen pma1500 og oppover har denne funksjonen.

Geir Arne

Intermediate mk4 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    4,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å ta mitt tilfelle som har en v3900
    Hva er smarteste løsning fo å få best mulig resultat i stereo?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mk4
    For å ta mitt tilfelle som har en v3900
    Hva er smarteste løsning fo å få best mulig resultat i stereo?

Som nevnt tidligere er det smarteste en integrert stereoforsterker med prosessorinngang eller en stereo forforsterker med prosessorinngang, men da må du selvfølgelig ha effektforsterker også:-D

Da får du det som ganilsen forklarer så bra

Har selv en RX-V1900 og den kann ikke sammenlignes med en god stereoforsterker på musikk desverre.

Edit: Tok vekk litt av innlegget siden annonser hører hjemme på AVtorget Men kann si att eg har en Hegel H200 som eg ikke bruker lenger;-)

Edit: H200'n har i dag (07.09.09) fått ny eier

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    4,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Asfalt
    Som nevnt tidligere er det smarteste en integrert stereoforsterker med prosessorinngang eller en stereo forforsterker med prosessorinngang, men da må du selvfølgelig ha effektforsterker:-D Da kann du som ganilsen skriver få det beste fra stereo til musikk og samtidig bruke receiver til film og tv i samme oppsett

Edit: Tok vekk litt av innlegget siden annonser hører hjemme på AVtorget Men kann si att eg har en Hegel H200 som eg ikke bruker lenger;-)
    Kan være interessant, og hvis jeg trenger mere effekt på frontene mine til surround?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan være interessant, og hvis jeg trenger mere effekt på frontene mine til surround?

Tviler på att du trenger mer effekt enn H200'n gir til fronthøgtalerne. I allefall viss du skall bruke RX-V3900 til de andre kanalene.

H200'n er på 2x200 solide watt, er strømsterk, dempningsfaktor på over 1000 og er MYE kraftigere enn 3900'n i stereo. I tillegg får de andre høgtalerne mer effekt/strøm fra 3900'n når du avlaster fronthøgtalerne med H200'n. Det er også veldig positivt:-D

Her er spesifikasjoner, beskrivelse og tester: Hegel H200 Integrert forsterker | Soundgarden

Send PM om du er interesert så kupper vi ikke tråden til trådstarter helt:-D Skall nokk bli enige om en god pris:-D

Edit: Hva har du av fronthøgtalere? God matching er viktig vet du

Edit 2: Beklager til trådstarter for att det ble litt OT

Edit: H200'n har som sagt fått ny eier i dag (07.09.09)

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DiFontaine
    Problemet blir jo ikke løst ved å sette en surroundreciver i stereomodus. Det er fremdeles en surroundreciver, som er best på film og ikke musikk.
    Det spørs vel hvor høyt du legger lista.
    Mange surrerundt-receivere har bypass av surround lyd; pure direct eller straight. For mange av oss er dette fullgodt alternativ når man kun skal høre musikk i 2.0/2.1 kanaler.

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Det spørs vel hvor høyt du legger lista.
    Mange surrerundt-receivere har bypass av surround lyd; pure direct eller straight. For mange av oss er dette fullgodt alternativ når man kun skal høre musikk i 2.0/2.1 kanaler.
    Sant nok det, men jeg foretrekker en dedikert stereoforsterker til musikk

Newcomer Terrawa sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne lille boksen gjorde susen hjemme hos meg.. Da kan man kjøre to sett med signaler inn også velger man med en bryter hvilken av kanalene man skal ta signal i fra som feks fra reciveren eller i fra forsforsterken.

Funker utmerket. Man bytter signalkilde med å trykke på en bryter.

Clas Ohlson Internettbutikk - Alt for en enklere hverdag

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Terrawa
    Denne lille boksen gjorde susen hjemme hos meg.. Da kan man kjøre to sett med signaler inn også velger man med en bryter hvilken av kanalene man skal ta signal i fra som feks fra reciveren eller i fra forsforsterken.

Funker utmerket. Man bytter signalkilde med å trykke på en bryter.

Clas Ohlson Internettbutikk - Alt for en enklere hverdag
    Har hatt den dingesen selv, og den interne kabling osv er ikke spesielt bra for annet en veldig low-end utstyr

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går an å gå for følgende løsning:

- En meget god kilde/DAC
    - En grei surroundreceiver med Pure Direct, f.eks Yamaha RX-V1900.
    - Effekttrinn til fronter

Senere kan du da slenge på en stereo forforsterker (med prosessor/HT/pass through-inngang) om du ikke er fornøyd med forforsterkerprestasjonene til receiveren, uten at du trenger å bytte ut noe utstyr ellers.

Hvis du må prioritere kronasjene ville jeg gjort det i følgende rekkefølge:
    (Surroundreceiveren er en forutsetning for å få til det du nevner, så den nevner jeg ikke)

1. Effekttrinn til frontene
    2. En skikkelig god kilde/DAC (for å erstatte surroundreceiveren som DAC)
    3. Stereopre

Alle er på en måte like viktige for den totale nytelse, men det er ingen poeng i å kjøpe en god forforsterker før man har god kvalitet på både kilde og effekt om du skjønner.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    4,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hvis jeg av og til har lyst til å slenge med subben i stereo så må jeg ha en integrert stereo forsterker med sub out?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Om du finner en forsterker alla Hegel H200 så har denne prosessor inngang. Da setter den volumet sitt til maks slik at surround reciever'en din styrer den som en effektforsterker.

I tillegg kjøper du en cd spiller som du kobler rett i Hegelen. Dermed har du et stereo oppsett som blir styrt av Hegelen og surround som blir styrt av Denonen.

Hegelen var bare ett eks. Det finnes fler andre forsterkere med samme funksjon. Bl.a. Denon's egen pma1500 og oppover har denne funksjonen.

Geir Arne
    Jeg har allerede en rotel rb 1092 effektforsterker, og ønsker å bruke den.
    Så det er vell egentlig bare å kjøre frontene via en forforsterker for mye til surround bruk. Som er en noenlunde løsning. Får da ikke noen mulighet til å køre subbene sammen med frontene. Men det blir vell offeret, for å kunne få det slik jeg ønsker, uten å bytte for mye utstyr. Siden jeg har 3 stereo forforsterkere liggende. Får jo en ekstra støykilde i surround da. Men regner ikke med at jeg vil merke det noe.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hvis jeg av og til har lyst til å slenge med subben i stereo så må jeg ha en integrert stereo forsterker med sub out?
    Enkelte suber har mulighet for å hente ut bass informasjonen fra signalene til høytallerene, enten via RCA eller høytallerkablene.

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste nyere og oppegående subber har både low-level input (rca og evt. XLR) og high-level input, dvs at man kan bruke høytalerkabler fra forsterkeren. Noen suber har også delefilter slik at man kan sende signalet videre til fronthøytalerene.

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er baksiden på en XTZ 99 W12.16

Mange tilkoblingsmuligheter her

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En del REL subwoofere har således to innganger, med separate volumreguleringer, da kan man bruke den til både surround og stereo uten å fikle med innstillinger hele tiden.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    En del REL subwoofere har således to innganger, med separate volumreguleringer, da kan man bruke den til både surround og stereo uten å fikle med innstillinger hele tiden.
    Har jo begge disse på mine keiga kgnd 52100 sub amper. Er det ingen problem å ha begge disse tilkoplet hele tiden ?

Ser for meg at en gjerne vill få problemer , grunnet surround preamp sub utgang blir tilkoplet LFE input på sub, og stereo forforsterker ( som er koplet mellom surround pre amp og effekttrinn) er koplet til line in på sub.
    Med tanke på at det kan komme signal på begge inputs feks ?og at det muligens blir en uønsket loop?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av suprted1
    Ser for meg at en gjerne vill få problemer , grunnet surround preamp sub utgang blir tilkoplet LFE input på sub, og stereo forforsterker ( som er koplet mellom surround pre amp og effekttrinn) er koplet til line in på sub.
    Med tanke på at det kan komme signal på begge inputs feks ?og at det muligens blir en uønsket loop?
    Det er såvidt jeg vet bare REL som har denne funksjonen. De har tre innganger, beregnet på henholdsvis PRE OUT, SUB OUT/LFE og høyttalerutgangene på forsterkeren. Det er bare SUB/LFE og høyttalerutgangene som kan kobles til samtidig. Kobler man sub'ens vanlige lavnivå-utgang til forsterkerens PRE OUT, kan man ikke bruke noen av de to andre inngangene.

Men dette er altså ikke noe man kan gjøre med sub'er som ikke er laget spesielt for dette.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk ut Parasound NC 2100!
    Den har HT inngang og i tillegg innebygget delefilter for sub som kun er aktiv når du IKKE bruker HT inngangen.
    Mao bruker du delefilteret i preampen når du lytter til musikk, mens delefilter i surr rec benyttes ved film. Genialt!

Når HT inngangen benyttes sendes signalet direkte fra inngang til utgang i denne, slik at signalet ikke er innom forforsterkeren i det hele tatt.
    Genialt!

Om det ikke var nok, er den også laget slik at HT inngangen er koblet til utgangen når preampen er slått av. Dermed behøver man ikke tenke på denne hvis man skal se film.
    Jada genialt igjen!

Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en kan bruke Tape out til å koble videre til neste forsterker hvis en har en litt eldre forsterker.. da går en utenom volum å alt.

og tar en signalet fra tape out og til line in på pc, og fra line out på pc til tape in på forsterker og bruker funksjonen tape monitor som mange forsterkere hadde for noen år siden så kan en styre volumet fra pc skjermen til all musikk fra stereoen i tillegg til å ha lyd fra f.eks tv'en og pc spillet samtidig for de som er litt tv\spille slaver

håper noen forstod forklaringen...

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •