Presenskanaler, keiserens nye klær?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer hypnotize sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Presenskanaler, keiserens nye klær?

Da jeg flytta inn i ny (leid) leilighet, fikk jeg mulighet til å sette opp alle høyttalerene min, jeg har et sett med Dynabel Exact og 5.1 fra PSB. Surroundforsterkeren er en Yamaha RXV3000RDS med 6.1 + 2 presenskanaler foran.

Prøvde med bakre senterkanal, men fant ut det bare var lyd i den når det var 6.1-lyd på DVD´en, så jeg bestemte meg å prøve disse presenskanalene da jeg hadde 2 overflødige høyttalere. Jeg festet de til veggen høyt oppe på hver side av TV´n som beskrevet i bibelen som fulgte med Yamahaen (se vedlagt bilde). Jeg valgte Yes for Front Effect og satte lyden på de aktuelle høyttalerne på +10dB. Mer er det ikke mulig å endre. DPS som jeg bruker på DVD er 70mm Adventure DD/DTS.

Men jeg er litt skuffa i grunnen, merker ingen forskjell med eller uten! Har sjekket at det faktisk kommer lyd ut av de, men ikke mye. Står i bruksanvisningen at det bare er 25w for disse kanalene.... Lydkilden er en Denon 1940 DVD-spiller (coax). Med bluray-spilleren er i bruk kommer det selvfølgelig ikke noe lyd, da disse går uten om DSP-kretsene ved 5.1-inngangen på Yamahaen.

Har det skjedd en stille revolusjon siden denne var ny (1999) mhp disse kanalene?

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hypnotize
    Har det skjedd en stille revolusjon siden denne var ny (1999) mhp disse kanalene?
    Må innrømme at jeg ikke hadde noen erfaring med dette før jeg før jeg tidligere i år satte opp Yamaha Z11 med 11.2 i hjemmekinoen. For min del har i alle fall de to ekstra ht i front gitt stor gevinst, ikke minst med mulighet for å løfte dialogen slik at den oppleves som å komme fra midten av lerret.

Må innrømme at jeg tror det har skjedde noe i løpet av de 10 årene som har gått siden 1999, men om det er noen revolusjon blir nok opp til den enkelte å avgjøre. Personlig ser jeg mer på det som evolusjon, som stadig gjør opplevelsen bedre - men også oppsettet dyrere.

Jeg kunne i alle fall ikke tenke meg å ta ned de ekstra kanalene jeg har brukt siden Z11 kom i hus, men spør du kona er det ikke sikkert hun er like enig.

Gøran

Newcomer hypnotize sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

Det er kanskje denne "dialogløft"-funksjonen som har gjort disse kanalene mer interessante. Den har ikke jeg tydeligvis, merker ikke at dialogen er noe høyere - men som du ser på bildet står fronthøyttalerne rett ved TV anyway... Kikka forresten nøyere i bruksanvisningen, der stod det at man skulle vinkle de mot meg - er det noe poeng? Har jeg rett at signalet til disse høyttalerne er egentlig et monosignal fra frontrekka, redusert til bare mellomtone?

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok mye ligger der.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er kanskje denne "dialogløft"-funksjonen som har gjort disse kanalene mer interessante. Den har ikke jeg tydeligvis, merker ikke at dialogen er noe høyere - men som du ser på bildet står fronthøyttalerne rett ved TV anyway... Kikka forresten nøyere i bruksanvisningen, der stod det at man skulle vinkle de mot meg - er det noe poeng? Har jeg rett at signalet til disse høyttalerne er egentlig et monosignal fra frontrekka, redusert til bare mellomtone?
    Dialogløft må du stille manuelt hvis receiveren har det. Det meste av dialogen kommer fra senter og den ligger ofte under skjermen så det er i formindelse med det at dialogløft er kjekt å ha. Jeg kjører bare vanlig 7.2 selv uten presence.

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For at det skal komme lyd fra presence-ht. må du bruke et av DSP programmene fra Yamaha (ulike navn på ulike modeller, eksempelvis Concert in Vienna, Roxy Theatre, osv.). Om du bare bruker Straight, Pure Direct, eller en Dolby modus, så er presence-ht. tause.

"Har jeg rett at signalet til disse høyttalerne er egentlig et monosignal fra frontrekka, redusert til bare mellomtone?"
    Nei, langt derifra. Du kan lese mer her: link

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •