Feil på NAD C272

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 34
    Newcomer sv3inung sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Feil på NAD C272

Hei!

Det har seg slik at en av mine NAD C272 har sluttet å virke. Når jeg slår den på så lyser den grønt i noen få sekunder før den lyser rødt. Da kutter selvsagt lyden også.

Jeg har testet sikringen og den er ikke gåen. Er det første fly til Hi-Fi klubben eller er det noen som har oplevd dette før og har noen tips? Litt kjipt å komme inn på klubben så bruker Hi-Fi lyset kun fem minutter på å fikse det.

Sveinis

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Før du drar til HFK så bør du sjekke alle høyttalerterminaler så du er 100% sikker på at det ikke er overledning noe sted. Ta gjerne ut kablene fra forsterkeren og slå på for å være sikker på at det er i forsterkeren problemet ligger. Disse trenger masse luft rundt seg, men hvis de blir for varme så pleier de å gå i lufta.

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hmm.

Takk for tips, men jeg har testet og prøvd det du nevner. De står også ganske luftig. :?

Intermediate Psychonaut sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikkje det at du har brokoblet de då, og tatt knekken på de på den måten, ettersom høgtalerene dine er 4ohm???

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Da er det vel loddingene. Hvis den er over 5 år og du er elektrokyndig så kan du skru den opp og sjekke loddingene.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Psychonaut
    Det er ikkje det at du har brokoblet de då, og tatt knekken på de på den måten, ettersom høgtalerene dine er 4ohm???
    Dette er ikke usannsynlig.

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

as

Psychonaut: Er ikke det lite sannsynelig? Det var ikke noe problem i følge Hi-Fi klubben..

Redigert: Jeg skal egentlig ikke uttale meg. Har ikke peiling på elektronikk

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    No er nok ikkje eg den som har best peiling på slike ting, men vist eg har forstått ting riktig, vill vell impedansen halveres når du brokobler (??) altså til 2ohm... Ved 2ohm trengs det en kraftig/strømsterk forsterker!!

EDIT; korrekt meg gjerne vist eg preiker "piss" no folkens

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Psychonaut
    No er nok ikkje eg den som har best peiling på slike ting, men vist eg har forstått ting riktig, vill vell impedansen halveres når du brokobler (??) altså til 2ohm... Ved 2ohm trengs det en kraftig/strømsterk forsterker!!

EDIT; korrekt meg gjerne vist eg preiker "piss" no folkens
    Du har helt rett. Og i manualen så står det at høyttalere under 8ohm nominell ikke anbefales brukt når forsterkeren er brokoblet.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Du har helt rett. Og i manualen så står det at høyttalere under 8ohm nominell ikke anbefales brukt når forsterkeren er brokoblet.

Godt å høre Fint når en faktisk har lært noe

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet av en som hadde to 272'er og parallellkoblet 2 stk 4 ohms høyttalere av typen proson 2x10", altså totalt 2 ohm på hver sin brokoblede forsterker for max tyn..

Dette var jo å anse som voldtekt av forsterkerne i forhold til anbefalingen i bruksanvisningen, men det putret og gikk i 2 år ved tidvis øredøvende lydnivåer og glovarme forsterkere. Deretter streiket den ene og fikk samme syndrom som beskrevet øverst i denne tråden.

Enden på visa ble at fyren spilte dum og leverte inn forstereren på HiFi-klubben og fikk den reparert på garantien..

Så lave impedanser spesielt ved brokobling er vel ikke å anbefale, men synes likevel det var imponerende hvor lenge de varte under slike laster. Når det gjelder 4 omh vet jeg av flere med 272'er som kjører brokoblet uten noen problemer. Men kan jo aldri være 100% sikker på om det er sunt for 272'ene i lengden;-)

Intermediate IsakAlexander sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en her som jeg byttet kondensatorene på etter at 2 av de 4 gamle eksploderte. Den fungerer utmerket på høyre kanal men null lyd på venstre. Transistorene er fine og ingen dårlige loddinger. Får svak strøm i meg når jeg tar på kabinettet.. ?? Merkelige greier. Justerte ned det ene pot´et slik at den har 0 mv på utgangen men fremdeles ingenting. Noen forslag til feilsøking?

Newcomer BoEx sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av IsakAlexander
    Har en her som jeg byttet kondensatorene på etter at 2 av de 4 gamle eksploderte. Den fungerer utmerket på høyre kanal men null lyd på venstre. Transistorene er fine og ingen dårlige loddinger. Får svak strøm i meg når jeg tar på kabinettet.. ?? Merkelige greier. Justerte ned det ene pot´et slik at den har 0 mv på utgangen men fremdeles ingenting. Noen forslag til feilsøking?
    har en 272 selv med ikke noe lyd i høyre kanal,får noen skurringer når jeg presser ned på en smal høy og bred boks som sitter på kretskortet atmed signalinngangene,må vel levere den inn

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

rele

Sitat Opprinnelig postet av BoEx
    har en 272 selv med ikke noe lyd i høyre kanal,får noen skurringer når jeg presser ned på en smal høy og bred boks som sitter på kretskortet atmed signalinngangene,må vel levere den inn

mye mulig det er ett brent rele. feilsyntom er ofte at det ikke kommer lyd ut til en av høyttalerene, men kommer når man skrur opp høyt. prøv å skru av lokket og bank på toppen av releene ( 4 stk avlange firkanter i plast som sitter rett ved høyttalertilkoblingene. mener på at det er 24v rele i disse.

til du som har startet tråden har du mest sannsynlig kortsluttet en utgang, utgangstransistorer og ofte noen motstander. best å levere inn til service hvis du ikke har feilsøkt før.:-D

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NAD 216 takler ihvertfall ikke å være brokoblet på 4ohms høyttalere. Var borti et par Dali 104 som tok knekken på hver sin 216.

Newcomer BoEx sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av martinus
    mye mulig det er ett brent rele. feilsyntom er ofte at det ikke kommer lyd ut til en av høyttalerene, men kommer når man skrur opp høyt. prøv å skru av lokket og bank på toppen av releene ( 4 stk avlange firkanter i plast som sitter rett ved høyttalertilkoblingene. mener på at det er 24v rele i disse.

til du som har startet tråden har du mest sannsynlig kortsluttet en utgang, utgangstransistorer og ofte noen motstander. best å levere inn til service hvis du ikke har feilsøkt før.:-D

Hei, har lyd ifra begge utgangene nå på effektforsterkeren,uansett ved minst volum, så er ikke noe som er brent men heller en dårlig lodding som må reppareres, ifølge hifiklubben så var det det lodding som mest sannsyneligt ikke er helt bra" skal levere den inn på city radio og tv service i trondheim neste uke for sikkertheten sin skyld så den ikke blir verre

Se på bilde jeg har lagt med med forklaring om hvilken del det er snakk om

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

åja

Sitat Opprinnelig postet av BoEx
    Hei, har lyd ifra begge utgangene nå på effektforsterkeren,uansett ved minst volum, så er ikke noe som er brent men heller en dårlig lodding som må reppareres, ifølge hifiklubben så var det det lodding som mest sannsyneligt ikke er helt bra" skal levere den inn på city radio og tv service i trondheim neste uke for sikkertheten sin skyld så den ikke blir verre

Se på bilde jeg har lagt med med forklaring om hvilken del det er snakk om
    da er det vakkel på inngangen ja det er også veldig sannsynlig.

Newcomer Forman313 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd å la den stå på litt?

Jeg har vært borti flere forsterkere fra NAD som går rett i protect, men som funker helt perfekt når de får varmet seg litt.
    Tipper bias og/eller dc burde vært justert.

IsakAlexander:
    Om du får strøm av å ta i kabinettet burde du være litt forsiktig. Den eneste måten det kan skje på, er at en av railene ligger mot jord, så ett eller annet sted er det en overledning.
    Om du løsnet på transistorene når du hadde den oppe kan det ha skjedd at isolasjonen ikke ligger helt på plass, og da kan emitter ligge rett mot kjøleribben.

Men om forsterkeren bare er 5år gammel og kondensatorene har sprengt, så ville jeg testet en og en del hver for seg. Høres litt snålt ut.
    Har du målt spenningen før og etter strømforsynin?

Newcomer BoEx sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Forman313
    Har du prøvd å la den stå på litt?

Jeg har vært borti flere forsterkere fra NAD som går rett i protect, men som funker helt perfekt når de får varmet seg litt.
    Tipper bias og/eller dc burde vært justert.

IsakAlexander:
    Om du får strøm av å ta i kabinettet burde du være litt forsiktig. Den eneste måten det kan skje på, er at en av railene ligger mot jord, så ett eller annet sted er det en overledning.
    Om du løsnet på transistorene når du hadde den oppe kan det ha skjedd at isolasjonen ikke ligger helt på plass, og da kan emitter ligge rett mot kjøleribben.

Men om forsterkeren bare er 5år gammel og kondensatorene har sprengt, så ville jeg testet en og en del hver for seg. Høres litt snålt ut.
    Har du målt spenningen før og etter strømforsynin?
    Hei.

Ja,men når den blir varm så kan høyrekanalen dette ut, forsterkeren går ikke i protect, men forsvinner lyden så trykker jeg 0.5mm ned på den boksen så kommer lyden og er der i flere dager, så er inngangene den sliter med som jeg har forstått, men koster ikke mange lappene og fikse det
    men lyden var også borte når den var kald og ble varm, rikket på kablene bak og det skurret i høyrekanalen, uansett på fast inngang eller variabel som denne har, men når jeg trykker ned på den boksen så kommer lyden

er ikke noe flink til forklaring og veit ikke navn på alle komponenter,så kaller den for boks!

Newcomer Forman313 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den boksen er vel en buffer. Releene sitter nærmere utgangene.

Om jeg ikke tar helt feil burde du kunne sette den på plass. Jeg tror ikke den er loddet.
    Den forsterkeren jeg hadde innom her ligner veldig, og der sto den bare ned i en kontakt. Om du prøver å trykke den ned eller dra forsiktig opp merker du det fort.
    Det kan også være et lokk på den, så du kan ta en titt nedi se etter evt. loddepunkter.

EDIT:
    Er det bare lyset som faller galt, eller begynner den ene kondensatoren å bule ut på toppen?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •