0.1 kanalen fra surround-kilder

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

0.1 kanalen fra surround-kilder

Noen som vet om sub-kanalen i ett dolby digital eller dts signal er en egen separat kanal, såkalt discrete? Eller har man bare 5\6\7.0 kanaler ut fra signalkilden, så legger forsterkeren selv inn en XO?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Subkanalen er en separat kanal.

Active Cax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om subkanalen er en separat kanal er det ikke slik at all bass kommer der ferdig delt. Alle kanalene er fullfrekvenskanaler, og normalt er det bare spesielle lydeffekter som er i den kanalen. Receiveren vil ta bass fra de andre kanalene og legge oppå .1-signalet, avhengig av konfigurasjon.

Så svaret på spørsmålet er begge deler.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cax
    Selv om subkanalen er en separat kanal er det ikke slik at all bass kommer der ferdig delt. Alle kanalene er fullfrekvenskanaler, og normalt er det bare spesielle lydeffekter som er i den kanalen. Receiveren vil ta bass fra de andre kanalene og legge oppå .1-signalet, avhengig av konfigurasjon.

Så svaret på spørsmålet er begge deler.
    Nei, det er ikke begge deler.
    Hvis du spiller av en film som er laget med 5.1 lyd, så er det 6 separate spor hele veien fra plata. Hvilke muligheter man har med receiveren i tillegg til dette er en helt annen sak, og har ingenting å gjøre med om subkanalen sendes separat fra kilden, som var spørsmålet til trådstarter, hvis jeg forstår det riktig.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er LFE... for den som trenger det ;-)

UltimateAVmag.com: Bass Management and the LFE Channel

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se her ja, mye bra svar! Begynner å bli i stuss på hvordan jeg skal sette opp subbene nå. For ifølge siden som ble linket til, er det bare veldig lave frekvenser fra spesial-effekter som blir pumpet ut sub-utgangen opprinnelig. Men, hvor mye av disse frekvensene blir gitt ut til høyttalerne, hvis de er satt som large? Og blir subbene kun brukt til spesialeffekt-scenene, og ikke som supplement i andre bassfyllte sammenhenger, som f.eks musikk.

Newcomer illusion sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Large bestemmer vel helst at høytalerne skal kjøre lave frekvenser også.
    Så har man vel en egen crossover innstilling som bestemmer fra hvilke frekvenser subben skal slå inn.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Large = Settes på høyttalere med sub-element.
    Smal = Settes på høyttalere uten sub-element eller høyttalere du ikke vil skal bruke sub-elementet.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skogs
    Se her ja, mye bra svar! Begynner å bli i stuss på hvordan jeg skal sette opp subbene nå. For ifølge siden som ble linket til, er det bare veldig lave frekvenser fra spesial-effekter som blir pumpet ut sub-utgangen opprinnelig. Men, hvor mye av disse frekvensene blir gitt ut til høyttalerne, hvis de er satt som large? Og blir subbene kun brukt til spesialeffekt-scenene, og ikke som supplement i andre bassfyllte sammenhenger, som f.eks musikk.
    Selv om høytalerne dine er satt til large vil nok sub'en få en del signal på film. Hvis det skjer noe som krever trykk ligger det i .1 sporet. Men mener .1 stopper ved 250hz, altså ikke fullfrekvent som noen mener.

I på musikk er jeg litt usikker. Du kan alltids få sub'en til å spille med på musikk. Men skriv hva slags utstyr du har så kan vi kansje komme med noen tips.

Geir Arne

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke sånn at hvis du kjører alle høyttalere til large så spiller sub'en bare LFE. Hvis du setter noen høyttalere til small så sendes bassen fra de høyttalerne det under X-over til sub'en også?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Varierer ifra receiver til receiver det. På mange kan man velge selv hva som skal sendes til sub.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke alle svar er like gjennomtenkt ser eg, men greit nok, takker igjen for de gode svarene.

Men ihvertfall, problemstilling: Høyttalerne vil takle fullfrekvente signaler, men da med sine begrensinger ved lave frekvenser. Så hvis det pumpes fullt trykk ved 20hz i en vill actionscene vil den stakkars 8" i fronthøyttaleren få godt med juling vil eg tro.
    Samtidig så vil man gjerne ha litt trykk fra subbene i andre sammenhenger enn kun de ekstremt lavfrekvente action-scenene.

Men jeg har vel mer eller mindre fått svar på hovedspørsmålet. .1 kanalen er en separat kanal. Med litt usikkerhet på hva som ligger der. Og om "hvor fullfrekvent" fronthøyttalerene blir hvis man setter dem til large.

Jeg har forøvrig følgende oppsett:

H\K 340 amp
    diy 3-veis front ht, med 8" silverflute bass

diy aktivt sub-filter.
    TA2400 amp
    zahcry dsw-250 amp
    2stk TC2+ i 200L kasser
    1stk xxls "60-120hz horn"

2stk 100-400hz horn kommer.

Intermediate frippsi sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    510
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke alle svar er like gjennomtenkt ser eg, men greit nok, takker igjen for de gode svarene.

Men ihvertfall, problemstilling: Høyttalerne vil takle fullfrekvente signaler, men da med sine begrensinger ved lave frekvenser. Så hvis det pumpes fullt trykk ved 20hz i en vill actionscene vil den stakkars 8" i fronthøyttaleren få godt med juling vil eg tro.
    Samtidig så vil man gjerne ha litt trykk fra subbene i andre sammenhenger enn kun de ekstremt lavfrekvente action-scenene.

Men jeg har vel mer eller mindre fått svar på hovedspørsmålet. .1 kanalen er en separat kanal. Med litt usikkerhet på hva som ligger der. Og om "hvor fullfrekvent" fronthøyttalerene blir hvis man setter dem til large.

H\K 340 amp

diy aktivt sub-filter.
    TA2400 amp
    zahcry dsw-250 amp
    2stk TC2+ i 200L kasser

Uansett, uten å vite noe om hvordan sakene dine spiller, så tipper jeg subbene dine spiller bedre bass en frontene dine. Så da ville jeg satt dem til small

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kvaliteten på svarene varierer litt ser eg
    Det tror jeg nok ikke, med mindre høyttaleren er konstruert til å spille helt ned til 20 Hz. Hvis høyttaleren din er oppgitt til å spille ned til 30-40 Hz som er ganske vanlig for en høyttaler, så vil den ikke bli særlig berørt av trykket nede ved 20 Hz området da det ikke er et frekvensområde elementene opererer i.

Enig i at det er deilig med trykk, men ikke hele tiden. Filmskaperen har på en måte bestemt hvor det skal være mye bass, og hvor det skal være moderat bass. Vil det ikke ødelegge litt av den lydopplevelsen som er tiltenkt ved å smøre på med mye mer bass? Personlig syns jeg det kan være like rått å se en film som ikke har masse actionscener med masse bass hele tiden, men at det er litt stille og spennende jevnt over, og så kommer det smygende noen skikkelige deilige drønn innimellom hvor jeg da sitter og gliser fra øre til øre.

The Curious Case of Benjamin Button er et veldig godt eksempel på akkurat det. Det er ikke så mye action i filmen, men lyden i filmen er vanvittig god, og det kommer noen fantastiske smell av ypperste kvalitet fra SVS-en innimellom.

Hva som kommer ut på hver enkelt kanal er helt opp til filmskaperen. Du må vurdere om du har gode nok fronthøyttalere som kan gengi lyden til fulle nedover i frekvensene. Har du det, og plasseringen er god, så skal det strengt tatt ikke være nødvendig å "jukse" mer bass til subwooferen enn det som kommer fra .1 kanalen.
    Kommer frontene til kort, bør du sette de som small, da dirigerer du de laveste frekvensene til subwooferen.

Lykke til

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebulon
    Det tror jeg nok ikke, med mindre høyttaleren er konstruert til å spille helt ned til 20 Hz. Hvis høyttaleren din er oppgitt til å spille ned til 30-40 Hz som er ganske vanlig for en høyttaler, så vil den ikke bli særlig berørt av trykket nede ved 20 Hz området da det ikke er et frekvensområde elementene opererer i.
    Her vil jeg si meg litt uenig, da høyttalerene vil motta 20hz signalene enten de er konstruert for det eller ikke. Og hvis de ikke er konstruert for det, er det store sjanser for at de enten ikke vil tåle det, eller føre til at bass-elementet begynner å vrenge grovt.

Ellers må eg si at det du sier høres svært fornuftig ut. Det har alltid kjedet meg når man får voldsomme bassdrønn i tide og utide, slik at når det først kommer en spetakulær eksplosjon, så er den ikke så imponerende likevel, fordi man er vant til drønnene. Jeg har ikke tidligere tenkt på at dette kanskje er fordi jeg har satt front-høyttalerne til small, slik at subbene får både "spesialeffekt-bassen" OG "hverdags-bassen".

Så eneste usvarte spørsmålet hittil er vel om hvor mye subsoniske frekvenser det er VANLIG at det ligger i fronthøyttalerne sine lydspor. Vil det være sterke signaler som vil prøve å presse f.eks 100W@20hz på en stakkars 8"? (bare ett eksempel)

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

H\K 340 amp

diy aktivt sub-filter.
    TA2400 amp
    zahcry dsw-250 amp
    2stk TC2+ i 200L kasser

Front HT vil ikke få noe av 0.1 signalet så lenge du har sub. Selv om de står som large. Det som derimot skjer, som andre også har sagt, er at om du setter de til small så vil allt under x-over frekvensen sendes til sub i tillegg til 0.1 signalet.

Nå husker ikke jeg hvordan harman var. Men tror du kan sette x-over på sub separat. Dette er et lavpassfilter som bestemmer hvor høyt i freq sub'en skal spille. I motsetning til x-over på HT, som er høypass. Altså at du kan justere hvor langt ned i frekvens de kan spille.

Men en god start for deg er nok å sette sub x-over til 80 eller 100hz (LFE sikgnalet, som 0.1 faktisk kalles). Nå har jeg ikke hørt dine høytalere, og det virker som om du vil spille høyt. Men om du starter med å sette de til small, og dele vel 40hz for så å jobbe deg oppover. Må ikke være redd for å dele de "for høyt". Mange som anbefaler å dele høytalere og sub ved 80hz til kino, noe som er et godt utgangspunkt. Og har ht satt til large er visstnok ikke så veldig smart i kino, skaper visst litt utfordringer.

Håper dette hjalp litt.

Edit: Så at jeg kansje svarte på endel ting du ikke hadde spurt om, beklager i såfall.

Geir Arne

Intermediate frippsi sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    510
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her vil jeg si meg litt uenig, da høyttalerene vil motta 20hz signalene enten de er konstruert for det eller ikke. Og hvis de ikke er konstruert for det, er det store sjanser for at de enten ikke vil tåle det, eller føre til at bass-elementet begynner å vrenge grovt.
    Her er jeg litt unenig (mulig jeg tar feil), men er ikke gjerne høyttalerens delefilter kostruert slik at de forkjellige frekvensområdene blir separert til de rette elementene. Da vil jeg tro at en høttaler som er konstruert for å rulla av ved en 30-40hz da har et delefilter som tar seg av det?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frippsi
    Her er jeg litt unenig (mulig jeg tar feil), men er ikke gjerne høyttalerens delefilter kostruert slik at de forkjellige frekvensområdene blir separert til de rette elementene. Da vil jeg tro at en høttaler som er konstruert for å rulla av ved en 30-40hz da har et delefilter som tar seg av det?
    TROR du tar feil her. Høytalerne vil prøve å spille frekvensene, men det vil ikke bli så mye lyd. Mener det er sjeldent at HT har filter som deler nedover.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare rette opp litt her :P hahaha

En høyttaler vil prøve å spille av ALT den mottar.
    Men, om en høyttaler er laget for å kun gå ned til 30 Hz, så vil det si at den ved 30 Hz har en demping på -3dB (Hos de som prøver å selge høyttalere ut ifra Hz) og hos de mer seriøse så vil kanskje høyttaleren ha -3dB ved 25 Hz f.eks.
    Ved 20 Hz så har kanskje høyttaleren -9dB, og da kan det godt være at den ikke gir ifra seg så mye lyd at det gjør noe.

Tallene i seg selv har jeg stortsett bare tatt ut ifra luften... Eneste som er fast, er at det er relativt normalt å oppgi min og max frekvens til dit man oppnår -3dB på frekvenskurven.

Et delefilter vil ikke kappe signalet totalt når en frekvens går under et oppgitt nivå, men det vil bli en demping på signalet.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •