0.1 kanalen fra surround-kilder - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 32 av 32
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    frippsi:
    Ett slikt filter ville bestått av en gigantisk kondensator i serie med bassen, så nei.

BlackkoZ:
    Ta og les litt mer nøye før du svarer.. Spørsmålet er om kanalen vil gi ut de aller laveste frekvensene. Og hvis den gjør det, så er det for min del irrelevant hvor mye output jeg får ved disse frekvensene fra front-ht, siden jeg har ett par kW ekstra som tar seg av den delen. Det som betyr noe for min del er om signalet til høyttaleren inneholder nok subsoniske frekvenser til å skade høyttaleren.

ganilsen:
    Kunne du forklart nærmere problemene ved å sette front-ht til large? evt vist til en link? Hadde hvert strålende

Er veldig fristet til å sette front-ht til large nå, etter posten til zebulon. Men vil ikke ofre høyttalerne mine til en 20hz massør. Vil tro at de tåler full effekt ned til 40hz kanskje, før de står i fare for å slå seg stygt.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare å sette X-over til 60-80 Hz, så vil det ikke bli stort med frekvenser til frontene under 40 Hz. Er en grunn til at X-over eksisterer

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Bare å sette X-over til 60-80 Hz, så vil det ikke bli stort med frekvenser til frontene under 40 Hz. Er en grunn til at X-over eksisterer
    Hele problemstillingen dreier seg om at jeg helst vil slippe å bruke XO'en. Først og fremst siden subbene da får front-ht sin bass. Nivået fra LFE-kanalen skal visstnok heves med ca 10db for å få det rette trykket fra spesialeffektene. Hvis bassen fra front-ht også heves med 10db, vil det bli slitsomt mye bass hele tiden, også utenom spesialeffektene.

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Må bare rette opp litt her :P hahaha

...... og hos de mer seriøse så vil kanskje høyttaleren ha -3dB ved 25 Hz f.eks.

Så burmester m.fl. er ikke seriøse?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle produsenter har forskjellige måter å måle på, og forskjellige "regler" på hva som skal bli oppgitt.

En mer useriøs høyttaler produsent vil kanskje oppgi Hz verdi til f.eks -6 dB demping.
    Mens en mer seriøs vil oppgi -1-3 dB demping... Da for å ikke skryte av "se på meg, jeg kan gå fra 15Hz til 30 kHz" Men for å oppgi et resultat som er mer rettet mot virkeligheten og et konkret resultat.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, I så tilfelle virker Klipsch sin thx-serie veldig useriøs.

Det er ikke satt noen fast standard for det, og derfor er det opp til hver enkelt å bestemme hva de skal oppgi. Den ene er ikke mer seriøs enn den andre fordet. Varierer også innenfor merker. Vil tro at en faktor som er med på å bestemme dette er hvordan avrullingen ser ut, bratt vs. slakk.

Men dette er fullstendig irrelevant for tråden.

Har testet litt forskjellig nå, og funnet ut at front-ht mest sannsynlig kan takle av den bass-informasjonen som ligger på front-ht sporet. Test-dvd'en var "Transformers", og man kan se store utsving som vitner på dyype frekvenser, men ikke av like høy amplitude som til subbene.

Men vil ikke de store utsvingene til de subsoniske frekvensene skape problemer for resten av området til bass-elementet (i front-ht)?

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skogs
    frippsi:
    Ett slikt filter ville bestått av en gigantisk kondensator i serie med bassen, så nei.

BlackkoZ:
    Ta og les litt mer nøye før du svarer.. Spørsmålet er om kanalen vil gi ut de aller laveste frekvensene. Og hvis den gjør det, så er det for min del irrelevant hvor mye output jeg får ved disse frekvensene fra front-ht, siden jeg har ett par kW ekstra som tar seg av den delen. Det som betyr noe for min del er om signalet til høyttaleren inneholder nok subsoniske frekvenser til å skade høyttaleren.

ganilsen:
    Kunne du forklart nærmere problemene ved å sette front-ht til large? evt vist til en link? Hadde hvert strålende

Er veldig fristet til å sette front-ht til large nå, etter posten til zebulon. Men vil ikke ofre høyttalerne mine til en 20hz massør. Vil tro at de tåler full effekt ned til 40hz kanskje, før de står i fare for å slå seg stygt.
    Set Your Speakers to Small in Your Receiver Setup

Les denne.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker så mye
    Høyttalerne har nok med futt ned til ca 40hz, kan det virkelig være essensielle signaler under dette området, som ikke ligger i LFE-kanalen?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv høytalere som går ned til ca 18HZ målt i rommet å har derfor ikke sub-selv om det står i guiden at det ikke er å anbefale. Utfra det jeg forstår så "mister" jeg +10dB som er lagt til på LFE kanalen når jeg kjører uten sub??

Noen andre som har erfaringer med front som tar alt? Er det mye å hente? Høytalerne er 2*8 front og bak.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fronter som tar alt, er gjerne ikke like kjappe som et element som bare tar litt...
    Man får heller ikke det ekstra trykket når det førsta skjer noe...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Relativ dynamikk

Sitat Opprinnelig postet av rs_banditt
    Har selv høytalere som går ned til ca 18HZ målt i rommet å har derfor ikke sub-selv om det står i guiden at det ikke er å anbefale. Utfra det jeg forstår så "mister" jeg +10dB som er lagt til på LFE kanalen når jeg kjører uten sub??

Noen andre som har erfaringer med front som tar alt? Er det mye å hente? Høytalerne er 2*8 front og bak.

Det blir det jeg kommer til å prøve å finne ut. Vil tro at ett slikt oppsett jeg har nå, med front-ht satt som small, vil være ganske likt ditt oppsett med tanke på den relative dynamikken i bassen. Dvs ingen av oss får det ekstra futtet som er ment i spesialeffektene i forhold til bassen ellers i filmen.

Meget pen stuekino må eg si forresten!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har testet en del nå, og det ble en enorm forbedring for kino-opplevelsen å sette front-ht til large! Dynamikken i bassen er forbedret enormt, det er kun mye bass når det skal være mye bass. Jeg får utnyttet subbene til det ytterste ved spesialeffektene, uten at det blir altfor mye bass ellers.
    Kommer etterhvert til å gi hver av front-kanalene sin egen aktive woofer for å hjelpe til. Senteren har fått hornet.

Er det andre folk som bruker dette oppsettet? Med front ht som large og subber kun til LFE-kanalen? Anbefaler alle å prøve.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •