Lite action fra sourround høyttalere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lite action fra sourround høyttalere?

Jeg har 2 stk fronter + 2 stk surround på siden (litt bak lytteposisjonen), som anbefalt plassering for et 5.1 oppsett.

Har kjørt litt på starten fra "Live Free or Die Hard (Blu-ray)" med DTS-HD Master Audio, men jeg synes generelt at det er meget lite lyd fra bakhøyttalerene. Det virker som om all lyd kommer forfra og det er lite surround-aktig. Har en Yamaha RX-V765 og har kjørt YAPO romkorreksjon.

Hvor mye lyd skal det normalt sett komme i bakhøyttalerene når en kjører film? Er det noen bra lydspor å laste ned for å teste noe med bra surround effekter?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når yapo er kjørt så skal det være kalibrert til en referanse på 85dB i alle kanaler.

Så kommer det ann på hvordan surround er plassert, i forhold til ørehøyde m.m

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo skru opp bak litt. Det gjorde jeg når bakhøyttalerene hang lengre bak enn de gjør nå. Jeg óg savnet litt action bak. Nå er høyttalerne montert like bak sweetspot og volumet er satt av YAPO.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men, hvor mye lyd skal det normalt komme fra surround høyttalerene når en kjører film? Noen som har noen gode klipp å anbefale med plenty av surround effekter i surround kanalene?

Dersom jeg kjører musikk på 7.1, så er det mye bra lyd fra alle høyttalerene.

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T 2
    Men, hvor mye lyd skal det normalt komme fra surround høyttalerene når en kjører film? Noen som har noen gode klipp å anbefale med plenty av surround effekter i surround kanalene?

Dersom jeg kjører musikk på 7.1, så er det mye bra lyd fra alle høyttalerene.
    test ihvertfall begynnelsen av master and commander. rett og slett rå film på lyd siden. her er det plenty av effekter i bakhøytalerene. når skipet blir skutt mot i begynnelsen spesielt, men også den syke følelsen du også får før det med alle disse typiske knirke knarke lydene som du har i et skip. svært realistisk lyd, og anbefales sterkt som test for lyd

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heter den filmen: "Master and Commander: The Far Side of the World"?

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk på at det ikke skal komme lyd fra surroundhøyttalere hele tiden. Lyder fra surroundhøyttalerene gjengir stort sett"ambience-lyder", det vil si effekter lagt inn for å skape illusjonen om å skape et større rom enn du ville fått med bare fronthøyttalere. I enkelte sekvenser og partier i filmer vil du oppleve at det kommer retningsbestemte lyder fra enkelthøyttalere. Da vil du lett legge merke til det.

Dersom du vrir opp volumet for høyt, vil du miste litt av denne overraskelseseffekten når det først skjer noe i det "lydområdet". Det aller meste av lyden skal komme forfra, fra fronthøyttalere og senterhøyttaler.

Jeg vil vel kanskje gå så langt å sammenligne surroundhøyttalere med subwoofere. Du skal ikke merke dem når det er tilstede, men du skal savne dem når du tar dem bort....

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T 2
    Heter den filmen: "Master and Commander: The Far Side of the World"?
    Forøvrig; Ja!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •