Acurus A250

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32

Tråd: Acurus A250

Newcomer M-ic sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Acurus A250

Noen som har noe erfaring med Acurus? Spesifikt da A250. Er dette noe å samle på?

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har sett den annonsen på audiophile du også
    Tror det er Klipch som har Acurus. Men tror ikke den modellen er i produksjon lenger.

Newcomer M-ic sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg så den.Tenkte det kunne være en bra løsning til kraftig hjemmekino...!!Eieren sa den var produsert -97, så den har jo noen år på nakken. Søker man rundt litt på nettet så finner man jo noen "private"tester og lignende, står mye bra om den der.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, den bør hvertfall være innspilt

Prøv å få til en lyttetest. Virker ikke som så mange her i Norge har hørt så alt for mye på den.

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Drar opp en gammel tråd da jeg lurer på det samme... noen som har erfaring med Acurus A250?

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De ble jo solgt av hifi-klubben i sin tid, så jeg vil tro at det står en del eksemplarer rundt omkring. Vurderte den på slutten av 90-tallet, men ekspeditøren var så overbevist om at Electrocompaniet var en bedre match til høyttalerne mine at jeg dessverre aldri har fikk prøvelyttet (companiet levde aldri opp til forventningene, for upresis i bunnen). Mener denne accurusen fikk en meget god omtale i hi-fi choice på den tiden, men det kan ha dreid seg om en mindre modell.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet du hva de kostet nye? Dersom hifi klubben hadde de så muilg jeg klarer å finne noen gamle aviser og finne litt info der...

Har tilbud om å kjøpe en halvdefekt (ene kanalen er litt så som så) for en rimelig peng så derfor jeg lurer på om det er noe å vurdere.

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Acurus var vel i high-end segmentet i Hi Fi Klubben sitt varesortiment?

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1998-99 hadde de to produkter, tror jeg. En surroundforforsterker og en effektforsterker. 5x100 watt?

Menerå huske at de kostet 18000,- per stykke.

Tror 250 er eldre. Hva med å spørre i Klispch forumet på hjemmesiden deres, eller ringer selger.. Han burde vite.

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Vet du hva de kostet nye? Dersom hifi klubben hadde de så muilg jeg klarer å finne noen gamle aviser og finne litt info der....
    Nei, det husker jeg ikke. Ikke veldig dyrt, tror jeg. Kanskje et sted mellom ECI-1 og EC pre + AW 100 DMB, men det blir nesten ren gjetning dette.

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husker iallfall at i den dyreste serien til Mondial hadde effektforsterkerne et karakteristisk innsnitt i topp-platen (som om et stykke var skåret av). Den rimeligere serien var mye billigere. Ellers er vel C. Alshus sitt råd det beste: Spør selger.

Active Sonus sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Acurus var lillebroren til Aragon i det som den gangen var Mondial Designs. Disse ble senere kjøpt opp av Klipsch.

A250 var effekten (som sikkert alle vet), den tilhørende forforsterkeren het PL10. Den integrerte i serien het DIA100.

Mener å huske at A250 kostet 9995.- i sin tid og gikk kanskje noe opp mot slutten av sin levetid. Den burde ha stålkontroll på det meste. Lydsignaturen heller nok litt mot det mørke i min mening.

Det er solgt en god del av dem så jeg syns det er litt rart at de dukker opp så sjeldent på bruktmarkedet.

Hilsen tidligere HFK-ansatt.

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sonus
    Det er solgt en god del av dem så jeg syns det er litt rart at de dukker opp så sjeldent på bruktmarkedet.

Hilsen tidligere HFK-ansatt.
    Akkurat det vil jeg tolke som et godt tegn. Tyder vel på at eierne er fornøyde? Er selv ute etter et rimelig effekttrinn i denne effekt-klassen til å ta hånd om frekvensområdet mellom 80 og 200 Hz i et bi- eller tri-amping opplegg, eventuelt noen oktaver til oppover, og ser at det ligger en brukt Adcom på bruktbørsen nå. Husker jeg rett, Baldrick, når jeg mener at du hadde noe med salget av en slik å gjøre for en tid siden? I så fall: Kan du si noe om egenskapene til denne? For meg er dynamikk, timing og kontroll viktige parametre.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    A 250 kostet i 1996 8995,- sjekka en gammel katalog....
    Ellers enig i at det er et godt tegn at de sjeldent dukker opp på bruktmarkedet. En kamerat hadde en og den brukte han på 2 stk Infinity med dobble 12" . Har stålkontroll på det meste,men trenger muligens en 16amp kurs.

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på om jeg ikke har lyst på en sånn Acurus, jeg, hvis den skulle dukke opp! Tror i grunnen det! Så hvis noen har en stående...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det å spør selger hadde jeg selsvagt allerede gjort, problemet var bare at han ikke visste så mye om forsterkeren. Gikk derfor igjennom gamle HFK aviser men fannt ikke A250, eneste jeg fannt var i 99 avisa og der kun en 5 kanaler og en forforsterker/dekoder, de kostet 15.000.

Dharma: Tror nok du husker feil vedre Adcom for jeg har aldri hatt det desverre Dagen etter jeg stillte spørsmål så kom der jo ett A250/L10 sett til salgs på Avtorget, annnonsen ligger her

Den jeg har vurdert er som sagt delvis deffekt da det kun er en kanal som fungerer skikkelig, iflg selger er det slik: "det er som om det ikkje er lyd, men når eg skrudde opp volumet, kom det en skurrelyd i høyre høytaler."

Tyder dette på defekte utganger eller kan det være noe enklere? Har begynte å lure litt om hvor enkelt/vanskelig det er å få tak i deler til den, så selv om jeg kun betaler 1000 kr så er det kanskje spørs om det er verdt det dersom jeg ikke får fikset den, tror den blir for liten til å drive de passive av-subene med kun en kanal...

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg husker jo som regel feil, hvis jeg husker noe i det hele tatt... Har også sett den andre annonsen, men denne blir solgt som et sett med pre-power, og jeg er bare interessert effekttrinnet (kunne selvsagt kastet pre'en, men da blir kanskje prisen litt stiv?). Når det gjelder hva som er galt med den forsterkeren du vurderer, har jeg ikke nok teknisk innsikt til å uttale meg, men jeg synes ikke det høres helt bra ut. Når det gjelder Adcom mistenker jeg at lydkarakteren kan være i mørkeste laget, men det er kanskje OK hvis den ikke skal brukes oppover i frekvens? Trenger av-subbene så mye krefter da? Trodde de var relativt lettdrevne ( iallfall følsomme)?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OT: AV-subene m/Audax element krever effekt for å få kontroll på de, spiller i mine ører sykt bra på musikk, mens på film kobler jeg inn SVS DIY suber som er rå på film men ikke så bra på musikk. Har en DP 250watter på de idag som jeg egentlig har heller har lyst å bruke på frontene, derfor jeg er på jakt etter en til effektforsterker.

Har uansett slått ifra meg Acurusen jeg hadde tenkt å kjøpe, så dersom noen andre er interesert i den kan de ta kontakt så kan jeg videreformidle kontaktinfo med han om har den.

Newcomer allan sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av M-ic
    Noen som har noe erfaring med Acurus? Spesifikt da A250. Er dette noe å samle på?
    jeg har hatt en slik. en knakende god forsterker, kjøpte den ny. den kostet da 9000; den ødela mange høytalerelementer i den tiden jeg hadde den. pga. høy effekt og sene fredager.

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du fortelle litt mer om hvorfor du synes den var "knakende god"? Går ut fra at den kunne mer enn å sprenge høyttalere?
    Har ellers funnet igjen den omtalen i Hifi Choice fra 1996 som jeg refererte til lenger oppe i tråden. Der tok Jason Kennedy i HFC for seg en litt mindre utgave med samme pre, men litt mindre effekt (A150 på 2 x 150 watt, pris for settet ca 13-14.000 i Norge i 1995) og sammenlignet den med en Cyrus III. Acurus ga etter hans mening mer av alt, og ikke minst basstrøkk og kontroll, men uten å ofre noen av Cyrus' sterke sider. Eneste snev av forbehold var at den kunne framheve en frampå karakter i diskanten til visse høyttalere (Sonolith).

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •