Emotiva XPA-2 vs Lyngdorf SDA 2175

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Emotiva XPA-2 vs Lyngdorf SDA 2175

Disse havner på ca samme pris når Lyngdorf kjøpes brukt.Emotivaen har jo 2x250 w og dobler i 4 ohm mens Lyngdorfen har 200 Donald watt siden det er målt ved 1kz.
    Skal brukes med B&W 803N.Noen meninger angående kraft og lydkvalitet?Har Onkyo 905 som forforsterker og Denon BT 2500 som spiller.Lys klang i rommet som er vanskelig å dempe.
    Takknemlig for raske svar siden Lyngdorfen evt blir kjøpt i morra.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Disse havner på ca samme pris når Lyngdorf kjøpes brukt.Emotivaen har jo 2x250 w og dobler i 4 ohm mens Lyngdorfen har 200 Donald watt siden det er målt ved 1kz.
    Skal brukes med B&W 803N.Noen meninger angående kraft og lydkvalitet?Har Onkyo 905 som forforsterker og Denon BT 2500 som spiller.Lys klang i rommet som er vanskelig å dempe.
    Takknemlig for raske svar siden Lyngdorfen evt blir kjøpt i morra.
    Jeg har gått fra SDA2175 til XPA-5, men jeg pusser opp om dagen så jeg har ikke fått test XPA-5 enda. Hadde du hatt ett par uker til på deg, kunne jeg gitt deg mitt subjektive svar på det med test på B&W 683.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En av gangen folkens :-)
    Ingen andre altså ?

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Donald" wattene spiller høyt nok, og uten forvrengning hos meg i hvertfall...:roll:

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SDA2175 gir vell reelt 120W. Den gir vist 200W ved forvrenginger du ikke vil vite av. Jeg kunne spille akkurat like høyt med denne effektforsterkeren som jeg kunne med min Reciever på 7x120W.
    XPA-2 skal jo være et MONSTER når det gjelder effekt. Den er målt til over 300W i uavhengi tester. Men med en vekt på 32Kg, så sier det seg selv at det er litt pulver i den. Hvis du tar prisen med i betrakning så er den jo et røverkjøp!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Biffig
    SDA2175 gir vell reelt 120W. Den gir vist 200W ved forvrenginger du ikke vil vite av. Jeg kunne spille akkurat like høyt med denne effektforsterkeren som jeg kunne med min Reciever på 7x120W.
    Hva er det du snakker om?
    Lyngdorfen er målt til 2x200 watt ved 8 ohm og 0,1% THD.
    Eksakt det samme som Emotiva'en, bortsett fra at at den har litt mere effekt da..

Dessuten kan Lyngdorfen omgjøre ca 75% av effekten til musikk, mens en vanlig analog kun får utnyttet ca 50% av effekten da mye går til varme.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Hva er det du snakker om?
    Lyngdorfen er målt til 2x200 watt ved 8 ohm og 0,1% THD.
    Eksakt det samme som Emotiva'en, bortsett fra at at den har litt mere effekt da..

Dessuten kan Lyngdorfen omgjøre ca 75% av effekten til musikk, mens en vanlig analog kun får utnyttet ca 50% av effekten da mye går til varme.
    Husk at Lyngdorf oppgir målingene ved 1khz .

Uansett, 120watt er mer enn nok for de fleste! Men har lest test hvor den er målt over 200watt også.. så det er veldig mange måter å måle dette på.

Emotiva virker uansett veldig spennende . Og koster 2'ern der rundt 6000kr komplett inn til din stue, så må det jo være bra .

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    120 watt ? Da kan jeg like godt kjøpe en brukt EC 120 dmb da.Låner en Nad 218 av en kamerat og kan ikke akkurat si at jeg er fornøyd med bassen på B&W-ene og rommet er litt stort.Sliter med å få bass av de.
    Leste en test av Lyngdorfen og da var det masse målinger osv basert på 80 watt og over 200 w i høyere hz og mer forvrenging,så ble veldig tvil nå ja.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo litt muffins at de oppgir effekten med 0,1%THD når mange andre oppgir effekten med 0,03%THD. Men den praktiske forskjellen er kanskje ikke så stor. Jeg vet ikke når THD'en begynner å bli hørbar.

Men som det har vært nevnt endel ganger her så er det ikke bare watt'ene som har betydning.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har eid denne forsterkeren en god stund, og har sammenlignet med flere.
    Jeg hadde nad 218 før lyngdorfen. Hvis du trur at Lyngdorfen har mere krefter enn 218 må du tru om igjen. Den her heller ikke nærheten av den evnen til å levere bass som 218. 2175en spiller meget pent og klokkeklart opp til et vist punkt (120W) så kutter den. På den tiden hadde jeg B&W 604 og den var ikke i nærheten av potensialet sitt med med 2175. Jeg kunne spille ca. 6 Db høyere med midgard. Det sier litt om hvor lite futt det er i lyngdorfen. Det skal sies at 604 er en tungdrevet høyteler med en ekkel impedanskurve.
    Jeg kommer selv til å bestille en Emotiva innen morgendagen. Har lest side opp og side ned om denne forsterkeren nå. Trur det blir rått.
    Jeg trur det ville blitt rått for deg også

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Det er jo litt muffins at de oppgir effekten med 0,1%THD når mange andre oppgir effekten med 0,03%THD. Men den praktiske forskjellen er kanskje ikke så stor. Jeg vet ikke når THD'en begynner å bli hørbar.

Men som det har vært nevnt endel ganger her så er det ikke bare watt'ene som har betydning.
    Emotiva oppgir jo også effekten med 0,1% THD hvis man sjekker specs på hjemmesiden deres.. Så det må jo være ganske mange som bruker 0,1% THD som måling.. Har ikke hørt Lyngdorfen selv jeg, fikk bare litt sjokk når jeg trodde denne var en forsterker som ytet opp mot det den lover..

Så denne vil være svakere enn feks NAD C372/375 den da?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    120 watt ? Da kan jeg like godt kjøpe en brukt EC 120 dmb da.Låner en Nad 218 av en kamerat og kan ikke akkurat si at jeg er fornøyd med bassen på B&W-ene og rommet er litt stort.Sliter med å få bass av de.
    Leste en test av Lyngdorfen og da var det masse målinger osv basert på 80 watt og over 200 w i høyere hz og mer forvrenging,så ble veldig tvil nå ja.
    Trenger da ikke mange watta på B&W, de er ikke tungdrevene på den måten, men dem må ha gode strømreserver. Ville surfa litt etter ICEPOWER jeg. Se på Rotel 1572 eller noe!! koster rundt 10k!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Trenger da ikke mange watta på B&W, de er ikke tungdrevene på den måten, men dem må ha gode strømreserver. Ville surfa litt etter ICEPOWER jeg. Se på Rotel 1572 eller noe!! koster rundt 10k!
    Enig!
    ICE er fantastisk til disse høytalerene.
    Jeg prøvde EC AW-250 en gang også. Det fikk også liv i høytalerene. Et par hundre watt holder i massevis hvis man har en strømforsyning som ikke kneler ved lavere ohm. Fks. en forsterker som gir 2x200W i 8ohm /2x201 i 4 ohm er ingen innertier :-D

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Emotiva oppgir jo også effekten med 0,1% THD hvis man sjekker specs på hjemmesiden deres.. Så det må jo være ganske mange som bruker 0,1% THD som måling.. Har ikke hørt Lyngdorfen selv jeg, fikk bare litt sjokk når jeg trodde denne var en forsterker som ytet opp mot det den lover..

Så denne vil være svakere enn feks NAD C372/375 den da?
    Jeg vet det. Kommentaren var ment mot begge. Min forsterker har effekten oppgitt med alle 5 kanaler drevet, 20-20khz, 0.03% THD.

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2175en spiller meget pent og klokkeklart opp til et vist punkt (120W) så kutter den. På den tiden hadde jeg B&W 604 og den var ikke i nærheten av potensialet sitt med med 2175. Jeg kunne spille ca. 6 Db høyere med midgard. Det sier litt om hvor lite futt det er i lyngdorfen. Det skal sies at 604 er en tungdrevet høyteler med en ekkel impedanskurve.
    Jeg klarer ikke å ta deg helt seriøst når du sier Lyngdorfen kutter på 120w.
    Max strømforbruk på 820 watt er oppgitte tall fra fabrikk.
    Hvor blir resten av effekten av når den nesten ikke avgir varme?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke noe problemer med min SDA2175. Brukes fortiden på CV al1000 ipåvente av nye. Disse krever endel strøm, er 4ohm. Kan spille grisehøyt uten problemer! Har også hørt SDAI2175 på BW 804, var ikke store problemer.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er problemet jeg hadde en gang i tiden:

http://avforum.no/forum/hoyttalere/4...-hva-galt.html

Det var forresten snikers-is som sa at Lyngdorfen ga 120W. Stemte bra med mine målinger også. Jeg kunne som sagt spille akkurat like høyt med Lyngdorfen før den kuttet som jeg kunne med reciveren min. Målt med Radioshack. Og ja, jeg hører hvis det vrenger!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er problemet jeg hadde en gang i tiden:

http://avforum.no/forum/hoyttalere/4...-hva-galt.html

Det var forresten snikers-is som sa at Lyngdorfen ga 120W. Stemte bra med mine målinger også. Jeg kunne som sagt spille akkurat like høyt med Lyngdorfen før den kuttet som jeg kunne med reciveren min. Målt med Radioshack. Og ja, jeg hører hvis det vrenger!
    Og hvor mange DB prater du om da?

Når jeg brukte min sda2175 på BW683 ga jeg meg tidligere enn lyngdorfen for å si det slik.

Prøver ikke å forsvare, men lurer på hvor høyt det snakk om at folk spiller her.. Skal man ha db drag utstyr er ikke Lyngdorf det man bør sikte på..

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rettelse:
    Ref. Snikers-is
    Lyngdorfen gir vist 110W med 0,1% THD over hele frekvensregisteret

Ser på siden dems at de oppgir 200W ved 1Khz. Noe som kan endre seg kraftig på andre frekvenser. Men hvis man ofte spiller sinustone på 1Khz så vil man nok få følelsen av at forsterkeren gir 200w.

Hvis man har en høytaler med relativt normal følsomhet så holder Lyngdorfen i massevis. Den har en lydkvalitet som er fantastisk til prisen. Ikke noe å si på den.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Test hvor 803 brukes.
    TacT SDA2175 - tactfullt forsterkeri... - Audiophile

Står ikke noe om at den har problemer med strømleveransen iallefall.

Også en fin test:
    http://www.hifiklubben.com/files/tes...k_4-04_red.pdf

Men vet at BW sine 683/604 krever masse kraft, men er jo litt forskjellige meninger hva som er høyt og kraftfult og da. Ta turen til HFK, de har sikkert 683 + 2175 til demo .

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •