Reciever VS effektforsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Reciever VS effektforsterker

Hvordan kommer dagens Recievere f.eks RX-V1900 / RX-V3900 opp mot en effektblokk som f.eks Rotel RMB 985 MKII / Rotel RMB-1075 effektmessig? Wattmessig så er jo Recieverene større enn disse blokkene, men har vondt for å tro det funker sånn i praksis.

Kjører nå kun med Reciever selv da jeg solgte 2 kanalereren jeg hadde på frontene. Føler Recieveren sliter MASSE nå, og har derfor en 5 kanal på vei, eller rettere sagt en Rotel RMB 985 MKII. Tenkte å teste denne først å se om det holder, hvis ikke så må jeg nok se meg rundt etter en Rotel RMB-1095.

Takknemlig for all feedback
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,973
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har ikke erfaring med Rotel bare så det er sagt..

Men jeg hadde en parasound effektblokk som effekt på mine rf 82. en stabil sak på 15 kilo. oppgitt til reelle 2*125..Jeg hadde på den tida en pioneer 1016 som pre. forskjellen mellom disse var helst når jeg spilte ordentlig høyt. jeg kunne dra på en ca 6 db mer med para`n enn Pioneeren.. Vil tro det er mest på VELDIG høyt volum man merker forskjell. Dagens receivere er jo temmelig kraftige!

Når det er sagt, så kjøpte jeg en Pioneer ax10ais, som er oppgitt til 7*170 i 6 ohm. Denne er målt til 7* 120 i 8 ohm med alle kanaler i drift med strengeste norm.. Jeg bi ampet mine rf 82 og da kunne jeg bare selge Paran.. Ingen tvil om at Ax10 `en leverer varene!

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RMB-1075 vil slå 1900/3900 på kontrollen av høytalerne vertfall.

3900 har vel ca 5*95w i 8ohm 20-20.000hz rms
    Så trekke fra 20% effekt for 7 kanaler

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yamaha RX-V3900 har en relativt svak forsterker.
    Den leverer ikke mer enn ca 5*70w i 8 ohm med alle kanaler i drift fra 20-20000hz. I 7 kanaler enda litt mindre. I stereo leverer den faktisk oppgitt effekt.
    Prøver man det samme i f.eks 4 ohm tar vel hele receiveren fyr.

Dette er imidlertid helt normalt, og Yamaha er ikke noe verre enn konkurrentene som er akkurat like pinglete når det blir flere kanaler i drift og de hater virkelig belastninger som dipper nedover i ohm.

Ingen tvil om at det var en god oppgradering, selv i bakkanalene, når jeg har Electrocompaniet AW400 på frontene og Electrocompaniet AW 3x120-M til center og bakkanaler på min RX-V3900.
    Selv om jeg sjelden spiller så veldig høyt så merkes det godt at det er tilgang på langt mer strøm - også bak - ved normalt kinovolum. Det låter mer avslappet og mindre stresset og samtidig mer dynamisk og åpent.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var det så lite å ja.

Finner **** ikke igjenn den linken til målingen av 3900

yamaha selv sier de er stabile ned til 2-3 ohm

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg bare en 663 og stativhøyttalere, men 663'en fikk det tungt når det ble litt volum ja. Merket det mest på musikk, mindre på film. Regner med at urenheter ikke kommer like godt fram på film. Nå som jeg kjører effektforsterker så kan jeg spille noe høyere, ikke så mye pga størrelsen på høyttalerne, men lyden er mye renere og mindre slitsom. Og de små 5,25" elementene fikk mere trykk på bassen.

Mener det står en 1075 på torget. Forskjellen på den og 985mkii er visst ikke så stor har jeg lest et sted, men 1075 har ihvertfall trigger.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svaret er; det kommer an på!
    Det kommer an på hvilken receiver man har, hvilke høyttalere den skal dra, om man avlaster den med sub eller lar den spille fullfrekvent i alle kanaler, hvor høyt man spiller og selvfølgelig hvilken effekt man kobler til.

Ikke så stor forskjell på hvor mye effekt receiverne klarer å levere, men Yamaha har f.eks en fetere lydsignatur som også er temmelig dynamisk, men de innebyggede forsterkerne klarer ikke å følge opp.
    Denon har en mye slankere og snillere lyd, og har derfor en enklere jobb med å følge opp dette effektmessig.
    Allikevel er kanskje forskjellen størst på Denon når man kobler til effekter, idet denne har en veldig god pre, og om trykket fortsatt ikke er det største, er lydkvaliteten i 2 kanals musikk noe av det bedre fra en receiver.

Er utgangspunktet "små" høyttalere og sub, vil ikke forskjellen med og uten effektforsterker bli særlig stor, annet enn evnt en annen lydsignatur.

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal i utgangspunktet dra oppsettet i signaturen min. Er lett å få liv i, men hardt å få max ut av. Kjører nå kun på Pioneer recieveren i signaturen, og det holder ihvertfall ikke. Var mye bedre før når jeg hadde 2 kanalers effekt på front. Satser på det blir enda bedre når jeg kobler opp 5 kanalers effekt. Føler det er greit at alle får likt med effekt, da jeg i teorien har like høytalere hele veien rundt.
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Var det så lite å ja.

Finner **** ikke igjenn den linken til målingen av 3900

yamaha selv sier de er stabile ned til 2-3 ohm
    Home Theater: Yamaha RX-V3900 A/V Receiver

Tviler forresten på ohm-oppgivelsen til Yamaha. Det er ikke uten grunn at det er en egen 6 ohms modus som begrenser strømtrekket.

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lider effekt blokker av samme greiene? Altså en 5x125w Rotel blokk klarer ikke å levere mer enn 5x50w eller noe når alle kanaler er i gang?

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kane
    Lider effekt blokker av samme greiene? Altså en 5x125w Rotel blokk klarer ikke å levere mer enn 5x50w eller noe når alle kanaler er i gang?
    De pleier vel å oppgi effekt med alle kanaler i drift,så det yter den nok!
    Når det er sagt,så vil jeg si at min Pio lx51 (7x110w) yter minst like bra som Rotel effekttrinnet mitt som er på 2x 100w,og er en klasse-D forsterker!
    Men dette er på Monitor Audio RS6 høytalere,og disse skal jo vere ganske lettdrevne!
    Så det er nok som det sies her, det kommer mye an på høytalerne man har!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rotel oppgir effekten med alle kanaler drevet, 20-20khz, 0,03% THD.

Active jokke2k3 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, jeg tror ikke en RMB-1075 er nok for deg mr. Kane, du må nok selge den til meg som bor i en mindere stue enn deg! Du vil nok slite med å matche ultraene dine ja :-D Du må nok ha en Rotel RMB-1575 for å bli fornøyd!!

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RMB-1075 yter vel litt mere en det som er oppgitt fra fabrikk har jeg sett på tester.

Men det ville nok gjort seg med rundt 200w + pr høytaler på svs`ene

En og finne på og selge 1091 og 1092 da mann

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Den der klarer ikke jeg heller å skjønne. Får vondt langt inn i sjela. Ønsker jeg hadde råd til 7-kanals 1091/92. Må nok bare nøye meg med RMB-1575 så lenge.

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Holder det ikke med en 5x100 watter, så får jeg ta steget opp til en 5x200 watter istedet.

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Den der klarer ikke jeg heller å skjønne. Får vondt langt inn i sjela. Ønsker jeg hadde råd til 7-kanals 1091/92. Må nok bare nøye meg med RMB-1575 så lenge.
    Var vel lysten på å teste noe nytt som var for stor.

Er forsåvidt ikke så sugen på å fylle opp hele tv bordet med blokker. Greiere å finne en god 5 kanalers blokk synes jeg.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var vel lysten på å teste noe nytt som var for stor.

Er forsåvidt ikke så sugen på å fylle opp hele tv bordet med blokker. Greiere å finne en god 5 kanalers blokk synes jeg.
    Den ser jeg. Problemet med en skikkelig 5-kanaler er at den vil ta stor plass hvis du ikke går for klasse D igjen. Lsound har en RMB-1077 til 10 laken. Da har du 7x100watt og kan bi-ampe frontene hvis du ikke trenger alle 7 kanalene. Drev lenge å vurderte 1077 selv.

Newcomer Backstreets sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om Rotel 1075

With all five channels driven into 8ohms, the Rotel clipped (1% THD+noise) at 131 watts per channel at both 20Hz and 1kHz. Into 4ohms, clipping occurred at 204Wpc at 20Hz and 212Wpc at 1kHz. With two channels driven, the RMB-1075 clipped at 161Wpc into 8ohms and 264Wpc into 4ohms

Så de ljuger nok ikke på seg effekt.

Hele testen her UltimateAVmag.com: Rotel RMB-1075 5-channel power amplifier

Har denne selv på noen XTZ 99.36 + 99.25 (senter), dvs 3 kanaler i drift. Meget fornøyd med denne saken.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •