Effektforsterker og brokobling?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Effektforsterker og brokobling?

Prøver å sette meg litt inn i saker og ting, men vet ikke hvordan man kobler til en effektforsterker. Noen som kan fortelle meg det? Må forsterkeren ha en pre out kobling på baksiden for å gjøre dette? Og hvor kobler man høytalerne når man har både forsterker og effektforsterker?

Og så brokobling? Må forsterkeren ha en spesiell utgang bakpå for å brokoble med en annen forsterker?

Jeg har en xindak xa6950, kan jeg brokoble denne med en annen en, evt en effektforsterker?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Malcolm
    Prøver å sette meg litt inn i saker og ting, men vet ikke hvordan man kobler til en effektforsterker. Noen som kan fortelle meg det? Må forsterkeren ha en pre out kobling på baksiden for å gjøre dette? Og hvor kobler man høytalerne når man har både forsterker og effektforsterker?

Og så brokobling? Må forsterkeren ha en spesiell utgang bakpå for å brokoble med en annen forsterker?

Jeg har en xindak xa6950, kan jeg brokoble denne med en annen en, evt en effektforsterker?
    Heisan.

Kort fortalt går brokobling ut på at man tager et mono signal, splitter det i to, gjør den ene "kopien" av det splittede signalet motsatt av den andre og føder dette inn på en forsterkers L og R inngang. Høyttaleren kobles så i mellom venstre og høyttaler + utgang. - utgangene brukes ikke.

Du trenger altså en fasesplitter, på bilstereo og PA forsterkere er dette alltid innebygget, på Hi-Fi er det ikke.

Med brokobling og en ideel forsterker for man 4 ganger mer effekt enn uten brokobling. I realiteten får man mindre... I tillegg vil høyttaleren som er koblet mellom de to kanalene medføre at hver kanal ser halvparten av høyttalerens impedans, noe som gjør at forsterkeren overbelastes hurtigere enn om ikke var brokoblet. Til sist så trenger du to stereoforsterkere for å brokoble i stereo, en forsterker pr kanal.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du brokobler så er det to kanaler i samme forsterker, ikke to forskjellige forsterkere. Ikke aller forsterkere kan brokobles. Mener å ha sett forsterkere som kunne brokobles eksternt, men tror nok ikke at dette er så vanlig. Ofte så øker forvrengningen når du brokobler, men ikke alltid.

Når du skal bruke effektforsterker så må du ha en forsterker med en form for pre-ut. Det er mest vanlig å da bare bruke effektforsterkeren til høyttalerne selv om noen bruker effektforsterkeren på bassene og forsterkeren på mellomtone/diskant.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    151
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Malcolm
    .......

Nei, du kan ikke brokoble denne siden dette er en integrert forsterker uten "pre out".

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •