Offisiell tråd for Onkyo NR-1007, NR-3007 og NR-5007 - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 12 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 238
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

5007 etter kalibrering

Har nå kjørt kalibrering. En ny opplevelse. Dessverre viser det seg at jeg ikke kan brokoble frontene da de er 4 ohm. I bruksanvisningen står det at forsterkeren kan bli ødelagt. Noen som kjenner til om han klarer å kjøre brokoplet?

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4 ohm brokoblet tilsvarer 2 ohm stereo last, dette er noe de færreste surroundforsterkere liker særlig godt. Det går nok greit til ett vist punkt men er ikke noe å anbefale, ved brokobling mister en også dempingsfaktor/kontroll. Så med 4 ohms høyttalere er det nok å anbefale med biamping framfor brokobling!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Biamping

Skikkelig uflaks for meg da mine høytalere kun har 1 sett terminaler og ikke lar seg biampe. Vurderer nå å gå over til prosessor + effekttrinn istedenfor. Kjører nå med volum på -10 til -15 db for å få dynamikk på mine fronter. Da blir det litt for lite å gå på....

Ellers er forsterkeren topp. Satset på brokopling, men dengang ei :-(

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmmmm, det å få NR1007 i hus var ikke den oppturen jeg hadde håpt, ihvertfall ikke sålangt.

Hovedgrunn til kjøp var MultEQ-XT men denne setter så tam bass at den hos meg er helt ubrukelig i praksis Fungerer sånn noenlunde med suber aktivert og bass routet både til front og sub, men jeg vil/kan ikke ha det slik at jeg er avhengig av sub!

Neste problem ligger i fleksibilitet og konfigurasjon. Laveste delefrekvens på sub er 80hz!!! Iom at jeg har store fronter (og suber som står bak) må jeg dele lavere enn som så, men ikke pokker om dette går. Finner heller ingen måte å gjør noen lydmessige endringer etter Audyssey EQ er aktivert, det er bare av eller på! Savner også funksjoner som f.eks. sjekke/justere fase, enkelt slå av/på korreksjon, velge kun deler av korreksjon, se verdier/kurver for koreksjon o.l.

Prøvde også å oppdatere firmware for å se om det kunne hjelpe men da får jeg bare en feilmelding om "version error" og så står den der og må restartes. Lyd/funksjonsmessig ellers virker den bra, men iom at tinga overfor er så viktige for mitt bruk så var ikke dette noe gunstig i det hele tatt og jeg vet ikke helt hva jeg skal gjør.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thule
    Kjører nå med volum på -10 til -15 db for å få dynamikk på mine fronter. Da blir det litt for lite å gå på....
    Volum går jo opp til +13db (på min 1007 ihvertfall) så du har jo fortsatt endel å gå på dersom -10 er ved rimelig greit volum?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom på en sak vedr romkorreskjon, den satt alle mine høyt med 40hz deling og ikke full som er normalt med såpass store høyttalere, kan dette ha noe å si for resultat? (jeg har endret etterpå, uten at der er hørbar forskjell mellom full og 40 hz) Selve målingen bestod og til min store forundring kun av en enkel sekvens på kanskje to sekund til hver høyttaler, er det slik også på f.eks. Denon 4310 med samme Audyssey korreksjon?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg en 1007 på vei til meg. Var på tide å kaste ut yamaha 2700 en etter 4 års drift. Har 806 i stua og er meget fornøyd med den så håper jeg ikke blir skuffet.

Newcomer yel sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

Skikkelig uflaks for meg da mine høytalere kun har 1 sett terminaler og ikke lar seg biampe. Vurderer nå å gå over til prosessor + effekttrinn istedenfor. Kjører nå med volum på -10 til -15 db for å få dynamikk på mine fronter. Da blir det litt for lite å gå på....

Ellers er forsterkeren topp. Satset på brokopling, men dengang ei :-(

Behold den, og kjøp en eff til front. Dahar du mer en nok igjen til senter og bak. Jeg gjorde det med 905 min da den fikk puste prob. Pre anpen er ikke så allerværst ser du...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Effekt til frontene

Sitat Opprinnelig postet av yel
    Behold den, og kjøp en eff til front. Dahar du mer en nok igjen til senter og bak. Jeg gjorde det med 905 min da den fikk puste prob. Pre anpen er ikke så allerværst ser du...
    Takk for tips. Vurderer det som en løsning hvis jeg ikke får solgt den til en "fornuftig" pris. Utfordringen er at center er ganske kresen også. Kjører Vienna Acoustic Beethoven Concert Grand + Center i samme serie.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da fikk jeg knotta litt på min nye 1007 i går. Koblet den opp og fikk problemer med å kjøre signal fra Main out. Ikke løst helt enda men kjører nå på den andre utporten og dette funker bra.

Kjørte manuellt oppsett på alle høytalere, avstand og deling osv. Funket som et skudd. Rå tight lyd på DTS HD Master fra Elton John BD en min. Meget fornøyd.

Så kjørte jeg 8 punkts måling med audisey saken. Lyden ble crap og alt så veldig rart ut. Fjernet EQ og satt opp på nytt men nå er lyden dårligere, mangler dybde og alt spiller platt.

Vet noen hvordan jeg kjører Hardware reset på denne. Finner det ikke sånn uten videre i manualen.

mvh Lars.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Godt" å høre at jeg ikke er den eneste som sliter med lyden på 1007. Jeg får ikke vetug lyd med Audyssey selv om jeg nå har prøvd en hel del, pure direct fungerer dog ganske greit hos meg.

Jeg hadde også en litt merkelig opplevelse om at ting var bedre før jeg kjørte første måling med Audyssey og klarer ikke nå å få tilsvarende lyd tilbake selv om valga er de samme som før. Etter dette har jeg oppgradert FW uten at det hjalp, snarere tvert imot iom at lyden nå forsvinner når jeg endringer i menyen, det gjorde de ikke før FW oppgradering! (akkurat dette punktet fikk 3007 også mye pepper for i test hos L&B)

Sendte mail til Onkyo for ett par dager siden men har ikke fått noe svar og jeg får det vell heller ikke Håper ihvertfall det snarlig kommer en FW oppdatering som kanskje kan bedre på enkelte ting og da også få på plass deling av sub lavere enn 80 hz!

Forsterker har nok potensiale den men her og nå er jeg direkte misfornøyd iom at lyden var mye bedre med gamle Pioneer forsterkeren min

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg ikke verken trykket eller lyttet til den nye serien, men hvis du fjerner at den skal "prefeer THX settings", får dere ikke da delt lavere enn 80?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    "Godt" å høre at jeg ikke er den eneste som sliter med lyden på 1007. Jeg får ikke vetug lyd med Audyssey selv om jeg nå har prøvd en hel del, pure direct fungerer dog ganske greit hos meg.

Jeg hadde også en litt merkelig opplevelse om at ting var bedre før jeg kjørte første måling med Audyssey og klarer ikke nå å få tilsvarende lyd tilbake selv om valga er de samme som før. Etter dette har jeg oppgradert FW uten at det hjalp, snarere tvert imot iom at lyden nå forsvinner når jeg endringer i menyen, det gjorde de ikke før FW oppgradering! (akkurat dette punktet fikk 3007 også mye pepper for i test hos L&B)

Sendte mail til Onkyo for ett par dager siden men har ikke fått noe svar og jeg får det vell heller ikke Håper ihvertfall det snarlig kommer en FW oppdatering som kanskje kan bedre på enkelte ting og da også få på plass deling av sub lavere enn 80 hz!

Forsterker har nok potensiale den men her og nå er jeg direkte misfornøyd iom at lyden var mye bedre med gamle Pioneer forsterkeren min
    Men vet du hvordan man kjører reset

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ante1
    Nå har jeg ikke verken trykket eller lyttet til den nye serien, men hvis du fjerner at den skal "prefeer THX settings", får dere ikke da delt lavere enn 80?
    Nå kan ikke jeg huske å ha sett dette valget for prefer thx settings hos meg!? I manual står det også:

LPF of LFE (Low-Pass Filter for the LFE Channel) 80Hz(THX) (default), 90Hz, 100Hz, 120Hz

Sitat Opprinnelig postet av Hornman
    Men vet du hvordan man kjører reset
    To reset the AV receiver to its factory defaults, turn it on and, while holding down the [VCR/DVR] button, press the [ON/STANDBY] button

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk der var den eheh

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er jeg offisielt fornøyd. Kjørte restore og satt opp alt på nytt. Holder meg langt unna romkorrgreiene og nå er lyden der den skal være. Testet med 3 forskjellige subber i kveld og er nå svett etter all bære osv. Men nå er lyden der.

Newcomer yel sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips. Vurderer det som en løsning hvis jeg ikke får solgt den til en "fornuftig" pris. Utfordringen er at center er ganske kresen også. Kjører Vienna Acoustic Beethoven Concert Grand + Center i samme serie.

Har usher be-20 til front, og den nye usher be616 senter. Ikke stroe problemer med bare 905 som driver senter her.. men da slipper den (905) å dele strømforsyningen med frontkanalene, og har litt mer i reserve.. Har solgt 905, og handlet 5507.. ikke fordi jeg ikke var fornøyd, men den må ha greia,,, Har en kompis som har 905 også, han har Jmlab elektra 946 front, med en svær Usher 3,0 eff, men bruker bare 905 til senter og bak... med godt resultat. Det er forøvrig den største senteren til Jmlab i elektra serien. Han har også 4 swans diva 5,2 til suurround. 905 leverer bra her. Men, med front tilkoblet 905, kolapser hele greia. Hvis du ikke bor langt unna meg, kan du få teste en bryston sst14 til frontene dine, så ser du hva som skjer med resten...:idea:

-Y

Newcomer Elektronet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Brokobling (BTL) og høyttalerimpedans

Jeg hadde tenk å forsøke meg på å brokoble frontene siden de er "8 ohm", men advarselen bak på 5007-chassiet fikk meg til å sende mail til Onkyo først.
    Her er svaret:

"Thank you very much for your message and your interest in ONKYO products. You have reached the support/help desk for ONKYO Europe.
    We can not recommend the BTL-mode with these loudspeakers, because the minimum mpedance is 3 ohm.
    The impedance must be stable by 8 Ohm or higher !

We hope to have given you appropriate help and information and would very much appreciate your decision for ONKYO products now and in the future.

MfG / Sincere Regards
    Dieter Strecke
    Product Information
    ONKYO Europe Electronics GmbH"

Så det betyr at BTL er av akademisk interesse for de fleste skulle jeg tro.
    Da blir det heller ett forsøk med Bi-wireing når ånden kommer over meg.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet akkurat her er vell at dine høyttalere gir en vanskelig last og ikke at det er noe problem med Onkyoen sin brokobling. Det er relativt skjelden at produsenter oppgir at last går så langt ned som mot 3 ohm slik som er tilfelle med CM9, så for folk flest så tror jeg ikke det byr på problem å brokoble.

Strengt tatt tror jeg ikke det er noen stor fare med å brokoble dine heller MEN du vil tvilsomt ha noe glede/nytte av det iom at reel last for forsterker dermed går ned mot 1,5 ohm og du vil både få mindre effekt og langt lavere dempingsfaktor. Dette gjelder nok forsåvidt de fleste effektforsterker også, det er ikke mange produsenter som anbefaler brokobling når last er nede i 3 ohm, de fleste sier 8 ohm mens endel også sier 4 ohm er OK.

Men som konklusjon så ville jeg nok med de høyttalerne tro biwiring er beste løsning ...

Newcomer yel sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvordan går det med dine utfordringer? tilbudet om å teste min eff står ved lag.. evt en emotiva xpa5 kanskje...?

Mvh
    -Y

Side 9 av 12 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •