Trenger noen råd angående kjøp av ny reciever

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger noen råd angående kjøp av ny reciever

Jeg driver for tiden med planer om å oppgradere anlegget mitt og tenkte å starte med en reciever. For tiden har jeg en sony str-de495 og et 5.1 sett av gale høytalere som ble kjøpt billig på hifiklubben for mange år siden. Planen er at alt skal oppgraderes, men jeg tenkte å ta en del av gangen ettersom jeg får spart opp penger. Når jeg nå først skal oppgradere tenkte jeg å skaffe meg noe virkelig bra, som også vil holde i mange år fremover. Jeg tenker ikke helt i high end segmentet, men jeg er villig til å betale en god del for kvalitet. Det er vanskelig å sette en bestemt pris, men jeg tenkte å legge meg på nivået før kvalitet/pris-kurven flater ut, før man må betale ekstremt mye for bare litt kvalitetsgevinst (dvs noe i mellomskiktet).

Jeg har liten erfaring med forskjellig typer revievere, og har for det meste kun hørt noen nad og denon recievere hos andre (har generelt likt lyden fra nad bedre enn denon).

Recieveren skal hovedsaklig benyttes til film, men jeg vil gjerne at den skal kunne spille cd'er bra i stereo også siden jeg foreløpig ikke har planer om å kjøpe en egen forsterker til dette. Har vurdert å kjøpe et ekstra effekttrinn for å bedre stereodelen.

Er det noen som har noen råd eller anbefalninger til hva jeg bør se nermere på av recievere (eventuelt også et effekttrinn for stereodelen som kan passe med denne)?

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,669
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags prisklasse har du tenkt på da?
    Du får vel stort sett gode produkter hvis du holder deg til de mest brukte her inne!
    Yamaha,Pioneer,Onkyo,Denon og Harman/Kardon er de det går mest i!
    Spørs jo litt på hva slags høytalere du skal bruke også,og hvor stort rommet ditt er!
    Yamaha får vel stort sett toppkarakter på film,mens Onkyo og Pioneer får mye skryt for musikkdelen!
    De fleste har kommet/kommer med nye modeller i disse dager også!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    862
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan varmt anbefale deg Yamaha.
    Har selv en V1800(den nye heter V1900) og er kjempefornøyd med lyden i denne på både musikk og spesielt filmdelen!
    Disse ligger vel på rundt 10K, sto ikke noe om hvor mye du hadde tenkt og bruke.
    Men hvis du går for yamaha så burde du ta en prat med "x3mhc" her på forumet som forhandler yamaha og har veldig gode priser for avforum medlemmer.

Newcomer stereofreak... sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil og anbefale Yamaha. Før jeg bestemte meg for å gå for en stereoløsning, var jeg rundt omkring og hørte på bla. Marantz, Denon, Pioneer og Primare. Det er jo masse å velge i, men synes selv at Yamaha har et veldig realistisk pris/ytelese forhold.
    Kan sterkt anbefale f.eks DSP Z-7. Den funker svært bra på både film og musikk og du har masse muligheter med den....
    Hvet ikke hvor mye $ du skal ut med....men denne gjør en god jobb.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skriver at du vurderer å kjøpe effekttrinn senere.Da synes jeg valget er enkelt for deg..nemlig Onkyo.De kan brokobles,og skal du ikke spille grisehøyt lenge går det fint som f...!Kom fra en 3 timers test av B&W 803 og Dali Concept 8 nå med en brokoblet Onkyo 905.Spesielt Dalien trykket noe voldsomt når vi brokoblet og B&W-ene spilte ræva før vi brokoblet.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.
    Jeg tenkte meg egentlig noe i en prisklasse rundt 10000, men dersom det virkelig er verdt det har jeg ikke problemer med å betale mer når jeg først skal kjøpe.

Et annet alternativ er å gå for en billigere forsterker i første omgang til jeg har skaffet meg noen bedre høytalere og senere oppgradert forsterkeren til noe bedre. Hvordan er egentlig holdbarheten til forsterkere? Blir de fort utdatert? I så fall er kanskje dette en bedre vei å gå siden det kommer til å ta en del tid å få spart opp til en del gode høytalere.

Newcomer oledole79 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tar forbehold på denne påstanden,men min mening er at du kan like godt kjøpe brukt.F.eks Onkyo 905 som kostet 20.000 for 2 år siden.Tipper den ligger under 10.000 på brukten nå.For om du kjøper f.eks Onkyo 905,906,907 eller Pioneer 80,81,82 er ikke dramatiske forskjeller som gjør at du må kjøpe den nyeste modellen.Bare pass på å kjøp "nymotens" med HDMI inn og ut,bildeoppskalering,alle lydformater,romkorreksjon osv.
    Har en Yamha AX 3200 som er ca 6-7 år gammel og den er fremdeles i tipp topp stand så de holder lenge.Den kostet 17.000 i sin tid,men ligger MIIIL bak Onkyo 905 som jeg også har,så teknologien har gått kraftig framover.
    Jeg lover deg at en brukt forsterker som har kostet 20.000 for 2 år siden gruser en som koster 15.000 i dag.
    Tror du på f.eks dette som står i tester ? I fjor testet jeg forrige modell,i dag er det den nyeste modellen og i forhold til forrige modell hører jeg litt bedre bakgrunnsgitaren til "en gruppe" og mellomtonen er klarere på Beat it med Michael Jackson og har bedre bass på Kari Bremnes sang nr 8.De tester så mye utstyr og forskjellige receivere i løpet av et år at jeg tviler på at de husker det.De bytterogså referansehøyttalere og dagsformen spiller vel også rolle ? Er ikke hver dag man gidder å høre like nøye etter,eller ? Jeg innrømmer at jeg jeg ikke gir 100 % på jobben hver eneste dag,og de har jo dette som jobb.

Intermediate Kriller sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Tror du på f.eks dette som står i tester ? I fjor testet jeg forrige modell,i dag er det den nyeste modellen og i forhold til forrige modell hører jeg litt bedre bakgrunnsgitaren til "en gruppe" og mellomtonen er klarere på Beat it med Michael Jackson og har bedre bass på Kari Bremnes sang nr 8.De tester så mye utstyr og forskjellige receivere i løpet av et år at jeg tviler på at de husker det.De bytterogså referansehøyttalere og dagsformen spiller vel også rolle ? Er ikke hver dag man gidder å høre like nøye etter,eller ? Jeg innrømmer at jeg jeg ikke gir 100 % på jobben hver eneste dag,og de har jo dette som jobb.

:-? :? :?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kriller
    :-? :? :?
    Ikke enig ? Skeptisk ?

Intermediate Kriller sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Ikke enig ? Skeptisk ?
    Jeg syntes skribentene gjør en god jobb med testene. Kommer det nye modeller blir de som regel sammenlignet med forrige modell. Kjøper flere blader og testene er ofte med nogenlunde samme resultat. Kan ikke huske at en reciver blir slaktet i ett nummer og lovprist i et annet.

Klart, det er ikke sikkert at kunden trenger de siste nye, og fint kunne klart seg med forrige modell men tror du tok av litt på slutten av innlegget ditt:-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •