Kan jeg ha både XLR og RCA kilder tilkoblet samme effekttrinn?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Active Frode H. sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kan jeg ha både XLR og RCA kilder tilkoblet samme effekttrinn?

Jeg har en TacT (Lyngdorf) SDA2175 som driver frontene mine via pre out fra receiveren. Jeg har nå gått til innkjøp av en Hegel P2A forforsterker til tokanalsbruk. Er det noen som kan se noen grunn til at jeg ikke kan ha begge tilkoblet samtidig?
    Det skal jo kun benyttes en pre av gangen og jeg er klar over at jeg må velge balansert eller ubalansert med bryter på effekttrinnet når jeg bytter fra surround til stereo.

Intermediate Kimba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    625
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Frode H.
    Jeg har en TacT (Lyngdorf) SDA2175 som driver frontene mine via pre out fra receiveren. Jeg har nå gått til innkjøp av en Hegel P2A forforsterker til tokanalsbruk. Er det noen som kan se noen grunn til at jeg ikke kan ha begge tilkoblet samtidig?
    Det skal jo kun benyttes en pre av gangen og jeg er klar over at jeg må velge balansert eller ubalansert med bryter på effekttrinnet når jeg bytter fra surround til stereo.
    Nei. Har spurt meg om dette før. Å fikk nei som svar

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har ikke main in på pre´en da?

Evt kan du bruke en annen inngang og bare kalibrerer med ett gitt volum på pre´en.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ser det ut til at jeg må koble om, men det skal jeg da kunne leve med. jeg lastet ned bruksanvisningen og det samme sto der. Men jeg forstår ikke helt hvorfor ikke en pre som er skrudd av, ikke kan være tilkoblet.
    Jeg har heldigvis effekttrinnet plassert slik at det er veldig lett å komme til.

Hegelen har digital volumkontroll, men ikke noe display som viser volumet, så det nytter nok dessverre ikke å kalibrere til et fast volum. Ei heller har den noen main in/bypass...

Newcomer AlexanderK sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gjorde dette med min Bladelius Advantage S150 effektforsterker. Det fungerte ypperlig.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skal fungere fint dette.. men som sagt.. du må innom brytern bak på TACT'en for å skifte mellom surround pre og stereo pre . (dvs XLR / RCA)

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kimba
    Nei. Har spurt meg om dette før. Å fikk nei som svar
    Hvorfor skal ikke det fungere?!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg prøvde dette med Marantz surround RCA
    Hegel P2a XLR

Effekt Emotiva RPA2. Ingen bryter for å veksle inngang. Med både RCA og XLR tilkoplet ble det et et hellsikes leven (mest sannsynlig en jordingssløyfe dur)

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zion
    Jeg prøvde dette med Marantz surround RCA
    Hegel P2a XLR

Effekt Emotiva RPA2. Ingen bryter for å veksle inngang. Med både RCA og XLR tilkoplet ble det et et hellsikes leven (mest sannsynlig en jordingssløyfe dur)
    Er nok en grunn til at noen har den bryteren der da .

Newcomer Arne M sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Oslo
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette fungere bra på Thule. Det er bryter og jeg velger om jeg vil bruke den balanserte eller ubalanserte inngangene på effektforsterkeren. Hvis det er en bryter må de jo fungere. Ellers er det vel ikke behov for bryteren.

Arne M

Newcomer Pesy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    203
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Sendte Parasound en forespørsel om man kunne gjøre dette på min Halo A21

Svaret jeg fikk var som følger:

Hello,
    Thank you for your inquiry.

The switch on the A 21 is not an input selector. Its function is to optimize the signal-to-noise ratio according to which input is used.
    You could connect both your receiver and preamp to the A 21 but you would have to be very careful to turn on only one set at a time.
    Otherwise you could damage the receiver and/or the preamp.

Bst rgds,
    Richard

Vet dog ikke om dette gjelder alle effekttrinn med balansert/ubalansert "switch".

Mvh
    Per S
    Sonus Faber Venere 3.0 +Venere center + Klipsch RS + EPIK Empire
    Parasound P5 + Yamaha RX-V 3067 + Parasound A21
    Squeezebox touch + Sony Blu-Ray

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I lyngdorf manualen, side 9, ser man nøyaktig hva bryteren gjør. Den bare skiller chassis jord fra signal jord. Ellers er begge inngangene koblet parralellt. Jeg kan ikke skjønne at noe skulle ryke selv om man faktisk skulle spille på begge inngangene samtidig engang, ville nok bare høre begge kildene mikset i sammen, TROR jeg:-)
    Man kan jo fint bruke XLR-RCA overganger på utstyr som ikke har RCA innganger, så signalene er jo kompatible.

Jeg kommer til å forsøke når jeg får Hegelen.

http://www.lyngdorf.com/downloads/Ow...29-03-2007.pdf

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint om du kunne poste dine erfaringer her etter at du har prøvd. Sitter selv med to kilder inn på en Lyngdorf SDA2175, og jeg bytter signalkablene fysisk inn på den ettersom jeg skal se kino fra receiveren eller om jeg skal høre stereo fra Transporteren

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt flere effekttrinn hvor brukermanualen advarer mot nettopp det som foreslås - å ha RCA og XLR tilkoblet samtidig. Bl.a. Lyngdorf og Krell.

Hvis inngangene er koblet i parallell - UTEN at forbindelsen mellom RCA og XLR brytes fysisk - vil et utgangssignal fra den ene kilden finne veien inn i den andre kilden. Dette er jeg blitt fortalt er potensielt skadelig og kan bli DYRT. Det hjelper ikke å slå av den kilden man ikke bruker - det kan likevel oppstå skadelige strømmer - som fører til skade i den ene eller i begge kildene.

Jeg ville vært forsiktig med å ta Parasounds råd om bare å slå av den ene kilden for god fisk. Jeg har hørt andre eksperter uttale seg med et mer kategorisk "nei!" om dette.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er blitt litt mer skeptisk, det er jo ikke godt å si hva den enheten som er avskrudd måtte gjøre når den får strøm inn. Har jeg en balansert kilde inn, vil jo signalet også gå ut i de ubalanserte kablene og kanskje plukke opp støy... I og med at jeg må skru om bryteren også, er det kanskje best å nappe ut kablene som ikke er i bruk, for å lettere huske bryterstillingen...

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, vel - jeg sier ikke at det vil gå galt med ENHVER forsterker og ENHVER kilde. Men jeg er, som sagt, blitt kraftig advart selv.

En mulig løsning er å gjøre som MgrBuddha - se i hans hjemme-hos tråd - og kjøpe en svitsjeboks:

SM Pro Audio: M-Patch 2 - Passive Volume Control / Switch Box

Den ble kjøpt inn basert på samme spørsmål og samme svar som du har fått.

RCA og XLR fra kilde kobles inn på svitsjeboksen. Velgerbryter på fronten - og XLR ut til effekttrinn fra valgt kilde. Du kan jo høre med ham om hans erafringer, hvor han kjøpte den o.s.v.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I lyngdorf manualen, side 9, ser man nøyaktig hva bryteren gjør. Den bare skiller chassis jord fra signal jord. Ellers er begge inngangene koblet parralellt. Jeg kan ikke skjønne at noe skulle ryke selv om man faktisk skulle spille på begge inngangene samtidig engang, ville nok bare høre begge kildene mikset i sammen, TROR jeg:-)
    Man kan jo fint bruke XLR-RCA overganger på utstyr som ikke har RCA innganger, så signalene er jo kompatible.

Jeg kommer til å forsøke når jeg får Hegelen.

http://www.lyngdorf.com/downloads/Ow...29-03-2007.pdf
    Jeg veil virkelig ikke anbefale deg å kjøre 2 kilder inn samtidig.

Du vil da få 2 strøm kilder som treffer hverandre med forskjellig volt og hertz. Og det betyr kun 1 ting, kortsluttning.

Det blir det samme som at du tar de 2 fasene i stikk kontakten og tar dem sammen. Det smeller. Dette fordi 50Hz en som ligger der er fase forskyvet, og treffer hverandre feil, samt at volten på 2 faser aldri er helt korrekt.

Og effektforsterkeren har ingen intern mikser, slik at den kan kjøre sammen 2 signaler. For meg som elektriker høres dette ut som en liten katastrofe hvis det testes. Hadde aldri turt det med mitt utstyr.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •