Doxa 70SE -likespenning på utgangene

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Doxa 70SE -likespenning på utgangene

Kjøpte for et par uker siden en brukt Doxa 70SE etter at jeg fant en annonse på finn.
    Har ikke hat tid til å prøve den før i dag, men tar ikke sjansen på å koble den til noe som helst foreløpig. Normal prosedyre her i huset er å sjekke "nye"forsterkere for DC spenning på utgangene før de blir koblet til, og der strøk Doxaen tvert. Målte ca. 17V på den ene utgangen og nesten 39V på den andre utgangen. Greit med noen millivolt, men dette var i meste laget synes jeg.
    Spørsmålet er jo om det må kobles til belastning for at den skal stabilisere seg (noe sjansebetont med slike spenninger synes jeg...) eller om jeg kan konkludere med at den er kaputt?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er vel Doxa forsterkerene litt kjent for å skulle avgi litt likespenning i utgangspunktet, men 17V og 39V er vel i overkant høyt.
    Som du er inne på ,er det vel litt vanskelig å være helt sikker på om denne målingen vil være reell når det ikke er en last på utgangene, så ville vel prøvd med f.eks en paralell kobblet 12v billyspære på 17V utgangen og sett om det overlever og gjorde noen forskjell.

Ellers har vel også andre i forumet opplevd problemer med dette Doxa. f.eks denne
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får ta den med meg på jobb, har en kunstlast 8ohm som skal takle 300W tror jeg det var.
    Starter på jobb på torsdag igjen, får prøve da ...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    151
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oooooops!

Ser ut til at du har kjøpt en defekt forsterker. Så høy likespenning er drepen for mange basselementer og skal selvsagt ikke være der. Innefor +/- 50 mV regnes som greit, alt over det er ikke bra!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at Doxa forsterkerne ikke er kortslutningssikret. Så en 12V pære ville jeg ha vert lit skeptisk til.

Utgangsspenningen skal være mulig å justere. Men husker ikke lenger hvordan jeg gjordet dette.

MVH

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, og velkommen til forumet MonkeyCountryAudio

Var pga at det ikke finnes sikingsløp jeg ville sjekke først, så jeg slapp å sitte igjen med både ødelagte høyttalere og ødelagt forsterker.

Har ikke kikket inni den enda, men det skal da vel være mulig å gjøre noe. Kan jo ta kontakt med Doxa om jeg ikke får noen deal med selgeren. Men om jeg ikke får det får jeg ta ferieturen på sørlandet neste år

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har da vert medlem i lengre tid, men ikke så aktiv på skrivefronten kan mann vel si.

Kan se om jeg finner et gammelt bildet og poste. Etter det jeg husker er det noen blå variable motstandere en eller annen plass...

MVH

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakket nettopp med min far som er gammel tv-radio reperatør. Denne er nok desvere defekt.

Håper det ordner seg for deg, da Doxa lyden er en av de bedre jeg har hatt i hus. Synd at det indre i disse boksene ser ut som et hastverksarbeid gjennomført av en skoleungdom.

MVH

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er rart er at begge kanalene har tatt kveld, så det er vel alltids en mulighet for at det er noe muffens med en likeretter, men må åpne for å se hvordan det ligger an med strøm osv. der inne.
    Satser på å få hevet kjøpet, evt. få tilbake noen av kronene. om den blir i hus får jeg høre hvor mye det vil koste å fikse den hos Doxa, evt. så bhytter jeg til Hypex-moduler inni der...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan går det med Doxaen? Funnet ut noe mer?

MVH

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rakk såvidt å åpne den i dag, og da jeg tittet ned var det første jeg så to avbrente motstander. Virket som om det var noen tvilsomme skruer som var brukt på undersiden også, så det har nok vært "fikset" tidligere også.

Skal prøve å få sett under og sjekke utgangene i morgen, men det er vel ikke umulig at de har forlatt denne verden og gått over til noe bedre ...

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er nok på alle måter defekt ja...
    Man skal generelt ikke måle "noe" på utgangen...

Så du må nok trå til med feilsøking på transistorne, da det ofte er de som har tatt kveld

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har peiling på hvilke transistorer som befinner seg under der sånn på kjappen? Tenker på om det er "hyllevare" eller om det er noe sært som omtrent ikke finnes tilgjengelig?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elektronikk generelt er hyllevare..

Søk på google etter kretskort-tegningene, så vil du finne ut hvilke komponenter som befinner seg i den ^^,

ELFA -- Elektronikdistributör i norra Europa når du skal bestille

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Noen som har peiling på hvilke transistorer som befinner seg under der sånn på kjappen? Tenker på om det er "hyllevare" eller om det er noe sært som omtrent ikke finnes tilgjengelig?
    Kjekket dette ut på et doxa - spesial (forgjenger til SE) print en gang... husker ikke hva de heter, men fant ut at de var gått ut av produksjon....

Men er bare å ringe Mr. Lauvland... så tipper jeg at du får vite dette, men noe skjema, det kan du bare glemme å få ut av den gutten.

Forøvrig er det mange Doxaer som transistorene har fåt for dårlig kontakt med "kjøleribben" og tatt med seg store deler av printet med i sin egen død. Lurer på hvordan dette er på de nye Model 73...

MVH

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant noe med BD245/246, men det var en annen versjon, husker ikke helt hvilken.
    Har ikke hørt noe fra selgeren som jeg sendte mail til før helgen, får prøve å finne telefonnummeret hans og se hva han har å si i morgen. Akkurat nå er jeg ikke lysten på Doxaen i hele tatt. Får se hva det blir til etterhvert ...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm.... det hørtes ikke direkte ukjent ut nei....

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant et telefonnummer på en med samme navn i samme by, men det viste seg å være feil mann. Men han kunne fortelle at det var en kar som drev og lurte folk med jevne mellomrom, men han hadde ingen adresse el.l. selvfølgelig.
    Nå kunne det selvsagt være han jeg snakket med, men etter søk i skattelister o.l. pluss at han tydelig var overrasket over spørsmålet om salg på finn så tror jeg at han snakket sant. Skal aldri si aldri, men en mann står med 600k i inntekt og har tlf. nr. mens den andre har under 100k i inntekt og ikke finnes i tlf. katalogen ...

Er rimelig forbannet på meg selv for at jeg gikk på denne, men det har ikke skjedd før så da...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    151
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jakv, det er fristende å be deg legge ut navn etc på denne selgeren. Så vi andre kan styre unna. Eller er det brudd på forumreglene??

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel bare å vise annonsen... Hvis du fortsatt har den da.
    Dritsurt å bli svindlet slik :twisted:
    Holdt på å gå i samme fella selv med en Doxa som var avertert på HFS.
    Karen som skulle selge hadde et par innlegg i Doxatråden om ulyd/ brumming i sin ..... Det vart ittno kjøp der nei

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •