Hei

Jeg har hatt Eltaxen min i over 2 år nå og har funnet ut en del ting som kan være interessant å vite om man eier denne forsterkeren.

Tenkte jeg skulle lage en tråd for de som har problemer med fjernkontrollen(løpsk volumkontroll), og manglende bass.

Når det gjelder fjernkontrollen så har jeg opplevd når jeg skulle skru opp volumet at volumet ikke stoppet når jeg slapp +knappen på kontrollen. Ikke en behagelig opplevelse.
Har også opplevd at når jeg skulle skru ned volumet, gikk volumet heller opp istedet for ned. Også en lite behagelig opplevelse.

Løsningen på dette problemet er ganske enkel. Unngå å holde inne volumknappene på fjernkontrollen. Trykk heller volumet en og en desibel av gangen. Har ikke hatt noen problemer etter at jeg begynte å gjøre det.

Så var det bassen. Har lest om en del som sier det er veldig lite bass i denne forsterkeren. Jeg hadde også veldig lite bass en stund. Helt til jeg fant ut at forsterkerens LFE/subwoofer-kontroll kan forvirre en del.
Hvis du har en subwoofer koblet til forsterkeren, vil forsterkeren dele signalet å sende all frekvens under 300hertz til subwooferen(Ifølge manualen i allefall).
Problemet kommer når du, via fjernkontrollen til eltaxen, skrur av suben og skal høre musikk med bare frontene dine. Det som skjer da er at signalene forsterkeren sender til suben ikke sendes noen plass. Noe i forsterkeren gjør at den ikke uten videre sender de signalene til frontene. Det vil si at all bass under 300hertz forsvinner.
For å få forsterkeren til å sende disse signalene til frontene må du enten skru av å på forsterkeren eller skifte til en annen inngangskilde og tilbake igjen.
Da sender forsterkeren alle frekvensene til frontene og bassen er som den skal.

Ifølge manualen, har man 2 justeringsmuligheter. "Bass" og "Treble" og disse finner man på fjernkontrollen. Jeg har funnet 3 justeringsmuligheter.
(Ch Select) Ved å stille på sub-kanalen justerer du dypere basstoner enn hva "Bass"-knappen justerer.

Håper dette hjelper noen.

Send svar hvis noe av dette har hjulpet deg eller hvis du har noen spørsmål.