For/effektforsterker vs. receiver?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer ninus sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

For/effektforsterker vs. receiver?

Jeg er veldig usikker på hva jeg skal velge som forsterker(e) i nytt anlegg.

Høyttalere blir B&W 804S. Det er viktigst med god stereolyd, men jeg skal også ha brukbar sorround.

Vil det normalt bli bedre kvalitet med forforsterker + effektforsterker enn en receiver?

Er det fordeler ved å velge en receiver i forhold til alternativet? F.eks tilkoblingsmuligheter?

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En god stereopre og effekttrinn vil gruse enhver receiver.

Vil du inngå et kompromiss så er det mest fornuftige å kjøpe en grei middelklassereceiver (10-20k) og bruke eksterne effekttrinn i hvertfall på frontene og en god signalkilde med egen DAC i Pure Direct (eller tilsvarende) på stereo.

Dette vil potensielt sett gi fantastisk stereolyd litt avhengig av receiver, hvor du ikke i særlig grad merker at receiveren gjør noe galt. Men merk at det selv med de aller beste og dyreste receiverne på markedet er mer å hente på en god stereopre. Men må du inngå et kompromiss så er pre-delen av de gode receiverne i dag den "minst dårlige" delen. Effekttrinnene er nesten alltid strømfattige og DACen kan svært sjelden stå seg mot gode stereokilder.

Prioriteringsliste:
    1. Eget effekttrinn
    2. God ekstern signalkilde/DAC

Jeg kan forøvrig anbefale Yamahas surroundreceivere til B&W, RX-V1900 skulle definitivt gjøre susen, med et godt effekttrinn avhengig av prisklassen du vil legge deg i. Electrocompaniets Classic serie er en himmelsk match på 804S, men blir kanskje i dyreste laget. Men det er vel mange som har hatt suksess med Lyngdorfs rimeligere effekttrinn på b&w, selv om dette igjen blir en helt annen lyd enn EC. Har hatt dette trinnet selv, men ikke på B&W.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rotel's prosessorer har fått nokså bra kritikk på musikk. Kanskje en sånn en hadde vært noe å vurdere?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •