HD-lyd kontra 5.1DTS/DD

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HD-lyd kontra 5.1DTS/DD

Har en H/K AVR5000 uten HDMI, men med lavnivå innganger. Har også en PS3 som jeg benytter som BluRay spiller.

Dette er koblet opp slik: HDMI fra PS3 til TV (Samsung LE40B656), optisk ut fra tv til Receiver.

Har jeg forstått det riktig at det ikke lar seg gjøre for meg å få frem høyoppløst hd-lyd til min receiver fra PS3??

Vurderer å gå til innkjøp av en BluRay spiller med 7.1 ut, men er HD-lyden så mye bedre at det er verdt det? Ellers vurderer jeg å vente litt, og heller oppgradere til en ny receiver etter hvert. Da med HDMI, slik at jeg kan kjøre hdmi direkte fra PS3 til receiver.

Hva mener dere som har testet begge deler, altså hvor mye bedre er HD-lyd kontra DTS/DD?

Kan det sammenlignes med den gangen man gikk ifra Dolby Surrround (mono bak, samt mindre frekvensområdet) til Dolby Digital 5.1??

Intermediate fronzel sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DavidA99
    Har en H/K AVR5000 uten HDMI, men med lavnivå innganger. Har også en PS3 som jeg benytter som BluRay spiller.

Dette er koblet opp slik: HDMI fra PS3 til TV (Samsung LE40B656), optisk ut fra tv til Receiver.

Har jeg forstått det riktig at det ikke lar seg gjøre for meg å få frem høyoppløst hd-lyd til min receiver fra PS3??
    Ja

Vurderer å gå til innkjøp av en BluRay spiller med 7.1 ut, men er HD-lyden så mye bedre at det er verdt det? Ellers vurderer jeg å vente litt, og heller oppgradere til en ny receiver etter hvert. Da med HDMI, slik at jeg kan kjøre hdmi direkte fra PS3 til receiver.

Hva mener dere som har testet begge deler, altså hvor mye bedre er HD-lyd kontra DTS/DD?

Kan det sammenlignes med den gangen man gikk ifra Dolby Surrround (mono bak, samt mindre frekvensområdet) til Dolby Digital 5.1??
    Nå husker ikke jeg hvordan Dolby Surround hørtes ut, men det er meget stor forskjell fra DTS/DD til HD lyd.

For å sette bilde på det, så vil jeg si at den største forbedringen fra DVD til Bluray ikke er bildekvaliteten men lydkvaliteten.

Kjøp gjerne en Bluray spiller med analoge utganger. En ny Bluray spiller gir deg nok også bedre bilde på dine gamle DVD'er enn hva PS3en din klarer å prestere. Hvis du ikke har en potent DVD spiller fra før av da.

Men PS3 er relativt bra på Bluray, og personlig ville jeg beholdt den og kjøpt en ny receiver.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fronzel
    Ja

Nå husker ikke jeg hvordan Dolby Surround hørtes ut, men det er meget stor forskjell fra DTS/DD til HD lyd.

For å sette bilde på det, så vil jeg si at den største forbedringen fra DVD til Bluray ikke er bildekvaliteten men lydkvaliteten.

Kjøp gjerne en Bluray spiller med analoge utganger. En ny Bluray spiller gir deg nok også bedre bilde på dine gamle DVD'er enn hva PS3en din klarer å prestere. Hvis du ikke har en potent DVD spiller fra før av da.

Men PS3 er relativt bra på Bluray, og personlig ville jeg beholdt den og kjøpt en ny receiver.

Takk for svar. Hva tror du jeg kan få for en AVR5000, og hva bør jeg bytte til?
    Har forøvrig Klipsch Ref. 3 serien...

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aner ikke hva du kan forvente å få for en AVR5000, men du kan jo sjekke AVtorget for lignende receivere.

Vet heller ikke hva receivere som passer best sammen med Klipsch, men kanskje dette er en tråd for deg:
    http://avforum.no/forum/hoyttalere/8...h-klubben.html

Ellers kan du jo dra til din lokale Klipsch-pusher, høre hva dem anbefaler, og ikke minst høre forskjellige receivere på Klipsch høyttalere.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er endel som har Yamaha på Klipsch.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får nok ikke HD-lyd slik du har koblet opp i dag. Skal du ha HD-lyd må du som du sier bytte til en BD-spiller med analogutganger eller til en receiver med HDMI. Kjøper du en moderne receiver kan det fremdeles være en del å tjene på lyden ved å ha en dedikert BD-spiller som leverer bitstream lyd over HDMI. Mange mener, og dette er et omdiskutert tema, at PS3 ikke leverer spesielt god lyd når den bearbeider lyden selv.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yamaha - Onkyo - Marantz er forsterkere som passer med klipsch klangen.

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørte onkyo 906 på rf-82, det var ingen heldig match i mine ører. Selv bruker jeg pioneer.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville også sett på NYE NAD 747!! Den har det Klipsch vil ha.. greit med WATT, og masse strøm .

Ellers har jo HarmanKardon gode valg da . Yamaha 1900/3900 er jo blitt en klassiker på avforum.no .

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch selv anbefaler Marantz men det er jo en smaksak,du får brukte receivere som er opp til 3-4 år gamle som tar hd lyd med hdmi

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av raymagnu
    Du får nok ikke HD-lyd slik du har koblet opp i dag. Skal du ha HD-lyd må du som du sier bytte til en BD-spiller med analogutganger eller til en receiver med HDMI. Kjøper du en moderne receiver kan det fremdeles være en del å tjene på lyden ved å ha en dedikert BD-spiller som leverer bitstream lyd over HDMI. Mange mener, og dette er et omdiskutert tema, at PS3 ikke leverer spesielt god lyd når den bearbeider lyden selv.
    PS3 bearbeider da ikke lyden selv når den bare leverer bitstream?!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra boken "Surround sound, 2nd edition" av Tomlinson Holman, pp13:
    The transparancy of all lower-than PCM bit-rate systems is subject to potential criticism, since they are by design losing data. The only unassailable methods that reveal differences between each of them, are complex listening tests based on knowledge of how the coders work. Experts must select program material to exercise the mechanics likely to reveal sonic differences, among other things.

There have been a number of such tests, and the findings of them include:
    • ...
    • None of the coders tested is completely transparent all of the time...
    • In one of the most comprehensive tests, film program material from Indiana Jones and the Last Crusade, added after selection of the other particularly difficult program material, showed difference from the original. This was important because it was not selected to be particularly difficult, and yet was not the least sensitive among the items selected. Thus experts involved in selection should use not only specially selected material, but also "average" material for the channel.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fronzel
    PS3 bearbeider da ikke lyden selv når den bare leverer bitstream?!
    PS3 leverer ikke HD-lyd som bitstream. Den pakker den ut og leverer lyden som PCM.

Newcomer Whitedmon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rotel OG Klipsch

Legger inn link her også jeg til salget på Rotel hos BMH.

BMH AS - Hjem

Ca -50%

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    219
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hopper på denne tråden, for å slippe å starte en ny - beklager...

Kjøpte meg en Pioneer Blu-rayspiller 320. Denne har kun hdmi-utgang samt to analoge utganger; en hvit og en rød. Jeg har fremdeles ikke kvittet meg med mitt 12 års gamle Bose anlegg :-), men må si at jeg fikk en utrolig forbedring av lyden iforhold til min gamle dvd-spiller. Har koblet hdmi direkte til tv'n og rød og hvit kabel fra Blu-ray til Bose. Oppgraderingen var faktisk så bra at jeg vurderer å beholde Bose-anlegget.

Så til mitt spørsmål; det kan umulig være HD-lyd jeg hører, men hva er betegnelsen på det jeg hører?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tombos1
    Hopper på denne tråden, for å slippe å starte en ny - beklager...

Kjøpte meg en Pioneer Blu-rayspiller 320. Denne har kun hdmi-utgang samt to analoge utganger; en hvit og en rød. Jeg har fremdeles ikke kvittet meg med mitt 12 års gamle Bose anlegg :-), men må si at jeg fikk en utrolig forbedring av lyden iforhold til min gamle dvd-spiller. Har koblet hdmi direkte til tv'n og rød og hvit kabel fra Blu-ray til Bose. Oppgraderingen var faktisk så bra at jeg vurderer å beholde Bose-anlegget.

Så til mitt spørsmål; det kan umulig være HD-lyd jeg hører, men hva er betegnelsen på det jeg hører?
    Det du får er vel "tapsfri" stereo, PCM. Spilleren downmixer vel HD-lyd sporet til 2.0 hvis jeg har forstått det rett.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    219
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du får er vel "tapsfri" stereo, PCM. Spilleren downmixer vel HD-lyd sporet til 2.0 hvis jeg har forstått det rett.
    Bose anlegget mitt er ett 5.1, Lifestyle 8. Synes at surroundlyden er upåklagelig, selv om jeg synes at det kunne vært litt mer trøkk i bassen og mellomtonen. Mener å huske at anlegget har en innebygd dekoder for Dolby Digital, så det er kanskje det jeg hører?

Active
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tombos1
    Bose anlegget mitt er ett 5.1, Lifestyle 8. Synes at surroundlyden er upåklagelig, selv om jeg synes at det kunne vært litt mer trøkk i bassen og mellomtonen. Mener å huske at anlegget har en innebygd dekoder for Dolby Digital, så det er kanskje det jeg hører?
    Nei den dolby digital-dekoderen er ikke aktiv når du overfører lyden med stereo analogkabler. Det du hører av surround er dolby pro logic, eller et av bose sine lignende matriser som lager et "fake" surroundbilde fra et stereosignal.

Hvis bose anlegget ditt har digital inngang (optisk/coax) vil du få ekte dolby digital, evt dts hvis det støtter det. HD lyd får du kun i stereo. Uansett har jo dolby pro logic et veldig bra utgangspunkt å lage surround fra, så det er sikkert derfor det blir så bra.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    PS3 leverer ikke HD-lyd som bitstream. Den pakker den ut og leverer lyden som PCM.
    HD-lyd kan kun leveres som PCM fra PS3 ja.
    Men bitstream blir bare pakket ut til PCM, lyden blir ikke endret. Selve lydsignalet skal være identisk uansett hvilken lossless codec man bruker.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller gjør den det? Jeg ble nysgjerrig på dette selv nå.
    Er det noen som kan si med sikkerhet om PS3 mikser et TrueHD eller DTSHD-MA ned til 2.0 på analogutgangene, eller tar den bare standard DD og DTS komponenten?
    Det må testes.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •