Hvordan koble opp sub?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan koble opp sub?

Når man ikke har uttak for det på forsterkeren? Trodde ikke dette var mulig jeg før jeg leste et eller annet om det her i en post(finner den ikke igjen nå selvfølgelig). Det jeg synes å huske var at man kobler fra forsterkeren til subben og så videre til høytalerne, stemmer dette? Har en sub left/right tilkobling på baksiden? Og om dette er mulig, blir dette like bra lydmessig som en forsterker som har tilkobling for sub på baksiden?

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke alle suber har høynivåinnganger som du beskriver, men noen har. Lydkvaliteten skal ikke bli dårligere ved bruk av høynivåinnganger hvis det er en god sub. Jeg bruker kun høynivåinngangen på suben min og er strålende fornøyd med det. Låter mye bedre enn den balanserte inngangen når jeg hører på musikk.
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der er mange måter å koble opp en sub på, om den har de innganger du trenger, så les bruksveiledningen, eller specs godt først for å se om den har det du trenger.....eksempel:
    http://www.us.martinlogan.com/pdf/ma...l_grotto_i.pdf

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Hvis jeg forstår dere rett så kan jeg da paralell koble suben med høytalerne hvis suben har høynivåinnganger?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du da må gjøre er å koble fra høyttalerutgangen på forsterkeren og inn på sub'en. Deretter fra sub'en og til høyttalerene. Det skal ikke gå kabel fra forsterker og direkte til høyttaler.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Det du da må gjøre er å koble fra høyttalerutgangen på forsterkeren og inn på sub'en. Deretter fra sub'en og til høyttalerene. Det skal ikke gå kabel fra forsterker og direkte til høyttaler.
    Ok. Takk.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Det skal ikke gå kabel fra forsterker og direkte til høyttaler.
    Her er de ulike produsentene litt uenige. REL (som jeg selv har sett på, men ennå ikke kjøpt) forutsetter at både sub og høyttalere kobles til samme høyttalerutgang på forsterkeren. Høyttaerne gjengir da hele det frekvensområdet de er istand til å gjengi (f.eks. 40-20.000 Hz), mens sub'en stilles inn slik at den bare gjengir de frekvensene som er for dype for høyttalerne (f.eks. under 40 Hz).

Andre sub'er virker 'omvendt'; dvs at de filtrerer bort de dypeste frekvensene, slik at disse ikke sendes videre til høyttalerne.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Malcolm
    Ok. Hvis jeg forstår dere rett så kan jeg da paralell koble suben med høytalerne hvis suben har høynivåinnganger?
    Ja. Som beskrevet på side 11 i den manual jeg gav deg....og som Gurba siger kan du også benytte delefiltret i subben til å filtrere ut de dybe frekvenser fra dine fronter, da må du koble som Gurba siger, eller som side 12 i manualen. (denne Martin Logan sub har ikke høyttaler UTganger, men derimot Line Out, prisippet er helt samme dog, blott går signalet inn i effektforsterker etter filtrering)
    REL sin metode er absolutt å anbefale om du har stereo...bare sleng et ekstra sett kabler fra enten høyttalere eller forsterker terminaler til subbens høyttaler terminaler og du er kjørende...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å gjøre det litt mere vanskelig: hvordan gjør jeg det hvis jeg vil ha 2 subber da på en forsterker som kun har høytaler uttak left/right bak??

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •