Yamaha RX-V1900 vs RX-V3800

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Yamaha RX-V1900 vs RX-V3800

Hei!

Jeg var en tur på Hi-Fi Huset i går, og så (hørte) på nytt anlegg. Fikk meget god veiledning og hjelp av André (er det ikke det han heter?), og er svært fristet til å gå for følgende:
    - Monitor Audio RS6 fronthøytalere
    - RSLCR senter
    - RSFX bak (Eventuelt BRFX av hensyn til økonomien... Synspunkter her tas imot med takk )
    - RSW-12 sub (Eventuelt snakket han om en annen. Husker ikke navn/merke, men det var den som var tilkoblet under demoen. Den var 1500 rimeligere, og vissnok bedre ca 15% av tiden. De resterende 85% av tiden var vissnok RSW-12 best. Tar gjerne synspunkter her og, hvis noen har noe fornuftig å si :-))

Men, det jeg er mest usikker på er valg av reciever. Det står mellom en ny RX-V1900 eller en (vissnok) ubrukt men eldre RX-V3800. Ut ifra Yamaha sine sider, ser det ut som de er nokså like. V3800 har 140W per kanal istedet for 130W, samt nettverkstilkobling som jeg ser som en god fordel. Dessuten kommer den med ekstra fjernkontroll for sone 2 og 3. Tviler på at jeg noen sinne får bruk for sistnevnte, men det er jo en kul gadget. ;-) V1900 har halvparten så stor THD (0,02% vs 0,04%), men dette sier meg egentlig ingenting annet enn at lavest mulig tall er bra. Utgjør dette noen reel forskjell? Desuten ser fjernkontrollen til V1900 mye bedre ut enn den gamle versjonen (som følger med til V3800), men det er flisespikkeri.

Jeg sparer ca 2000,- på å gå for RX-V3800, men så er det en ett år eldre modell og ikke splitter ny (som jeg normalt sett er villig til å betale litt for). Er den så mye bedre at jeg burde gå for den?

Hvis jeg gikk for komplett MA silver-serie (RS6 AV) og RX-V1900 skulle jeg få det hele for 28.800. Hvis noen mener det er bedre kjøp i denne prisklassen, er det bare å rope ut! ;-)

Alle kommentarer mottas med takk!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville nok valgt RX-v1900, da det er en nyere modell. RX-v3800 er nok en god reseiver, men jeg tror ikke den støtter HD-lyd via hdmi som RX-V1900 gjør, og det tror jeg du kommer til å savne den dagen bluray spilleren er på plass:-D

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må korrigere litt her, v3800 STØTTER de nye hd formatene gjennom hdmi. Har hatt en slik selv.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med software oppdatering funker 3800 med alle HD formatene via Bitsteam

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville valgt 3800, helt klart. Den har ingen mangler kontra RX-V1900.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Ville valgt 3800, helt klart. Den har ingen mangler kontra RX-V1900.
    1900 har flere målinger på ved romkorreksjon - 1900 har åtte målinger mot 3800 har bare en måling. Det er det punktet som gjør at jeg ville gått for 1900.

Active St3ffaN sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RX-V3800 klipper vel også bort WTW og BTB. Er heller ikke sikker på om ATI skjermkort med integrert lydkort fungerer med RX-V3800, gjorde i alle fall ikke det med RX-V663 for en stund siden.

Edit: Ser nå at BTB og WTW-problemet kan fikses med firmware-oppdatering. Bruker selv bare 1 måleposisjon og er fornøyd med det, så jeg ville nok gått for 3800.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av St3ffaN
    RX-V3800 klipper vel også bort WTW og BTB. Er heller ikke sikker på om ATI skjermkort med integrert lydkort fungerer med RX-V3800, gjorde i alle fall ikke det med RX-V663 for en stund siden.

Edit: Ser nå at BTB og WTW-problemet kan fikses med firmware-oppdatering. Bruker selv bare 1 måleposisjon og er fornøyd med det, så jeg ville nok gått for 3800.
    3800 kan manuelt overstyre YPAO, og det er også gull. Om det er 1 eller 8 posisjoner har ikke så mye å si med yamahas simple PEQ korreksjon uten fasekorreksjon, siden det er enkelt å gjøre ytterligere PEQ endringer i etterkant etter smak med 3800.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    3800 kan manuelt overstyre YPAO, og det er også gull. Om det er 1 eller 8 posisjoner har ikke så mye å si med yamahas simple PEQ korreksjon uten fasekorreksjon, siden det er enkelt å gjøre ytterligere PEQ endringer i etterkant etter smak med 3800.
    Og det har du erfart eller gjetter du?

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det kommer til effekten 140w 3800/3900 så henger den ikke på greip desverre. Vil tro dette gjelder 1800/1900 også.

Kan trekke fra ca 20% i 5 kanaler.
    Og 40% i 7 kanaler.
    Men da i 2 kanaler så er det 150w og ta av. 3800/3900

Da har du faktisk RMS effekt 20-20.000 i 8 ohm.

Kan nevnes at 3800/3900 har 6 minneblokker mot 1800/1900 som har 2 minneblokker.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Det går... noter ned målinger fra auto kalibrering og sett opp hele yapo manuelt.

Du kan bare justere bass/diskant i etterkant etter det jeg har forstått.

Men du kan da slå av yapo skal sette avstand o.s.v og heller gjøre dette selv...

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Jeg har RX-V3900 selv og hadde RX-V1800 før. RX-V1800 gjorde ingenting dårligere enn RX-V3900, bortsett fra at man ikke kunne endre på auto-PEQ i etterkant, bare bruke GEQ, som har faste senterfrekvenser og ikke er praktisk i forhold til PEQ.

Om man bruker 1 eller 8 posisjoner på RX-V3900 er som sagt helt irrelevant siden YPAO kun er en PEQ løsning og ikke noe mer. Det eneste man da får er en utglatting av frekvensbåndene som brukes slik at disse blir relevante i forhold til flere lytteposisjoner. Men man får ikke viktige forskjeller slik som man ville fått med systemer som Audyssey som tar hensyn til tid også.

Denne justeringen av PEQen kan man like godt gjøre i etterkant om man ønsker det (da forutsatt at RX-V3800 har de samme justeringsmulighetene som RX-V3900, noe jeg har skjønt at den skal ha)

Jeg har selv testet med med mange vs 1 måling på RX-V3900 og flere målinger gir mer relevant korreksjon i forhold til rommet og et bedre resultat, men det er likevel bare snakk om PEQ justeringer jeg like godt kunne gjort selv etter bare 1 måling, selv om det selvfølgelig er enklere om receiveren gjør dette selv. Problemet er at FLAT blir for skarpt og NATURAL for tamt og lite luftig, både på RX-V3900 og RX-V1800. Dermed må jeg manuelt justere litt i toppen for å få gode resultater på RX-V3900s romkorreksjonsresultater, noe man ikke har mulighet til på RX-V1900, noe som gjør hele YPAO greia unyttig.

Forøvrig bruker jeg ikke lenger YPAO da jeg oppfatter lydbildet som mindre luftig og flatere en ukorrigert, selv om subintegrasjonen er endel bedre. Men jeg skal vurdere å se på det igjen etterhvert.

RX-V3900 er en pingle strømmessig akkurat som RX-V1800 var. De leverer oppgitt effekt i stereo i 8ohm, men faller totalt igjennom på multikanal. Ved 20-20000hz i 8 ohm og 5 kanaler i drift leverer i hvertfall RX-V3900 under 70W i praksis etter en måling jeg har sett.

Kilde: Home Theater: Yamaha RX-V3900 A/V Receiver

Men dette er ikke annerledes enn de fleste konkurrentene. RX-V3800 gir ikke noe merkbart mer effekt i den virkelige verden i forhold til RX-V1900, så det i seg selv er ikke noe argument. I lavere ohm enn 8 vil forsterkeren få alvorlige pusteproblemer. 6ohm er vel absolutt laveste som er anbefalt (egen 6 ohm modus på forsterkeren)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var jo strålende tilbakemeldinger!

Etter hva jeg kan lese meg til (korriger meg hvis jeg tar feil), har 1900 ingen fordeler i forhold til 3800. Når da 3800 i tillegg sparer meg for 2000,- tror jeg dette valget plutselig ble ganske enkelt... :-)

Jeg takker for gode tilbakemeldinger, og satser nok på full silver pakke (RS6 AV) med RX-V3800 reciever.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Når det kommer til effekten 140w 3800/3900 så henger den ikke på greip desverre. Vil tro dette gjelder 1800/1900 også.

Kan trekke fra ca 20% i 5 kanaler.
    Og 40% i 7 kanaler.
    Men da i 2 kanaler så er det 150w og ta av. 3800/3900

Da har du faktisk RMS effekt 20-20.000 i 8 ohm.

Kan nevnes at 3800/3900 har 6 minneblokker mot 1800/1900 som har 2 minneblokker.

Hva mener du med minneblokker?

Edit: Viss du mener "system memory" så har 1900'n 4:-)

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Asfalt
    Hva mener du med minneblokker?

Edit: Viss du mener "system memory" så har 1900'n 4:-)

1800'en også.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ååå, er det 4 hadde 1700 2 da kansje, så jeg tengte på den når jeg skrev sansynligvis

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •