Litt spesiell bi-amp idé - Tanker om idéen tas imot

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer Latsch sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Litt spesiell bi-amp idé - Tanker om idéen tas imot

Sitter her med et par Dynavoice Dynamite 10 som kjøres alene av en Onkyo TX-SR507. Den har selvsagt ikke i nærheten av nok watt til å spille høyttalerne optimalt (det lyder utrolig bra, men kan det bli bedre?).
    Så den litt spesielle idéen er å kjøpe en effektforsterker, og koble denne på de nedre terminalene på høyttalerene og receiverens subwoofer pre-out. Deretter kjøre resterende mellomtone og diskant gjennom receiver som Small (eventuelt Large, men dette er overhodet ikke et problem). Har jo heller ikke pre-outs til frontene så det er ikke et alternativ å bare kjøre effektforsterker på hele sulamitten.

Har ikke tenkt å legge allverdens i prosjektet (Da blir jeg ikke pengelens fordi om prosjektet går på trynet i grusen) så jeg har med litt hjelp funnet to mulige forsterkere til jobben:
    Zachry XP-600 - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anlÀggning DJ utrustning Ljus utrustning
    Proson SA-1200 - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anlÀggning DJ utrustning Ljus utrustning

Prosonen er i min mening en god del penere enn Zachry, men den koster også litt mer og effekten er satt til å være en del lavere. Leste også i en tråd at en person ble frarådet Prosonen så der håper jeg noen med erfaring kan komme på banen.

Dette har sikkert blitt prøvd før, men fant ikke noe i nærheten på "Søk" og omstendighetene er litt spesielle. Jeg tenker det kan oppstå litt problemer om bassene ikke har egne kammer inne i høyttaleren, men det finner jeg ikke noe info om noe sted.

Mvh Latsch

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan fungerer de forsterkerne ved å gjøre det samme bare i vanlig pre-out?
    hvilken er best til slik bi-amping med Dynamite 10? eventuelt zachry som vanlig effektforsterker.

Intermediate hobbinn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Latsch
    Sitter her med et par Dynavoice Dynamite 10 som kjøres alene av en Onkyo TX-SR507. Den har selvsagt ikke i nærheten av nok watt til å spille høyttalerne optimalt (det lyder utrolig bra, men kan det bli bedre?).
    Så den litt spesielle idéen er å kjøpe en effektforsterker, og koble denne på de nedre terminalene på høyttalerene og receiverens subwoofer pre-out. Deretter kjøre resterende mellomtone og diskant gjennom receiver som Small (eventuelt Large, men dette er overhodet ikke et problem). Har jo heller ikke pre-outs til frontene så det er ikke et alternativ å bare kjøre effektforsterker på hele sulamitten.
    Tror ikke dette er en særligt god ide desverre, bruker du sub utgangen på reciveren din så må du sette en delefrekvens, og den vil neppe harmonere med den delefrekvensen som er innebygd i ht dine resultattet vil bli et stort hull i midbass/nedre mellomtoneområdet noe som vil låte direkte kjipt:evil:

Hvorfor ikke selge reciveren å kjøpe en brukt med pre out og ev mer krefter, eller en forforsterker og kanskje en av de efektene du har sett på?
    tror du vil ha større glede av det.

men ti i stil for kreativ tenkning da

Newcomer Latsch sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hobbinn
    Tror ikke dette er en særligt god ide desverre, bruker du sub utgangen på reciveren din så må du sette en delefrekvens, og den vil neppe harmonere med den delefrekvensen som er innebygd i ht dine resultattet vil bli et stort hull i midbass/nedre mellomtoneområdet noe som vil låte direkte kjipt:evil:

Hvorfor ikke selge reciveren å kjøpe en brukt med pre out og ev mer krefter, eller en forforsterker og kanskje en av de efektene du har sett på?
    tror du vil ha større glede av det.

men ti i stil for kreativ tenkning da
    Sant at det kommer til å mangle en del, enda hvis man setter delefrekvensen til det høyest mulige (200hz) vil det nok mangle en del, med mindre filteret inne i høyttaleren er i min favør.
    Klart det kunne vært sånn at produsentene brukte en ganske lav delefrekvens i det innvendige filteret, på grunn av et rimelig stort element for mellomtone (6,5 tommer) og så store bass-element (10 tommer). Uansett er det lite sannsynlig, og dumt å gamble på.

Hadde man derimot tuklet med det innebygde delefilteret kunne det nok blitt en ganske kul løsning, men jeg er ikke særlig keen på å skulle begynne å åpne opp kassene.

Ja det går jo an som du sier, å bytte receiver, men jeg er så utrolig fornøyd med den Hadde den bare hatt pre-outs hadde det vært en enda bedre receiver for pengene. Dumt at så få receivere for tiden unngår å inkludere pre-outs. Ofte de dyrere flerkanals-forsterkerene som har pre-out. Det gir jo egentlig lite mening, da de burde jo være de som faktisk hadde nok kraft og de mindre som manglet kraft burde som en selvfølgelighet ha utganger for effektforsterker.

Forresten noen som har noen førstehånds-erfaring med de to forsterkerne nevnt tidligere i tråden? Kan jo enda gamble på idéen min, 1700 er ikke allverdens til sum. Eventuelt bygge subwoofer (passiv) og bruke ampen til den. Kanskje like greit å kjøpe en forsterker som er ment for å bygges inn i høyttalerkassen da?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •