Maks 7db

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11

Tråd: Maks 7db

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Maks 7db

Jeg har Yamaha Rxv365 receiver og JBL SCS 200.5 surroundpakke.

Minus db går opptil 80, men maks db får jeg på 7. Jeg hører også at høytallerne begynner å lage "skurre" lyder når det er på 7 db. -Jeg hører skurre lyden hvis jeg har lyden av på pc, men tar fullt på receiver bare for å sjekke.-
    Er det høytallerne som ikke tåler høyere lyd eller er kilden for dårlig? Får lyden nemlig fra pc som går til tv og fra tv til receiver.

Jeg burde vel ikke høre skurringen på 7db i høytallerne hvis det var kildens feil? Fordi jeg hører skurringen t.o.m når jeg har tatt lyden av fra kilden bare for å høre når skurringen kommer fra høytallerne. Jeg hører ikke skurringen hvis sang er på.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Forsiktig!!

Den skalaen du ser på har ingenting med hvor mye lyd du får ut av høyttalerne. Skalaen går fra -80 dB til +7dB og sier noe om forsterkningen i forsterkeren. 0 dB tilsvarer omtrent full guffe på forsterkeren, alt over kan fort være skadelig både for forsterker og høyttalere pga. at forsterkeren blir presset til å prøve å gi mere forsterkning enn den egentlig klarer og du kan da få "klipping" i signalet til høyttalerne. Dette høres ofte som skurring o.l. og betyr at du holder på å ødelegge saker og ting. Om du virkelig vil spille høyere enn det du får til på ca. -10 til -5dB på forsterkeren så bør du nok bytte forsterker til noe med mere trøkk i. Eventuelt må du sjekke om det går an å skru opp nivå fra PC eller TV inn til forsterkeren, så ikke all forsterkning må skje i receiveren.

Om du vil måle hvor høyt du spiller må du skaffe deg en lydtrykksmåler.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med de høyttalerne og den receiveren skal du som Tormy sier være forsiktig.
    Det er små høyttalere, og det er fysiske begrensninger som sier at du ikke kan få diskoteknivå ut av disse, selv med sub.

Hvis du vil spille høyere trenger du større receiver og større høyttalere.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.

Opptil -30db blir lyden høyt nok, men jeg visste ikke at 0 var som full guffe, bare virka rart for meg at det gikk "bare" til pluss 7db. Men etter Tormys forklaring skjønner jeg det nå. Jeg skrur vanligvis maks til -20 db.

PS: Bare en avsporingsspørsmål. Jeg brukte kalebrerings-mic og den tok alle høytallerne til 5db og senteret til 3db. Men bør ikke senteret ha høyere db enn de andre, eller har jeg hørt feil om det?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hensikten med kalibreringen er å justere nivå og avstand i forhold til lytteposisjon. Det finnes ikke noen standard på hva som er riktig og innstillingene vil variere avhengig av høyttalere, rom og avstand. Dersom du selv mener lyden fra senterhøytaleren blir for lav i forhold til de andre høyttalerene, juster den opp et par db.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, men hvis jeg setter micen i litt høyde, så de er nærmere der ørene er. Så settes kalebreringen veldig rart, f.eks blir FL 4 og FR 5 og SL 6 og SR 5. Blir det ikke feil surroundlyd hvis det er forskjeller i de forskjellige høytallerne? Og det blir mange ganger forskjellige settings fra kalebrering selv om micen er i samme posisjon. Det spørsmålet mitt er om kalebreringen er veldig unøyaktig?

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    377
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    den -80 til +15 ca skalaen viser bare for mye signalet er dempet/forsterket.
    spiller du på 0dB så er det ingen forsterkning eller dempning av signalet forsterkeren mottar

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden dette er en integrert forsterker sier skalaen kun noe om forsterkningen i forforsterkerdelen. I effektforsterkerdelen er det rimelig å anta at du har omkring 30dB gain. Hadde du hatt 0dB gain i hele forsterkeren hadde det knapt holdt til hodetelefoner.

Forøvrig høres det for meg ut som om du beskriver noe slikt:
    Du har PC tilkoblet men kjører ikke noe signal. Allikevel opplever du skurring når du skrur opp volumet på forsterkeren, altså uten å spille musikk. Dersom dette er en jevn støy så skyldes det enten grunnstøy i PC/lydkort, receiver eller liknende, eller det kan skyldes at du har en brumsløyfe, altså en spenningsforskjell på hhv PC og forsterker som gjør at du hører nettspenningen eller switchefrekvensen i PC-ens strømforsyning.

Dersom det virkelig er skurring uten at du kjører signal er det noe alvorlig galt ett eller annet sted.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar forstår dette nå.

Men den skurringen uten noe musikk er nok grunnstøy.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Samot

Det finnes ikke noen standard på hva som er riktig...
    Du kødder nå

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0