Xindak XA6950, litt skuffet:(

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Xindak XA6950, litt skuffet:(

Hadde en post her tidligere om å kjøpe større forsterker til mine infinity sm150 høytalere, da forrige forsterker koblet ut etter ca 10 min med full guffe. Valget havnet på en brukt xindak xa6950. Lest veldig mye bra om den, og hvor god bassgjengivelse den har. Men jeg ble rett og slett skuffet over hvor skarp lyden var, og hvor lite bass det faktisk var. Savner "loudness" funksjonen Mulig det er bra lyd for de audiofile, men jeg liker å kjenne det blafrer i buksene av bassen. Men det gjør det rett og slett ikke med denne kombinasjonen. Noen som kan si noe om det kan være noe galt med forsterkeren/høytalerne? Er det noen vits å begynne å tenke på nye høytalere, cls215 kanskje? Jeg må ha mere bass!

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags forsterker hadde du tidligere? Vet jeg leste den tråden, men glemselskurve osv...

Om du var fornøyd tidligere så ville jeg heller letet etter en forsterker med omtrent amme egenskapene som den du hadde.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer xoop sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg selv samme forsterker, og må si at den overhodet ikke er slapp i bassen. Den har forøvring en nåkså varm klangsignatur. Men loudness knapp eller andre innstiller har den derimot ikke. Vet at en del andre også har vraket denne forsterkeren pga. innstillingsmuligheter. Nå liker jeg for min del ikke så godt farget lyd, så det kan godt hende at du kommer bedre ut med en annen forsterker.
    Kanskje du trenger en subwoofer?

Intermediate bjarne82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ettersom jeg husker har jo denne gamle Sm-serien ganske høy følsomhet og er ganske lettdrevne. Det kan jo være det at det blir missmatch med forsterker med tanke på det øvre registeret.

Med bassen kan det nok være at du fikk mye strammere bass, ettersom den nye forsterkeren beholder kontroll på elementet ved høye volum - som kan oppfattes som "mindre bass".

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neida, det du trenger er eq, med mulighet for +12 dB i bassen! :-D
    Helt iorden at du ønsker mye bass og trøkk, men forsterkeren er laget for å levere musikken sånn den er, ikke med maks partyfaktor, så det må du ordne selv på andre måter.
    Eller er nok den beste ideen som xoop nevner en sub eller to, men mistenker at du er ute etter mer enn bare dypbassen.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Hva slags forsterker hadde du tidligere? Vet jeg leste den tråden, men glemselskurve osv...

Om du var fornøyd tidligere så ville jeg heller letet etter en forsterker med omtrent amme egenskapene som den du hadde.
    Forrige var en phillips fr996. Var fornøyd med den bortsett fra at den gikk varm etter en stund.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Neida, det du trenger er eq, med mulighet for +12 dB i bassen! :-D
    Helt iorden at du ønsker mye bass og trøkk, men forsterkeren er laget for å levere musikken sånn den er, ikke med maks partyfaktor, så det må du ordne selv på andre måter.
    Eller er nok den beste ideen som xoop nevner en sub eller to, men mistenker at du er ute etter mer enn bare dypbassen.
    Jeg tror vel egentlig at det er en veldig fin lyd i oppsettet for de som setter seg ned og lytter skikkelig. Men jeg liker som sagt at det er mye bass og trøkk når jeg fyrer opp acdc på dvd Jeg er vel sikkert harry) Går det å koble opp en sub på xindaken da? Det er bare to uttak bak for høytalere, left and right.

Men en sånn eq hadde kanskje vært smart, kunne du være så vennlig å linket til noen som du mener er bra så jeg får lest litt?

Leste også noe om en bass boost eller noe sånt db-10, kunne det være en ide kanskje?

Intermediate hobbinn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er romet / plaseringen til høytalerne da? muligt det er der problemet ligger og ikke forsterkeren, som det står lenger oppe så vil en strømsterk forsterker kontrolere basselementene på en måte som gjør at det gjerne høres ut som om det er mindre bass.
    Jeg ville i hvertfall prøvd å jobbe litt med plasering før jeg avskrev xindiaken helt.

Newcomer xoop sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se på denne guiden, så kan du nok få koblet sub til Xindak'en.
    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...orsterker.html

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bytt heller til en NAD 372 el.l. Det tror jeg vil passe deg bedre.

Hvor mye vil du evt. legge i en ny forsterker om du selger Xindak osv.?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner ikke din gamle forsterker men det er mulig den var for svak og at du derfor fikk overdreven bass som følge av manglende kontroll som nevnt over?

Jeg har hatt tilsvarende høyttalere med en liten Onkyo receiver og det trykket veldig. Nesten hver gang jeg hører partyhøyttalere med skikkelig trykk, har de liten forsterker. Jeg savner det fakstisk innimellom;-)

Jeg mistenker at dette har mer med manglende kontroll å gjøre enn lydsignatur.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er egentlig ganske forundret over skuffelsen?
    For min del, er jeg meget fornøyd med mine 2x6950, både i stereo- og kinolydsammenheng.
    Meen, muligens er 6950 en dårlig match til høyttalerne dine?
    Legger i alle fall ved en link, så kan du jo lese litt der? Test av Xindak XA6950 Stereoforsterker - Tester - Lyd og Bilde

Infinity har vel også en tendens i mot det lyse hva lydsignatur angår, og dermed vil man fort savne noe bass fra en forsterker uten loudness og annen "styggedom"......

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner heller ikke at du har problemer med Xindak. Har en selv som driver to relativt tungdrevne B&W og har aldri hat problemer med "trøkket". Nå skal de sies at jeg ikke er en "hard rocker" men har aldri turt å dra opp for mye, av hensyn til naboene, selv om jeg bor i enebolig. Er veldig fornøyd med min og har aldri savnet lydkontroller - lager bare ekstra støy på lyden, i alle fall over tid. Må supplere at det er relativt kort til naboene 8).
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    i fidelity sin test ble den omtalt som "for fet i bassen"

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    i fidelity sin test ble den omtalt som "for fet i bassen"
    Da er det bare å mache men riktige høytalere, som f.eks en lett nasal B&W :-D
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Red face

Fant vel svaret på problemet idag, hehe. Tok av dekslet på ene høytaleren, og så at ene basselementet hadde revnet fullstendig. Så da må jeg vel på høytalerjakt. Ser at cerwin vega har mange å velge i til en overkommelig pris, så da blir spørsmålet om noen kan tipse meg om noen høytalere som leverer mye trøkk og mye bass? Cls215 ser jo utvilsomt veldig tøft ut men vil et 1x12 par evt 1x15 være tilstrekkelig? Eller er det smartest å kjøpe et nytt element å sette inn i det som er ødelagt?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lå et par QLN Artech 12 på AVtorget for noen dager siden, har sansen for dem.

Intermediate hobbinn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artech 12 er ingen dum ht, men ville alikevel undersøkt hva d ev. vil koste å recone infinity'ene. Det er bedre ht en både CV og artech 12 i mine øre i hvertfall.

Intermediate JAMES HOWLET sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Malcolm
    Fant vel svaret på problemet idag, hehe. Tok av dekslet på ene høytaleren, og så at ene basselementet hadde revnet fullstendig. Så da må jeg vel på høytalerjakt. Ser at cerwin vega har mange å velge i til en overkommelig pris, så da blir spørsmålet om noen kan tipse meg om noen høytalere som leverer mye trøkk og mye bass? Cls215 ser jo utvilsomt veldig tøft ut men vil et 1x12 par evt 1x15 være tilstrekkelig? Eller er det smartest å kjøpe et nytt element å sette inn i det som er ødelagt?

tommyk her inne reconer elementer. han gjorde det for meg, funka bra

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JAMES HOWLET
    tommyk her inne reconer elementer. han gjorde det for meg, funka bra
    ..eller du gjør det selv som jeg gjorde på noen eldre OHM høytalere. Mange leverandører av "gjør det selv" sett (utenlandske). Ikke så store jobben hvis du er litt fingernem.

Tips f.eks her: Reconing Speakers

Mange leverandører som: Speaker Repair and Speaker Recone Kits - Simply Speakers

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •