Spiller bedre uten effekttrinnet mitt???

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 71
    Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spiller bedre uten effekttrinnet mitt???

Har huset for meg selv i helgen,og da ville jeg benytte anledningen til å eksprimentere litt! Ergo så koblet jeg frontene mine rett på min Pio lx 51,i stedet for via effekttrinnet mitt (Rotel RB 1562)
    Og som overskriften sier - reciveren spiller faktisk like pent,og med mer trøkk den,enn effekttrinnet mitt! Klarer å spille 3-5 db høyere m reciveren!
    Skal legge til at jeg biamper reciveren!
    Gledelig på en måte(god reciver),men ble skuffet over Rotelen må jeg si!
    Har kjørt med effktrinn så lenge nå,så jeg husket ikke "reciverlyden" Hadde en parasound nc 275 før,og husker at rotelen var bedre enn den!
    Må si jeg ble litt overrasket over dette,selv om Rotelen er oppgitt til "bare" 2 x 100 W 8ohm/2 x 200 W 4 ohm! Trodde de skulle vere "pulver" i disse Rotel wattene enn i "reciver-watt"??

Noen som har en forklaring på dette??
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tatt ny runde med romkorreksjon?

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CNK
    Tatt ny runde med romkorreksjon?
    + 1 :-D

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp har det!! Og det spiller bedre både i Pure Direct og stereo!
    Men en ting - du har også Pioneer??
    Skal ikke suben kuttes bort i Pure Direct?
    Det gjør den ikke hos meg så lenge jeg kjører digitalt inn!
    Kjører jeg analogt fra Bluray så gjør den det!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Subben skal ikke være med i Pure nei...( Yamaha )

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3-5db er vel mer enn dobbelt så høyt volum om eg ikke tar feil, så rekner med du ser på volumet (tallene) på receiveren. Det er ikke alltid lik gain ut (på utganger o.s.v etter som eg vet). Viss du ser på tallene på volumet på receiver er det mulig du blir litt lurt til å tro att du kann spille høyere med receiveren.

Når det er sagt så er det selvfølgelig vanlig att en med litt mer effekt kann spille med mer kontroll på elementene med like høyt volum som på receiveren. Du må nokk ha større forskjell i effekt skall du merke att du kann spille mye høyere. (kommer mye ann på høgtalerne også selvfølgelig)

Du må ikke konkludere bare ved å se på tallene på volumet, men tror ikke du gjør det heller

Men eg har hørt og lest litt her på forumet (ikke erfaring med klasse D selv) att noen klasse D effektforsterkere kann virke litt mer slanke i bassområdet, men dette er som sagt bare noe eg har hørt og lest fra andre så det kann jo være att eg tar feil:-D

Det er også mulig att receiveren din har en litt mer fet lydsignatur som gir mer "pulver" i bassen og da er det ofte noen som oppfatter dette som mer effekt enn forsterkere med mer nøytral signatur. (kanskje klasse D effektforsterkerne fra Rotel har mer nøytral lydsignatur enn din receiver?)

Eg kjenner ikke til din receiver og ikke klasse D effektforsterkere heller som sagt og det er derfor ikke ment som en forklaring på ditt oppsett eller noen konklusjon på "problemet", men prøver bare å hjelpe deg med å finne ut av dette:-D

Mulig eg tar mye feil her, men da får dere heller tilgi meg og rette på det som mulig blir helt feil "tolkning":-D

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Asfalt
    3-5db er vel mer enn dobbelt så høyt volum om eg ikke tar feil, så rekner med du ser på volumet (tallene) på receiveren. Det er ikke alltid lik gain ut (på utganger o.s.v etter som eg vet). Viss du ser på tallene på volumet på receiver er det mulig du blir litt lurt til å tro att du kann spille høyere med receiveren.

Når det er sagt så er det vanlig att en med litt mer effekt kann spille med mer kontroll på elementene med like høyt volum som på receiveren. Du må nokk ha større forskjell i effekt skall du merke att du kann spille mye høyere. (kommer mye ann på høgtalerne også selvfølgelig)

Du må ikke konkludere bare ved å se på tallene på volumet, men tror ikke du gjør det heller

Men eg har hørt og lest litt her på forumet (ikke erfaring med klasse D selv) att noen klasse D effektforsterkere kann virke litt mer slanke i bassområdet, men dette er som sagt bare noe eg har hørt og lest fra andre så det kann jo være att eg tar feil:-D

Det er også mulig att receiveren din har en litt mer fet lydsignatur som gir mer "pulver" i bassen og da er det ofte noen som oppfatter dette som mer effekt enn forsterkere med mer nøytral signatur. (kanskje klasse D effektforsterkerne fra Rotel har mer nøytral lydsignatur enn din receiver?)

Eg kjenner ikke til din receiver og ikke klasse D effektforsterkere heller som sagt og det er derfor ikke ment som en forklaring basert på grunnlag av receiveren din og effektforsterkeren din eller noen konklusjon på "problemet", men prøver bare å hjelpe deg med å finne ut av dette:-D

Mulig eg tar mye feil her, men da får dere heller tilgi meg og rette på det som mulig blir helt feil "tolkning":-D
    Nei jeg ser ikke på volumet på reciveren - det er målt med radioshack!
    Recivervolumet derimot kan jeg ikke skru så høyt som før! Nå må jeg stoppe på "minussiden" som regel,med effektrinnet kunne jeg skru litt opp på "plusssiden" (alt etter kilde og musikk) før det var "på grensen"!
    Dette har vel med forskjellig gain å gjøre sikkert??
    Men at det spiller bedre og høyere før jeg når "grensen" nå uten Rotelen er helt tydelig!

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Jepp har det!! Og det spiller bedre både i Pure Direct og stereo!
    Men en ting - du har også Pioneer??
    Skal ikke suben kuttes bort i Pure Direct?
    Det gjør den ikke hos meg så lenge jeg kjører digitalt inn!
    Kjører jeg analogt fra Bluray så gjør den det!
    Direct er med, mens Pure Direct skal være uten. Uansett om det er digitalt eller analogt inn.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Recivervolumet derimot kan jeg ikke skru så høyt som før! Nå må jeg stoppe på "minussiden" som regel,med effektrinnet kunne jeg skru litt opp på "plusssiden" (alt etter kilde og musikk) før det var "på grensen"!
    Men at det spiller bedre og høyere før jeg når "grensen" nå uten Rotelen er helt tydelig!
    Har du prøvd på film? Burde bli en positiv effekt når receiver slipper å dra alle kanalene.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Direct er med, mens Pure Direct skal være uten. Uansett om det er digitalt eller analogt inn.
    Det var det jeg mente også,men sånn er det ikke her! Hvis jeg har sub til "yes",så spiller den jo ikke med i stereo,men hvis jeg har den som "plus",så er den med uansett! Men som sagt,kobler jeg analogt inn , blir den borte i "pure direct"! Rart dette også!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da tar eg sikkert feil med tanke på att 3db økning blir dobbelt så høyt:-D (mener bare å ha lest det en plass) Fint om noen kann skrive om eg tar feil på dette slik att eg får lært noe i dag også:-D

Hvor mye leverer receiveren din når du kunn kjører 2 kanaler da?(Pure Direct)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd på film? Burde bli en positiv effekt når receiver slipper å dra alle kanalene.
    +1

Selvfølgelig er det jo mulig receiveren ikke har merkbart mindre effekt i Pure Direct, men en annen lydsignatur kanskje?

Edit: Tok bort noe som kanskje ikke hadde så stor betydning. Det er jo mulig receiveren ikke er så svak i to kanaler:-) Vet ikke hvor mye strøm denne receiveren kann gi til høgtalerne i forhold til hvor mye Rotel'n på 2x100 watt klarer gi. Eg kjenner jo ikke til receiveren eller den klasse D forsterkeren så eg skall ikke uttale meg for mye:-)

Men som CNK skriver så burde den iallefall lette oppgaven til receiveren på film:-)

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke sett på film ennå,men prøvd å spille litt musikk i ekst stereo for å prøve å bruke alle kanaler! Den er kansje en anelse slappere der,men den forskjellen er mindre enn forskjellen mellom reciver og rotelen!
    Rare greier dette - sitter virkelig med "blanda følelser" her nå
    Gode for Pio'en,og dårlige for Rotel'en

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3dB økning er dobbelt så høyt, men det er ikke på alle volumer at det er så enkelt å høre. Det blir ofte sagt at 10dB økning må til for at øret/hjernen skal oppfatte det som dobbelt så høyt.

Ser at Pionéer'en er oppgitt til 2x120watt i stereo/8ohm. Dette er juksewatt målt med 1khz og 1%THD. Rotel'en er målt i 20-20khz med 0,03% THD, men hvis det er et stort misforhold mellom følsomheten til utgangen til Pionéer'en og inngangen Rotel'en så kan det hende at du mister endel watt fra Rotelen. Jeg fant ikke data på Pionéer'ens pre-ut, men Rotel'en har 1,25v.

Som Asfalt sier så er klasse D ofte litt mer nøytral i bassen, endel AB legger på i bassen, noe som nok vil kunne gjenespeiles i lavere dB-måling med bruk av klasse D hvis det er basstrykket som blir målt.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    3dB økning er dobbelt så høyt, men det er ikke på alle volumer at det er så enkelt å høre. Det blir ofte sagt at 10dB økning må til for at øret/hjernen skal oppfatte det som dobbelt så høyt.

Ser at Pionéer'en er oppgitt til 2x120watt i stereo/8ohm. Dette er juksewatt målt med 1khz og 1%THD. Rotel'en er målt i 20-20khz med 0,03% THD, men hvis det er et stort misforhold mellom følsomheten til utgangen til Pionéer'en og inngangen Rotel'en så kan det hende at du mister endel watt fra Rotelen. Jeg fant ikke data på Pionéer'ens pre-ut, men Rotel'en har 1,25v.

Som Asfalt sier så er klasse D ofte litt mer nøytral i bassen, endel AB legger på i bassen, noe som nok vil kunne gjenespeiles i lavere dB-måling med bruk av klasse D hvis det er basstrykket som blir målt.

Tror du har mye rett i det du skriver her. Høres logisk ut dette:-D

Edit: Det er bare noe eg stusser litt over. Du sier en kann miste litt watt fra Rotel'n viss det er misforhold mellom følsomheten til utgangen fra Pioneer'n og inngangen til Rotel'n. Er det ikke bare gain som blir litt lavere da og da er det vel bare å skru volumet mer opp for å få samme lydstyrke? En mister vel ikke watt fra effektforsterkeren av den grunn eller tar eg feil?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det stemmer ikke helt det du sier der ang. spes på LX 51
    Dette er spesifikasjonene:
    Forhold 20Hz to 20 kHz, 0,09%, 6Ω .
    Nominell utgangseffekt 130W + 130W
    Og i 8 ohm er det vel 110 w!
    Men uansett så trodde jeg vel Rotel'skulle vere kraftigere i og med at den dobler effekten fa 8 til 4 ohm!

Men ellers så er det du sier intressant!!
    Du sier at det er 1.25 v på inngangen til Rotelen
    Er dette vanlig på effektrinn eller? Burde det vert høyere el lavere?
    Hva bør jeg i ev lete etter?

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvor finner dere slike tullete oppspinn - det er jo bare tull og tøys - fra ende til annen

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Asfalt
    Tror du har mye rett i det du skriver her. Høres logisk ut dette:-D

Edit: Det er bare noe eg stusser litt over. Du sier en kann miste litt watt fra Rotel'n viss det er misforhold mellom følsomheten til utgangen fra Pioneer'n og inngangen til Rotel'n. Er det ikke bare gain som blir litt lavere da og da er det vel bare å skru volumet mer opp for å få samme lydstyrke? En mister vel ikke watt fra effektforsterkeren av den grunn eller tar eg feil?
    Jeg er på litt tynn is her nå, men hvis utgangsfølsomheten er 1v og inngangsfølsomheten er 1,25v så øker volumet saktere enn hvis begge var f.eks. 1v. Dette vil da si at når forsterkeren med 1v utgang er på maks så vil effektforsterkeren med 1,25v yte mindre enn hvis de var lik. Men det er vel sjelden noen drar full pupp på volumet så kompansering med høyere gain vil nok rette opp noe av misforholdet.

Har lagt merke til at utgangsfølsomheten ofte er lavene enn inngangsfølsomheten på mye utstyr. Mulig det er for å ikke presse forsterkeren maks.

Det hadde vært greit hvis noen på tykkere is kan kommentere dette.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er på litt tynn is her nå, men hvis utgangsfølsomheten er 1v og inngangsfølsomheten er 1,25v så øker volumet saktere enn hvis begge var f.eks. 1v. Dette vil da si at når forsterkeren med 1v utgang er på maks så vil effektforsterkeren med 1,25v yte mindre enn hvis de var lik. Men det er vel sjelden noen drar full pupp på volumet så kompansering med høyere gain vil nok rette opp noe av misforholdet.

Har lagt merke til at utgangsfølsomheten ofte er lavene enn inngangsfølsomheten på mye utstyr. Mulig det er for å ikke presse forsterkeren maks.

Det hadde vært greit hvis noen på tykkere is kan kommentere dette.
    Så det kan vere lurt å lete etter effektrinn med lavere inngangsfølsomhet?
    Rart ikke utgangfølsomheten til Pio ikke er oppgitt da - pleier det å vere det eller?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Hvor finner dere slike tullete oppspinn - det er jo bare tull og tøys - fra ende til annen

Viss du tenker på meg også i dette tilfellet må du lese mine innlegg i denne tråden så ser du att eg understreker att eg ikke har erfaring med klasse D forsterkere, og bare skriver det eg har hørt og lest fra andre:-D Eg understreker også att det da kann være feil det eg skriver og ber da att de som vet slikt med sikkerhet kann rette på meg om eg tar feil.

Eg har heller aldri sagt att klasse AB legger til noe i bassen:-D Eg skrev att det kunne være mulig att receiveren til trådstarter hadde en mer "fet" lydsignatur enn klasse D effektforsterkeren. Eg har også skrevet att eg ikke kjenner til receiver til trådstarter og klasse D forsterkere og innrømmer att eg kann ta feil og andre heller får rette på meg om det skulle være feil.

Eg har kunn skrevet att eg har hørt og lest att noen mener att enkelte klasse D kanskje er litt "slankere" i bassen og som sagt så ber eg samtidig om att de får rette på meg viss det eg skriver ikke stemmer.

Det er iallefall noe som er helt sikkert og det er att forsterkere låter forskjellig:-) Derfor understreker eg da att eg ikke hadde kjennskap til trådstarters oppsett og skrev bare det eg har lest og hørt om enkelte klasse D forsterkere og att folk skulle rette på meg om eg skrev noe som ikke stemte:-)

Så du kann vel heller rette på det som eventuelt er feil uttalelser:-D

Edit: Skrev ett par linjer til:-)

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •