Spiller bedre uten effekttrinnet mitt??? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4
Viser resultater 61 til 71 av 71
    Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Hei.

Har litt av det samme "problemet" som deg her hjemme nå. Har en Denon 3808 som jeg har parret litt med en Parasound Halo A23 (noe tilsvarende av det du har). Dette er en god effektforsterker som alene koster nesten det samme som recieveren.

Så kom det en dag med litt rydding i benken og Halo'en var det ikke lenger plass til (samt at den var feil farge :P). Og når jeg satt opp allt på DeMonen ble lyden veldig annerledes og jeg kunne spille noe høyere.

Men det jeg mener er løsningen/grunnen tll denne oppførselen er at Denon'en ikke har kraft nok til å rive elementene ut av høytaleren på samme måte som Halo'en. Og en annen sak. Halo'en har 2x200w i 4 ohm men kan trekke over 800w fra nettet (ja, jeg vet noe av dette går med til varme. Men det viser også at det er litt headroom). Denon'en på sin side kan trekke godt over 1kilowatt. Denne har dog noen videokomponenter men allikevel. I stereo vil denne, som din, oppleves som minst like kraftig. Og jeg bi-amp'er ikke engang.

Du har også meget lettdrevne høytalere, så du setter nok ikke pio'en din på de helt store prøvene. Og som blant annet flageborg har nevnt her så blir skarve 20w til ganske mye lydtrykk på dine høytalere. Så du må nok litt opp i pris på effekten din for å merke de store underverkene. Kansje det hjelper litt om du bytter til bedre kabler mellom pre og amp.

Dette er i allefall min oppfatning. Ble litt langt men. :P

Hilsen
    Geir Arne
    Ja de skal vel vere ganske lettdrevne de RS 6'ene,så det ligger vel noe der!
    Har en rca kabel av vanlig god kvalitet(monsterkabel til ca 200) så jeg har vel ikke den store troa på at å bytte den vil utgjøre så mye men.....
    Jeg så er jeg ingen kabelfanatiker heller da,hehe - så mulig jeg tar feil!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Har høyttalerne til small ja, noe du også burde prøve

Litt bakgrunn (så slipper jeg skrive et langt innlegg selv) :
    Set Your Speakers to Small in Your Receiver Setup
    Har prøvd det også,og i mange tilfeller er det å foretrekker,men av og til kan det vere ok og bare spille i frontere på musikk!
    Om ikke annet er det jo litt moro å høre hva som bor i høytalerne alene!
    Så jeg switcher litt frem og tilbake av og til - mest for gøy da
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Det jeg skrev var kanskje litt misvisende. 4x105W er ikke effektmessig sammenlignbart med 2x200W. Det meste av effekten går til bassen.

Hvis du ikke biamper med din 2x200W forsterker kan man f.eks se for seg at 170W går til å drive bass mens du bare bruker 30W til å få mellomtone og diskant til å holde følge.

Biamper du med 4x105W vil basselementene dine aldri kunne få mer enn 105W, og mellomtone/diskant har mer effekt enn de strengt tatt trenger. Det vil altså uten tvil spille lavere enn 2x200W.

Fordelen med biamping er altså ikke umiddelbart mer effekt, men potensielt bedre lyd.
    Takk for svaret! Liker å lære.
    I tillegg ser jeg at mine nye SVS STS-01 ikke kan biampes alikevell.ops: (Gurba sa vel dette til meg en gang...) Men nå blir jo ditt svar, et veldig fint og stort plaster på "høytalersåret" mitt

Dette med potensielt bedre lyd? Er det fordi man skiller bass og mellomtone- diskant signalene?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Ja, det er bl.a. slik de fleste opplever klasse D inkl. meg selv. Det har jeg jo allerede bekreftet i tidligere innlegg. Signaturen til klasse D må for all del IKKE feilaktig klassifiseres som nøytral.....

Du leser ikke sammenhengen mellom teksten - som jeg siterer - og mine svar?
    Jeg forstod det som om at du mente at det var galt at klasse D ofte oppleves som slankere i bassen. Men nå skjønner jeg hva du mente. Det er fortsatt mange som mener at klasse D er nøytral, men det skal jeg ikke banne på siden jeg ikke har hørt de. Så lenge den forsterkeren jeg har bestilt låter bra hos meg så driter jeg i om den er nøytral eller ikke.

Jeg har bestilt en klasse D til å drive frontene jeg også har bestilt og er litt spent på lyden. Nå er høyttalerne nokså små så det er ikke sikkert "tapet" i bass blir så merkbart som hvis de var store?

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Har prøvd det også,og i mange tilfeller er det å foretrekker,men av og til kan det vere ok og bare spille i frontere på musikk!
    Om ikke annet er det jo litt moro å høre hva som bor i høytalerne alene!
    Så jeg switcher litt frem og tilbake av og til - mest for gøy da
    Jeg savner også dette med lagring av høyttaleroppsett. Spiller mye musikk og uten sub da høyttalerne har en mye bedre kvalitet på bassen enn suben.
    Til film hadde det sikkert vært greit å bruke small og sub.

Slik som jeg har det nå, løser jeg det med å ha suben til on og surround i auto mens høyttalerne står som large.

Det betyr at suben kun spiller når innsignalet har LFE. Dvs. at den ikke er med på TV-sendinger. Synes dette er en ulempe med Pioneer.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med ulike sub-innstillinger som det er snakk om i denne tråden. Ville, eller kan man unngå dette om man kjøper en AUDIO-VIDEO PROCESSOR?

Det virker jo bare som dette er et "lite" software-problem. Skulle jo tro at andre hifi-entusiater har sett disse problemene før? Det burde jo la seg gjøre og kunne programere seg en ønskeliste for, når og hvordan, man vil at subben skal spille?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden det først er snakk om det så har jeg en Yamaha RX-V663. På vanlig STRAIGHT så lager receiveren et LFE-signal av stereo som den sender ut til subene og da bruker den x-over'en jeg har satt. Velger jeg PURE DIRECT så kobles LFE og de fleste komponentene som har innflytelse på lyden ut og frontene blir satt til LARGE. Synes dette virker bra.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba

Men nå skjønner jeg hva du mente.....

Jeg har bestilt en klasse D til å drive frontene jeg også har bestilt og er litt spent på lyden. Nå er høyttalerne nokså små så det er ikke sikkert "tapet" i bass blir så merkbart som hvis de var store?

Det er ikke bare i bassen "tapet" er merkbart med klasse D.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fortell gjerne mer.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Siden det først er snakk om det så har jeg en Yamaha RX-V663. På vanlig STRAIGHT så lager receiveren et LFE-signal av stereo som den sender ut til subene og da bruker den x-over'en jeg har satt. Velger jeg PURE DIRECT så kobles LFE og de fleste komponentene som har innflytelse på lyden ut og frontene blir satt til LARGE. Synes dette virker bra.
    Ja noe sånt er jo en helt grei løsning!
    Eller at man kan lagre et oppsett med small,og et med large!
    Da hadde det jo vert så lettvint å bytte alt etter musikk og smak!
    Savner dette litt,ellers er jeg kjempefornøyd med Pioneer

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg syns ikke den Rotelen låt dårlig på noen måte!
    Kunne ikke si at dette er "klasse-D" lyd liksom!
    Men.... det er mer trøkk i Pioneeren min - hvertfall i biampmodus!
    Har ikke prøvd uten ennå,men skal prøves det også!

Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •