Hjelp til oppgradering av surround anlegg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til oppgradering av surround anlegg

Hei !

Jeg har et forholdsvis gammel system fra starten på 90 tallet som jeg tenkte å oppgradere. Jeg har prøvd å lese meg frem, men jeg har ikke så veldig god kunnskap på AV fronten, og håpet på noe bra tips her.

Jeg har følgene pr idag.

Høytalere: JBL. En serie bestående av 2x HT1S ( Sub ) 3x HT1F ( Front ), og 2x HT1D ( Bakhøytalere )

Forsterkere:
    NAD 216 som kjører subbene.
    Rotel RB-985 som kjører de 5 andre høytalerne.

Receiver:
    Harman Kardon AVP1A

Om jeg har forstått riktig så er det receiveren som er den store flaskehalsen her. Da denne sikkert var veldig bra da den kom, så støtter den bare den gamle dolby pro logic standarden.

Jeg har ikke planer om å bruke så mye mer enn rundt 5000 kroner i første oppgradering. Noe jeg da går ut ifra etter hva jeg har lest og hørt bør gå til ny receiver. Men jeg ønsker å ha et mål fremover på hva jeg skal oppdgradere etter hvert, og hvilken rekkefølge komponentene bør skiftes ut for best mulig system under oppgraderingen.

Jeg har blitt fortalt at en oppgradering til en Rotel RSP 1068 ville gitt systemet et bra løft. Da denne kan fås ganske billig brukt og er veldig solid. Jeg lurer da på om det er vits i å oppgradere til den da den ikke støtter de beste formatene som DTS-HD Master Audio.
    Hva er forskjellen på oppgradering til 1068 og en billigere nyere receiver som støtter HD Master Audio ?
    Ville et kjøp av surround receiver med innebygd forsterker til en bruktpris på 5000 kroner være bedre enn det jeg allerede har om jeg bytter H/K'en med rotel 1068 ? Eller vil forsterkerne jeg har fungere greit med oppgradert receiver?

Eller holder ikke høytalerne mål til Master Audio uansett, så jeg kan like så greit legge meg på en rotel 1068 ?

Håper noen der ute med bedre kunnskap enn meg kan komme med noen gode råd

Anlegget skal prioriteres i forhold til film og ikke musikk.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn jeg ser det så er det dumt å "oppgradere" til gammel teknologi. Får å ha mulighetene åpne for framtiden så bør du kjøpe en HD-receiver med full pre-ut i hvertfall. De trenger ikke koste mye. Det er mulig det finnes en og annen Yamaha RX-V663 rundt om som du burde kunne få for ned imot 4000kr. Elkjøp Oppdal har en utstillingsmodell. 663 støtter alle nye format og har full pre-ut.

Men en Rotel 1068 vil nok spille bedre på musikk så hvis det betyr mer så...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva vil full pre-ut si ?

Musikk har lite å si for meg, da det uansett spiller musikk greit nok

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Full pre-ut er at du har utganger til alle kanaler for å koble til effektforsterker. Du har jo en NAD og en Rotel som er effektforsterkere. Da er det greit å kunne bruke disse når du bytter receiver også. Har du tenkt på pris?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder pris så tenkte jeg meg en ca 5000,-. Men det kan gjerne være et brukt produkt til 5000,- da jeg regner med du får mer for pengene ved å gjøre det.

Hvis jeg bruker mine effektforsterkere på f.eks den Yamaha'en. Vil ikke det bli bortkastede penger å å kjøpe denne som har 7 kanals forsterker som jeg ikke bruker ? Eller bruker den da både det innnebygde og mine forsterkere pr kanal for mer krefter?

Hvis den da ikke bruker det innebygde, så vil det vel lønne seg å kjøpe en ren processor ? Eller er ikke det lett å få tak i lenger?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av doinkster
    Når det gjelder pris så tenkte jeg meg en ca 5000,-. Men det kan gjerne være et brukt produkt til 5000,- da jeg regner med du får mer for pengene ved å gjøre det.

Hvis jeg bruker mine effektforsterkere på f.eks den Yamaha'en. Vil ikke det bli bortkastede penger å å kjøpe denne som har 7 kanals forsterker som jeg ikke bruker ? Eller bruker den da både det innnebygde og mine forsterkere pr kanal for mer krefter?

Hvis den da ikke bruker det innebygde, så vil det vel lønne seg å kjøpe en ren processor ? Eller er ikke det lett å få tak i lenger?
    Det er sant at det er bortkastet med innebygde forsterkere, men problemet er at rene prosessorer koster nokså mye. Rotel og Onkyo sine koster begge 18.500kr. Mulig det finnes rimeligere, men jeg har ikke sett noen ennå.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så da faller altså valget på en bra processor som Rotel RSP 1068 som ikke støtter de nyeste HD formatene eller en midt på treet processor som støtter de nyeste formatene ?

Det høres ikke ut som et lett valg

Hva mener du ?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av doinkster
    Så da faller altså valget på en bra processor som Rotel RSP 1068 som ikke støtter de nyeste HD formatene eller en midt på treet processor som støtter de nyeste formatene ?

Det høres ikke ut som et lett valg

Hva mener du ?
    Det kommer vel an på hvor mye du kan betale. Hadde jeg hatt 18.500kr ekstra så hadde jeg kjøpt en Rotel RSP-1570.

En BD-spiller som kan dekode HD-signalene og sende over til prosessor kan jo kombineres med en 1068 hvis den kan ta imot slike signal, enten analogt eller via HDMI.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å snu alt på hodet her.

Hvis jeg hadde solgt begge forsterkerne og kjøpt en Yamaha RX-V1900 Surroundreceiver istedet for en processor og koblet alt i den. Ville den driftet alle høytalerne og subbene like bra som forsterkerne jeg har?

På papiret så skal jo den Yamahaen kjøre 7x140w. Noe som høres bedre ut enn det jeg har, men er dette realitet ?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •