Yamaha 1900 vs. 3900 lydmessig?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer RobertiouZ sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Exclamation Yamaha 1900 vs. 3900 lydmessig?

Heisann.

Da har jeg vært til innkjøp av PC13-Ultra, og ettersom min gamle JVC receiver tok kvelden må jeg kjøpe meg ny receiver fortest mulig. Jeg liker "varm" klang i høyttalerne, og har fått inntrykk av at Yamaha er et bra valg. Valget står mellom Yamaha 1900 og 3900.
    Vil det være noe forskjell på disse to receiverene lydmessig? Er det evt. verdt de 4000,- i prisforskjell?

Mvh. Robert

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klangmessig er de jo rimelig like, men du mister jo noen features.

Newcomer RobertiouZ sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.
    Flere? Haster litt skjønner dere

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er forskjellene

Prosessoren er mere avansert og gir bedre filmprosessering

3900 har 2x hdmi ut

3900 har oppskalering av alle innganger til 1080p (digitale og analoge signaler) fra en meget god bildeprosessor

3900 har grafisk on screen menyer som gjør det mye lettere å sette opp og kalibrere

3900 har noen watt ekstra

3900 til 15k slo alle motstanderne til rundt 20k i test i Hjemmekino.

Det var vel det jeg kom på for øyeblikket...

Uansett om du velger 1900 eller 3900 så blir du utrolig fornøyd. Det er sinnsykt bra recievere. Jeg valgte 3900 og den skuffer aldri. Så hvis du vil ha det lille ekstra, så ville jeg valgt 3900. 8)

Lydmessig veit jeg ikke, men siden 3900 har noe mer kraft så tror jeg det er litt mer å hente ut av denne. Klangkarakteren burde være ganske lik..

Newcomer nataz sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3900 har nettverk/internett mulighet.
    Firmware upgrades, spille av musikk fra nettverkslokasjoner, nettradio.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På lydsiden har jeg kommet frem til at 3900 har en fordel i og med individuell justerbar delefrekvens mot sub for hver eneste kanal. Så vidt jeg vet skal 1900 bare ha en delefrekvens for hele systemet.

Det kan være vesentlig i noen tilfeller, men jeg har solgt en del 1900 og det virker ikke som om individuelle delefrekvenser har vært det største savnet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bumper denne jeg ,

Jeg sitter i samme klemme selv sang 1900 eller 3900.

men dette med justerbar delefrekvens pr.kannal , hvordan benyttes dette ? , jeg er ikke spesielt erfarene innen hifi , men jeg vil selvsagt prøve å utnytte tingene jeg kjøper fult ut.

Nettverk funksjonen er ikke et must for meg , det er lyden , og at bildet er bra.
    noe formeninger om dette ?

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil neppe få noen som helst fordel lydmessig eller bildemessig ved å bruke RX-V3900 kontra RX-V1900.

Unntaket er om du fremdeles har noen analoge videokilder som ikke går via HDMI, eller er av den tekniske typen som ønsker å manuelt justere YPAO romkorreksjonen.

De 10 wattene ekstra tror jeg mest er på papiret (sannsynligvis oppgis noe lavere effekt på RX-V1900) og det er nok fint lite med bedre/kraftigere deler i RX-V3900. I hvertfall var dette tilfelle på RX-V1800 vs RX-V3800. De som hadde sett service-skjemaene på amerikanske forum kunne vel knapt se noen forskjeller på den lydmessige delen så vidt jeg husker.

Jeg har RX-V3900 nå, men det var vel i grunn et mer eller mindre bortkastet kjøp kontra RX-V1800 som jeg hadde før. Årsaken til at jeg kjøpte RX-V3900 var den mer fleksible YPAO-delen. RX-V3900 har også et meget hobbyaktig og tregt GUI som krever at man må slå på TVen for å gjøre så godt som alle justeringer, noe jeg synes er veldig irriterende kontra RX-V1800 hvor alt kunne gjøres i displayet. Tekst-GUIet til RX-V1800 var langt mer funksjonelt og effektivt enn den simple "dårlig-webside" looken til RX-V3900.

Jeg tror imidlertid at RX-V3900 muligens fungerer noe bedre som preamp i stereo enn RX-V1800 gjorde, men det er ingen stor forskjell og det er heller neppe forskjell mellom RX-V1900 og RX-V3900 på denne delen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med at Rx-V3900 støtter innstillings muligheter i alle kannaler med delfilter osv , mens RX-V1900 bare har et filter til alle kannaler , er dette noe som betyr mye ?

Samt dette med HDMI converting , om alle enheter man har leverer 1080p , så betyr vel dette ikke spesielt mye.

Om 3900 er værdt de ekstra tusner kroner er det jeg vil fram til......

Nettverk mulighetene er noe jeg ikke bryr meg så mye om , eneste er at den har USB , som gir en lettere oppdaterings mulighet.

Men så er vel kanskje 3900 litt mer fremtidig vil jeg tro.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RX-V3900s justeringsmuligheter er ikke verdt mellomlegget for deg i det hele tatt om du faktisk er nødt til å stille spørsmålet om det er verdt det!

Intermediate Dan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nataz
    3900 har nettverk/internett mulighet.
    Firmware upgrades, spille av musikk fra nettverkslokasjoner, nettradio.
    Det er først i den senere tid jeg har benyttet meg av denne muligheten. Koblet opp recieveren for enklest mulig oppgradere til nyeste software. Så testet jeg ut internettradioen, overraskende kult og god kvalitet. tilfeldigvis satt jeg med pc'en i nærheten. Vips var PC og reciever koblet sammen trådløst og med det tilgang til all musikken som er på pc'en.

Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    På lydsiden har jeg kommet frem til at 3900 har en fordel i og med individuell justerbar delefrekvens mot sub for hver eneste kanal. Så vidt jeg vet skal 1900 bare ha en delefrekvens for hele systemet.

Det kan være vesentlig i noen tilfeller, men jeg har solgt en del 1900 og det virker ikke som om individuelle delefrekvenser har vært det største savnet.
    Veldig greit når man har stor forskjell på størrelse og ytelse på høyttalerne i oppsettet.

Active Nitro sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lydmessig vil du som nevnt her neppe merke noe forskjell. Jeg har selv en 1800 og hadde samme dilemma, jeg valgte 1800 da de få tillegsfunksjonene som 3800 hadde ikke var viktig for meg, til det var prisdiferansen et argument for 1800. Jeg har hørt begge side om side og hadde ikke klart og skille i en blindtest.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Lyd og Bilde:

Ser man på Yamahas lillebror RX-V1800, er det bare 10 watt per kanal som skiller de to. Men RX-V3800 har 50 prosent mer kondensatorkraft, som gir den vesentlig mer kontroll i bassen.

Går ut ifra at dette gjelder for 3900/ 1900 også.

Kommentarer tas med takk, da jeg er veldig usikker på hva jeg skal velge.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er veldig fornøyd med min 3900 , bi-ampet fronten så funker det veldig flott.
    Men nå kommer snart Emotiva forsterkeren , så da blir det enda gøyere

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av e.a.d
    Sitat Lyd og Bilde:

Ser man på Yamahas lillebror RX-V1800, er det bare 10 watt per kanal som skiller de to. Men RX-V3800 har 50 prosent mer kondensatorkraft, som gir den vesentlig mer kontroll i bassen.

Går ut ifra at dette gjelder for 3900/ 1900 også.

Kommentarer tas med takk, da jeg er veldig usikker på hva jeg skal velge.
    Jeg har hatt både RX-V1800 og RX-V3900 og jeg kan si at lydmessige forskjeller ikke er et argument for å kjøpe RX-V3900.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kalibreringen , innstillinger og usb / nettverk er jo ganske bra synes jeg. mye stasj man ettervært begynner å bruke.

Intermediate shield sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da har eg kjøpt Yamaha RX-V1800gleder meg som en unge no til den kommer.hørt mye bra om denmåtte bare skrive det.litt stolt no skjønner dere ehhee

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •