Har forsterkeren noe og si for lydkvaliteten?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 88
    Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Exclamation Har forsterkeren noe og si for lydkvaliteten?

Velvel, dette kan sikkert bli en intressang tråd, for det er noe jeg lurer en god del på.
    Noen mener at både det ene og det andre er med og lager betydelige endringer/forbedringer i lydbildet.
    Da kabler, DAC-er, Forsterkere, osvosv.

Ble jo for ikke så lenge siden gjort en blindtest hvor det ene oppsettet var et 500 dollars anlegg med dårlige kabler og rack, og det andre var et betydelig dyrere anlegg, med skikkelig rack og kabler, begge på samme høyttalere, ressultatet ble at ca 1/3 hørte ikke forskjell og 1/3 syns det dyre låt best, mens 1/3 syns det billige låt best.

Selv har jeg ikke testet ut forskjellige forsterkere på samme høyttalerpar, men for meg så virker det rart om det ikke skal være forskjell.
    Ettersom man kan få en 1000W forsterker til samme prisen som en 20W forsterker.

Så en her på forumet påsto at elektronikk og slikt har ingenting og si sålenge høyttalerne var bra, det var det eneste som hadde noe og si.
    Vel og merke sålenge forsterkeren hadde nok kraft til og dra høyttalerne skikkelig.

Er det likegreit og kjøpe en billig PA forsterker med mange watt som en en dyr (eller for sikkert noen av dere billig) hififorsterker til 10/20+k.

Hva mener dere? Er det merkbare forskjeller på forsterkere, og er forskjellene så store at dem er verd prisforskjellene?

EDIT: eksempel:
    Zachry XP-1200
    2x600 Watt i 4 Ohm
    2x400 Watt i 8 Ohm.
    Zachry XP-1200 - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anlÀggning DJ utrustning Ljus utrustning

Proson RV-4200
    2 x 226 W (4 ohm)
    2 x 116 W (8 ohm)
    Proson RV-4200 - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anlÀggning DJ utrustning Ljus utrustning

Intermediate Kimba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    625
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye av forsterkere selges med mye "watt" til billig penge.
    Det du betaler for i en dyr forsterker er strømreserve.
    En CV 2.6KW er billig og er oppgitt til mye og mange "watt", men eier ikke strømreserve. Dermed en dårlig forsterker.
    Det kan man lett se på en hurtigsjekk, vekt.
    Gjelder da ikke klasse "D"

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Strømreserve, er det det samme som kondensator?
    Trenger man da egentlig noe slik "Strømreserve"?

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Evelen
    Har forsterkeren noe og si for lydkvaliteten?
    Er vel egentlig bare ett svar på det spørsmålet; JA!

Ta en liten tur innom tråden Rørlyd, transistorlyd og klasse-d. Her blir det diskutert opp og ned i mente om lydkvalitet og lydsignaturer på forskjellige forsterkerteknologier. Ikke like sakelig hele tiden men folk er iallefall enige om at det er forskjeller. Så da kan en trekke den (kort)sluttningen at, ja, forsterkeren har noe å si for lydkvaliteten!

Intermediate Chrisonfire sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    742
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil si at forsterker og høyttalere er de komponentene som farger signalet mest. etter min erfaring..

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lurt litt på en ting:
    Dersom man kjører 5.1 oppsett med gode front og bakhøytalere samt senterhøytaler, hvordan gjør man ta når man skal høre musikk?
    Lar man bare frontene spille, eller alle 5 inkludert senter?

For min del kunne jeg tenke meg bakhøytalere og fronthøytalere, der frontene tok mesteparten. Lar dette seg gjøre?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Strømreserve, er det det samme som kondensator?
    Trenger man da egentlig noe slik "Strømreserve"?
    Ja, vi vil ha strømreserve.

Intermediate Chrisonfire sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    742
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det finnes modier for behandling av lyd på reciever, f.eks. Neo6 musik, unplugged, orchestra, THX Ultra2 (tunet for bruk av film og bruk, altså kombi)

Bruker selv mye all channel stereo, men stereo, kanskje Pureaudio er best
    spørs på musikk type:P Stereo er helst å foretrekke ved musikk, surround ved konsert DVD

Smaken er som.... ja

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av varemit
    Har lurt litt på en ting:
    Dersom man kjører 5.1 oppsett med gode front og bakhøytalere samt senterhøytaler, hvordan gjør man ta når man skal høre musikk?
    Lar man bare frontene spille, eller alle 5 inkludert senter?

For min del kunne jeg tenke meg bakhøytalere og fronthøytalere, der frontene tok mesteparten. Lar dette seg gjøre?
    Det er i utgangspunktet å foretrekke kun å bruke frontene til musikk, da den er i de fleste tilfeller spilt inn i stereo. Noen SACD og DVD-audio kommer riktignok med flerkanalslyd. Surroundrecivere har ofte forskjellige forhåndsinnstilte DSP-program, også til musikkavspilling og da også i flere kanaler enn kun frontene. Hvor god lydkvalitet det er på silke innstillinger strides nok de lærde om, og de fleste foretrekker nok musikk i stereo :-D

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns det var lite konkret informasjon om hva som gjør dyre forsterkere bedre her, dem må da ha noe spessielt med seg som gjør dem så mye dyrere.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kimba
    Det kan man lett se på en hurtigsjekk, vekt.
    2.6'en veier vel rundt 20kg. Men den har jo aktiv kjøling, så det er jo ikke store kjøleribber som drar opp vekta. Mange PA-forsterkere som er oppgitt med høyere effekt som veier langt mindre, ihvertfall.

(Ja, jeg har en sånn.) :P

Intermediate Vegamannen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenk deg nå litt om. En dårlig forsterker vil ikke kunne drive en høytaler skikkelig. Ved å bruke dyrere forsterkere får man bedre ro i lyd bilde, og mye bedre og mer presis måte å få frem musikken på.

Ved bruk av skikkelig forsterker vil bass elementene jobbe skikkelig, og bli mye mye strammere. Bassen vil starte når den skal, og samtidig stoppe når den skal. Altså presis bass gjengivelse.

Diskanten vil føles luftigere, og bedre å lytte til.

Men en forsterker må matches med rett høytaler og omvendt.

Instrumentene vil være lettere å skille ut.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns det var lite konkret informasjon om hva som gjør dyre forsterkere bedre her, dem må da ha noe spessielt med seg som gjør dem så mye dyrere.
    Dyrere trenger ikke være bedre, men pris er ofte en god indikasjon på hva produktet kan prestere. Eller for å si det slik, det som ofte er bekreftet bra koster deretter.

Det som gjør en forsterker god, i forhold til en dårlig, er dens egenskap til å forsterke et signal med minst mulig forvrengning som kan drive høyttalere. Nærmest alle tiltak for å forhindre forvrengning i en forsterkerkonstruksjon vil være fordyrende for sluttproduktet, både pga planlegging og materialbruk.

Eksempler på dette er:
    *Nøyaktig spesifikasjoner på komponenter, som samsvarer med den teoretiske planleggingen av oppbygningen.
    *Design og opplegg av kabler og komponenter krever planlegging -> arbeidstimer.
    *Størrelsen og prestasjon på komponenter (da spesielt transistorene/forsterkerdelen, kondensatorbank) koster jo mer man vil ha. Overskudd fører til lavere forvrengning!

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svar; "JA!" ....

... men kjøpte en Proson 2050B hos ljudia for 1050,- her om dagen og ble imponert!! (Jeg er vant med 2*400W Hypex ... og før det; hjemmekinoreciever), men denne prosonen imponerte meg veldig! ... eneste negative var at når jeg gav litt på, så virket det som om bassen var litt treg, men når jeg åpnet den opp sjønte jeg hvorfor; Den hadde bare 4 kondiser à 1500uF. ... Så den stakkars ringkjernetrafoen (Ja, ringkjernetrafo i en forsterker til 1050kr!!), slet litt med å levere..., men når det først kom, var det faktisk overraskende kontrollert og fint...

Og selvfølgelig er det også andre ting i en forsterker som påvirker. Den skal tross alt forsterke et signal; jo renere den klarer oppgaven, jo bedre.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsterkern har noe å si i en grad synes jeg selv da(mulig placebo???) synes no ihvertfall jeg fikk en god del bedre lyd på høytalerne fra LX50 til LX71 strammere bass og renere lyd generelt.

MEN jeg begynner å lure hvis en tar ICE forsterkere og tenker på pris forskjellene på de "samme" modulene".

Er de verd det jamfør denne "oversikten"??? Attack of the Clone Amplifiers — Reviews and News from Audioholics

Jeg TVILER på at jeg personlig synes pris forskjellen kan rettferdigjøres...men det er min mening selv om andre blader ol mener at den Ref roland forstkerern skal være blandt "de beste i verden"

Har fått nye høytalere nylig å de har mye mere å si for lyden enn forsterkere synes jeg da. Men rommet er vel det som har mest å si er min erfaring ...

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lån en annen forsterker av en kompis og se hva du selv synes.....om dine høyttalere er gode hører du forskjellen.
    Men, der er forskjell på å drive en høyttaler og så å drive en høyttaler :
    6moons audio reviews: Bryston 28B-SST monoblock amplifiers

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vegamannen
    Tenk deg nå litt om. En dårlig forsterker vil ikke kunne drive en høytaler skikkelig.
    Jeg synes at du blander kortene litt. "Tenk deg litt om" innebærer at man må ha modeller og forståelse. Hvilke modeller baserer du deg på når du snakker om å "drive en høyttaler skikkelig"?

Resten av innlegget tar tydeligvis utgangspunkt i erfaringer du har gjort deg, som ikke nødvendigvis samsvarer med trådstarters erfaringer, og du sier veldig lite om hvordan du har kommet til konklusjonene dine.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Lån en annen forsterker av en kompis og se hva du selv synes.....
    Trådens beste råd. Tenk godt igjennom hva du ønsker og finne ut, og vær klar over at det er lett å lure seg selv.
    om dine høyttalere er gode hører du forskjellen.
    Dette er jeg helt uenig i. Gode konstruksjoner er etter min mening stabile og skiller minst mulig mellom tilknyttede komponenter. Dette er selvsagt bare en av mange kvaliteter en vellykket konstruksjon bør ha.

-k

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm.. kan jo se om jeg får lånt emg en forsterker og sjekke ja.
    Selv er jeg opptatt av at det skal høres bra ut, men jeg har ikke noe gullører.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om forsterkeren betyr noe for lyden? Svar: ja! Med noen flere utropstegn etter enn det jeg slengte på i utgangspunktet. Ja!!!!! Sånn, ja..... I de seneste årene har jeg trimmet mine store og små ProAc med Lyngdorf SDA2175 - sånn passe - med EC - beklager, men ikke i nærheten - med Krell - kan nesten ikke bli bedre - og Bryston - et lite hårstrå hvassere, men egentlig likeverdig med Krell. Lommeboken min har sagt stopp - ellers finnes det sikkert bedre forsterkere der ute.

De som sier at alle forsterkere låter likt, vet ikke hva de snakker om. Men for all del: legg ikke alle pengene i forsterker. Det er fortsatt snakk om at alt henger sammen med alt. Optimal matching er alfa og omega for både ører og lommebok.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •