Har forsterkeren noe og si for lydkvaliteten? - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5
Viser resultater 81 til 88 av 88
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Tronna_83
    Jeg er så hjertens enig med deg i dette her

Ofrer glatt de siste 10 % av det som etter boka skal være "korrekt" lyd til fordel for gromlyd
    godt å høre at det er flere av oss

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Hvordan en foresterker yter vil avhenge stort av hvilken last som er koblet til og hvordan forsterkeren takler denne lasten. Det ser man ikke så lett ved å se på antall Watt. Men det kan helt klart forklares med tall.

Jeg syntes du forenkler det litt vel mye. Du insinuerer indirekte at små forsterkere er bedre enn store. Det er feil.
    produsentene fokuserer i den billigere skalaen på tall.
    og de kan måle veldig bra i grafene til high fidelity, det gjør f.eks hk og rotel, i alle fasevinkler og impedanser!
    men likevel er det få som taper noe på å velge en mindre en når de oppgraderer, skal man tro alle de overraskede kjøperene her inne..
    det er altså langt mer essensielt med et smart kretsløp

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Men jeg er av den tro at om man tar 1 innspilling og vurderer den på XX ulike anlegg, så vil nok det være hipp som happ hvem anlegg som går seirende ut som det mest troverdige. Tar man derimot 1000 innspillinger så vil jeg tro det anlegget som har en mest nøytral lydsignatur vil i snitt komme best ut. Ytterpunktene (dvs. de som er farget sterkt i en eller annen retning) yter ikke 100% rettferdighet for majoriteten av innspillingene.
    En liten digresjon:
    I studioverdenen så er man faktisk minst like opptatt av disse tingene som i hifi-verdenen. En "skole" går ut på at man skal bruke skikkelig dårlige høyttalere i deler av mikseprosessen. Tanken er at når man får ting til å låte bra på ett sett søppelhøyttalere så øker sjanse for at den låter bra på flest mulige anlegg (gode så vel som dårlige).

Et godt argument mot dette ble presentert i boka av Toole. De hadde målt frekvensresponsen til et knippe populære "referanse-søppel-høyttalere". Antageligvis Yamaha ns10 og noen andre. Det viste seg at de hadde store feil i frekvensresponsen, men dersom man tok gjennomsnittet av dem, så fikk man noe som lignet en relativt flat kurve, dog med begrenset dypbass.

Altså er det ikke noe stort poeng å korrigere miksen for "en gjennomsnitlig dårlig høyttaler".

-k

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Evelen
    Om du aldri skrur opp volumet litt trenger du kanskje ikke så kraftig?
    Hmm, må bare sige det er og blir en umulig oppgave å forklare dere det der er spurt om i tråden her når dere allerede er så fiksert på det med watt. De av oss der har hatt en del forsterkere og høyttalere svarer ut fra det vi vet, ikke det vi tror. De ferreste herinne vet vel hvor høyt og bra en god 20 watter egentlig kan spille med de rette høyttalere....antall watt er absolutt intet kvalitetstegn. Se mteinum sitt anlegg for litt inspirasjon ang. lyd, ikke antall watt.
    Et fantastisk kvalitetstegn på et bra anlegg er at det spiller super oppløst og dynamisk på latterlig lave nivåer....om den første watt ikke er god hva skal man da med 200 mer?

Selvom billige Nad f.eks. er ganske så stabile i vanskelige belastninger kan vi vel også være enige om at de ikke er det siste ordet i oppløsning.

Jeg siger IKKE at antall watt ikke er av betydning, men i samspillet høyttaleren/rommet/forsterkeren er der en del ting der skal klaffe for at du får god lyd. Deretter kan man begynne å bruke romkorreksjon, leke med dacs osv inntil man finder den kombinasjon der tiltaler en mest.
    Om man starter med en stabil god velkonstrueret forsterker er sjansen større for å lykkes. Desverre koster disse gjerne en del mer enn "mainstream" modeller dog...
    Der er en grunn til at surround receivere i budgetklassen selger som hakka møkk, men de er foreldet etter 2 mdr., og det er virkelig bedrøveligt at mange sliter med å få god lyd.
    Der er ganske stor forskjell på velkonstrueret litt dyrt utstyr og billigt skrammel med 7x150 watt på papiret, det er nu engang sånn at man ikke får alt for 2000,-. Mange ville desuten få langt mere glede av en kvalitets stereo forsterker enn en surround receiver, mange billige vintage integrerte forsterker spiller fletta av de fleste surround receivere i stereo, alle kan jo høre det.
    Med en forsterker kan det ofte være veldig vanskeligt å høre forskjell på 2 forskjellige cd spillere, skifter man da til en bedre forsterker kan man ofte høre at lyden blir bedre, men det er stadig vanskeligt å høre forskjell på de to cd spillere.

Newcomer MacFan sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ----

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MacFan
    hello!!!

klart det har noe å si! har derre hørt noe fra elkjøp til noe mer dyrt og bra! denne tråden hører hjemme i 14år's og liker cerwin vega tråden. er det noen som reagerer på mitt utsagn så hør på god lyd og ikke bare lyd
    Oi oi,så bombastisk du var da Det fins da mange gode produkter på Elkjøp!! De har nå både Yamaha,Pioneer og ikke minst Abrahamsen! Er vel ikke så få her inne som har et av disse i oppsettet sitt!!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MacFan
    hello!!!

klart det har noe å si! har derre hørt noe fra elkjøp til noe mer dyrt og bra! denne tråden hører hjemme i 14år's og liker cerwin vega tråden. er det noen som reagerer på mitt utsagn så hør på god lyd og ikke bare lyd
    Dette forumet skal vel brukes for at man skal kunne få svar på ting man lurer på,
    om man er 14 eller 77 har vel ingenting å si, er ingen aldersgrense for denne hobbyen, personlig skulle jeg ønske jeg hadde startet tidligere , og angående god lyd så er det ingen fasit, det som høres bra ut for deg kan høres ****** for meg

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden jeg tror at det var meg trådstarter viste til:

Det jeg skrev, var i en tråd der en fyr lurte på om han skulle bytte forsterker eller høyttalere for å få en lyd han likte bedre. Jeg skrev da at det er høyttalerne som preger lydbildet mest, og at det er forholdsvis lite å hente på å bytte forsterker dersom forsterkeren man har ikke har problemer med å drive høyttalerne. Mens bytte av høyttalere kan gi et helt annet lydbilde.

Jeg tror ikke dette er særlig kontroversielt.

Så lenge man holder seg innenfor 'normale prisklasser' -- altså hverken veldig billig eller veldig dyrt -- vil jeg påstå at forskjeller i lydkvalitet på forsterkere er ganske marginal. Om de ikke sliter med for tungdrevne høyttalere.

Selvfølgelig er det forskjell på 'lydsignaturen' til ulike forsterkere -- men dette er forsvinnende lite i forhold til ulikheter i høyttalerne (inkl plassering).

Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •