Har forsterkeren noe og si for lydkvaliteten? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 88
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    All innspilt musikk er farget av innspillingsutstyret og bruken av dette. Men av helt andre grunner enn det redaksjonen i glossy hifiblader synes å legge til grunn. Når jeg hører audiofile "drømme" om at hvis bare den og den innspillingen var gjort med audioquest super carbon provitamin B5 så ville 3-dimensjonaliteten ha vært mye bedre så må jeg innrømme at jeg trekker på smilebåndet.

Musikk innspilles vanligvis ikke med kunsthode (en kunstig modell av hodet/torsoen vår med mikrofoner i hver øregang). De gjøres med mikrofoner, og valget av og plasseringen av disse har betydelig påvirkning på frekvensrespons og summeringen av 3-dimensjonale lydbølgefronter. Vanlig praksis er at man gjør et nøysomt valg basert på erfaring, og benytter elektroniske hjelpemidler for å "balansere ut" det man oppfatter som farging. Men hva er "ufarget" i dette tilfellet? Skal pianoet høres ut som om man sitter midt i salen, som om man spiller selv, eller som om man sitter ute i gangen? Er det "rett" å prøve å undertrykke støyen fra air-condition eller publikum i salen som man ville ha hørt om man satt der selv?

Jeg ser på "nøytralitet" som et veldig viktig ideal for alle komponenter i kjeden fra musiker til lytter. Lydteknikeren kan velge å bruke spesielle mikrofoner eller vintage kompressorer for å forme lyden, men da utgjør teknikeren en integrert del av lydskapingen/musiseringen, og vi flytter bare referansepunktet et hakk lengre ut i kjeden.

Dersom alle komponenter er (eller kan være) nøytrale så er det mulig å gjenskape en musikalsk snutt slik den var i virkeligheten. Dersom en komponent ikke er nøytral så er det veldig vanskelig å kompensere for det med andre komponenter - spesielt siden vi konsumenter skjelden har kunnskap om hvordan det egentlig låt når produsenten til Sting skrudde lyden i studio.

Det finnes neppe noen almengyldige svar. Den sikreste måten å sjekke på er ved å gjøre en blindtest så kan du (hvis mulig) fastslå at lydsignal A er forskjellig fra lydsignal B. Dette er veldig praktisk kunnskap. Dersom det er vanskelig så kan du basere deg på egne eller andres målinger.

Påstander om at CD-spillere generelt innfører farging av lyden har f.eks vist seg vanskelig å bevise med blindtester. Blindtester av høyttalere gir derimot ofte betydelige utslag i blindtester, noe som styrker at de låter forskjellig og at noen konstruksjoner er bedre enn andre.

-k

meget godt svar:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men allikevel er jeg ikke tilhenger av nøytralt utstyr sånn at det er sagt:-D liker å farge lyden slik at jeg selv liker det jeg hører:-D

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    Men allikevel er jeg ikke tilhenger av nøytralt utstyr sånn at det er sagt:-D liker å farge lyden slik at jeg selv liker det jeg hører:-D
    Det er det som er så perfekt med at utstyr har innflytelse på lyden. Vi kan sette sammen komponenter slik at vi får den lyden vi vil ha.

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    for mye fokus på effekt. jeg kjøper langt heller en liten enkel forsterker til 10k enn et stort tungt dryg på 200+watt.. man ser hvor pengene går!
    Om du aldri skrur opp volumet litt trenger du kanskje ikke så kraftig?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med nøytralt utstyr vil du i de fleste tilfeller ha best utgangspunkt for videre farging ift. preferanser og innspillinger. Det fordrer selvsagt at man har muligheten til å farge elektronisk.

Mange oppfatter ordet "nøytralt" som negativ ladet. Hvorfor? For å ta et "hypotese"; om nøytralt er det som ligger mellom en kald og en varm lydsignatur/klangbalanse, hvorfor skulle ytterpunktene være noe bedre enn det midt i mellom?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    for mye fokus på effekt. jeg kjøper langt heller en liten enkel forsterker til 10k enn et stort tungt dryg på 200+watt.. man ser hvor pengene går!
    I lomma på selgeren?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke "definisjonen" på hi-fi at lyden skal gå gjennom signalkjeden så upåvirket som mulig, og dermed avspilles så "nøytralt" som mulig...?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TG1
    Er ikke "definisjonen" på hi-fi at lyden skal gå gjennom signalkjeden så upåvirket som mulig, og dermed avspilles så "nøytralt" som mulig...?
    Ja det betyr at sluttresultatet skal være så likt utøverne som mulig.

Siden jeg ikke var med på innspillingene av musikken jeg har så vet jeg ikke hvordan den egentlig skal høres ut. Derfor så nøyer jeg med å være fornøyd med lyden jeg har.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høy troverdighet? Det kommer vel ann på hvordan man definerer troverdighet. Vil tro det er ørene som hører om man skal være subjektiv, og hjernen har ikke alltid et realistisk bilde av hva som er ekte eller ikke. Objektivt bør det være at anlegget er transparent (i så fall i aller høyeste grad nøytralt) og tro mot kilden. Så spørs det om kilden har blitt behandlet bra nok, i den form at innspillingen ikke trenger noe "krydder" i siste ledd for å oppfattes som troverdig for lytteren.

Men jeg er av den tro at om man tar 1 innspilling og vurderer den på XX ulike anlegg, så vil nok det være hipp som happ hvem anlegg som går seirende ut som det mest troverdige. Tar man derimot 1000 innspillinger så vil jeg tro det anlegget som har en mest nøytral lydsignatur vil i snitt komme best ut. Ytterpunktene (dvs. de som er farget sterkt i en eller annen retning) yter ikke 100% rettferdighet for majoriteten av innspillingene.

For å trekke en parallell til bildeverden. Enkelte video-opptak har godt av litt overdreven saturation, noen litt ekstra kontrast, andre kanskje sterk bruk av støykansellering. Men de aller beste opptakene, de som er rene, skarpe og har en 100% nøytral fargegjengivelse rett fra kilden vil alltid bli best uten videre farging og tilklussing. Det beste er kanskje om sluttbruker har mulighet til å justere litt selv? For at sluttbruker skal kunne gjøre det, bør alltid utgangspunktet (altså referansen) være nøytralt.

Hvordan kan man trekke paraleller til forsterkere? Det kan sikkert diskuteres i all evighet, men jeg mener at enkelte grunnleggende parameter i det minste bør være på plass for en videre diskusjon; flat frekvensgang, nok effekt, god dempningsfaktor (lite påvirket av vanskelige laster), lav THD og god S/N ratio.

Og det er det slettes ikke alle som har på plass, så ja jeg vil si at forsterkeren har noe å si for lydkvaliteten.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Det er det som er så perfekt med at utstyr har innflytelse på lyden. Vi kan sette sammen komponenter slik at vi får den lyden vi vil ha.
    Helt enig, det er det jeg jakter på

Intermediate Tronna_83 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig, det er det jeg jakter på
    Jeg også

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Med nøytralt utstyr vil du i de fleste tilfeller ha best utgangspunkt for videre farging ift. preferanser og innspillinger. Det fordrer selvsagt at man har muligheten til å farge elektronisk.

Mange oppfatter ordet "nøytralt" som negativ ladet. Hvorfor? For å ta et "hypotese"; om nøytralt er det som ligger mellom en kald og en varm lydsignatur/klangbalanse, hvorfor skulle ytterpunktene være noe bedre enn det midt i mellom?
    veldig godt sporsmål, det går vel på personlige preferanser for min egen del,
    selv liker jeg nok litt over til the dark side når det gjelder lyd,
    jeg hadde nok hatt rent marantz sett :-D hvis de laget litt kraftigere effekttrinn i en levelig prisklasse, nøytralt er kjekt å høre på det men gir meg personlig veldig lite, jeg husker første gangen jeg hørte klipsch på rør, da ble jeg tre timer sen hjem til middag gitt, ble bare sittende og tiden gikk av seg selv

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

det er nok mulig det, jeg har aldri vært hifi interesert da i tilfelle, har alltid prøvd å finne noe jeg liker å lytte på istedet for å søke det ultimate nøytrale oppsett:-D har hatt såkalte nøytrale produkter og har opplevd at med de i kjeden har det faktisk for meg vært vanskeligere å komme i mål lydmessig

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har blitt en alle tiders tråd dette her

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    I lomma på selgeren?
    hehe. så effekt er din definisjon av kvalitet?

Intermediate Tronna_83 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det går vel på personlige preferanser for min egen del,
    selv liker jeg nok litt over til the dark side når det gjelder lyd. nøytralt er kjekt å høre på det men gir meg personlig veldig lite
    Jeg er så hjertens enig med deg i dette her

Ofrer glatt de siste 10 % av det som etter boka skal være "korrekt" lyd til fordel for gromlyd

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Evelen
    Om du aldri skrur opp volumet litt trenger du kanskje ikke så kraftig?
    nix. på rette høyttaler skrur jeg opp plenty med 5-10watt. forsterkere i den kategorien innehar somregel en del kvaliteter de likt prisede monsterene ikke er i nærheten av.
    diger trafo, kabinett og kretsløp tilrettelagt for sveiseoperasjoner er ikke min greie. gjør det enkelt og du har et hav med penger i reserve til gode komponenter.
    hvorfor støter man på mindre forsterkere som parkerer de store billige på tross av en effekt som er halvparten eller mindre? ser det hele tiden her inne, ofte når noen oppgraderer fra en rotel effekt f.eks..
    folk er hjernevasket av tall..

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe. så effekt er din definisjon av kvalitet?
    Nei, men må det være enten eller?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ikke om du er villig til å betale dobbelt
    men forsåvitt.. klasse d er jo på inntog, og da er det ikke en bakdel med effekt
    men problemet ligger ikke der. "jeg skal oppgradere, jeg må ha ca 200watt for å få kontroll på bassen etc.......men merkelig nok spiller den lille gamle forsterkeren like godt..."

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvorfor støter man på mindre forsterkere som parkerer de store billige på tross av en effekt som er halvparten eller mindre? ser det hele tiden her inne, ofte når noen oppgraderer fra en rotel effekt f.eks..
    folk er hjernevasket av tall..
    Hvordan en foresterker yter vil avhenge stort av hvilken last som er koblet til og hvordan forsterkeren takler denne lasten. Det ser man ikke så lett ved å se på antall Watt. Men det kan helt klart forklares med tall.

Jeg syntes du forenkler det litt vel mye. Du insinuerer indirekte at små forsterkere er bedre enn store. Det er feil.

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •