Har forsterkeren noe og si for lydkvaliteten? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 88
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    151
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    veldig godt skrevet,

man må også huske på at det kan trikses med slike watt målinger, en svak 150 watter kan oppgis som 2x100 watt i 8 ohm og 2x200 watt i 4 ohm for å gi ett inntrykk av dobling av krefter , det vil da gi inntrykk av en sterk 100 watter kontra en "pinglete" 150 watter
    He, he -- det er vel dette som kalles NAD-watt

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gitterbass
    He, he -- det er vel dette som kalles NAD-watt
    Hvordan er Rotel på målingene sine da? Har fått inntrykk av at de er konservative.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    151
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Hvordan er Rotel på målingene sine da? Har fått inntrykk av at de er konservative.
    Tja? Klikket meg inn på en Rotel AV-receiver:

Model RSX-1057
    Continuous Amplifier Power
    (Five channels driven) 75 watts/ch (20-20k Hz, <0.05% THD, 8 ohms)
    Continuous Amplifier Power
    (two channels driven) 100 watts/ch (1kHz, <1.0% THD, 8 ohms, DIN)

Det står ikke noe om lavere lastimpedans. Uten å ha lest manualen vil jeg tolke dette til at den ikke bør/kan drive 4 ohms høyttalere.

EDIT: Sjekket manualen, og der står det: "NOTE: Speakers should have an impedance
    of 8 ohms or higher."

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yamaha'en min vil heller ikke ha under 8ohm på annet enn frontene. Den er billig da.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er vanskelig å vite alt dette om de forskjellige merkene tror jeg, er vel noen sider som kjører slike tester på forsterkere , husker bare ikke hva den heter, den målte jo reelt at min marantz var sterkere enn de konkurentene den ble testet mot i ett magasin, ankepuntet mot marantz i den testen var at den ikke hadde nok krefter som jeg forsto det, på denne siden så var bildet snudd opp ned fordi marantzen klart hadde mest reelle hester under pansret sånn kan det være

Newcomer Treespider sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha...da ble jeg litt klokere. Har sett litt på dette på ymse receivere, og alle har jo ulike måter å måle/oppgi specs på. De aller fleste oppgir jo effekt på EN kanal ved 1kHz ved en viss last (vanligvis 6 eller 8 Ohm). Nå har jeg tatt for meg tre Onkyo receivere i ulike prisklasser. Her oppgis det ikke noen output ved halvering av lasten, men det ser sånn ut :
    (Rated Power = v.6 Ohm @1kHz, 1 channel driven)

HTML-kode:
    Modell Rated Power 	Dynamic Power  (8/4/3 Ohm) 1ch 
    TX-SR607  140 W	    110 W	  180 W	     210 W
    TX-SR876  200 W	    160 W	  270 W	     320 W
    TX-NR906  220 W	    180 W	  300 W	     400 W
    Nå er vel ikke dynamic power så mye til hjelp (ikke sikker på hvordan det er målt), men ser dette bra ut da ? Det vil vel si at f.eks. 607 kan orke en transient peak på 110W for en kort stund på 1 kanal ? Og hva skjer da med de andre 4 (eller 6) kanalene...

Kanskje min gamle AX7 ikke er så dårlig allikevel, den er oppgitt til 2x80 W kontinuerlig (20Hz-20kHz) @6 Ohm med begge begge frontene i drift.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Trådens beste råd. Tenk godt igjennom hva du ønsker og finne ut, og vær klar over at det er lett å lure seg selv.

Dette er jeg helt uenig i. Gode konstruksjoner er etter min mening stabile og skiller minst mulig mellom tilknyttede komponenter. Dette er selvsagt bare en av mange kvaliteter en vellykket konstruksjon bør ha.

-k
    Ja, jeg er i utgangspunktet enig, det er bare det med å få ting formulert, og det er du ekspert i Knut.
    Dette med antall watt kommer igjen inn i bildet, men man må huske på at dette ikke alltid er noen som helst garanti for god lyd, eller det viktigste av alt, god matching med høyttalere og rommet.
    Alt er relativt avhengig avhvilke høyttalere, og hvor stort et rom man har, samt selvfølgelig hvor høyt man ønsker og spille. Desuten kommer smak og behag, pengepung , design osv også inn i bildet.
    Der er masse prat om effekt, men dette løser ikke denne tråds tema, man kan ikke løse ét problem uten å skabe et nytt egentlig.
    Jeg har hatt noen høyttalere opp gjennom årene, og noen der etter sigende er meget lette belastninger. Desuten har jeg hatt monstre der var klin umulige å få til med noe som helst, men det interessante er at jeg har hatt høyttalere innen for samme merke, med samme delefilter og samme enheter, blott i et litt mindre kabinett, og der var veldig stor forskjell på de to, til den mindre sin fordel, med samme forsterker.
    Jeg har hatt forsterkere fra 40 watt til 350 watt og i mange tilfelde spilte 40 watteren bedst med en høyttaler. Selvfølgelig er der begrensninger med en 40 watter, men fordelene i lyden oppveiet absolutt dette og man kunne leve lykkeligt med 40 watteren.
    Der er "vellykkede" konstruksjoner på 350 watt der på noen høyttalere vil lyde direkte dårligt, og der er konstruksjoner på 50 watt (der aldrig får noen oppmerksomhet) der ville spille fortreffeligt.
    Har du et ikke alt for stort rom, og du ikke spiller sykt høy, har ganske lettdrevne høyttalere, da vil en meget kompetent og vellaget 25 w klasse A kanskje servere kremlyd så lenge du lever, men er der status i å sige man har en 25 watter?? Tror ikke det nei...underligt....
    Har du derimot litt krevende høyttalere, et litt større rom, da krever kanskje høyttaleren 100 watt før den "våkner", men dette er helt umuligt å bruke som rettesnor, man må prøve seg frem med de høyttalere og det rom man nå har...

Som Treespider her beskriver, overgangen fra stereo til surround kan være en gedigen nedtur. (og ja, mange vintage forsterkere spiller så det griner...)
    Problemet er at surround forsterkeres forforsterkerdel normalt er ganske laber i kvalitet, et unntak der alltid nevnes her er Yamaha, som mange har stor glede av i stereo også. En annen løsning er en integrert forsterker med prosessor inngang, da kan du bruke den sammen med en billig surround receiver, og ellers som en normal integrert forsterker ved stereo.

Til slutt vil jeg nevne at det er helt fint å lese tester osv, men vær veldig varsom med å kjøpe ustyr basert på tester. Blott fordi Fidelity liker en forsterker er det absolutt ikke sikkert du gjør, eller den passer kanskje ikke med dine høyttalere. Vær skeptisk...
    Og dette med high end, masse penger for utstyr der "likner alt annet", ja, jeg var selv veldig imot å bruke så så mye penger på stereo, desverre blir man totalt hektet noen ganger, og da skifter man ikke forsterker i lang tid fremover....

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    151
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Effekt i 1 kanal er lite relevant i en AV-receiver. Men det er vel sånn de får frem høyest mulig tall for effekt.

Dynamisk effekt er den effekten forskterkeren kunne gitt ut kontinuerlig hvis strømforsyningen var skikkelig dimensjonert.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Effekt i 1 kanal er lite relevant i en AV-receiver. Men det er vel sånn de får frem høyest mulig tall for effekt.

Dynamisk effekt er den effekten forskterkeren kunne gitt ut kontinuerlig hvis strømforsyningen var skikkelig dimensjonert.
    Men så lenge man lytter til dynamisk musikk (og film forsåvidt) så er det ikke nødvendigvis rett prioritering å la "dynamisk effekt" være lik kontinuerlig effekt. Kanskje er det bedre prioritering av råvarer å være i stand til å levere mye effekt i korte intervaller.

At PR-avdelingen deretter går bananas ved å letet etter de største tallene, og så fjerner alle forbehold er en annen sak.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    151
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men så lenge man lytter til dynamisk musikk (og film forsåvidt) så er det ikke nødvendigvis rett prioritering å la "dynamisk effekt" være lik kontinuerlig effekt. Kanskje er det bedre prioritering av råvarer å være i stand til å levere mye effekt i korte intervaller.

At PR-avdelingen deretter går bananas ved å letet etter de største tallene, og så fjerner alle forbehold er en annen sak.

-k
    Typisk NAD argument det der. De gulpet opp noe ala "dynamic headroom" eller hva var det på 80-tallet. Og NAD var "best" med 3dB. Men ultra high-end som Krell, Mark Levinson og Threshold/Pass Labs har ynkelige 0dB. Hvorfor? De har brukt mange penger på en solid strømforsyning og nok utgangstransistorer. Derfor kan disse levere det som hifi-folket kaller "slam". Det er nok energi der til både transienter og vedvarende høy (lavfrekvent) energi.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er jeg helt uenig i. Gode konstruksjoner er etter min mening stabile og skiller minst mulig mellom tilknyttede komponenter.

-k
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Har du et eksempel på en høyttaler som er konstruert slik at den skiller minst mulig mellom tilknyttede komponenter?
    Bump!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en brannfakkel i denne tråden er vel påstanden om at ingenting spiller nøytralt,
    i alle komponenter i ett annlegg går jo lyden via "innmat" som vil farge lyden ,
    det vil jo våre super dyrt å lage noe som faktisk kan gjenngi en 100% nøytral
    lyd.

Ett annet inntrykk på meg om dette såkalte nøytrale er at det kan ta bort fokus på det aller viktigste( for meg ihvertfall) nemmelig, gleden av å bare lytte

så skal jeg bare understreke at jeg har selv en skala jeg bruker på å bedømme lyd hvor nøytral er midtpunktet, men nøytralt er det ikke:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    i alle komponenter i ett annlegg går jo lyden via "innmat" som vil farge lyden ,
    det vil jo våre super dyrt å lage noe som faktisk kan gjenngi en 100% nøytral
    lyd.
    Hvorfor mener du det? Er det superdyrt å lage en datamaskin som kan lese alle bitsene på harddisken uten å legge til eller trekke ifra noe?

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Typisk NAD argument det der. De gulpet opp noe ala "dynamic headroom" eller hva var det på 80-tallet. Og NAD var "best" med 3dB. Men ultra high-end som Krell, Mark Levinson og Threshold/Pass Labs har ynkelige 0dB. Hvorfor? De har brukt mange penger på en solid strømforsyning og nok utgangstransistorer. Derfor kan disse levere det som hifi-folket kaller "slam". Det er nok energi der til både transienter og vedvarende høy (lavfrekvent) energi.
    Jeg har ingen kommentar til PR-avdelinger og deres påstander.

En forsterker til 5.000,- kan neppe inneholde like overdimensjonerte komponenter som en til 100.000,- Synes du ikke at det er interessant å finne ut hvordan man skal lage den til 5000,- slik at den fungerer best mulig?

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor mener du det? Er det superdyrt å lage en datamaskin som kan lese alle bitsene på harddisken uten å legge til eller trekke ifra noe?

-k
    angående pc skal jeg ikke uttale meg, snakket mer om ett anlegg bestående av f.eks cdspiller,for/effekt/int forsterker og høytalere + kabling

var vel også litt ment som å banne i kirka for å provosere frem noen interesange innlegg i trådenhar ikke utdanning innenfor elektronikk så jeg har ingen faglige innspill å komme med,
    men jeg har en formening om at all musikk som ikke er live men spillt inn i f.eks ett studio er farget , kan sikkert motbevises med teori men slik er nå min formening ihvertfall

kan også ta med at nøytral ikke er mitt lydnirvana, men vi har alle forskjellige meninger om dette

men jeg tar gjerne imot noen gode grunner hvorfor lyden eventuellt ikke blir farget igjennom en signalvei ala den jeg listet opp, alltid interesant å lære

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Evelen
    ALT - det er den viktigste komponenten i et lydsystem :smile:

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    151
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ingen kommentar til PR-avdelinger og deres påstander.

En forsterker til 5.000,- kan neppe inneholde like overdimensjonerte komponenter som en til 100.000,- Synes du ikke at det er interessant å finne ut hvordan man skal lage den til 5000,- slik at den fungerer best mulig?

-k
    Helt enig. Jeg trekker eksemplet til det ekstreme for å få frem forskjellen.

Det er vanlig å regne at komponentprisen i et konsumentapparat er ca 10% av utsalgsprisen. Altså er en forsterker til 5.000,- skrudd sammen av komponenter for 500,- (NB, da handler man ikke komponenter på Elfa). Så alt du kan spare inn på i komponenter får du igjen i tifold på utsalgsprisen. 200,- mer i strømforsyningen dytter utsalgsprisen til 7.000,-. Derfor har vi fått dette misforholdet mellom høyttaler- og forsterkerprodusenter. Høyttalerprodusenter gir beng i om høyttalerene deres er en vanskelig last for forsterkere. Forsterkerfabrikanter har ikke råd til å "beefe" opp for å matche dagens høyttalere. Om de enda kunne møtes på halvveien :-|

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Derfor har vi fått dette misforholdet mellom høyttaler- og forsterkerprodusenter.
    Typisk høykvalitet hifi på 50-60-70-tallet var vel relativt små forsterkere, og store, følsomme høyttalere.

I dag har forsterkerne mye større effekt, og høyttalerene er jevnt over mindre men spiller fremdeles dypt.

Er ikke det et tegn på at leverandørene av forskjellige komponenter lever i en symbiose, og at utviklinger på den ene fronten gir konsekvenser på den andre?

-k

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    for mye fokus på effekt. jeg kjøper langt heller en liten enkel forsterker til 10k enn et stort tungt dryg på 200+watt.. man ser hvor pengene går!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men jeg har en formening om at all musikk som ikke er live men spillt inn i f.eks ett studio er farget , kan sikkert motbevises med teori men slik er nå min formening ihvertfall
    All innspilt musikk er farget av innspillingsutstyret og bruken av dette. Men av helt andre grunner enn det redaksjonen i glossy hifiblader synes å legge til grunn. Når jeg hører audiofile "drømme" om at hvis bare den og den innspillingen var gjort med audioquest super carbon provitamin B5 så ville 3-dimensjonaliteten ha vært mye bedre så må jeg innrømme at jeg trekker på smilebåndet.

Musikk innspilles vanligvis ikke med kunsthode (en kunstig modell av hodet/torsoen vår med mikrofoner i hver øregang). De gjøres med mikrofoner, og valget av og plasseringen av disse har betydelig påvirkning på frekvensrespons og summeringen av 3-dimensjonale lydbølgefronter. Vanlig praksis er at man gjør et nøysomt valg basert på erfaring, og benytter elektroniske hjelpemidler for å "balansere ut" det man oppfatter som farging. Men hva er "ufarget" i dette tilfellet? Skal pianoet høres ut som om man sitter midt i salen, som om man spiller selv, eller som om man sitter ute i gangen? Er det "rett" å prøve å undertrykke støyen fra air-condition eller publikum i salen som man ville ha hørt om man satt der selv?
    kan også ta med at nøytral ikke er mitt lydnirvana, men vi har alle forskjellige meninger om dette
    Jeg ser på "nøytralitet" som et veldig viktig ideal for alle komponenter i kjeden fra musiker til lytter. Lydteknikeren kan velge å bruke spesielle mikrofoner eller vintage kompressorer for å forme lyden, men da utgjør teknikeren en integrert del av lydskapingen/musiseringen, og vi flytter bare referansepunktet et hakk lengre ut i kjeden.

Dersom alle komponenter er (eller kan være) nøytrale så er det mulig å gjenskape en musikalsk snutt slik den var i virkeligheten. Dersom en komponent ikke er nøytral så er det veldig vanskelig å kompensere for det med andre komponenter - spesielt siden vi konsumenter skjelden har kunnskap om hvordan det egentlig låt når produsenten til Sting skrudde lyden i studio.

men jeg tar gjerne imot noen gode grunner hvorfor lyden eventuellt ikke blir farget igjennom en signalvei ala den jeg listet opp, alltid interesant å lære
    Det finnes neppe noen almengyldige svar. Den sikreste måten å sjekke på er ved å gjøre en blindtest så kan du (hvis mulig) fastslå at lydsignal A er forskjellig fra lydsignal B. Dette er veldig praktisk kunnskap. Dersom det er vanskelig så kan du basere deg på egne eller andres målinger.

Påstander om at CD-spillere generelt innfører farging av lyden har f.eks vist seg vanskelig å bevise med blindtester. Blindtester av høyttalere gir derimot ofte betydelige utslag i blindtester, noe som styrker at de låter forskjellig og at noen konstruksjoner er bedre enn andre.

-k

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •