Har forsterkeren noe og si for lydkvaliteten? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 88
    Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Evelen
    Hmm.. kan jo se om jeg får lånt emg en forsterker og sjekke ja.
    Selv er jeg opptatt av at det skal høres bra ut, men jeg har ikke noe gullører.
    Hvem har vel gullører? Det viktigste er som du sier at det låter bra. Om du liker lyden av en forsterker så er det det viktigste, ikke hva alle andre synes og mener om den forsterkeren :-D

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Gode konstruksjoner er etter min mening stabile og skiller minst mulig mellom tilknyttede komponenter. Dette er selvsagt bare en av mange kvaliteter en vellykket konstruksjon bør ha.
    -k
    ... Så du mener altså at en høyttaler skal gjengi lyden så upresist at det gjør ingenting om du har en dårlig kilde eller ikke?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kiskogl
    ... Så du mener altså at en høyttaler skal gjengi lyden så upresist at det gjør ingenting om du har en dårlig kilde eller ikke?
    Nei. Jeg mener at en konstruksjon som er så krevende at det skiller mye mellom forsterkerkonstruksjon A og forsterkerkonstruksjon B generelt ikke tyder på en spesielt kompetent designer.

Det har ingenting å gjøre med høyttalerens "presisjon" (hva enn du legger i det), men hvilken last den representerer til forsterkeren.

Jeg mener også at det er fullt mulig å lage en forsterker som er veldig sårbar for forholdene på strømnettet, men at det også da tyder på at designeren bør ta et kveldskurs i elektronikk.

Har du hifi for å skille mellom forsterker eller for å lytte til musikk?

-k

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei. Jeg mener at en konstruksjon som er så krevende at det skiller mye mellom forsterkerkonstruksjon A og forsterkerkonstruksjon B generelt ikke tyder på en spesielt kompetent designer.

Det har ingenting å gjøre med høyttalerens "presisjon" (hva enn du legger i det), men hvilken last den representerer til forsterkeren.

Jeg mener også at det er fullt mulig å lage en forsterker som er veldig sårbar for forholdene på strømnettet, men at det også da tyder på at designeren bør ta et kveldskurs i elektronikk.

Har du hifi for å skille mellom forsterker eller for å lytte til musikk?

-k
    Først; jeg har hifi for å høre på musikk. ..., samtidig er jeg enig at en skal ha impedanskurven i bakhodet når en lager en høyttaler.

MEN; En høyttaler som gjengir alt til minste detalj uten å farge lyden nevneverdig (presisjon om du vil) vil jeg påstå er bedre enn en høyttaler som har så mye harmonisk forvrengning at alt du setter bak kablene låter likt. En høyttaler skal ikke "farge" lyden. Det er derfor høyttalerkonstruktører prøver etter beste evner å bygge konstruksjoner med lav Q! Mest mulig døde konstruksjoner for å forminske harmoniske forvrengninger og andre uting, gjør at høyttaleren blir en musikkformidler og ikke en brumlekasse som låter likt om du kobler til et rack anlegg til 499,- hos Ølkjøp, eller "high-end" utstyr til 100k+

Høyttaleren SKAL altså etter min mening endre seg etter karakteren til det som formidler signalet i utgangspunktet.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kiskogl
    MEN; En høyttaler som gjengir alt til minste detalj uten å farge lyden nevneverdig (presisjon om du vil) vil jeg påstå er bedre enn en høyttaler som har så mye harmonisk forvrengning at alt du setter bak kablene låter likt.
    ...
    Høyttaleren SKAL altså etter min mening endre seg etter karakteren til det som formidler signalet i utgangspunktet.
    Uenigheten mellom meg og deg stammer tydeligvis fra at du mener (?) at dersom to forsterkere høres lik ut med en gitt høyttaler så skyldes det at høyttaleren maskerer forskjeller ved å innføre forvrengning.

Jeg er uenig i et slikt syn og mener at dersom to forsterkere høres likt ut med en gitt høyttaler så tyder det på at høyttaleren er en enkel last, noe som utelukkende er en positiv ting.

-k

Active maximan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor er ikke alle forsterkere bra?

Det er hverken dyrt eller vanskelig å lage en så og si gjennomsiktig lymessig forsterker. (for store firmaer vel og merke)
    Det er ingen grunnt il at cerwin vega skal lage forsterkere som låter noe dårligere enn rivaler fra high end sjiktet.
    Cerwin Vega har garantert flere meget dyktige ingenniører som uten problemer kunne satt sammen en vellydene forsterker fremfor en monster amp som låter middels.

Svaret på dette er vel pris. Cerwin Vega har valgt å gå for en billig og enkel konstruksjon som er illig å produsere og som yter bra, men som låter som den er bygget, billig og enkel.
    I motsetnig har kanskje Midgard Audio valg å gå for en dyrere konstruksjon med hissigere komponenter og tilsvarende deiligere lyd.

Det kommer ann på hva man prioriterer som selskap, billig og enkel vs dyr og avansert. Dette går igjen på alle områder. En pent brodert trestol koster mer en en fra IKEA

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg opplever alltid forskjell når jeg bytter forsterker, varierer hvor mye men det er alltid forskjell, jeg finner også alltid min type høytaler først deretter begynner jakten på den forsterker receiver/effekt som jeg synes spiller godt på høytalerne

dette med at man automatsik får mer strøm når prisen går oppover er jeg ikke ubetinget enig i for mange produsenter har andre kriterier enn bare ren kraft
    men krefter er jo viktig og ikke minst kvaliteten på det.

så min mening koker ned til at forsterker er med på å farve lyden man får i høyeste grad:-D

interesang tråd

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Må bare si noe her

Uenigheten mellom meg og deg stammer tydeligvis fra at du mener (?) at dersom to forsterkere høres lik ut med en gitt høyttaler så skyldes det at høyttaleren maskerer forskjeller ved å innføre forvrengning.

Jeg er uenig i et slikt syn og mener at dersom to forsterkere høres likt ut med en gitt høyttaler så tyder det på at høyttaleren er en enkel last, noe som utelukkende er en positiv ting.

-k
    Har ikke til vane for å kommentere slike tråder som dette, men nå må jeg bare påpeke mangelen på logikk.

1. Nei, to forsterkere trenger ikke å høres forskjellig ut med samme høyttaler, de kan jo faktisk være like.

2. Poenget til Niels Nielsen (opprinnelig, og kiskogl deretter) er at HVIS kvaliteten på forsterkeren har noe å si for kvaliteten på lyden må det bety at det er en forskjell på lydsignalet som kommer ut av forsterkerne selv om de får samme signal inn, f.eks. fra en CD spiller.

La oss ta følgende eksempel: Forsterker A er en billig forsterker på 2x100W fra Radionette, mens forsterker B er en dyr forsterker fra f.eks. Electrocompagniet på 2x100W. De to forsterkerne får samme signal fra en SACD-spiller. DERSOM kvaliteten på forsterkeren har en innvirkning på lyden må jo det skyldes at de to forsterkerne nå vil gi forskjellige ugangssignaler, eller hur?

Du påstår så at "Gode konstruksjoner er etter min mening stabile og skiller minst mulig mellom tilknyttede komponenter. Dette er selvsagt bare en av mange kvaliteter en vellykket konstruksjon bør ha."

Du mener altså at en god høyttaler skal gi samme lyd ut, uavhengig om du kobler til forsterker A eller B, selv om det er forskjell på signalet som kommer ut av de to forsterkerne? Mitt spørsmål blir da: HVOR STOR kan forskjellen være før en god høyttaler skal skille mellom de? Hva hvis vi kobler forskjellige CD spillere til de to forsterkerne og spiller samme sang, men innspilt av to forskjellige sangere. Skal det med "Gode Høyttalere" fortsatt ikke være mulig å høre forskjell på de forskjellige signalene som kommer ut av forsterkerne? Hva hvis en av sangerne synger litt falskt, skal ikke det kunne høres på en god høyttaler?

En høyttaler sin jobb er å oversette det analoge signalet som kommer via ledningen om til lydbølger. Signalet forteller hvilken frekvens (Hz, antall svingninger pr. sekund, og hvilken amplitude (dB, hvor store bølgene skal være). En grei regel er at jo mer nøyaktig høyttaleren klarer dette, jo bedre er den (ja, en sannhet med modifikasjoner men sant nok i dette henseende). En høyttaler skal lage forskjellig lyd ut i fra forskjellige signaler. HVIS det da faktisk finnes gode og dårlige forsterkere må jo da høyttaleren nødvendigvis lage forskjellig lyd ut i fra hvilken forsterker du kobler til.

La oss ta ett annet eksempel som illustrerer din mangel på logikk. Du skriver "Jeg er uenig i et slikt syn og mener at dersom to forsterkere høres likt ut med en gitt høyttaler så tyder det på at høyttaleren er en enkel last, noe som utelukkende er en positiv ting."

La oss si at disse to forsterkerne, la oss igjen kalle dem A og B i utgangspunktet er like, og derfor høres like ut med samme høyttaler. Jeg vil da være enig med deg om at det er et godt tegn for høyttaleren at det høres likt ut. MEN, hvis jeg så gradvis forandrer på forsterker B, forringer kvaliteten, slik at signalkurven blir gradvis flatere og flatere helt til den blir helt flat og dermed skal representere stillhet, altså at høyttaleren ikke skal lage lyd; på hvilket tidspunkt blir da positivt at en "God Høyttaler" lager forskjellig lyd ut av signalet fra forsterker B, sett opp mot det uendrede signalet fra forsterker A? Høyttaleren kan jo ikke vite at det jeg som ødelegger signalet som kommer fra forsterker B, den skal bare omsette det til lyd. Og jeg tår påstå at hvis høytaleren lager samme lyd ut av signalet fra forsterker B som ut av signalet fra forsterker A etter at jeg begynner å endre på signaler fra forsterker B, ja, da er det en veldig dårlig høyttaler.

Mvh

Max Müller

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    jeg opplever alltid forskjell når jeg bytter forsterker, varierer hvor mye men det er alltid forskjell, jeg finner også alltid min type høytaler først deretter begynner jakten på den forsterker receiver/effekt som jeg synes spiller godt på høytalerne

dette med at man automatsik får mer strøm når prisen går oppover er jeg ikke ubetinget enig i for mange produsenter har andre kriterier enn bare ren kraft
    men krefter er jo viktig og ikke minst kvaliteten på det.

så min mening koker ned til at forsterker er med på å farve lyden man får i høyeste grad:-D

interesang tråd

Er enig med deg i det meste her, men den siste setningen kann en jo legge til att noen forsterkere også ikke er med på å farve lyden i det hele tatt

Det kann være positivt for noen og negativt for andre alt etter hvilke høgtalere og andre komponenter en har og selvølgelig komer det ann på smak og behag:-D

Edit: att det er forskjell på forsterkere er jo bare positivt siden en da kann velge en forsterker som er en god match til høgtalerne, lydkilde o.s.v og ikke minst velge den forsterkeren en liker best lyden i selv på sitt oppsett:-)

Hadde vært kjedelig om alle hadde likt den samme lyden;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Asfalt
    Er enig med deg i det meste her, men den siste setningen kann en jo legge til att noen forsterkere også ikke er med på å farve lyden i det hele tatt

Det kann være positivt for noen og negativt for andre alt etter hvilke høgtalere og andre komponenter en har og selvølgelig komer det ann på smak og behag:-D
    :-D
    helt enig, skulle tatt med det

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    :-D
    helt enig, skulle tatt med det
    Måtte bare legge det til i tilfelle misforståelser:-D Hadde en mistanke om att du bare glemte å nevne det:-D

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trådens beste råd. Tenk godt igjennom hva du ønsker og finne ut, og vær klar over at det er lett å lure seg selv.

Dette er jeg helt uenig i. Gode konstruksjoner er etter min mening stabile og skiller minst mulig mellom tilknyttede komponenter. Dette er selvsagt bare en av mange kvaliteter en vellykket konstruksjon bør ha.

-k
    Har du et eksempel på en høyttaler som er konstruert slik at den skiller minst mulig mellom tilknyttede komponenter?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil ikke en stabil og nøytral høyttaler skille mer mellom forsterkere siden den ikke legger til noe selv? En høyttaler der du ikke hører forskjell på dårlig og bra signal tidligere i kjeden vil ikke jeg ha siden den da må farge lyden så mye at den overdøver forskjellene på signalene.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kimba
    Mye av forsterkere selges med mye "watt" til billig penge.
    Det du betaler for i en dyr forsterker er strømreserve.
    En CV 2.6KW er billig og er oppgitt til mye og mange "watt", men eier ikke strømreserve. Dermed en dårlig forsterker.
    Det kan man lett se på en hurtigsjekk, vekt.
    Gjelder da ikke klasse "D"
    Er faktisk veldig bra strømreserve på CV ampene, syns jeg da. Men lydkvaliteten... nja... Dumme er at CV høyttalere faktisk kan låte helt OK om de blir kobla til BRA elektronikk!

Newcomer Treespider sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interresant tråd

Men...hvis man vil ha en forsterker/receiver som farger lyden minst mulig , hva kjøper man da ??
    Jeg er veldig fornøyd med det balanserte og naturlige lydbildet i mine høyttalere (DLS), og vil ikke ha det ødelagt. Men nå er det på tide å gå fra stereo til surround...og min eldgamle Technics SA-AX7 mister kanskje pusten hvis jeg henger på flere høyttalere. Frontene er 4ohm med 88dB følsomhet, så ganske tungdrevne. Utrolig at den gamle AX-7 gjør jobben så bra..

Siden en ny receiver må være strømsterk, hvordan i all verden kan man se det ut ifra bare specs ?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Treespider
    Interresant tråd

Men...hvis man vil ha en forsterker/receiver som farger lyden minst mulig , hva kjøper man da ??
    Jeg er veldig fornøyd med det balanserte og naturlige lydbildet i mine høyttalere (DLS), og vil ikke ha det ødelagt. Men nå er det på tide å gå fra stereo til surround...og min eldgamle Technics SA-AX7 mister kanskje pusten hvis jeg henger på flere høyttalere. Frontene er 4ohm med 88dB følsomhet, så ganske tungdrevne. Utrolig at den gamle AX-7 gjør jobben så bra..

Siden en ny receiver må være strømsterk, hvordan i all verden kan man se det ut ifra bare specs ?
    En liten pekepinn er jo om forsterkeren er oppgitt med effekten i alle kanalene eller bare i 1 eller 2 slik mange gjør.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    151
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Treespider
    Interresant tråd

Du kan lese om forsterkeren er strømsterk i spesifikasjonene. Teoretisk skal en forsterker doble effekten når lastimpedansen halveres. Men halvering av impedans betyr også dobling av strøm, noe som strømforsyningen i forsterkeren må ta seg av.

Et eksempel på en strømsterk forsterker (Mark Levinson, Krell, Pass etc):
    2x 100W i 8 ohm, 2x 200W i 4 ohm og 2x 400W i 2 ohm.

En mer pinglete 100-watter kan se sånn ut:
    2x 100W i 8 ohm, 2x 160W i 4 ohm. Effekt i 2 ohm fikser den ikke.

En riktig så pinglete 100-watter har samme effekt i 8 og 4 ohm, mens den svakeste av dem alle er de som har oppgitt at min. last = 8 ohm.

Matti Otala mente i sin tid at forsterkere bør dimensjoneres for 8x høyere strøm enn det som er normalt i 8 ohm resistiv last. Men dette blir fort dyrt

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Evelen
    Har forsterkeren noe og si for lydkvaliteten?
    Ja.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    må legge til at jeg er svært fornøyd med at klipsch høytalerne skiller mellom forsterkeriet som blir koblet på, gir meg ett mangfold av muligheter for å få lyden slik jeg ønsker, det sier seg vel selv også da at jeg ikke er tilhenger av så nøytral lyd som mulig men heller gleden av å lytte.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gitterbass
    Du kan lese om forsterkeren er strømsterk i spesifikasjonene. Teoretisk skal en forsterker doble effekten når lastimpedansen halveres. Men halvering av impedans betyr også dobling av strøm, noe som strømforsyningen i forsterkeren må ta seg av.

Et eksempel på en strømsterk forsterker (Mark Levinson, Krell, Pass etc):
    2x 100W i 8 ohm, 2x 200W i 4 ohm og 2x 400W i 2 ohm.

En mer pinglete 100-watter kan se sånn ut:
    2x 100W i 8 ohm, 2x 160W i 4 ohm. Effekt i 2 ohm fikser den ikke.

En riktig så pinglete 100-watter har samme effekt i 8 og 4 ohm, mens den svakeste av dem alle er de som har oppgitt at min. last = 8 ohm.

Matti Otala mente i sin tid at forsterkere bør dimensjoneres for 8x høyere strøm enn det som er normalt i 8 ohm resistiv last. Men dette blir fort dyrt
    veldig godt skrevet,

man må også huske på at det kan trikses med slike watt målinger, en svak 150 watter kan oppgis som 2x100 watt i 8 ohm og 2x200 watt i 4 ohm for å gi ett inntrykk av dobling av krefter , det vil da gi inntrykk av en sterk 100 watter kontra en "pinglete" 150 watter

sist men ikke minst strømstyrke er ikke garanti for at du ubetinget vil like lyden, finn kvalitetsprodukter , lytt og finn det du liker og du er i mål
    (til spøkelset / syken kommer igjen):-D

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •