har ohm noe og si? :)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 74
    Newcomer cerwin-mathias sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question har ohm noe og si? :)

jeg lurer på en ting som jeg har lurt på mye, hvis forterkeren er på for.eks 2x400w i 8ohm(2x600w i 4ohm), og høytalerene er på 4 ohm.. har det noe og si? =)
    ikke svar på en vanskelig måte, er litt noob

Intermediate Chrisonfire sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    742
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette har ikke noe å si.

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Chrisonfire
    Dette har ikke noe å si.
    oki

Newcomer Gehe sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo lavere motstand(Ohm) en høytaler har jo tyngre blir det for forsterkeren å dra høytalerne. Motstanden på en høytaler er ideel, og vil gjerne gå både under og over den oppførte motstanden. f.eks. mine B&W kan komme helt ned i 2.3 Ohm mener at jeg leste et sted. Dette betyr at en for liten forsterker vil få problemer ved høyt volum. Hvis det ikke står noe sted at forsterkeren tåler motstanden som er i høytalerne så kan det skape problemer.

Motstanden på en høytaler blir ofte kalt impedanse.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    151
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du 4 ohms høyttalere er det viktig at forsterkeren kan drive disse.
    4 ohm krever dobbelt så mye strøm som 8 ohm.

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gehe
    Jo lavere motstand(Ohm) en høytaler har jo tyngre blir det for forsterkeren å dra høytalerne. Motstanden på en høytaler er ideel, og vil gjerne gå både under og over den oppførte motstanden. f.eks. mine B&W kan komme helt ned i 2.3 Ohm mener at jeg leste et sted. Dette betyr at en for liten forsterker vil få problemer ved høyt volum. Hvis det ikke står noe sted at forsterkeren tåler motstanden som er i høytalerne så kan det skape problemer.

Motstanden på en høytaler blir ofte kalt impedanse.
    synes du dette er en fin effekt forsterker til mine cerwin vega cls-15 høytalere ? -> Zachry XP-1200 - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anlÀggning DJ utrustning Ljus utrustning

har bare en enkel harman kardon 3490 nå, tenkte jeg skulle kjøpe den zachry'en å bruke den som effektforsterker

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation

Sitat Opprinnelig postet av Gitterbass
    Har du 4 ohms høyttalere er det viktig at forsterkeren kan drive disse.
    4 ohm krever dobbelt så mye strøm som 8 ohm.
    dvs, at om du er miljøbevist og ikke vil bruke mer en nødvendig strøm bør ohmen være høyest mulig?

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Evelen
    dvs, at om du er miljøbevist og ikke vil bruke mer en nødvendig strøm bør ohmen være høyest mulig?
    ahaaaa =)

Newcomer Gehe sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cerwin-mathias
    synes du dette er en fin effekt forsterker til mine cerwin vega cls-15 høytalere ? -> Zachry XP-1200 - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anlÀggning DJ utrustning Ljus utrustning

har bare en enkel harman kardon 3490 nå, tenkte jeg skulle kjøpe den zachry'en å bruke den som effektforsterker
    Det har du jo spurt om før på en annen tråd.
    Jeg har ikke erfaring med Zachry bortsett fra en billigsub jeg har i bilen. Så om den oppgitte effekten er til å tru på vet jeg ikke.
    2x600 Watt i 4 Ohm. 2x400 Watt i 8 Ohm virker litt i meste laget spør du meg.
    Ikke står det noe om strømtrekk heller så... Hvis du har pengene så gjerne gå for en skikkelig PA-amp eller CV sine egne, og da helst 1.5kw modellen, da blir det liv.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    151
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veeeeel....

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg snakker bare av uvitenhet :P
    Kan ikke serlig om disse eletriske begrepene.

Intermediate unified86 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har forstått det slik at det idèlle er å ha samme ohm på forsterker, som på høyttalerene, da får du utnytttet høyttalerene best, på minst mulig strøm.
    Klipsch og yamaha er et eksempel på dette, begge kjører 8ohm.

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gehe
    Det har du jo spurt om før på en annen tråd.
    Jeg har ikke erfaring med Zachry bortsett fra en billigsub jeg har i bilen. Så om den oppgitte effekten er til å tru på vet jeg ikke.
    2x600 Watt i 4 Ohm. 2x400 Watt i 8 Ohm virker litt i meste laget spør du meg.
    Ikke står det noe om strømtrekk heller så... Hvis du har pengene så gjerne gå for en skikkelig PA-amp eller CV sine egne, og da helst 1.5kw modellen, da blir det liv.
    vil bare være sikker, var en kar som sa at han hadde prøvd zachry xp1200 på cv 1515, han sa nå da at det spilte godt.. men jeg kjøper bare zachryen nå siden jeg trenger mer trykk : D så selger jeg den til en kompiss, siden han har bruk for noe sånt.. må bare skaffe mere penger til en cv amp ;P

Intermediate reimers sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    den zachry forsterkeren har ei strømforskyning på 1200va og 86000uf kondensator banke. spiller meget pent og kraftig for prisen. har hatt en slik på både al1000 og den spilte utrlolig bra på de. har modellen mindre en xp600 på ett par cerwin vega v-max15 subber nå og det spiller som bare pokker

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt klart..
    Men den såkalte motstanden og impedansen er 2 helt forskjellige ting... Men alikevell en liten samenheng.
    Når du måler på høytaleren kan du måle ohmen.. men den vill bli ca 3,5 ohm viss det er en høytaler med 4 ohms inntak.

Lav impedans eller motstand betyr at det er lite motstand og i midt hode vill det si at du ikke trenger så kraftig forsterker. Har hørt du kan risikere å ødelegge forsterkeren viss du kjører en 8 ohm forsterker på en 2 ohms høytaler f.eks. eller omvendt:neutral:
    Mitt tips er å kjøre samme effekt eller litt laver for å unngå å sprenge elementer på forsterkeren og kjør med samme Impedans ellers Bør du brokoble slik at elementene paralellkobles og motstanden halveres..
    vet ikke helt om det gidde svar på ditt spørsmål.. men muligens en liten oppklaring

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Super enkelt og veldig kort fortalt, ja, men la oss ikke glemme at en høyttaler kan godt ha en rimelig lav følsomhet feks 86dB og ha en ideell impedans lik 8ohm, da må det relativt mye effekt til for å få like mye lyd ut og dermed vil strømforbruket gå opp sett iforhold til en følsomhet på feks 94dB. På en annen side er det litt mer opp til forsterkeren din, hvis du absolutt skal ha noe som er effektivt så kjører du Klasse D.

Dette er uansett svada i sammenhengen.

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av landa-born2rule
    Helt klart..
    Men den såkalte motstanden og impedansen er 2 helt forskjellige ting... Men alikevell en liten samenheng.
    Når du måler på høytaleren kan du måle ohmen.. men den vill bli ca 3,5 ohm viss det er en høytaler med 4 ohms inntak.

Lav impedans eller motstand betyr at det er lite motstand og i midt hode vill det si at du ikke trenger så kraftig forsterker. Har hørt du kan risikere å ødelegge forsterkeren viss du kjører en 8 ohm forsterker på en 2 ohms høytaler f.eks. eller omvendt:neutral:
    Mitt tips er å kjøre samme effekt eller litt laver for å unngå å sprenge elementer på forsterkeren og kjør med samme Impedans ellers Bør du brokoble slik at elementene paralellkobles og motstanden halveres..
    vet ikke helt om det gidde svar på ditt spørsmål.. men muligens en liten oppklaring
    men på effektforsterkeren så står det 2x400w i 8ohm, å 2x600w i 4ohm ... så jeg kan bruke den på mine cls-15'er som er på 4 ohm? : ) sikkert

Intermediate reimers sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja du kan bruke den på dine cls15 med null problemer

Intermediate Chrisonfire sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    742
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cerwin-mathias
    men på effektforsterkeren så står det 2x400w i 8ohm, å 2x600w i 4ohm ... så jeg kan bruke den på mine cls-15'er som er på 4 ohm? : ) sikkert
    Ikke så strømsterk da..
    2x400w i 8ohm, å 2x800w i 4ohm er en strømsterk forsterker.
    Men disse koster betydelig mer.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av landa-born2rule
    Helt klart..

Motstand og impedans er vel i høyttalersammenheng det samme?

En forsterker kan godt ødelegges hvis den blir brukt på en høyttaler med for lav impedanse. Særlig ved høyt volum.

Lav impedans gir mer effekt fra forsterkeren, men det er viktig at forsterkeren tåler den lave impedansen for å ikke kortslutte.

Det er ingenting som heter 8ohms forsterker. Mange forsterkere oppgis med en effekt i 8ohm, men det betyr ikke at forsterkeren er 8ohm.

Det er lettere å sprenge en høyttaler, særlig diskant, med en for liten forsterker enn en for stor en fordi en liten forsterker vil forvrenge på lavere volum enn en stor en vil.

Brokobling for mer effekt er kjekt, men få normalt prisede forsterkere tåler nominel impedans under 8 ohm brokoblet.

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •