har ohm noe og si? :) - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4
Viser resultater 61 til 74 av 74
    Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Skal prøve å svare så godt jeg kan.:-D

Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Jeg trodde at mer watt inn på en høyttaler gav høyere lyd. Jeg trodde også at ved å bruke en høyttaler med lavere ohm så får du mer watt fra forsterkeren altså høyere lyd. - En høyttaler blir ikke matet med watt fra forsterkeren. Den trekker den strømmen den må ha for å spille på f.eks 100db. Hvis du har 4 ohms høyttaler så må forsterkeren gi mer strøm for å spille 100db. Omregnet i ohms lov så regnes dette i watt som er effekt. Si at forsterkeren gir 100 watt for å klare 100db på 4 ohms høyttaleren.
    Har du en 8 ohms høyttaler så trekker den halvparten så mye strøm siden motstanden er det dobbelte på samme lydvolum. Omregnet i effekt så blir dette 50 watt selv om du spiller på 100db.

Jeg begynner å bli lei av å høre at en høyttaler ikke har fast impedans. Etter ørten innlegg om det så tror jeg at de fleste har fått med seg det. De fleste har sikkert også fått med seg at ikke alle forsterkere takler lav impedans.

Det jeg vil vite, som ingen har klart å fortelle meg, er følgende: Vil en høyttaler på 4ohm og 90dB følsomhet spille høyere med en gitt forsterker enn en 8ohm høyttaler med 90dB følsomhet med samme forsterkeren? NEI. Den vil bare ha mer strøm av forsterkeren på samme volum.Er det lettest for en bra forsterker som ikke har problemer med lave impedanser å levere strøm med 4ohms motstand eller med 8ohms motstand? En bra forsterker som kan levere masse strøm har ingen problem med lave impedanser.

Jeg vil ha et konkret svar på spørsmålet. Jeg er ikke interessert i å lese at forsterkeren må levere mer strøm og det tåler den kanskje ikke. Jeg vil heller ikke få svaret i elektro-terminologi med ohms lov og sånt som krever 5 års elektro-utdanning for å forståes. Jeg vil ha et JA eller et NEI. Gjerne fra flere som kan dette. Så kanskje denne tråden blir ferdig snart.
    Hvis du ser på spesifikasjoner til forsterkere. Feks en av mine som er en Lyngdorf SDA-2175:

• Utgangseffekt 8 ohm: 2x200 watt i 8 ohm (kont. effekt, begge kanaler i drift, 1kHz, 0,1% forvrengning)
    • Utgangseffekt 4 ohm: 2x375 watt i 4 ohm (kont. effekt, begge kanaler i drift, 1kHz, 0,1% forvrengning)
    Den spiller ikke høyere på en 4 ohmshøyttaler, den bare må levere mer effekt siden 4 ohmshøyttaleren trekker omtrent dobbelt så mye strøm på samme lydnivå.

Håper dette var til hjelp selv om noen bedrevitere sikkert sitter å ler seg skakke.:-D

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tigerberget

Hvis du ser på spesifikasjoner til forsterkere. Feks en av mine som er en Lyngdorf SDA-2175:

• Utgangseffekt 8 ohm: 2x200 watt i 8 ohm (kont. effekt, begge kanaler i drift, 1kHz, 0,1% forvrengning)
    • Utgangseffekt 4 ohm: 2x375 watt i 4 ohm (kont. effekt, begge kanaler i drift, 1kHz, 0,1% forvrengning)
    Den spiller ikke høyere på en 4 ohmshøyttaler, den bare må levere mer effekt siden 4 ohmshøyttaleren trekker omtrent dobbelt så mye strøm på samme lydnivå.

Håper dette var til hjelp selv om noen bedrevitere sikkert sitter å ler seg skakke.:-D
    Det var dette jeg ønsket å vite. De fleste klarte ikke å svare på dette. De bare druknet meg med elektro-babbel. Takker.

Newcomer cerwin-mathias sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var dette jeg ønsket å vite. De fleste klarte ikke å svare på dette. De bare druknet meg med elektro-babbel. Takker.
    men det er en ting til, hvis følsom heten på en høytaler er 94 dB, og på en annen 97 dB.. spiller den med den høyeste følsomheten høyest da?

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cerwin-mathias
    men det er en ting til, hvis følsom heten på en høytaler er 94 dB, og på en annen 97 dB.. spiller den med den høyeste følsomheten høyest da?
    Den med høyest følsomhet vil spille høyest hvis begge høyttalerne får samme antall watt fra forsterkeren. Maxvolum bestemmes ikke av følsomheten alene, men en kombinasjon av hvor mange watt høyttaleren tåler og følsomheten til høyttaleren.
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    151
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at jeg ikke vil høre om variabel impedans er at det har vært sagt utrolig mange ganger og at det ikke er så interessant så lenge det ikke skaper problemer for forsterkeren.

Nå begynner vi å komme noen vei her. Det vil altså si at det ikke er noe poeng med en høyttaler lav nominell impedans. Det er tvert imot en ulempe og krever en strømsterk forsterker.

Mange høyttalere oppgis med følsomheten på en meter med 1watt inn og ikke 2,83volt inn. Vil ikke dette gi andre verdier enn det du skriver?
    Beklager, men det er her du tar feil. Hvis det har blitt sagt "utrolig mange ganger" at varierende impedans spiller en rolle -- men at du ikke liker det -- betyr ikke at det skaper problemer for forsterkeren. For det er nettopp hva den varierende impedansen gjør. For når strøm og spenning ikke er i fase sliter en forsterker mye mer. Og nå er det utgangstransistorene det går ut over. De har liker slettes ikke å levere ut en positiv strøm samtidig med at spenningen er negativ (eller omvendt).

Følsomhet med "1W" inn er etter hvert mindre vanlig å opgi -- netopp siden impedansen er frekvensavhengig 1W blir plutselig ikke så enkelt å levere, mye enklere med 2,83V siden en forsterker er en spenningskilde.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    151
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult at du svelget denne, for her er vi på bærtur igjen
    Happy hunting!

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gitterbass
    Beklager, men det er her du tar feil. Hvis det har blitt sagt "utrolig mange ganger" at varierende impedans spiller en rolle -- men at du ikke liker det -- betyr ikke at det skaper problemer for forsterkeren. For det er nettopp hva den varierende impedansen gjør. For når strøm og spenning ikke er i fase sliter en forsterker mye mer. Og nå er det utgangstransistorene det går ut over. De har liker slettes ikke å levere ut en positiv strøm samtidig med at spenningen er negativ (eller omvendt).

Følsomhet med "1W" inn er etter hvert mindre vanlig å opgi -- netopp siden impedansen er frekvensavhengig 1W blir plutselig ikke så enkelt å levere, mye enklere med 2,83V siden en forsterker er en spenningskilde.
    Jeg skjønner at det spiller en rolle, men hvis forsterkeren takler "problemene" fint så er det ikke noe problem.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gitterbass
    Kult at du svelget denne, for her er vi på bærtur igjen
    Happy hunting!
    Mener du at Tigerberget tar feil?

Newcomer Vorlon sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    166
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper det ikke var meg du siktet til. Jeg prøvde bare kortfattet å oppklare forskjellen på likestrømsmotstand kontra vekselstrømsmotstand

Og har du tittelen "ekspert" bør du kjenne til disse grunnleggende faktorer.

PS: TG1:

I stand corrected. Varmetap og kobbertap er for seg selv; en annen verden enn her i forumet - helt rett.

Newcomer cerwin-mathias sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tigerberget

har ohm noe med lydkvaliteten og gjøre??

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cerwin-mathias
    har ohm noe med lydkvaliteten og gjøre??
    Nei, men generelt sett så trenger man mer strøm/effekt for drive høyttalere med lav impedans....

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vorlon
    Håper det ikke var meg du siktet til. Jeg prøvde bare kortfattet å oppklare forskjellen på likestrømsmotstand kontra vekselstrømsmotstand

Og har du tittelen "ekspert" bør du kjenne til disse grunnleggende faktorer.

PS: TG1:

I stand corrected. Varmetap og kobbertap er for seg selv; en annen verden enn her i forumet - helt rett.
    Jeg har IKKE bedt om å stå som ekspert. Finner ikke ut hvordan jeg skal forandre det.

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har IKKE bedt om å stå som ekspert. Finner ikke ut hvordan jeg skal forandre det.
    Det går på antall innlegg du har skrevet. Har du skrevet over 100 er du aktiv, over 500 viderekommen og over 1000 ekspert. AVhengig bli du først over 10000
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ragwo
    Det går på antall innlegg du har skrevet. Har du skrevet over 100 er du aktiv, over 500 viderekommen og over 1000 ekspert. AVhengig bli du først over 10000
    Det er vel sånn på de fleste forum, men enkelte har muligheten til å overstyre dette og det burde det ha vært her også. Jeg er så langt i fra noen ekspert selv om jeg har mange innlegg.

Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •