har ohm noe og si? :) - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 74
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    151
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Tigerberget
    Henviser til trådstarters første innlegg.

Hvis man begynner å trekke inn negative og positive reaktanser og resistanser, magnetfelt og vekselspenning så er ikke dette veldig sevforklarende for mange.

At en 4 ohms høyttaler trekker omtrent dobbelt så mye strøm som en 8 ohms høyttaler skjønner de fleste som ikke vet noe om impedanser og elektrisitet.
    Dette er ikke enkelt! Som regel har du rett når du sier at en 4 ohms høyttaler trekker sobbelt så mye strøm som en 8 ohms høyttaler og derved utgjør en tøffere last for en forsterker. Men satt på spissen kan den også være motsatt, en 4 ohms (resistiv) høyttaler kan være enklere å drive enn en 8 ohm ditto med vanskelige fasevinkler.

For dem av dere som har nerver til å forfølge dette litt til, sjekk ut SCAMP: Society for Cruelty to AMPLifiers. Beware of The Society for Cruelty to Amplifiers!

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gitterbass
    Dette er ikke enkelt! Som regel har du rett når du sier at en 4 ohms høyttaler trekker sobbelt så mye strøm som en 8 ohms høyttaler og derved utgjør en tøffere last for en forsterker. Men satt på spissen kan den også være motsatt, en 4 ohms (resistiv) høyttaler kan være enklere å drive enn en 8 ohm ditto med vanskelige fasevinkler.

For dem av dere som har nerver til å forfølge dette litt til, sjekk ut SCAMP: Society for Cruelty to AMPLifiers. Beware of The Society for Cruelty to Amplifiers!
    Ja, er enig i dette, men nå tenkte jeg at dette var en lettfattelig debatt for NOOB folk og henviste til denne tommelfingerregelen ang strømforbruk vs impedans.

Hvis man går skikkelig i dybden på dette tema med alle mulige formler og mattematiske utregninger, så hadde nok trådstarter, inkludert meg selv, ramlet av på veien. :-D

Newcomer Vorlon sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    166
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mostand er ren, resistiv resistans. Mål en transformator (spole) med et likestrømssignal og du får resistans. Et ohmmeter sender ut nettopp et likestrømssignal. Skal du regne ut en effekt blir det U x I.

Men mål den samme transformatoren med et vekselstrømssignal (frekvens kommer nå inn i bildet). Da oppfører den seg slik at kobberviklingen prøver å motsette seg påtrykt spenning, og man får en faseforskyvning mellom strøm og spenning. Ohm verdien blir noe annet enn om man måler bare med et likestrømssignal for det det er langt flere dynamiske forhold. I audio vil dette variere med frekvensen (cirka 20Hz til 20KHz). Da kaller man det impedans, ikke resistans. Utrykket "vekselstømsmotstand blir også brukt. Hvis vi nå vil regne ut effekten blir det U x I x cos phi...fasevinkelen må være med. Dette tallet er ofte oppgitt på motorer og vanlige varmeovner man har i stua, og kalles effektfaktor, og ligger gjerne på 0,80-0,86. Man får ut mindre effekt enn man dytter inn på grunn av varmetap, kobbertap og faseforskyning.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan kan du si at den yter mer på en 4 ohms høyttaler? Skjønner ikke helt hva du mener..?
    Har du krefter i overflod så er det ikke noe problem med 4 eller 8 ohms høyttalere, men hvis du har beskjedne kraftreserver så vil en 4 ohms høyttaler skape trøbbel ved høyt volume siden en svakere forsterker ikke klarer å forsyne en 4 ohms høyttaler med nok strøm da.
    Det er jo det jeg sier. Så lenge forsterkeren ikke får problemer.

La meg spørre om dette. Vi tar utgangspunkt i en forsterker på 2x250w i 8ohm og 2x500w i 4ohm. Hvilken høyttaler vil forsterkeren klare å spille høyest på, en på 8ohm eller en på 4ohm?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vorlon
    Utrykket "vekselstømsmotstand blir også brukt. Hvis vi nå vil regne ut effekten blir det U x I x cos phi...fasevinkelen må være med. Dette tallet er ofte oppgitt på motorer og vanlige varmeovner man har i stua, og kalles effektfaktor, og ligger gjerne på 0,80-0,86. Man får ut mindre effekt enn man dytter inn på grunn av varmetap, kobbertap og faseforskyning.
    Bare for at det ikke skal bli noen misforståelser, varmetap og kobbertab er ikke med i effektfaktoren (phi). (Det hender vel at faseresponsen til høyttalere er oppgitt, forsåvidt.)
    Det er naturligvis helt riktig at man får mindre effekt ut (som lyd) enn man dytter inn. Faktisk så er vanlige høyttalere bare omkring 5% effektive. (Dvs., putter du 100W inn så får du 5W lyd.)

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Det er jo det jeg sier. Så lenge forsterkeren ikke får problemer.

La meg spørre om dette. Vi tar utgangspunkt i en forsterker på 2x250w i 8ohm og 2x500w i 4ohm. Hvilken høyttaler vil forsterkeren klare å spille høyest på, en på 8ohm eller en på 4ohm?
    Den vil spille høyest på den som har høyest følsomhet.

Hvis høyttaleren tåler det da...

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den vil spille høyest på den som har høyest følsomhet.

Hvis høyttaleren tåler det da...
    Selvfølgelig, men hvis eneste forskjellen er 8ohm vs 4ohm. Høyttalerene tåler effekten. Hvilken vil spille høyest med samme forsterker?

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå vil sikkert noen påpeke at impedansen aldri er det samme over hele frekvensområdet, men la oss si at den er det i denne sammenligningen.

De vil spille like høyt men forsterkeren vil begynne å forvrenge på 4 ohms høyttaleren før 8 ohmshøyttaleren når du kommer til et gitt volume.
    Strømforsyningen i forsterkeren må gi mer strøm til den høyttaleren med minst impedans. Du kan ikke trekke ut flere Ampere enn hva forsterkeren kan gi ut.

Forsterkeren vil også bli varmere og få en høyere belastning på en 4 ohms høyttaler.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er litt lei av å diskutere dette nå.... 3 unger som skriker etter mat.8)

Tar en tur på Burgerking.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå vil sikkert noen påpeke at impedansen aldri er det samme over hele frekvensområdet, men la oss si at den er det i denne sammenligningen.

De vil spille like høyt men forsterkeren vil begynne å forvrenge på 4 ohms høyttaleren før 8 ohmshøyttaleren når du kommer til et gitt volume.
    Strømforsyningen i forsterkeren må gi mer strøm til den høyttaleren med minst impedans. Du kan ikke trekke ut flere Ampere enn hva forsterkeren kan gi ut.

Forsterkeren vil også bli varmere og få en høyere belastning på en 4 ohms høyttaler.
    Dette vil altså si at for å få samme volum i dB fra en 4ohm høyttaler som en tilsvarende 8ohm høyttaler så må du doble effekten?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er litt lei av å diskutere dette nå.... 3 unger som skriker etter mat.8)

Tar en tur på Burgerking.
    Ser den. Men det er greit å lære litt for oss noviser.

Newcomer bear sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vorlon
    Mostand er ren, resistiv resistans. Mål en transformator (spole) med et likestrømssignal og du får resistans. Et ohmmeter sender ut nettopp et likestrømssignal. Skal du regne ut en effekt blir det U x I.

Men mål den samme transformatoren med et vekselstrømssignal (frekvens kommer nå inn i bildet). Da oppfører den seg slik at kobberviklingen prøver å motsette seg påtrykt spenning, og man får en faseforskyvning mellom strøm og spenning. Ohm verdien blir noe annet enn om man måler bare med et likestrømssignal for det det er langt flere dynamiske forhold. I audio vil dette variere med frekvensen (cirka 20Hz til 20KHz). Da kaller man det impedans, ikke resistans. Utrykket "vekselstømsmotstand blir også brukt. Hvis vi nå vil regne ut effekten blir det U x I x cos phi...fasevinkelen må være med. Dette tallet er ofte oppgitt på motorer og vanlige varmeovner man har i stua, og kalles effektfaktor, og ligger gjerne på 0,80-0,86. Man får ut mindre effekt enn man dytter inn på grunn av varmetap, kobbertap og faseforskyning.
    Dette blir vel å gjøre det litt i overkant komplisert? Høytalere går på likestrøm, ikke på vekselstrøm. Vekselstrøm brukes for å transportere energi (strøm) i strømnettet og frem til din fryser, brødrister eller hjemmekino.

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bear
    Dette blir vel å gjøre det litt i overkant komplisert? Høytalere går på likestrøm, ikke på vekselstrøm. Vekselstrøm brukes for å transportere energi (strøm) i strømnettet og frem til din fryser, brødrister eller hjemmekino.
    Tull & tøys

DC gir ikke veldig spennende lyder.

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av landa-born2rule
    Helt klart..
    Men den såkalte motstanden og impedansen er 2 helt forskjellige ting... Men alikevell en liten samenheng.
    Når du måler på høytaleren kan du måle ohmen.. men den vill bli ca 3,5 ohm viss det er en høytaler med 4 ohms inntak.

Lav impedans eller motstand betyr at det er lite motstand og i midt hode vill det si at du ikke trenger så kraftig forsterker. Har hørt du kan risikere å ødelegge forsterkeren viss du kjører en 8 ohm forsterker på en 2 ohms høytaler f.eks. eller omvendt:neutral:
    Mitt tips er å kjøre samme effekt eller litt laver for å unngå å sprenge elementer på forsterkeren og kjør med samme Impedans ellers Bør du brokoble slik at elementene paralellkobles og motstanden halveres..
    vet ikke helt om det gidde svar på ditt spørsmål.. men muligens en liten oppklaring
    Er dette en slags eventyr forklaring? :P oppgitt makseffekt på høyttalere har bortimot nada å si. Lavere motstand betyr mer varmetap og trenger da større strømforsyning/bank for å yte. Og lasten (impedansen) På en høyttaler er ikke noe fast, den endrer seg over hele frekvensspekteret som høyttalerne gengir og ikke klarer å gjengi. Dvs. At selv om en høyttaler er oppgitt til 8 ohm, slik som mine XTZ 99.36, så kan den svaie fra 3 til 16 ohm ved gitte frekvenser.

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bear
    ...Høytalere går på likestrøm, ikke på vekselstrøm.
    Flere rare innlegg her. Og her kom den totale uvitenhet. :lol:

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    151
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hårek
    Flere rare innlegg her. Og her kom den totale uvitenhet. :lol:
    Men det er så underholdende at jeg ikke kan holde meg unna.

Hva blir det neste? At selgere i hifisjapper har peiling?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg trodde at mer watt inn på en høyttaler gav høyere lyd. Jeg trodde også at ved å bruke en høyttaler med lavere ohm så får du mer watt fra forsterkeren altså høyere lyd.

Jeg begynner å bli lei av å høre at en høyttaler ikke har fast impedans. Etter ørten innlegg om det så tror jeg at de fleste har fått med seg det. De fleste har sikkert også fått med seg at ikke alle forsterkere takler lav impedans.

Det jeg vil vite, som ingen har klart å fortelle meg, er følgende: Vil en høyttaler på 4ohm og 90dB følsomhet spille høyere med en gitt forsterker enn en 8ohm høyttaler med 90dB følsomhet med samme forsterkeren? Er det lettest for en bra forsterker som ikke har problemer med lave impedanser å levere strøm med 4ohms motstand eller med 8ohms motstand?

Jeg vil ha et konkret svar på spørsmålet. Jeg er ikke interessert i å lese at forsterkeren må levere mer strøm og det tåler den kanskje ikke. Jeg vil heller ikke få svaret i elektro-terminologi med ohms lov og sånt som krever 5 års elektro-utdanning for å forståes. Jeg vil ha et JA eller et NEI. Gjerne fra flere som kan dette. Så kanskje denne tråden blir ferdig snart.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    151
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg trodde at mer watt inn på en høyttaler gav høyere lyd. Jeg trodde også at ved å bruke en høyttaler med lavere ohm så får du mer watt fra forsterkeren altså høyere lyd.

Jeg begynner å bli lei av å høre at en høyttaler ikke har fast impedans. Etter ørten innlegg om det så tror jeg at de fleste har fått med seg det. De fleste har sikkert også fått med seg at ikke alle forsterkere takler lav impedans.

Det jeg vil vite, som ingen har klart å fortelle meg, er følgende: Vil en høyttaler på 4ohm og 90dB følsomhet spille høyere med en gitt forsterker enn en 8ohm høyttaler med 90dB følsomhet med samme forsterkeren? Er det lettest for en bra forsterker som ikke har problemer med lave impedanser å levere strøm med 4ohms motstand eller med 8ohms motstand?

Jeg vil ha et konkret svar på spørsmålet. Jeg er ikke interessert i å lese at forsterkeren må levere mer strøm og det tåler den kanskje ikke. Jeg vil heller ikke få svaret i elektro-terminologi med ohms lov og sånt som krever 5 års elektro-utdanning for å forståes. Jeg vil ha et JA eller et NEI. Gjerne fra flere som kan dette. Så kanskje denne tråden blir ferdig snart.
    Så trist at du er lei av å høre at høyttalere har variabel impedans. Men men. Sånn er Leif.

Til ditt konkrete spørsmål: Svar = NEI.

Begrunnelse: En høyttalers følsomhet defineres som det lydtrykk som avgis på 1m med 2,83 V rosa støy fra en forsterker. Altså uavhengig av impedans. 2,83 V er den spenningen som gir 1 W i 8 ohm. Det betyr altså at en 4 ohms høyttaler får tilført 2W, en 2 ohms høyttaler 4 W og en 16 ohms høyttaler 0,5 W med 2,83 V.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du ikke er interessert i mekanismene bak: hvorfor er du så nysgjerrig på 4 vs 8 Ohms nominell impedans? Lurer du egentlig på hvor høyt du kan spille?

Jeg tror at svaret ligger i mekanismene bak. Forenklede tommelfingerregler rundt 4 eller 8 (eller 6 for den saks skyld) bidrar bare til å skape forvirring.

-k

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gitterbass
    Så trist at du er lei av å høre at høyttalere har variabel impedans. Men men. Sånn er Leif.

Til ditt konkrete spørsmål: Svar = NEI.

Begrunnelse: En høyttalers følsomhet defineres som det lydtrykk som avgis på 1m med 2,83 V rosa støy fra en forsterker. Altså uavhengig av impedans. 2,83 V er den spenningen som gir 1 W i 8 ohm. Det betyr altså at en 4 ohms høyttaler får tilført 2W, en 2 ohms høyttaler 4 W og en 16 ohms høyttaler 0,5 W med 2,83 V.

Grunnen til at jeg ikke vil høre om variabel impedans er at det har vært sagt utrolig mange ganger og at det ikke er så interessant så lenge det ikke skaper problemer for forsterkeren.

Nå begynner vi å komme noen vei her. Det vil altså si at det ikke er noe poeng med en høyttaler lav nominell impedans. Det er tvert imot en ulempe og krever en strømsterk forsterker.

Mange høyttalere oppgis med følsomheten på en meter med 1watt inn og ikke 2,83volt inn. Vil ikke dette gi andre verdier enn det du skriver?

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •