har ohm noe og si? :) - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 74
    Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg ser mer på følsomheten (db) når jeg handler høytalere enn på motstanden (ohm). Særlig hvis de skal drives av en mindre kraftig forsterker f.eks rør. Mange rørforsterkere har også høytalerterminaler for både 8 og 4 ohm.

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av landa-born2rule
    Helt klart..
    Men den såkalte motstanden og impedansen er 2 helt forskjellige ting... Men alikevell en liten samenheng.
    Når du måler på høytaleren kan du måle ohmen.. men den vill bli ca 3,5 ohm viss det er en høytaler med 4 ohms inntak.

Lav impedans eller motstand betyr at det er lite motstand og i midt hode vill det si at du ikke trenger så kraftig forsterker. Feil. Lite motstand er det samme som mer strøm. Altså du trenger en kraftigere forsterker. Har hørt du kan risikere å ødelegge forsterkeren viss du kjører en 8 ohm forsterker på en 2 ohms høytaler f.eks. eller omvendt:neutral: 8 ohms forsterkere finnes ikke. Det er bare en oppgitt effekt i 8 ohm på de fleste forsterkere.
    Mitt tips er å kjøre samme effekt eller litt laver for å unngå å sprenge elementer på forsterkeren og kjør med samme Impedans ellers Bør du brokoble slik at elementene paralellkobles og motstanden halveres..
    Hvis du parelellkobler 2 elementer så trekker de dobbelt så mye strøm. Hvis du seriekobler trekker de halvparten.
    vet ikke helt om det gidde svar på ditt spørsmål.. men muligens en liten oppklaring
    ....eller forvirring...:-D

Newcomer cerwin-mathias sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tigerberget
    ....eller forvirring...:-D
    så det er du som har riktig nå ? :P

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cerwin-mathias
    Tja...jeg kan litt om ohms lov.

Dette lærte vi på grunnkurs elektro når jeg tok elektroutdannelsen min for 20 år siden.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ohm's law - Wikipedia, the free encyclopedia

Les å lær

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja...jeg kan litt om ohms lov.

Dette lærte vi på grunnkurs elektro når jeg tok elektroutdannelsen min for 20 år siden.
    En forsterker vil jo yte mer med lavere motstand så sånn sett er det lettere å dra en 4ohms høyttaler i forhold til en 8ohms, men samtidig så dras det mer strøm så det er mer krevende for forsterkeren.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    En forsterker vil jo yte mer med lavere motstand så sånn sett er det lettere å dra en 4ohms høyttaler i forhold til en 8ohms, men samtidig så dras det mer strøm så det er mer krevende for forsterkeren.
    Nei, det er ikke lettere å dra en 4 ohms høyttaler enn en 8 ohms høyttaler.
    Forsterkeren kan gi ut en viss strøm før den begynner å knele og 4 ohms høyttaleren krever dobbelt så mye strøm som 8 ohmshøyttaleren.
    Forsterkeren kan ikke yte mer enn hva som er oppgitt effekt.

Active maximan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så vidt jeg har forstått så "har" ikke en forsterker 4 eller 8 ohm. Det bare hvor lav den gjennomsnittlige impedansen på høytaleren under drift kan være.

For de som ikke vet det så lyder ohms lov følgenede U = R x I. Spenning = Resistans X Strøm (amper).
    Det vil da si at er det lavere resistans går det mer strøm.
    Samme skjer når man skrur opp signalet fra linjeforsterker (forforsterker) da blir Spenningen høyere og da må naturligvis strømmen følge på tilsvarende i følge ohms lov.
    Hvis resistansen i høytaleren er 2 ohm, halvparten, og linjesignalet er det samme (spenningen) da må strømmen være dobbelt så høy i følge ohms lov. Dette er ikke forsterkeren laget for å tåle somregel og det vil resultere i overoppheting og overbelastning av komponentene som i værste fall kan ødelegge dem.
    Dette kan også resultere i at spolen i elementet blir overopphetes og det blir ødelagt.
    Ofte vil det gå en sikring her og der om dette skjer, men de fleste forsterkere har trege nok sikringer til å tillate dette for korte stunder.

Håper det forklarte litt og at dere ser poenget mitt inni alt rotet. Dette er hvertfall en side av saken, det er sikkert fler også

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det er ikke lettere å dra en 4 ohms høyttaler enn en 8 ohms høyttaler.
    Forsterkeren kan gi ut en viss strøm før den begynner å knele og 4 ohms høyttaleren krever dobbelt så mye strøm som 8 ohmshøyttaleren.
    Forsterkeren kan ikke yte mer enn hva som er oppgitt effekt.
    Synes det er litt rart at en forsterker yter mer på en høyttaler på4ohm i forhold til 8ohm hvis det er tyngre å drive den på 4ohm.

Jeg er klar over at det krever mer strøm siden forsterkeren yter mer ved lavere impedans, men så lenge dette ikke er et problem for forsterkeren så er det jo krefter å hente med 4ohms høyttalere.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det er litt rart at en forsterker yter mer på en høyttaler på4ohm i forhold til 8ohm hvis det er tyngre å drive den på 4ohm.

Jeg er klar over at det krever mer strøm siden forsterkeren yter mer ved lavere impedans, men så lenge dette ikke er et problem for forsterkeren så er det jo krefter å hente med 4ohms høyttalere.
    Hvordan kan du si at den yter mer på en 4 ohms høyttaler? Skjønner ikke helt hva du mener..?
    Har du krefter i overflod så er det ikke noe problem med 4 eller 8 ohms høyttalere, men hvis du har beskjedne kraftreserver så vil en 4 ohms høyttaler skape trøbbel ved høyt volume siden en svakere forsterker ikke klarer å forsyne en 4 ohms høyttaler med nok strøm da.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    151
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bærtur

Jeg håper dette er en lang tråd med tulle-poster.
    For dette er helt på bærtur!
    Det er ikke på jordet, det er på feil jorde

Det finnes en enkel og grei matematisk sammenheng her. Med praktiske begrensninger. Men har dere ikke skjønt bæret?

Er bringebærene modne nå?

Newcomer cerwin-mathias sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gitterbass

Det finnes en enkel og grei matematisk sammenheng her. Med praktiske begrensninger. Men har dere ikke skjønt bæret?

hadde vært kjæmpemæssig hvis du kunne sakt det : ) )

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her var det jaggu mange rare utsagn, ja.. :P

Ideellt sett så skal forsterkeren levere samme spenning til lasten (høyttaleren) uansett impedans, mens strømmen dobles (U = R * I (hvis R halveres så dobles I, hvis U skal være den samme)) når lastimpedansen halveres (f.eks. 8 -> 4ohm).
    ...og siden P (effekt) = U (spenning) * I (strøm), så må det nødvendigvis bli slik at effekten dobles (fremdeles ideellt sett) når lastimpedansen halveres.

edit: i praksis vil man sjelden få eksakt dobling av effekt ved halvering av lasten, pga. mer varme, ofte underdimensjonert strømforsyning, m.m.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gitterbass

Bringebærene mine er modne. Har allerede plukket masse og puttet i fryseren.
    Godt å ha frosne bringebær i smoothi'en.

Men all respekt....dette inlegget topper vel "tulle-post" innleggene i denne tråden.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    151
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bringebærene mine er modne. Har allerede plukket masse og puttet i fryseren.
    Godt å ha frosne bringebær i smoothi'en.

Men all respekt....dette inlegget topper vel "tulle-post" innleggene i denne tråden.
    :-D Så klart. Jeg tenkte å skrive et saklig svar men fant ikke noen substans jeg kunne ta fatt i. Å henvise både til ohms lov, effektloven og toppe dette med variabel impedans hadde vært skudd over mål. Heller skudd i mørke

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ha så peiling. Skriv et innlegg som alle forstår så kan denne diskusjonen legges død. Jeg lytter gjerne....

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dæven steike her stod det mye rart. Umulig å sile ut det som er riktig for de som ønsker et svar. En kan jo begynne her for å få en innføring

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det var bedre forklart. Fin link cyr.:-D

Sikkert noe sånt Gitterbass hadde tenkt å skrive.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    151
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det var bedre forklart. Fin link cyr.:-D

Sikkert noe sånt Gitterbass hadde tenkt å skrive.
    :-D Takk for tilliten! Det var en fin link. Men det er faktisk ennå litt vanskeligere. Impedansen varierer som regel kraftig med frekvens, og fasevinkelen (vinkel mellom strøm og spenning) med den.

Ta som eksempel en utsøkt liten høyttaler som PSB Alpha B1. Stereophile har testet den og gjort målinger på den. Stereophile: PSB Alpha B1 loudspeaker

Se på impedansen (heltrukken linje) og fasen (stiplet) i fig 1. Hva vil dere si impedansen er i denne? Stereophile skriver at det er en høyttaler som er enkel å drive. Men jeg tror de fleste AV-receivere i lettvekterklassen ville slite med denne.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Henviser til trådstarters første innlegg.

ikke svar på en vanskelig måte, er litt noob
    Hvis man begynner å trekke inn negative og positive reaktanser og resistanser, magnetfelt og vekselspenning så er ikke dette veldig sevforklarende for mange.

At en 4 ohms høyttaler trekker omtrent dobbelt så mye strøm som en 8 ohms høyttaler skjønner de fleste som ikke vet noe om impedanser og elektrisitet.

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •