Litt skuffet over Rotel rb 1080 :(

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 66
    Intermediate buzzlight sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Litt skuffet over Rotel rb 1080 :(

Har siklet lenge etter en effektforsterker, og nå fikk jeg endelig råd til en.
    Har vært usikker på hva jeg ville ha, men endte tilslutt opp med Rotel sin,litt pga utseende også:wink:
    Fikk koblet den opp og testet litt.
    Syntes med en gang at jeg fikk et bredere lydbilde,litt lysere diskant og en mere stram bass.Veldig positivt, men mye av dypbassen forsvant

Bruker også en Cerwin Vega bassbooster. Hadde det ikke vært for den ville jeg nesten ikke hatt noe bass igjen.
    Er det sånn med de fleste Rotel effektforsterkere, at den stjeler litt av bassen?
    Hadde egentlig forventa litt mere bass jeg, men nei da :neutral:
    Eller er det bare det at Rotel'n ikke passer i det hele tatt med Sony'n min?

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva har du gjort av innstillinger på frontene i receiver?

står disse i nøytalt (0bd)

har du kjørt ny romkorreksjon etter du koblet til Rotelen.

Min erfaring er selvsagt at det som allerede er der, blir bedre, men noen forsterkere er jo bedre i enkelte områder / frekvenser enn andre.

synes likevel det hørtes veldig rart at du mister bass med RB1080,ettersom det ikke er min erfaring med denne effekten.

jeg merket GOD forskjell fra å kjøre min clsc215 (for 4-år siden ) i kun en Nad receiver, og til å koble på effektforsterker (c272 - nad) som jo er en rimelig effektforsterker i forhold til din rotel.

jeg synes bassen ble mye mer kontant og fikk også mer bass enn hva jeg fikk tidligere.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av c-v
    hva har du gjort av innstillinger på frontene i receiver?

står disse i nøytalt (0bd)

har du kjørt ny romkorreksjon etter du koblet til Rotelen.

Min erfaring er selvsagt at det som allerede er der, blir bedre, men noen forsterkere er jo bedre i enkelte områder / frekvenser enn andre.

synes likevel det hørtes veldig rart at du mister bass med RB1080,ettersom det ikke er min erfaring med denne effekten.

jeg merket GOD forskjell fra å kjøre min clsc215 (for 4-år siden ) i kun en Nad receiver, og til å koble på effektforsterker (c272 - nad) som jo er en rimelig effektforsterker i forhold til din rotel.

jeg synes bassen ble mye mer kontant og fikk også mer bass enn hva jeg fikk tidligere.
    Frontene står innstillt med max bass +10db treble +6db
    Har ikke stillt noe på innstillingene etter at jeg koblet den til.
    Regnet med at når man ikke har automatisk romkorreksjon, at det
    ikke var nødvendig.
    Synes selv at det er rart at noe av dyb bassen forsvinner.
    Dette er min første effektforsterker, så jeg er ikke så mye inn i det ennå.
    Men hadde litt større forventninger enn dette

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan det være at rotel'en er såpass bra, kontant, og nøytral at det oppleves som "mindre" bass, dvs ikke bromlebass?

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var veldig høyt innstillinger på bass synes jeg...:P

- Men fra spøk til alvor: nå er jo Cerwin ikke akkurat kjent for DYPbass, de spiller jo mer hardt og kontant med mer trøkk rundt 50Hz enn nede under 20-30hz (størrelsen på bassene tatt i betraktning)

MEN, hadde du respons dypere tidligere, så hadde jeg ville prøvd å stilt litt på innstillinger, evt flyttet litt på høytalere osv for å se om dette gir noe utbytte..

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Terka
    Kan det være at rotel'en er såpass bra, kontant, og nøytral at det oppleves som "mindre" bass, dvs ikke bromlebass?

høres ikke helt dumt ut..

har du prøvd å sjekke hvordan du opplever bassen på forskjellige steder i rommet, at det ikke bare er i sweet-spot du mister bass?

Intermediate bjarne82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=buzzlight]Frontene står innstillt med max bass +10db treble +6db
    QUOTE]

Og atpåtil en bass-booster fra cv....!?

Har ikke vurdert å kjøpe deg en eller flere subwoofere da??

Tror nok du har fått deg noe strammere / fastere bass med Rotel`en.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var noe voldsomt til bass og diskant boosting :-O

Rotelen er dynamisk og relativt nøytral.

Må kjøre en omgang med sinus toner og dB måler og sjekke frekvensresponsen

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke du får den lyden du vil ha ved å kjøpe en effektforsterker, men for all del, du kan jo prøve Cerwin Vega sine og se om der er forskjell.
    Ihvertfald i filmmodus skal dine subwoofere ta seg av bassen, ikke dine fronter, så jeg kan ikke helt se hvorfor du skulle få mindre dybbass. Du bruker helt samme receiver og lydkilde, og signalet til subwooferne går som før fra din receiver, så altså, ingen forskjell........
    Kjører du uten sub i stereo er det meget muligt du oppfatter det som mindre bass. Dette pga to ting, først har du plasert dine høyttalere helt inne i et hjørne og du sitter selv helt inn mot bakveggen, dette er en god oppskrift for mye, men ikke god bass.
    For det andre vil en kvalitets forsterker i mange tilfelde oppfattes som en skuffelse. Dette fordi lyden får en annen karakter, blir strammet opp, bedre definert osv, men man får ikke mer diskant eller bass. Får man det er der noe helt galt et sted jo. En mye bedre definert og åpen diskant kan oppleves som mer diskant, men en mye strammere og bedre bass oppleves ofte som mindre i volum enn det man hadde før.
    10 db hevning i bassen er enormt mye, det krever sykt med effekt fra forsterkeren.....

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har 2 stk sub'r også, men liker å høre musikk uten dem, pga bassboostern til cv liver opp clsc215 såpass synes jeg.
    Trur kanskje jeg må gå over litt innstillinger og undersøke litt bedre.
    Har dessverre ikke db måler og sånn fansy måle utstyr,eller no peil på det.
    Så hvis det er noen i Horten's området med noe sånt no, så er du hjertelig velkommen en tur til meg.:-D
    Skal sjekke ut litt mere ikveld, så skal jeg gi dre litt mere tilbake meldinger.

Nå har jeg en som kom rett fra barnehagen som er litt små hyper, så da må jeg ut med han og la han løpe noen mil etter bilen så han blir litt sliten

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter dine beskrivelser vil jeg anbefale deg å finne hvor du har noen heftige stående bølger rundt 20-40hz, da får du kanskje det du leter etter...

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare så alle vet det, dette er snakk om spilling av musikk i stereo,uten sub.
    Har holdt på med litt innstillinger og flytting av ht uten større hell nå.
    Men det er nok fullt mulig at den "brumle" bassen jeg hadde før er blitt mere smidig og stram og at jeg opplever det som tap av bass.
    Har også prøvd å dra front ht et godt stykke ut fra veggen, men det resulterte i enda mindre bass. Så de satte jeg på plass igjen:-D
    Det at jeg følte litt skuffelse med 1080 hadde sikkert også litt med at jeg hadde såpass store forventninger til enda mere trøkk i ht med samme volum.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok RB 1080s dempningsfaktor på 1000 du erfarer. Du er nok blitt vant til lyden av basselementer i fri utfoldelse.

Damping factor describes the ability of the amplifier to control unintended movement of the speaker cone near the resonant frequency of the driver. Other things being equal, a high damping factor indicates that an amplifier will have greater control over the movement of the driver cone, particularly in the bass region near the resonant frequency of the driver.
    Damping factor - Wikipedia, the free encyclopedia

Og kanskje mer folkelig forklart her: http://www.crownaudio.com/pdf/amps/damping_factor.pdf

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av _MG
    Det er nok RB 1080s dempningsfaktor på 1000 du erfarer. Du er nok blitt vant til lyden av basselementer i fri utfoldelse.

Damping factor - Wikipedia, the free encyclopedia

Og kanskje mer folkelig forklart her: http://www.crownaudio.com/pdf/amps/damping_factor.pdf
    Er det dempningsfaktoren som gjør at en A/B forsterker ofte høres kraftigere ut i bassen en en klasse D? Har ikke hørt det selv, men ser det står i endel tester.

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av buzzlight
    Frontene står innstillt med max bass +10db treble +6db
    WoO0oT?! Skrekk innstillinger!

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frontene står innstillt med max bass +10db treble +6db, men hadde litt større forventninger enn dette
    Du setter bass og treble til null, og kobler fra CV bass bosteren. Så kjører du auto oppsettet. Når dette er gjort hører du hvordan det høres ut. Er det for lite bass da, kobler du til CV bass boosteren å justerer på den.

Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Akkurat det jeg også tenkte.

Kan legge til at Rotel RB.1080 er en rimelig kraftig effekt forsterker, så tror ikke problemet ligger der.
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Bragt til deg fra forumet der man i fullt alvor foreslår å bruke portet sub i stereo sammen med fullrangehøyttalere i 30k klassen. Ingenting overrasker meg lengre.

Hvorfor skal folk ha høyttalere egentlig, alt de trenger er en forsterker til tusen kroner med pre out, og en diger sub.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Kane]Du setter bass og treble til null, og kobler fra CV bass bosteren. Så kjører du auto oppsettet. Når dette er gjort hører du hvordan det høres ut. Er det for lite bass da, kobler du til CV bass boosteren å justerer på den.

Har dessverre ikke noe auto oppsett Her må alt gjøres for hånd
    manuelt :-?
    Har prøvd uten cv bassboosteren, men det ble altfor blass bass :|
    Har stillt litt anderledes på bass og diskant, bass +7db og treble +2.
    He he. Var litt vel mye ja

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lilac1
    Bragt til deg fra forumet der man i fullt alvor foreslår å bruke portet sub i stereo sammen med fullrangehøyttalere i 30k klassen. Ingenting overrasker meg lengre.

Hvorfor skal folk ha høyttalere egentlig, alt de trenger er en forsterker til tusen kroner med pre out, og en diger sub.
    Hvis alle visste det samme som deg og hadde samme lydsmak som deg så hadde det blitt kjedelig her gitt.

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har dessverre ikke noe auto oppsett Her må alt gjøres for hånd
    manuelt :-? Har prøvd uten cv bassboosteren, men det ble altfor blass bass :| Har stillt litt anderledes på bass og diskant, bass +7db og treble +2.
    He he. Var litt vel mye ja
    Du er sikker på at høytalerene er riktig koblet, altså at ikke en av de står med pluss minus feil? Prøv å bytte om pluss å minus på den ene høytaleren og se om det hjelper på trøkket. Bør jo være MER enn nok kun med bassbooster spør du meg, hvis ikke du er en helt syk bassfreak. Hvis det er tilfelle, så er nok ett par skikkelige heftige SUB'er veien å gå.
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •