Bluray: PCM 5.1 Surround

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bluray: PCM 5.1 Surround

Har denne Blurayen: Shakire - Oral Fixation Tour

Lyden på denne blir fremhevet som veldig bra i en review, og senere i artikkelen står dette:

Continuing to support high-res audio on their Blu-ray releases, Sony BMG offers uncompressed PCM 5.1 Surround and 2.0 Stereo options (both 48kHz/24-bit), plus a Dolby Digital 5.1 mix. The PCM 5.1 track is the way to go, with a presentation that's dynamic enough that they could have changed the name of this disc to 'Aural Fixation.'

Når jeg velger PCM 5.1, merker jeg ingen forskjell. Skal man sette receiveren til noe spesielt? En spesiell dekoding?

Har i dag koblet Blurayen til en Denon 1908 via HDMI. Har koblet til et 6.1 system til recieveren..

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jarlandre
    Har denne Blurayen: Shakire - Oral Fixation Tour

Lyden på denne blir fremhevet som veldig bra i en review, og senere i artikkelen står dette:

Continuing to support high-res audio on their Blu-ray releases, Sony BMG offers uncompressed PCM 5.1 Surround and 2.0 Stereo options (both 48kHz/24-bit), plus a Dolby Digital 5.1 mix. The PCM 5.1 track is the way to go, with a presentation that's dynamic enough that they could have changed the name of this disc to 'Aural Fixation.'

Når jeg velger PCM 5.1, merker jeg ingen forskjell. Skal man sette receiveren til noe spesielt? En spesiell dekoding?

Har i dag koblet Blurayen til en Denon 1908 via HDMI. Har koblet til et 6.1 system til recieveren..
    Bluray spilleren din må vel dekode dette signalet og sende til receiveren. Sjekk innstillingene og brukermanual på Blu-ray spilleren. I frontdisplayet til Denon skal det stå noe sånt som Multi In og visninger av 5.1 kanaler på venstre side.
    Denne Denon receiveren kan kun motta LPCM signaler over HDMI. Den kan ikke dekode dette selv. Men det viste du sikkert?
    Om du opplever lydmessig forskjell er opp til deg selv.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    151
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener du at du veksler mellom DD/5.1 og PCM/5.1 og ikke hører noen forskjell? I så fall har du bevist for deg selv at DD låter bra :-D (Sikkert høy bitrate, 448 eller 640). Det viser også at du har slått av Dynamic Range Control i receiveren, og det jo bra....

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gitterbass
    Mener du at du veksler mellom DD/5.1 og PCM/5.1 og ikke hører noen forskjell? I så fall har du bevist for deg selv at DD låter bra :-D (Sikkert høy bitrate, 448 eller 640). Det viser også at du har slått av Dynamic Range Control i receiveren, og det jo bra....
    Nå har jo all DD på Bluray 640 kbit, men jeg vil tro at hvis du/han ikke hører forskjell så er det noe feil i oppsettet. Har ikke hørt denne discen, men det skal ikke være vanskelig (mulig?) å ikke høre forskjell på PCM5.1 og DD5.1 etter min oppfattning/erfaring.
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rotja
    Bluray spilleren din må vel dekode dette signalet og sende til receiveren. Sjekk innstillingene og brukermanual på Blu-ray spilleren. I frontdisplayet til Denon skal det stå noe sånt som Multi In og visninger av 5.1 kanaler på venstre side.
    Denne Denon receiveren kan kun motta LPCM signaler over HDMI. Den kan ikke dekode dette selv. Men det viste du sikkert?
    hehe...morsom nå? Nei det visste jeg jo ikke....:cry: Først av alt; hva er PCM og hva er LPCM ?
    Hvis jeg forstår deg rett så må jeg koble til 6 phono kabler fra Bluray til receiver i tillegg til HDMI for å kunne få nytte av dette PCM lydsporet? Var det det du mente?

Isåfall blir jeg mektig forbanna. Jeg har nemlig akuratt kjøpt Philips BDP3000 og den har ikke multi-kanals utgang nettopp fordi jeg ble fortalt av den tosken av en ekspert på Lefdal at det var bortkastet da alt jeg trengte var HDMI...... Jeg har fra før en "HD-Ready" receiver som støtter Dolby TrueHD, etc, men da må jeg vel kaste inn håndkleet når det gjelder PCM, eller ?

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om receivern din kan dekode DD HD og DTS HD MA holder det med hdmi, du sender da signalet som bitstream. Kan ikke receiveren dekode disse sender du signalet som pcm (spilleren dekoder da signalet) over hdmi, uansett trenger du ikke analoge kabler til dette.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CNK
    Om receivern din kan dekode DD HD og DTS HD MA holder det med hdmi, du sender da signalet som bitstream. Kan ikke receiveren dekode disse sender du signalet som pcm (spilleren dekoder da signalet) over hdmi, uansett trenger du ikke analoge kabler til dette.
    Ja, men BluRay platen inneholder verken DD HD eller DTS HD MA, men DD 5.1 og PCM 5.1 (ukomprimert).....DD 5.1 går vel greit via HDMI, men er mer usikker på PCM 5.1 signalet. Leste nettopp manualen og der står dette:

[HDMI Audio]
    Select an HDMI audio output when you connect this
    product and the TV/audio device with an HDMI cable.
    • [Bitstream] – Select the best original HD
    audio experience (only via an HD audio
    compatible receiver).
    • [Auto] – Detect and select the best
    suppported audio format automatically.

[Digital Audio]
    Select an audio format for the sound output from
    the DIGITAL OUT jack (coaxial/optical).
    • [Auto] - Detect and select the best suppor ted
    audio format automatically.
    • [PCM] - The audio device does not suppor t
    multi-channel format. Audio is downmixed to
    two-channel sound.
    • [Bitstream] - Select the original audio to
    experience Dolby or DTS audio (BD-video
    special sound effect is disabled).

Ser ut som jeg har kjøpt katta i sekken spør du meg, men dette er pokker ikke enkelt å forstå for en som ikke er 100% dedikert

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HDMI sender da vel PCM den. Multichannel ut på BD-spiller trenger du bare hvis receiveren ikke har HDMI.

Du må sette spilleren på AUTO siden du ikke har HD-dekoder selv om ikke akkurat denne innspillingen er HD.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    151
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jarlandre
    hehe...morsom nå? Nei det visste jeg jo ikke....:cry: Først av alt; hva er PCM og hva er LPCM ?
    PCM betyr Pulse Code Modulation, dette er ukomprimert lydformat i CD osv. Med DVD-Audio dukket det opp en komprimert versjon (tapsfri) av PCM, kalt Packed PCM eller PPCM. For å skille vanlig PCM fra tapsfritt komprimerte varianter ble det vanlig å kalle PCM for Linear PCM = LPCM.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •