DTS 5.1 kilde på et 6.1 oppsett.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DTS 5.1 kilde på et 6.1 oppsett.

Har koblet opp et 6.1 oppsett med Denon 7.1 receiver. Har da selvsagt kun 1 surround back høyttaler. De aller fleste DVD'er har DD 5.1 eller DTS 5.1 og jeg skjønner meg ikke på hva jeg skal gjøre for å få nytte av den siste høyttaleren.

Ved DD 5.1 kilde, kan forsterkeren dekode med Dolby Pro Logic IIx, Dolby Digital Pro Logic II, Dolby Digital Surround EX eller Dolby Digital Plus.

Ved DTS 5.1 kilde kan forsterkeren dekode med dts Neo:6, dts ES Matrix 6.1 eller dts ES Discrete 6.1

Hva er riktig/best ? Skjønner ingenting av dette selv om jeg leser manualen.....

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved å se en film som er kodet i 6.1 så vil du få brukt den siste kanalen. Om du senere får tak i enda en høyttaler for 7.1 så må du se en film kodet med 7.1 for å få utnyttet dette. Det er derfor mange velger å ha bare 5.1. Håper dette oppklarte litt.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dolby Pro Logik IIx lager et 7.1 surroundspor fra 2.0 kilder og oppover mens Dts Neo 6 lager et 6.1 spor av samme. Begge disse skal kunne brukes på 5.1 kilder for å utnytte den siste kanalen. Ved 7.1 spor vil receiveren kode 2 bakkanaler til 1 så sant den er klar over at det er 6.1 du kjører. Kjører selv 7.1 med de samme dekoderne, bruker hovedsakelig PLIIx da denne dekoder til 7.1, men i ditt tilfelle tror jeg Neo 6 vil fungere bedre, men dette kommer ned til personlige prefferanser. Receiveren har sikkert egne DSPr i tillegg som kan gi nogenlunde samme resultat. Håper dette var til noe hjelp, da jeg vet jeg er sjangseløs på forklaringer.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av raymagnu
    Dolby Pro Logik IIx lager et 7.1 surroundspor fra 2.0 kilder og oppover mens Dts Neo 6 lager et 6.1 spor av samme. Begge disse skal kunne brukes på 5.1 kilder for å utnytte den siste kanalen. Ved 7.1 spor vil receiveren kode 2 bakkanaler til 1 så sant den er klar over at det er 6.1 du kjører. Kjører selv 7.1 med de samme dekoderne, bruker hovedsakelig PLIIx da denne dekoder til 7.1, men i ditt tilfelle tror jeg Neo 6 vil fungere bedre, men dette kommer ned til personlige prefferanser. Receiveren har sikkert egne DSPr i tillegg som kan gi nogenlunde samme resultat. Håper dette var til noe hjelp, da jeg vet jeg er sjangseløs på forklaringer.
    Så hvis jeg forstår deg rett, så er Neo6 det beste ved avspilling av vanlig 5.1 DD / DTS ?

Vil da de 5 hovedhøyttalerne få det originale lydsporet, mens den siste bakhøyttaleren vil få en mix av surroundhøyttalerne fra 5.1 lydsporet?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jarlandre
    Så hvis jeg forstår deg rett, så er Neo6 det beste ved avspilling av vanlig 5.1 DD / DTS ?

Vil da de 5 hovedhøyttalerne få det originale lydsporet, mens den siste bakhøyttaleren vil få en mix av surroundhøyttalerne fra 5.1 lydsporet?
    Som sagt kommer det an på preferanse. Her er det bare å prøve deg fram. Det kom tydelig fram for meg at PLIIx var bedre på 7.1 enn Neo 6, samtidig syns jeg Neo 6 var bedre på 5.1 enn PLII. (på 2.0 kilder) Men igjen så kan det bare være rare ideer i hodet mitt også. Det viktigste er å huske at det er du som skal være fornøyd og da er det ikke så viktig med hva som er hva. Begge disse, samt DSPer i receiveren vil få jobben gjort.

Når anlegget mixer 5.1 til 6.1 vil de 5 kanalene fordeles på 6 høytalere og forandringen vil være på de 3 "bak" HT, ved at bak senteren vil låne litt av de 2 andre "bak" HT for å skape større rom bak deg, samt bedre vandring i lyden fra side til side.

Begge disse vil også kunne mixe et surround spor på stereokilder og, hvis det er av interesse. Blir ikke like bra som skikkelig surround, men gjør i min mening en ganske brukbar jobb.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke best å la receiveren dekode det signalet slik den vil selv uten videre innstillinger? Dette vil vel gi den lyden som er nærmes orginalen. Hvis du ser en film med 6.1 eller 7.1 så vil du jo få lyd i den 6. kanalen.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Er det ikke best å la receiveren dekode det signalet slik den vil selv uten videre innstillinger? Dette vil vel gi den lyden som er nærmes orginalen. Hvis du ser en film med 6.1 eller 7.1 så vil du jo få lyd i den 6. kanalen.
    Igjen så kommer det an på preferanser. Personlig mener jeg at disse dekoderne løfter lydbildet, basert på min egen erfaring med både 5.1 og 7.1.
    Her anbefaler jeg å bare teste ut mulighetene i anlegget å finne det som passer for deg.
    Framover blir slik dekoding bare mer og mer aktuell med flere anlegg som gir muligheter for kanalseperasjon i høyden og løsninger med helt oppi 11.2/3 osv. som gjør slik tilleggsdekoding helt nødvendig for å utnytte anlegget.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •